Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurink
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-02 14:38
Mijn vraag

Hallo,

Ik heb een PC Acer X3990 met een Gforce 510 videokaart. Aansluiting DVI-D, HDMI
Deze draait nu op win10 en heeft de nieuwste driver.

Als monitor heb ik een Salora LCD2442FHDVX met diverse video ingangen. HDMI, S-Video, Scart, VGA (D-Sub)

Sluit ik de monitor aan met een HDMI kabel werkt het niet.
Sluit ik ze aan met een verloop DVI-D naar VGA en dan op de monitor heb ik een scherp beeld bij de resolutie van 1920 x 1080.
Helaas is dit dan te groot en mis ik rondom enkele cm. Dit is niet werkbaar wand ook de taakbalk valt weg.

Stel ik een andere resolutie in krijg ik een onscherp beeld.

Is er een mogelijkheid om dit goed te krijgen?

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Overscan of underscan uitzetten. TV's hebben de achterlijke implementatie dat ze niet altijd 1:1 pixelmappen, en dan krijg je dat soort dingen.
Stuur altijd de native resolutie naar je scherm toe (dat is waarschijnlijk 1920x1080) en zorg dat je die 1:1 weergeeft (dat kan in je menu, of in de driver van de videokaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ja wat hierboven staat klopt.

Nvidia control panel>Display>Adjust display desktop size and position

Als je dat niet kan vinden/niet werkt kun je ook bij TV instellingen bij beeldverhouding de optie "fit to screen" of iets dergelijks aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurink
Dank voor de reactie,

over scan of onder scan zie ik nergens staan.

wat is de native resolutie. Op mijn Salora staat Full HD 1080.
verder heb ik in het TV menu alleen horizontaal en vertikaal verschuiven.

wat ik ook niet snap is dat het Windows andere resoluties weergeeft dan het Nvidia menu.
In het Nvidia scherm staat alleen bij 1024 x 768 de opmerking ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurink
Heb nu wat extra gevonden. op het win instellingen scherm staat de optie geavaanceerde beeldscherm instellingen. dan verder door naar eigenschappen van de beeldschermadapter voor beeldscher 1, dan komt er een extre scherm van de adapter. daarop alle modi weergeven, en nu heb ik daar gekozen 1680 x 1050. ziet er nu goed uit.

Dank voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1680x1050 (16:10) weergeven op een 1920x1080 (16:9) monitor gaat sowieso een vertekend beeld geven, want het zijn 2 verschillende aspectratio's. Dus kan me eigenlijk niet voorstellen dat het er echt goed uitziet.
Pagina: 1