Eerste woning kopen? opties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkuhh1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-09 16:22
Beste Tweakers,

Ik zit (zoals veel meer starters op dit moment) in een lastig parket wat betreft het kopen van een woning. Ik zal even de huidige situatie schetsen:

- 27 jaar
- alleenstaand
- bruto inkomen van ~33500
- 55k eigen inbreng

Nu kreeg ik van de week informatie van een bekende dat diegene z'n huis wil gaan verkopen. Het betreft een mooie hoekwoning, gebouwd in 2013, in het nieuwbouw gedeelte van ons dorp. Daarnaast is het een hele leuke buurt om te wonen, waar ik mezelf nog wel een aantal jaren zie vertoeven.
Ik verwacht dat de verkoop prijs rond de 260k ligt.

Nu is mijn vraag eigenlijk: wat zouden jullie doen?

Ik heb eigenlijk 3 opties.

Namelijk 1 is ik koop het huis zelf, met een schenking/lening van familie, en ga er dan zelf in wonen, waarbij ik de komende aantal jaren het behoorlijk kalm aan moet doen met vrije tijds besteding.

Optie 2 ik koop het, met de zelfde situatie als optie 1, maar in plaats van er zelf te gaan wonen, eerst een aantal jaren te verhuren, zodat je financieel alles beetje op orde krijgt, en niet gelijk met de 'volle laag' begint.

Optie 3 ik laat het huis schieten met het oog op een betere (lees 'goedkopere) huizenmarkt, en probeer het over een aantal jaar nog eens...

Laat maar eens weten, wat jullie inzichten hierin zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-09 18:01
ikkuhh1 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:38:
Beste Tweakers,

Ik zit (zoals veel meer starters op dit moment) in een lastig parket wat betreft het kopen van een woning. Ik zal even de huidige situatie schetsen:

- 27 jaar
- alleenstaand
- 55k spaargeld

Nu kreeg ik van de week informatie van een bekende dat diegene z'n huis wil gaan verkopen. Het betreft een mooie hoekwoning, gebouwd in 2013, in het nieuwbouw gedeelte van ons dorp. Daarnaast is het een hele leuke buurt om te wonen, waar ik mezelf nog wel een aantal jaren zie vertoeven.

Namelijk 1 is ik koop het huis zelf, met een schenking/lening van familie, en ga er dan zelf in wonen, waarbij ik de komende aantal jaren het behoorlijk kalm aan moet doen met vrije tijds besteding.

Optie 2 ik koop het, met de zelfde situatie als optie 1, maar in plaats van er zelf te gaan wonen, eerst een aantal jaren te verhuren, zodat je financieel alles beetje op orde krijgt, en niet gelijk met de 'volle laag' begint.

Optie 3 ik laat het huis schieten met het oog op een betere (lees 'goedkopere) huizenmarkt, en probeer het over een aantal jaar nog eens...

Als optie 1 kan, kortom je hebt genoeg schenkingsgeld dat je het redt en je hebt het er voor over, zou ik dat overwegen. Optie 2 zou ik echt nooit doen. Je gaat een huis kopen wat je amper kan betalen en je gaat er niet zelf in wonen?! Zitten bovendien nogal wat haken en ogen aan huren, een huurder moet je er maar weer uit zien te krijgen als je er later wel zelf in wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 18:58
Wat is de hypotheek die je kunt krijgen op jouw inkomen?

In hoeveel jaar moet je je familie terugbetalen, welke eisen stellen ze?

Verhuren mag standaard niet van de bank, let daar wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

T enige wat ik je kan vertellen is dat je het met - bruto inkomen van ~33500 niet gaat redden.
Ik zit op 36k en kon 175.000 aan. Eigen inbreng was 8,3k.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 14:58
Inderdaad 260k kan je niet opbrengen alleen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Basekid schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:42:
Wat is de hypotheek die je kunt krijgen op jouw inkomen?
Vuistregel is een beetje je jaarinkomen * 4,5. Dus in het geval van de TS zo'n 150k

Met eigen inbreng en kosten koper kom je dan zeker nog zo'n 75k tekort. Als dat via familie mogelijk is dan is dat het overwegen waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Optie 2 valt eigenlijk gelijk al af. Verhuren met een hypotheek mag standaard eigenlijk niet.

Optie 1 zou kunnen, volgens mij mag je tot 100k belastingvrij schenken aan je kinderen als dit voor een woning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-09 13:05
Optie 2 is m.i. een no go. Optie 1 en 3 ligt eraan wat je echt wil. Als je de mogelijkheid hebt zou ik voor optie 1 gaan, zeker als je zo positief bent over het huis. Je hebt dan nog wel een gift nodig van zo'n 65k en dan zit je nog een bierkratje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 13:53

EMP

Krulloos!

Optie 2 zeker niet, zie de reacties hierboven...

Het hangt ook af van veel andere variabelen, Als het een groot huis is, en er een kamer/deel redelijk te bereiken is zonder midden door de woonkamer te banjeren zou je wel het huis kunnen kopen, en dan een kamer of etage verhuren, om wat extra inkomen voor leuke dingen zoals vakanties te hebben.

Of dat een slim plan is hangt behalve de indeling van het huis ook af van bijvoorbeeld de locatie. Op een plek met woningnood zal dit makkelijker gaan dan in Noord-Oost-Groningen.

De passage dat je niet mag verhuren heb ik vorige maand de notaris haarfijn laten uitleggen (omdat ik de mogelijkheid overweeg om op termijn een deel van mijn huis te verhuren). Het komt er op neer dat het hoofddoel van de woning bewoning door mijzelf moet zijn, en ik mag het dus niet als geheel verhuren (zonder toestemming). Een kamer verhuren (vast of bijvoorbeeld via AirBnB) mag dus wel.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Optie 2 nooit doen, Buren van ons pa en ma hebben hun huis ook verhuurd gehad, eerste huurder niks mis mee was een vrouw die een arts was, niks mis mee.
De 2e huurder kweekte drugs, dus heel de huis konden ze opnieuw strippen en opnieuw maken, kostenplaatje was heel erg hoog.
Dus optie 1 of 3 zou ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Agent47 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:45:
T enige wat ik je kan vertellen is dat je het met - bruto inkomen van ~33500 niet gaat redden.
Ik zit op 36k en kon 175.000 aan. Eigen inbreng was 8,3k.
Als de TS met eigen geld en schenking wat ie moet lenen laag genoeg kan krijgen, dan kan het natuurlijk wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Wat is je baanperspectief? Ben je voornemens nog een paar keer van werkgever te wisselen om je salaris te doen groeien?

Een koophuis maakt je doorgaans immobieler dan een huurwoning. Woon je nu thuis? Of geef je de zekerheid van een sociale huurwoning op?

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Huis uit 2013, maar volgens welk bouwbesluit? Nog uit het Rc=2,5 tijdperk?

En tja; wat verwacht je qua salarisgroei. Heb je iets waarmee je feitelijk aan het plafond zit of ga je nog fors omhoog?

Optie 2 valt natuurlijk af; verhuren met hypotheek zijn banken niet zo happig op.

Optie 3; tja, als het zakt... en wanneer?

Dus optie 1, maar dan moet je wel een flinke zak geld meekrijgen. 33K / jaar ~= 156K hypotheek. Moet je een halve ton meekrijgen. Wel kun je dan zonder NHG doen en direct een lagere rente door lage LTV krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Beste Tweakers,

- 27 jaar
- alleenstaand
- 55k eigen inbreng

1. Klinkt best ok. Ik kan geen definitieve 'ja' zeggen omdat ik niet weet wat voor huis het is en of het 260k waard is. Je moet ergens wonen. Met huren bouw je geen vermogen op, en huren is in veel gevallen duurder dan een hypotheek, zelfs eentje van 200k.
Hoe kom je er bij dat je zuinig aan moet doen? Met een hypotheek van 200k zit je met 1,4% rente nog onder de 700 euro bruto lasten (volledig annuïtair). Een beetje huurwoning is al duurder. En in plaats van een jaarlijkse huurverhoging krijg je nog wat HRA voor zolang het duurt. En je lost nog af ook.

2. Mag niet van de bank. En een groot risico.

3. Kan. Maar kan er niets over zeggen. Woon je nu in een kleine dure huurwoning, of een mooie huurwoning met een lage (sociale) huur. Geen idee.

Optie 4: Een huis kopen dat qua prijs bij jouw salaris past.

[ Voor 8% gewijzigd door SvMp op 04-03-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-09 18:13
Edit: Oohh, GC... :+
Sorry!

[ Voor 89% gewijzigd door Ample Energy op 04-03-2020 20:28 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkuhh1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-09 16:22
Bedankt allen voor de snelle reacties!!

Het is duidelijk nu dat het verhuren sowieso geen optie is, en dat volgens 1 volgens de meesten wel het aantrekkelijkste is.

Ik woon op het moment nog bij m'n ouders thuis dus kan nog maximaal sparen. Verder heb ik geen hele grote uitgaven op de vaste kosten van een auto, motor en de (standaard)verzekeringen na dan. En een vakantie op z'n tijd is natuurlijk ook niet verkeerd.
Ik kan nu natuurlijk zeggen dat ik de komende jaren nog thuis blijf plakken totdat er weer een mooie kans als dit voorbij komt, maarja zoiets kan je nooit van te voren weten.

Mijn grootste punt is meer wat het gaat kosten, tegen wat het oplevert. Ik kan in principe nog best thuis wonen maar zo'n kans doet zich niet vaak voor, en vroeg of laat wil je toch een keer onder moeders vleugelen vandaan.

Ik zal nu eerst even afwachten wat de verkoper voor een prijs in gedachten heeft en zal dan nog eens goed gaan nadenken.

In ieder geval bedankt voor de reacties en ik zal tzt nog wel eens een update geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
ikkuhh1 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:33:

Mijn grootste punt is meer wat het gaat kosten, tegen wat het oplevert. Ik kan in principe nog best thuis wonen maar zo'n kans doet zich niet vaak voor, en vroeg of laat wil je toch een keer onder moeders vleugelen vandaan.
Daar kan ik niets van zeggen, door het gebrek aan informatie.

Maar algemeen: Als het dorp in Oost-Groningen is, zeg ik, niet doen. Dat raak je niet meer kwijt, en 260k is daar waanzinnig veel geld. Maar als het dorp zich in het 'Groene Hart' bevindt: Kopen, liefst vandaag nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat het allemaal precies gaat kosten is lastig in te schatten maar als ik alles een beetje optel zit je qua vaste maandelijkse lasten al snel rond de 1750 euro. Met een bruto jaarinkomen van 33500 blijft er dan niet veel speelruimte over om nog wat leuke dingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Wat is 33500 bruto, netto per maand? Kijk uiteindelijk zal kopen je een groter object leveren dan huren, als je appels met appels vergelijkt en de huur vergelijkt met netto hypotheekrente+Vasteonderhoudskosten huis.

Maar ja het moet wel betaalbaar blijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:14

Theo

moederbord

Bedankt allen voor de snelle reacties!!

Het is duidelijk nu dat het verhuren sowieso geen optie is, en dat volgens 1 volgens de meesten wel het aantrekkelijkste is.

Ik woon op het moment nog bij m'n ouders thuis dus kan nog maximaal sparen. Verder heb ik geen hele grote uitgaven op de vaste kosten van een auto, motor en de (standaard)verzekeringen na dan. En een vakantie op z'n tijd is natuurlijk ook niet verkeerd.
Ik kan nu natuurlijk zeggen dat ik de komende jaren nog thuis blijf plakken totdat er weer een mooie kans als dit voorbij komt, maarja zoiets kan je nooit van te voren weten.

Ik zal nu eerst even afwachten wat de verkoper voor een prijs in gedachten heeft en zal dan nog eens goed gaan nadenken.

In ieder geval bedankt voor de reacties en ik zal tzt nog wel eens een update geven.
Als je nog een paar jaar bij je ouders kan wonen; doe dat vooral! Niet alleen zal je spaargeld stijgen, maar over een paar jaar is je loon ook hoger waardoor je meer kunt lenen.

Nu zit je in de situatie dat je een woning van 260k wil kopen (plus 15k aan kosten koper, plus een paar k voor nieuwe verf, vloer en kleine reparaties), terwijl je rond de zo'n 160k kunt lenen en 55k aan eigen vermogen hebt. Ofwel, je mist 60k, plus de kosten voor een inrichting/inboedel, plus een veiligheidsbuffer van zo'n 10k. Het is niet dat je het nét niet red; je komt gewoon 80k tekort, of wil iets kopen dat ver boven budget ligt..

Wacht je een paar jaren dan kan je eigen vermogen zomaar groeien met 15k per jaar. Je loon zal ook stijgen waardoor je over (bijv) 3 jaar wellicht 2 ton kan lenen, plus een ton aan vermogen hebt. Dan is een huis van 260k wél een optie.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steffeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:49
Allemaal leuk en aardig, maar als je een familielening / familiebank nodig hebt om dit huis te kunnen financieren, dan gaat de bank simpelweg ook rekenen met deze lening. De maandelijkse last wordt in mindering gebracht op het te lenen hypotheek bedrag.

Een duurder huis kopen kan wél als de ouders de hele woning financieren natuurlijk :+

Zorg dat je een huis met eigen geld kan kopen, daarna kan je prima een familielening aangaan voor verbouwingen enzovoorts mits je een aflossingsschema e.d. bijhoudt.

Snap je lastige situatie, maar zoals anderen helaas ook zeggen, is je gat te groot om dit huis te financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:46
Dat dus. Alleen bij een schenking is het wel mogelijk, maar hebben je ouders/familie het geld om dat zomaar aan je te geven? En hoe voel je je daarbij dan? Echt op jezelf kunnen staan en je eigen boontjes kunnen doppen is erg belangrijk! Geldzaken binnen een familie kan meer kapot maken dan je lief is... Persoonlijk zou ik dat nooit doen, hooguit een paak duizend euro als tijdelijke overbrugging / backup bij tegenslagen, met als doel om het zsm terug te betalen.

En verder hangt het ook van je situatie af. Wat is je baanperspectief? Heb je al een vaste baan? Tenzij je binnen een paar maanden minimaal 1k bruto per maand meer gaat verdienen zou ik het niet eens overwegen. Want zelfs dat is krap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:34
De TS heeft het ook over een schenking, als dat een mogelijkheid is dan worden de lasten ook een stuk lager. Als je die route kan bewandelen dan wordt het allemaal een stuk makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Een schenking is prima natuurlijk, maar de TS geeft niet aan voor welk bedrag. Een schenking van ca 10k bijvoorbeeld is wel andere koek dan bijna 100k... Naast dat het geld beschikbaar moet zijn, moet je je dus ook afvragen of je het wil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-09 15:05
Als je er een goed gevoel bij hebt en je kan het financieel aan, gewoon doen. In het ergste val bevalt het niet of kan je het niet betalen, dan kan je altijd weer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lastig, een collega verdient hetzelfde en kreeg maar een hypotheek van 170k ongeveer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 17:21

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

ebis schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:36:
Wat het allemaal precies gaat kosten is lastig in te schatten maar als ik alles een beetje optel zit je qua vaste maandelijkse lasten al snel rond de 1750 euro. Met een bruto jaarinkomen van 33500 blijft er dan niet veel speelruimte over om nog wat leuke dingen te doen.
Valt op zich mee met een deel schenking en deel eigen inleg. Jaarinkomen zal gezien leeftijd TS wel stijgen in de komende jaren. Maar +/- 1000-1200 euro inclusief onderhoud is niet gek.
steffeh schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:39:
Allemaal leuk en aardig, maar als je een familielening / familiebank nodig hebt om dit huis te kunnen financieren, dan gaat de bank simpelweg ook rekenen met deze lening. De maandelijkse last wordt in mindering gebracht op het te lenen hypotheek bedrag.

Een duurder huis kopen kan wél als de ouders de hele woning financieren natuurlijk :+

Zorg dat je een huis met eigen geld kan kopen, daarna kan je prima een familielening aangaan voor verbouwingen enzovoorts mits je een aflossingsschema e.d. bijhoudt.

Snap je lastige situatie, maar zoals anderen helaas ook zeggen, is je gat te groot om dit huis te financieren.
Op papier een schenking en onder de tafel een familiebankconstructie gebeurt ook vaak genoeg natuurlijk :P

[ Voor 43% gewijzigd door Tjebakka op 05-03-2020 09:36 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-09 13:05
Ik denk dat het voor TS wel fijn is dat er verschillende mening naar voren komen bij zo'n vraag.

Zelf heb ik zoiets dat het wel 'tijd is' om uit huis te gaan als je 27 bent, lang thuis wonen remt ook bepaalde ontwikkelingen m.i.

Ook zou ik er geen problemen mee hebben om zeg 100.000 gratis geld aan te nemen, ik kan me ook moeilijk voorstellen dat veel mensen hier nee tegen zeggen, zeker als je anders nergens komt.

De theoretische max. hypotheek voor een inkomen van 33.500 is 160.548 met een rente van 1,001%, daarbij kan nog 9.000 komen voor energiebesparende maatregelen/energielabel A++ of 25.000 voor nul-op-de-meterwoning of een woning met een EPC0 of lager. Zonder de details te weten lijkt mij een hypotheek van ongeveer 150.000 realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
HaNS1443 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:48:
Zelf heb ik zoiets dat het wel 'tijd is' om uit huis te gaan als je 27 bent, lang thuis wonen remt ook bepaalde ontwikkelingen m.i.
Eens, maar of dat gelijk een nieuwbouw droomhuis moet zijn? De mesten beginnen in een studentenkamer, sociale huurwoning en/of klein appartementje als starter... Gezien de woonplaats van de TS kan ik me niet voorstellen dat er niet iets leuks voor een startende single tussen zit voor ca 200k in de omgeving (Zwolle of Meppel)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

GENETX schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:20:
[...]

Eens, maar of dat gelijk een nieuwbouw droomhuis moet zijn? De mesten beginnen in een studentenkamer, sociale huurwoning en/of klein appartementje als starter... Gezien de woonplaats van de TS kan ik me niet voorstellen dat er niet iets leuks voor een startende single tussen zit voor ca 200k in de omgeving (Zwolle of Meppel)....
Hij heeft lang veel kunnen sparen omdat hij lang bij zijn ouders heeft gewoond en kan een schenking krijgen. Als het kan, meteen in je droomhuis... Waarom niet.

Ik ben zelf ook met huur en antikraak begonnen, maar als het niet hoeft :)

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 05-03-2020 10:26 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:15

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Marzman schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:23:
[...]

Hij heeft lang veel kunnen sparen omdat hij lang bij zijn ouders heeft gewoond en kan een schenking krijgen. Als het kan, meteen in je droomhuis... Waarom niet.
Door het niet te doen kun je andere dingen juist wel weer doen :)

Zes jaar geleden heb ik een huisje gekocht (tussenwoning, 2 slaapkamers, achtertuin op het zuiden) voor €175.000, terwijl ik toen een hypotheek van €235k (of iets dergelijks) kon krijgen en €70k zelf in kon brengen. Energiezuinige apparatuur erin, dak vol zonnepanelen voor lage maandlasten. Vanaf het eerste begin wist ik dat dit niet het ultieme huis voor mij zou zijn, maar dat ik er toch makkelijk 5+ jaar het hier prima naar mijn zin zou hebben.

Ondertussen kan ik een hypotheek van €350k krijgen, en is mijn eigen huis nu zo'n €350000 waard terwijl de resterende hypotheek €150k is. Ik zou dus makkelijk veel groter / luxer / beter gelegen kunnen gaan wonen. Maar ik blijf lekker zitten waar ik zit. Waarom? Omdat het op andere vlakken zoveel ruimte geeft!

Mijn vakantieplannen zijn nauwelijks gelimiteerd door budgetproblematieken. Ik hoef niet te sparen voor een vakantie naar Japan, ik kan gewoon elk jaar gaan als ik wil. Mijn baan opzeggen en een jaartje rondreizen of op een andere manier een sabbatical invullen? Geen probleem. Minder dagen werken? Kan ook.

Als ik dat vergelijk met veel vrienden van mij die elke keer louter hebben gekeken welke woning ze met passen en meten met hakken over de sloot konden betalen.. Ja, die hebben huizen met meer kamers dan ik. Een stel heeft zelfs pas na 3 jaar weer hun huis verkocht en zitten nu in een nog grotere woning (want met 2 kinderen heb je minimaal 4 slaapkamers nodig, blijkbaar). Droomreizen? Ja, eens in de zoveel jaar nadat er gespaard is. Rustiger aandoen qua werk, even een break? Geen enkele optie.

Nou is het laatste wat ik wil zeggen dat het verkeerd is om je vooral op een huis te richten. Iedereen heeft andere prioriteiten, dromen, wensen. Maar in sommige gevallen valt er zeker wel iets te zeggen voor het niet maximaliseren van je woonkosten, zelfs als dat niet het ultieme huis oplevert :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsqt
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
Ik zou als ik jou was eerst nog eens ruim de tijd nemen om te oriënteren en het financiële plaatje concreet te maken (eventueel met behulp van een hypotheekadviseur). Nu zou je de keuze maken met enkel dit ene huis op het vizier.

Persoonlijk voelt €260k voor een starterswoning voor 1 persoon in een dorp erg hoog aan. Vind je een nieuwbouwwoning wel echt zo belangrijk dat je zo veel maandelijkse lasten op je moet nemen of je schenking op die manier moet besteden? En hoe denk je hier over 1, 3, 5 en 10 jaar in te staan? Allemaal vragen die je voor jezelf zou moeten stellen en beantwoorden. Heel veel succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 15:20
kabeltjekabel schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:19:
Huis uit 2013, maar volgens welk bouwbesluit? Nog uit het Rc=2,5 tijdperk?

En tja; wat verwacht je qua salarisgroei. Heb je iets waarmee je feitelijk aan het plafond zit of ga je nog fors omhoog?

Optie 2 valt natuurlijk af; verhuren met hypotheek zijn banken niet zo happig op.

Optie 3; tja, als het zakt... en wanneer?

Dus optie 1, maar dan moet je wel een flinke zak geld meekrijgen. 33K / jaar ~= 156K hypotheek. Moet je een halve ton meekrijgen. Wel kun je dan zonder NHG doen en direct een lagere rente door lage LTV krijgen.
2013 = EPC 0,6 era. Daar kwam je niet met Rc 2,5... Niet elk dorp heeft nieuwbouw op voorraad. :+
Gizz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:46:
[...]

Door het niet te doen kun je andere dingen juist wel weer doen :)

Zes jaar geleden heb ik een huisje gekocht (tussenwoning, 2 slaapkamers, achtertuin op het zuiden) voor €175.000, terwijl ik toen een hypotheek van €235k (of iets dergelijks) kon krijgen en €70k zelf in kon brengen. Energiezuinige apparatuur erin, dak vol zonnepanelen voor lage maandlasten. Vanaf het eerste begin wist ik dat dit niet het ultieme huis voor mij zou zijn, maar dat ik er toch makkelijk 5+ jaar het hier prima naar mijn zin zou hebben.

Ondertussen kan ik een hypotheek van €350k krijgen, en is mijn eigen huis nu zo'n €350000 waard terwijl de resterende hypotheek €150k is. Ik zou dus makkelijk veel groter / luxer / beter gelegen kunnen gaan wonen. Maar ik blijf lekker zitten waar ik zit. Waarom? Omdat het op andere vlakken zoveel ruimte geeft!

Mijn vakantieplannen zijn nauwelijks gelimiteerd door budgetproblematieken. Ik hoef niet te sparen voor een vakantie naar Japan, ik kan gewoon elk jaar gaan als ik wil. Mijn baan opzeggen en een jaartje rondreizen of op een andere manier een sabbatical invullen? Geen probleem. Minder dagen werken? Kan ook.

Als ik dat vergelijk met veel vrienden van mij die elke keer louter hebben gekeken welke woning ze met passen en meten met hakken over de sloot konden betalen.. Ja, die hebben huizen met meer kamers dan ik. Een stel heeft zelfs pas na 3 jaar weer hun huis verkocht en zitten nu in een nog grotere woning (want met 2 kinderen heb je minimaal 4 slaapkamers nodig, blijkbaar). Droomreizen? Ja, eens in de zoveel jaar nadat er gespaard is. Rustiger aandoen qua werk, even een break? Geen enkele optie.

Nou is het laatste wat ik wil zeggen dat het verkeerd is om je vooral op een huis te richten. Iedereen heeft andere prioriteiten, dromen, wensen. Maar in sommige gevallen valt er zeker wel iets te zeggen voor het niet maximaliseren van je woonkosten, zelfs als dat niet het ultieme huis oplevert :)
Ligt aan je insteek. Zo snel mogelijk zo hoog mogelijk reiken en dan heb je de rest van je leven nog was hier het devies. Met 36 vrijstaand en in mijn (droom)huis ben ik ex vakanties rustig 50 van de 52 weken per jaar. Ik ga liever voor een zo comfortabel mogelijk basis. Dan heb ik nog 30-40 jaar met dezelfde lasten te gaan, maar woon er wel leuk bij. :*)

@ikkuhh1 Als het kan, je vleugels uitslaan. 27 is oud genoeg om het huis uit te gaan. Je blijft in hetzelfde dorp, dus ook geen gekke overgang.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Señor Sjon Dan zijn we het met elkaar eens, het ligt geheel aan ieders dromen/prioriteiten wat de beste aanpak is :)

Overigens ben ik heel tevreden met mijn woning op 5 minuten van het voormalige T.net kantoor en een kwartiertje van Amsterdam Centraal. Het is niet dat ik onprettig woon of ruimte te kort kom, maar een droom is het ook niet. Bij een droom denk ik eerder aan een woning midden in het bos met een stukje landgoed of iets dergelijks.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:14:
Lastig, een collega verdient hetzelfde en kreeg maar een hypotheek van 170k ongeveer..
Met 33500 per jaar krijg je met NHG op basis van 1,5% rente en geen andere schulden EUR 149.646. Dat is niet veel.

Zelfs als je de helft meer verdient dan dat, dan kom je nog niet in de buurt van de 260k.

Het is geen 2008 meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb het over dromen en geen fantasie. :P Dat ligt voor iedereen anders.

Met de huidige prijsstijgingen is het niet leuk meer om te moeten zoeken, dat wel. Maarrrr, je kan het elk jaar uitstellen en vervolgens is die hoekwoning al met al 60k duurder geworden en zit je nog bij je ouders op zolder. Gezellig genoeg, daar niet van, maar je kan ze ook bezoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 19:19
Namelijk 1 is ik koop het huis zelf, met een schenking/lening van familie
Schenking en lening zijn 2 totaal verschillende dingen!

Krijg je 100.000 euro geschonken, dan kan je het huis kopen en kan je het (imho) goed doen.
Moet je het lenen, dan heeft dat impact op je besteedbaar inkomen en dan mag je minder lenen. Dat gaat je geen cent meer budget opleveren.

De andere opties zou ik niet voor kiezen om eerder genoemde redenen.

Als we het over investeringen hebben: Tinder Premium :+ klinkt als een grap, maar is het niet. Alleen een huis kopen in de Nederlandse markt is zo goed als niet te doen, jammer genoeg. Met 2 inkomens heb je veel meer ruimte en kan je het ook gewoon daadwerkelijk betalen allemaal.

Daarnaast heeft iedere woning onderhoud nodig en moet je er tijd in stoppen. Als alleenstaande die fulltime werkt - heb je die tijd? En die tijd er voor over? Je kan ook op korte termijn een kleiner appartement kopen. Ja, ook appartementen zijn super duur, maar misschien toch iets beter te vinden in je prijsklasse. Bovendien liggen je lasten qua onderhoud veelal een stuk lager.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:00:
[...]

Schenking en lening zijn 2 totaal verschillende dingen!

Krijg je 100.000 euro geschonken, dan kan je het huis kopen en kan je het (imho) goed doen.
Moet je het lenen, dan heeft dat impact op je besteedbaar inkomen en dan mag je minder lenen. Dat gaat je geen cent meer budget opleveren.

De andere opties zou ik niet voor kiezen om eerder genoemde redenen.

Als we het over investeringen hebben: Tinder Premium :+ klinkt als een grap, maar is het niet. Alleen een huis kopen in de Nederlandse markt is zo goed als niet te doen, jammer genoeg. Met 2 inkomens heb je veel meer ruimte en kan je het ook gewoon daadwerkelijk betalen allemaal.

Daarnaast heeft iedere woning onderhoud nodig en moet je er tijd in stoppen. Als alleenstaande die fulltime werkt - heb je die tijd? En die tijd er voor over? Je kan ook op korte termijn een kleiner appartement kopen. Ja, ook appartementen zijn super duur, maar misschien toch iets beter te vinden in je prijsklasse. Bovendien liggen je lasten qua onderhoud veelal een stuk lager.
Lol. Ik zoek zelf een huis middenin het groen, en dat is niet te betalen. Daarom zegt een collega van mij hetzelfde als jij: Zoek niet verder op Funda, maar zoek een vrouw, alleen dan kun je zoiets kopen. Beetje jammer alleen dat de financiering dan niet alleen afhangt van onderpand en 2 inkomens, maar ook van een relatie die stand moet houden.

Een appartement vind ik een slechte investering. Bevolkingsgroei lijkt niet te stoppen, en daardoor zullen eengezinswoningen in grote delen van het land tot oneindige hoogte in waarde stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SvMp schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:05:
[...]

Een appartement vind ik een slechte investering. Bevolkingsgroei lijkt niet te stoppen, en daardoor zullen eengezinswoningen in grote delen van het land tot oneindige hoogte in waarde stijgen.
Als je naar de statistieken vanaf 2000 kijkt zie je dat het aantal eenpersoonshuishoudens flink is toegenomen, huishoudens met twee personen ook wel en met drie ook een klein(!) beetje. Vier en meer is stabiel of neemt zelfs af. En dat terwijl de totale bevolkingsomvang is toegenomen.

Kijkend naar de statistieken zou een appartement juist interessant moeten zijn en lijkt het er niet op dat juist grote woningen voor 4 of meer personen meer en meer nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Señor Sjon schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:58:
Met de huidige prijsstijgingen is het niet leuk meer om te moeten zoeken, dat wel. Maarrrr, je kan het elk jaar uitstellen en vervolgens is die hoekwoning al met al 60k duurder geworden en zit je nog bij je ouders op zolder.
Precies dat. Loon 'sparen' om meer kans te maken is totaal nutteloos, want je spaart langzamer dan dat de prijzen stijgen. Daar kan je behoorlijk moedeloos van worden.

Enige weg is imho je inkomen zien te verhogen. Forse salarisgroei en een partner vinden zorgen daarvoor.

Alternatief is de lange adem en inderdaad wachten tot de markt instort. Voordeel: je wordt nu niet meer gek aangekeken als je op je 30e bij je ouders woont, want zo ongeveer alle starters zitten in dit schuitje ;)
SvMp schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:05:
[...]

Lol. Ik zoek zelf een huis middenin het groen, en dat is niet te betalen. Daarom zegt een collega van mij hetzelfde als jij: Zoek niet verder op Funda, maar zoek een vrouw, alleen dan kun je zoiets kopen. Beetje jammer alleen dat de financiering dan niet alleen afhangt van onderpand en 2 inkomens, maar ook van een relatie die stand moet houden.
Yep. Dat is erg jammer, want een 'zekere' relatie kost ook tijd.
Aan de andere kant: in je eentje in een gezinswoning zitten is niet alleen financieel moeilijk, maar ook aan onderhoud is het verdelen van de taken waardevol.

Voordeel is wel dat je 'samen' door de lage hypotheeklasten, nog steeds erg goedkoop woont.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik vind het vooral een slechte investering gezien de timing in je leven.
Want: stel je koopt een duur appartement, over 5 jaar wil je aan kinderen beginnen, maar de markt stort net in (bijv omdat de rentes stijgen)? Daar zit je dan met je onverkoopbare appartement en restschuld.
De situatie is mogelijk anders als je single bent en nog lang niet aan kinderen denkt.

Qua vraag ben ik het met je oneens. De vraag was ook erg groot 5 jaar geleden, ook toen hadden we veel woningzoekers. Toch had je toen veeel meer keuze voor 50% van de prijs (met hogere rente, maar qua maandlast vergelijkbaar, zeker met andere hypotheekvormen...).
Ik geloof niet dat de vraag/aanbodverhouding 100% bepalend is, zeker niet.

De helft van alle volwassenen in Nederland is 50+. Ouderen willen echt niet eeuwig in hun gezinswoning blijven en willen wel degelijk naar een appartement - zij het niet dat die ook onbetaalbaar worden, ook voor hen. Een appartement is op korte termijn, mits de rentes laag blijven (dit is de crux), zeker geen slechte investering.

De bevolkingsgroei stagneert wel degelijk: als de babyboomgeneratie het loodje legt komen er heel veel woningen vrij. Immigratie kan wel mogelijk dat verschil maken.
Dat is zeker iets om rekening mee te houden voor wie nu 20-30 is, en op 50-60 voor het laatst wil verhuizen. Mocht er niks geks gebeuren, dan koop je als millenial op het toppunt van de markt, en ga je op je oude dag in een dieptepunt verkopen. Ik zou dus niet blind luisteren de ouders die zeggen 'koop een huis want dat is bij ons 4x meer waard geworden, beste investering ooit!!!'. De tijd is heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:14:
[...]

Als je naar de statistieken vanaf 2000 kijkt zie je dat het aantal eenpersoonshuishoudens flink is toegenomen, huishoudens met twee personen ook wel en met drie ook een klein(!) beetje. Vier en meer is stabiel of neemt zelfs af. En dat terwijl de totale bevolkingsomvang is toegenomen.

Kijkend naar de statistieken zou een appartement juist interessant moeten zijn en lijkt het er niet op dat juist grote woningen voor 4 of meer personen meer en meer nodig zijn.
Door massale immigratie is de bevolking met een half miljoen gegroeid in korte tijd. Er lijkt geen daadkracht te zijn om dit te stoppen. Er zijn nu al minder woningen dan woningzoekenden. De ruimte is zo'n beetje op, als je nog wat groen wilt houden. Dus de miljoenen woningen die nodig zijn, zullen voornamelijk appartementen worden. Terwijl mensen het liefst een eengezinswoning hebben. De vraag naar eengezinswoningen zal toenemen, simpelweg omdat deze in de toekomst veel minder gebouwd zullen worden dan flatjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:23:
[...]

De bevolkingsgroei stagneert wel degelijk: als de babyboomgeneratie het loodje legt komen er heel veel woningen vrij. Immigratie kan wel mogelijk dat verschil maken.
Dat is zeker iets om rekening mee te houden voor wie nu 20-30 is, en op 50-60 voor het laatst wil verhuizen. Mocht er niks geks gebeuren, dan koop je als millenial op het toppunt van de markt, en ga je op je oude dag in een dieptepunt verkopen. Ik zou dus niet blind luisteren de ouders die zeggen 'koop een huis want dat is bij ons 4x meer waard geworden, beste investering ooit!!!'. De tijd is heel anders.
Dat roept men al jaren maar het tegendeel is waar. De huidige prognoses wijzen uitsluitend op groei, niet op krimp. En als je kijkt naar wereldwijde ontwikkelingen (Afrikaanse bevolkingsexplosie, 1 op de 3 wil naar Europa komen, totaal gebrek aan daadkracht in Europa) En als in de toekomst de groei toch stopt, dan zal juist de vraag naar appartementen afnemen.

[ Voor 7% gewijzigd door SvMp op 05-03-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
men roept al jaren dat de huizenprijzen gaan inkakken.

Over het algemeen gezien zie ik weinig daling:
https://www.wegwijs.nl/inzicht/ontwikkeling-huizenprijzen

De vraag is of je sneller kan sparen dan dat de huizenprijzen stijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-09 21:22
ik had dezelfde situatie met 1 inkomen een huis kopen en ik heb een jaar gezocht om een huis (ik wilde er graag een garage naast kunnen hebben). en heb uiteindelijk een woning van de woningstichting gekocht. is niet nieuw maar wel modern gehouden kwa isolatienormen en vrij op naam. bespaart je kosten koper maar die ben je ook wel ruimschoots kwijt aan verbouwingen.

heb je al een hypotheekadviseur? zo nee zou ik dit sterk aanraden heeft mij ontzettend veel geholpen ook met bieden en alles wat er bij komt.

tenzij je extra geld kan krijgen en met een redelijk lage hypotheek in het huis kan zou ik verder zoeken om een betaalbare optie.

Steam: Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Viper® schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:31:
men roept al jaren dat de huizenprijzen gaan inkakken.

Over het algemeen gezien zie ik weinig daling:
https://www.wegwijs.nl/inzicht/ontwikkeling-huizenprijzen

De vraag is of je sneller kan sparen dan dat de huizenprijzen stijgen
Dat komt doordat zgn 'krimpgebieden' graag subsidie ontvangen. En een ander motief is het 'populisme' niet in de hand werken.

Hoewel niemand een kristallen bol heeft, wijzen alle indicatoren op bevolkingsgroei. Op grond daarvan zullen prijzen nooit meer dalen.
Daarom is een eengezinswoning vlakbij een grote stad een goede investering.

Echter, er zal een enorme crisis komen als de hypotheekrente stijgt. Als niemand meer in staat is om woningen te financieren op het huidige prijsniveau, vindt een flinke daling plaats, en dat gebeurt op het moment dat de rente stijgt en door de afbraak van de renteaftrek komt rentestijging keihard aan.

[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 05-03-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
SvMp schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:28:
[...]

Dat roept men al jaren maar het tegendeel is waar. De huidige prognoses wijzen uitsluitend op groei, niet op krimp. En als je kijkt naar wereldwijde ontwikkelingen (Afrikaanse bevolkingsexplosie, 1 op de 3 wil naar Europa komen, totaal gebrek aan daadkracht in Europa) En als in de toekomst de groei toch stopt, dan zal juist de vraag naar appartementen afnemen.
Dat is zeker waar.
Toch is het de vraag of die daadkracht er over 20 jaar nog steeds niet is. Dat soort dingen hebben zeker impact.

Het is hoe dan ook allemaal glazenbol-werk. Ik vind het zelf vooral jammer dat je hier allemaal rekening mee zou willen houden omdat het om fucking veel geld gaat, terwijl het eigenlijk om iets vrij simpels gaat. Ik wil eigenlijk gewoon een eigen dak boven m'n hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Dat is zeker waar.
Toch is het de vraag of die daadkracht er over 20 jaar nog steeds niet is. Dat soort dingen hebben zeker impact.

Het is hoe dan ook allemaal glazenbol-werk. Ik vind het zelf vooral jammer dat je hier allemaal rekening mee zou willen houden omdat het om fucking veel geld gaat, terwijl het eigenlijk om iets vrij simpels gaat. Ik wil eigenlijk gewoon een eigen dak boven m'n hoofd.
Zeker.
Maar voor de reële bevolkingsgroei is weinig aandacht. Men wil Wilders en Baudet niet onnodig aan electoraal succes helpen. Er wordt nog steeds gezegd dat 'niemand' op het platteland wil wonen en dat daar volop woningen zijn. Ik kan je vertellen dat het zelfs in het noorden van het land, op het platteland, inmiddels richting Amsterdamse toestanden gaat. Niet qua prijzen, maar wel als het gaat om aantallen belangstellenden en snelle verkoop. Ik liep met tientallen andere kijkers door een veel te hoog geprijsd jaren '50 huisje gelegen in de Friese landerijen. De run op de laatste 'groene' plekjes duiden op een enorme bevolkingsgroei. De vele windmolens (waardoor grote aantallen landelijk gelegen huizen niet meer aantrekkelijk zijn) doen de rest.

Wat die glazen bol betreft: Ja, veel is 'glazen bol werk'. Met mijn verhaal wil ik vooral betogen dat de situatie niet te vergelijken is met de afgelopen crisis, wat wel gebeurt. Tijdens afgleopen crisis leek het kabinet Rutte-1 een einde te maken aan massale immigratie, en zag niemand de "vluchtelingencrisis" uit 2015 aangekomen. De rentes waren toen ook hoog, en desondanks de prijzen. Nu zijn de prijzen zelfs iets hoger, maar wel met lage rente. De volgende crisis zal een crisis zijn als gevolg van rentestijging, niet omdat niemand de woningen wil. Daarom laat ik mijn mening over de vraag van de TS volledig afhangen van de locatie: In grote delen van het land behoudt een mooie eengezinswoning zijn waarde wel, maar in de uithoeken waar weinig kapitaal is, is 260k uitgeven een risico imho.

[ Voor 27% gewijzigd door SvMp op 05-03-2020 14:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik denk zonder dat geld van je ouders gewoon een realistisch beeld aan moet nemen en een vrijstaande woning moet vergeten als je eerste woning.

Ik zelf zit in een flat van 145k ik zie het als een opstap voor later (1 verdiener gezin van 4 wat 5 word over enkele maanden)

Ik weet ook niet hoe je tegenover relaties staat etc maar als je bijna 30 ben, dan mag je best wel op je zelf willen wonen met een partner en niet nog een paar jaar sparen en dan er achter komen dat alles nog duurder is geworden in die tussentijd (glazenbol)

Ik zou gewoon kopen wat je op je salaris kan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:35
partner zoeken en dan samen kopen? Sla je 2 vliegen in 1 klap :) Kan je meer lenen dus meer keuze uit huizen en je bent gezellig samen.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

stftweaker schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:09:
partner zoeken en dan samen kopen? Sla je 2 vliegen in 1 klap :) Kan je meer lenen dus meer keuze uit huizen en je bent gezellig samen.
Dan ben je wel weer een paar jaar verder voor je weet dat je een partner hebt waarmee je het aan durft om een huis te kopen. Dan gaat hij niet voor zijn 30e het huis uit ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:35
Marzman schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:17:
[...]

Dan ben je wel weer een paar jaar verder voor je weet dat je een partner hebt waarmee je het aan durft om een huis te kopen. Dan gaat hij niet voor zijn 30e het huis uit ;)
True maar dan kan je wel meer lenen heb je zelf meer geld en ben je samen. De huizenmarkt is naar verwachting nog niet afgekoeld en zal ook niet snel gebeuren. En ja nieuwbouw is hartstikke duur. Just saying. Je bent toch aan het daten, nu heb je nog geen verplichtingen. Hell misschien kan je zelfs bij je partner intrekken. Ging mij erom dat TS een nieuwe point of view heeft.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 16:18

Waarom wachten? Ga nu naar een Hypotheek adviseur (1e gesprek is meestal gratis). Die kan je ook tips geven als er bijv nog een extra starterslening beschikbaar is. Je weet dan in elk geval alvast wat je zo'n beetje kan lenen, mooi toch om dat maar duidelijk te hebben!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Señor Sjon schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:18:
[...]

2013 = EPC 0,6 era. Daar kwam je niet met Rc 2,5... Niet elk dorp heeft nieuwbouw op voorraad. :+
EPC volgens jaar van vergunningafgifte (bovengrens dan), niet volgens jaar van bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlsberg
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-12-2020

Jarlsberg

Meer dan een emmentaler

Zelf zou ik kiezen voor een woning welke nog niet gemoderniseerd is en deze verbouwen. Ik ben bang dat op basis van jouw gegevens, de omschreven woning lastig te financieren valt. Ik sluit een schenking van €100k eigenlijk wel uit,

Reken op een hypotheek van circa €170k. Ik kan dit bevestigen a.d.h.v. eigen hypotheekaanvraag vorig jaar

Je zou dan een gedateerde maar goed gelegen woning kunnen aanschaf tot circa €210k, rekening houdend met eigen inbreng en k.k. kun je ook hiermee een prima kavel kopen. Ik denk dat je hier de grootste slag kunt slaan.

Want je moet onthouden dat je voor die hoekwoning van €270k (denk €1500 maandlast) waarschijnlijk kunt opbieden tegen werkende stellen (met) kinderen die misschien wel een hogere nood hebben dan jij, de vraag is of je in je eentje bereid bent om zo'n hoge prijs te betalen voor die woning.

En uiteraard kun je altijd een adviseur bellen !

Ligt het liefst in de kaasfondue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
Jarlsberg schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:47:

Want je moet onthouden dat je voor die hoekwoning van €270k (denk €1500 maandlast) waarschijnlijk kunt opbieden tegen werkende stellen (met) kinderen die misschien wel een hogere nood hebben dan jij, de vraag is of je in je eentje bereid bent om zo'n hoge prijs te betalen voor die woning.

Dit probleem had ik ook daar ben je als alleenstaande kansloos tegen. Daarom ben ik voor een leegstaand huis van de woningstichting gegaan. Als ze meer kunnen lenen en er kinderen bij zijn hebben ze geen zin in verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlsberg

Jarlsberg

Meer dan een emmentaler

Evert134 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:42:
[...]

Dit probleem had ik ook daar ben je als alleenstaande kansloos tegen. Daarom ben ik voor een leegstaand huis van de woningstichting gegaan. Als ze meer kunnen lenen en er kinderen bij zijn hebben ze geen zin in verbouwen.
Daarbij doe ik de aanname dat TS (net zoals ik) graag uit huis wil, maar geen urgentie heeft om uit huis te trekken.
Hierdoor heb je gelegenheid tot verbouwen waar concurrentie met een urgente woningbehoefte dat niet heeft.

Helaas is er dan nog wel wat werk aan de winkel... maar ik moet zeggen dat je met de juiste googlevaardigheden een heel eind komt :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evert134
Klopt ik heb dezelfde situatie. ik ben nu sinds december bezig met verbouwen en je bent er wel redelijk snel zat van. maar ach ik woon thuis en niet daar dus ik kan altijd een paar dagen niets doen als ik er klaar mee ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je daar voor tien jaar wilt blijven wonen. doen. Goedkoper wordt het niet. Ik ken de tijd van 11% hypotheken nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Mattie112 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:06:
[...]

Waarom wachten? Ga nu naar een Hypotheek adviseur (1e gesprek is meestal gratis). Die kan je ook tips geven als er bijv nog een extra starterslening beschikbaar is. Je weet dan in elk geval alvast wat je zo'n beetje kan lenen, mooi toch om dat maar duidelijk te hebben!
Dat is vrijwel overal afgeschaft (en terecht ook, want je laat mensen alleen maar meer lenen terwijl ze tegen dezelfde mensen bieden). Bovendien;TS moet echt 2x zoveel verdienen voor dit bedrag, en de maandlast is daadwerkelijk ook hoog voor zijn inkomen :P

Praten met een hypotheekadviseur is nooit verkeerd natuurlijk, dat wel.
Want je moet onthouden dat je voor die hoekwoning van €270k (denk €1500 maandlast)
Aan kale hypotheekmaandlast lukt dat voor 1000 per maand tegenwoordig wel :+

[ Voor 16% gewijzigd door Richh op 05-03-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlsberg

Jarlsberg

Meer dan een emmentaler

Richh schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:11:
[...]

Aan kale hypotheekmaandlast lukt dat voor 1000 per maand tegenwoordig wel :+
In theorie heb je gelijk, maar ik bedoelde meer een indicatief bedrag inclusief verzekeringen, belastingen, water, gas, elektra, afvalstoffen, 8)7

En helemaal als je de rente flexibel laat staan kan het nog wel mooier uitvallen.

Maar aan de andere kant... Van 2% kan niet zo heel veel meer af, maar er kan nog wel een hoop bij op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Jarlsberg schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:48:
[...]

In theorie heb je gelijk, maar ik bedoelde meer een indicatief bedrag inclusief verzekeringen, belastingen, water, gas, elektra, afvalstoffen, 8)7
Ja, das waar :P aan de andere kant: een woning van 170.000 euro kost je in datzelfde plaatje ook zo 1200 euro per maand. Omdat de rente zo bizar laag is (10 jaar 1 procent) en je dus puur aflost, terwijl alle kosten die je noemt zo goed als vast zijn. Scheelt het in maandlast geen klap om 10k meer of minder te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13
€1000 bruto hypotheek (met nog net €50 HRA retour na aftrek EWF, dus zo goed als bruto = netto)
€150-200 GWE
€100 aan verschillende woninggebonden belastingen
€200 (reservering) onderhoud, als je wilt dat het over 10 jaar ook nog verkoopbaar is. Als je erg handig bent en tijd hebt kan dit (misschien) voor minder.
€25 opstalverzekering (ofzoiets denk ik, deze kan ik naast zitten) en ook zoiets voor inboedel (wat een keuze is, maar wel verstandig - opstal moet veelal verplicht als voorwaarde voor de hypotheek)

Tel ik internet/tv nog niet direct mee, ook €50 zeg. Beetje afhankelijk van wat je meetelt is die €1500 voor alles rondom het huis nog niet zo'n gekke schatting nee.

Klopt wel dat je vanaf maand 1 al €550/maand aflost (annuïtair) dus al met al nog niet eens zo gek, maar je moet dat geld wel hebben elke maand.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 05-03-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlsberg

Jarlsberg

Meer dan een emmentaler

Wilke schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:56:
€1000 bruto hypotheek (met nog net €50 HRA retour na aftrek EWF, dus zo goed als bruto = netto)
€150-200 GWE
€200 (reservering) onderhoud, als je wilt dat het over 10 jaar ook nog verkoopbaar is. Als je erg handig bent en tijd hebt kan dit (misschien) voor minder.
€25 opstalverzekering (ofzoiets denk ik, deze kan ik naast zitten) en ook zoiets voor inboedel (wat een keuze is, maar wel verstandig - opstal moet veelal verplicht als voorwaarde voor de hypotheek)

Tel ik internet/tv nog niet direct mee, ook €50 zeg. Beetje afhankelijk van wat je meetelt is die €1500 voor alles rondom het huis nog niet zo'n gekke schatting nee.

Klopt wel dat je vanaf maand 1 al €550/maand aflost (annuïtair) dus al met al nog niet eens zo gek, maar je moet dat geld wel hebben elke maand.
Ik heb ook niet het gevoel dat de maandlast het probleem is, maar als modale alleenstaande starter de hamvraag is 'hoe krijg je wit inkomen en liquide middelen middelen bij elkaar om een woning te kopen en aan te passen die voldoet aan de woonwensen die ik heb.

Goedkoop aanschaffen en (royaal) verbouwen is een van de manieren. Net zoals TS in optie 1 iets suggereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
Ik denk dat het wel krap wordt met het inkomen van de TS. Met het genoemde jaarinkomen zit je op ongeveer 2050-2100 netto per maand. Haal je daar alle woonlasten, zorgverzekering, kosten voor de auto / motor en levensonderhoud vanaf dan blijft er niet veel meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 10:13
Dat is zeker niet (te) krap. Met 260k verkoopprijs, 8% kk heb je 280k nodig. Van de 55k gaan 15k in meubels en verf en de andere 40k in de hypotheek. Resteert een hypotheek van 240k.

Maandlasten voor een hypotheek van 240k zijn netto € 750. Dat is makkelijk te betalen bij een netto inkomen van € 2.200.

De vraag is alleen of je de hypotheek verstrekt krijgt, en uberhaupt de woning krijgt (idd, opbieden tegen gezinnen of andere stellen).

[ Voor 24% gewijzigd door Divak op 06-03-2020 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Nu online
Ik heb ook met allerlei constructies mijn eerste woning bemachtigd. Ik was 24 en had nog een starters salaris.

Wat ik van mijn situatie geleerd heb, je moet ook wel vooruit kijken.

Dat starters salaris gaat omhoog, en als je nog thuis/student woont kan je ook met veel minder af. Je hoeft niet op de duurste vakanties, ticket en een hostel zijn al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zelf zou ik kiezen voor een woning welke nog niet gemoderniseerd is en deze verbouwen. Ik ben bang dat op basis van jouw gegevens, de omschreven woning lastig te financieren valt. Ik sluit een schenking van €100k eigenlijk wel uit,

Reken op een hypotheek van circa €170k. Ik kan dit bevestigen a.d.h.v. eigen hypotheekaanvraag vorig jaar

Je zou dan een gedateerde maar goed gelegen woning kunnen aanschaf tot circa €210k, rekening houdend met eigen inbreng en k.k. kun je ook hiermee een prima kavel kopen. Ik denk dat je hier de grootste slag kunt slaan.
En dan? Een huis uit 2013 is eindeloos veel beter geïsoleerd dan wat je achteraf voor reële kosten kan bereiken. Plus je bent dan nog tijden aan het verbouwen.

Wilke schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:56:
€150-200 GWE

En wat dacht je dat iemand moet betalen bij huur? Dat is niet zoveel minder. Overigens is zijn hypotheek veel lager door de schenking.
Jarlsberg schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:48:
[...]

En helemaal als je de rente flexibel laat staan kan het nog wel mooier uitvallen.

Maar aan de andere kant... Van 2% kan niet zo heel veel meer af, maar er kan nog wel een hoop bij op!
Het gros van die lasten heb je ook in een huurwoning.
Divak schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:15:
Dat is zeker niet (te) krap. Met 260k verkoopprijs, 8% kk heb je 280k nodig. Van de 55k gaan 15k in meubels en verf en de andere 40k in de hypotheek. Resteert een hypotheek van 240k.

Maandlasten voor een hypotheek van 240k zijn netto € 750. Dat is makkelijk te betalen bij een netto inkomen van € 2.200.

De vraag is alleen of je de hypotheek verstrekt krijgt, en uberhaupt de woning krijgt (idd, opbieden tegen gezinnen of andere stellen).
2% OB, 2.000 notaris, taxatie en bouwkundige keuring (altijd doen) en ~2.000 hyp advies zit je bij 260k op nog geen 10k. Het gros van zijn spullen als meubels moet ie neem ik aan nog kopen, dus verhuiskosten zijn verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eerst met je geldschieters in gesprek gaan wat zij jou kunnen schenken of lenen. Daarna weet je wat je budget is en waar je naar kunt kijken.

Mochten je geldschieters voldoende geld kunnen schenken of lenen dan kun je zelf de eerste stap naar de bewoner van de betreffende woning gaan om te kijken of je de woning van hen kunt overnemen zonder dat er een makelaar bij komt kijken. Scheelt beide partijen een boel geld en gedoe.
Pagina: 1