Schoorsteen

Pagina: 1
Acties:

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Hallo allemaal,

Wij hebben 2 schoorstenen op het huis , deels staat hij op bij de buren aan de ene kant en deels bij ons, en die andere schoorsteen staat deels op de andere buren kant en deels bij ons.
Mijn vraag is, kan je de schoorsteen verwijderen de bovenkant, en een simpele pijpje erop zetten waardoor we geen waterschade meer hebben?
Want de schoorstenen zijn anno 1970 gemaakt, en ik heb degene al gevragen die het destijds erop had laten zetten (die ken ik toevallig ) en die zei dat ze destijds gewoon heel slecht gemaakt zijn, en dat als je ze niet vervangt of opnieuw opbouwt , dat je de lekkage blijft behouden, of ja je kan het tijdelijk weer tegengaan maar die lekkage komt gewoon terug.
Ze hebben geen lood tussen de schoorsteen gedaan waardoor het water tegen de schoorsteen aankomt dus broos word en daardoor sijpelt er water door de schoorsteen heen.
Daarom zou ik heel graag die schoorsteen eraf halen, en gewoon een kleine pijpje maken (wij hebben allemaal in onze blok een Gashaard ) dus heb je geen schoorsteen nodig lijkt mij, dan is een pijpje genoeg.
Heeft iemand hier meer informatie over, en is dit mogelijk?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Gashaard... in welk jaar leven we??

Ja natuurlijk kun je schoorstenen afbreken en vervangen door een moderner pijpje. Maar ik zou kijken of je gewoon de ganse haard ook kunt rooien. Die dingen hebben een heel laag rendement.

Kijk wel welk deel er eventueel dragend is.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:58
Als het deels bij de beide buren staat moet je hun natuurlijk ook mee krijgen.

Mogelijk hebben zij ook lekkage en dan is het makkelijker ze te overtuigen.
Je kunt een gewone pijp op het dak zetten maar ook een nieuwe lichtgewicht schoorsteen laten maken bovendaks. In een ander topic met ongeveer dezelfde vraag is dat aan bod gekomen.

Zie hier de post van quartje
Hij verwijst naar www.vulkaanschoorstenen.nl

Quartje in "Openhaard en schoorsten verwijderen van draagmuur"

[ Voor 20% gewijzigd door FRANQ op 04-03-2020 19:58 ]

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Als je buren niet mee krijgt, is het dan mogelijk om alleen het deel op de eigen woning weg te slopen? Ook al is het een gedeelde schoorsteen, welke door beide huizen niet meer in gebruik is? Zit namelijk met zelfde probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door plaspvd op 04-03-2020 20:26 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:58
Dan heb je kans dat hij eraf valt aan de andere kant. ;)

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Haha buiten dat, als je netjes te werk gaat, is dit wettelijk mogelijk? Of mag het helemaal niet, een mandelige schoorsteen tot de helft afbreken.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Volgens mij kun je gewoon vorderen dat hij meewerkt, net zoals met schuttingen.

Voor de helft afbreken... ja, haha. Hoe dan? Dan moet je alsnog weer e.e.a afwerken en als het ding lekt, lekt het nog steeds bij jou ook, via het deel van je buren.

Ik zag wel gisteren nog een schoorsteen op een nok tussen twee panden waarvan de helft met zink omkleed was :+

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-03-2020 20:55 ]

Pagina: 1