Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorig jaar

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2020 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:58
Probeer het eens met een geheel andere library, zoals bijvoorbeeld FastLED. Er zijn variaties op de WS2812 in omloop (zoals de SK6812) die niet precies dezelfde timing hebben. Met een andere library heb je net een iets andere timing en gaat het soms wel goed.

Weerstanden of diodes in je signaallijn toevoegen is contraproductief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie in de FastLED voorbeelden niks wat op WS2812/SK6812 aansturing lijkt. Welk voorbeeldscript is een goed uitgangspunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
De bijbehorende wiki op Github heeft een kopje "Basic usage". Verder zou ik het stukje over de WS2811/WS2812/WS2812B even lezen op de "Chipset reference" pagina. Daarmee kan het misschien al duidelijker worden naar wat voor termen je kan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu getest met Fastled op strip van 16.
Geen verschil of ik bij LED type WS2812, WS2811, WS2812B of SK6812 invul.
Eerste LED doet altijd raar.
De rest hangt af van helderheid. Op helderheid 16 gaat het redelijk, op helderheid 64 begint het al grotendeels te flikkeren, op helderheid 100 licht alles bijna flikkerend als vol wit op (zouden regenbogen moeten zijn, en max helderheid is 255!).
Voltage-drop is 0,02V: 4,97 in, 4,95 uit aan einde strip.
Het bord dat goed werkt doet dat op alle helderheden goed, en zelfs met 64 LED's.

Ik begin er toch steeds meer van overtuigd te raken dat er heel veel WS2812 rommel in de markt is. Waar het euvel precies zit is me nog niet duidelijk, maar er zijn goede en heel slechte partijen. Je ziet ook duidelijk dat van die kleine details niet kloppen, wat ik heel vreemd vind. Adafruit deelt immers alle Gerber files e.d. en nodigt uit tot klonen. Toch weten veel van die Chinezen de boel net te vernaggelen. Vierkant matrixbord wat niet vierkant is, strips die bij doorsolderen een naad tonen, soldeereilanden voor aansluitingen onder de LED i.p.v. ertussen zodat er geen header op te solderen valt. Dat soort fratsen. Misschien toch maar premium (lees 4x zo veel) voor echte Adafruit betalen.

Helaas is er geen webshop meer die zijn producten nog een beetje test bij binnenkomst en zinvolle documentatie levert. Gewoon verkopen en maar kijken of er gemekker komt.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 23:52
Ik gok erop dat de voeding onvoldoende is: de LED's vragen gewoon meer mA dan de UNO kan leveren.

Even een ander voedinkje regelen. Vergeet niet de GNDs met elkaar te verbinden!

[ Voor 29% gewijzigd door DurkVell op 05-03-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DurkVell schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:39:
Ik gok erop dat de voeding onvoldoende is: de LED's vragen gewoon meer mA dan de UNO kan leveren.

Even een ander voedinkje regelen. Vergeet niet de GNDs met elkaar te verbinden!
Foute gok!
A) zie TS: ik heb met externe voeding getest
B ) alle andere panelen en spiralen werken prima vanaf de UNO, ook spiralen met 133 LED's, ruim het dubbele van een 8x8 matrix,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
En leverde die gebruikte externe voeding wel voldoende mA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1,5A, ook bij de strips met 16 LED's. En zoals ik al zeg, alle andere varianten die ik heb draaien uitstekend uit een vanaf een laptop gevoede Arduino bus powered.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
Dat lijkt me wel voldoende ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kj_dunnink
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-08 11:36
Ik heb hier diverse soorten LEDs liggen zoals de WS2812(b) en de SK6812. Diverse projecten met deze gemaakt (o.a. een enorme LED matrix), en ook wel wat kant-en-klare bordjes onder handen gehad. Zelf heb ik nog niet eerder iets gehad wat van 'inferieure' kwaliteit zou zijn. Hetgene wat je in het door jou gelinkte filmpje ziet komt me dan ook niet bekend voor.

Het filmpje waar je naar verwijst lijkt mij voor te komen als een Arduino sketch waarmee je een matrix kunt testen, maar waarbij de settings verkeerd staan.

Ik neem aan dat je dit al gelezen hebt: https://learn.adafruit.co...-uberguide/best-practices. Voor een simpele strandtest op lage helderheid is een bypass cap niet nodig, maar is wel aan te bevelen. Zoals @DurkVell al aangeeft, grounds wel doorverbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voorbeeld draait strandtest op helderheid 20 van 255 met doorverbonden aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kj_dunnink
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-08 11:36
Het is lastig een oordeel te geven over de matrixpaneeltjes. Is het mogelijk om (bv via reviews) via de advertenties van de panelen te achterhalen om wat voor types het gaat?

Met 'reverse engineering' kun je misschien ook een eindje komen. Hebben de LEDs 4 pinnen? Je kunt, evt. met loep of microscoop, kijken hoe ze opgebouwd zijn. Dit zou je kunnen vergelijken met de SK6821, WS2812(b) en hun RGBW varianten.
Pagina: 1