Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morrisn
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-08 11:52
Beste Tweakers,

Ik heb voor 20 euro een Sony STR-DH550 kunnen scoren. Ik wil voor weinig het setje zo goed mogelijk laten werken en ik heb veel gelezen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil een nieuwe 4K televisie van 43 inch kopen en ik wil graag een 4K HDR signaal met Dolby en DTS kunnen opzetten. HDCP 2.1 op de Sony receiver is een probleem, maar ik heb gelezen dat je hier omheen kan met een HDMI splitter. Ook las ik dat dit erg afhankelijk is van het model splitter.

Mijn vraag is: wat kan ik nu het beste doen? Is er een splitter die iemand heeft liggen of me kan aanraden die zou moeten werken? Zijn er nog bepaalde standaarden waar ik rekening mee moet houden als ik een nieuwe televisie koop (ARC etc)? Aan de televisie wil ik wel 500 euro uitgeven. De surround set moet goedkoop blijven, aangezien de receiver goedkoop is. Als ik blijf haken op een bepaalde kwaliteit is het prima, maar dan wil ik wel graag weten dat ik alle mogelijkheden tot mij heb genomen. Dan kan ik hier vervolgens ook rekening mee houden met de aankoop van een televisie.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via morrisn op 04-03-2020 22:58)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:10
morrisn schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:18:
En hoe dit in de praktijk werkt voor specifieke tv modellen is moeilijk te vinden in de specificaties, of zie ik iets over het hoofd?
Klopt, dat is haast te niet te vinden.
Ik ben inderdaad van plan om apps te gebruiken. Ik las dat Airplay 2 op LG modellen twee TrueHD gaat ondersteunen. Het enige wat dus niet zal werken is HDR als ik de receiver op de tv aansluit.
Maar als je apps op de TV gebruikt dan voer je toch helemaal geen video in naar de receiver? De bron is dan de TV zelf. Je gaat niet door de receiver met je signaal. Je streamt direct naar de TV en alleen de audio wil je naar de Sony receiver hebben. HDCP doet er toe als je externe bron door de receiver gaat, niet als de bron de TV is. Enige nadeel wat je hebt met ingebouwde apps is dus eventueel de beperking van HDMI ARC of S/PDIF Out van de TV richting de receiver. Teken het voor de grap eens uit, dan is het mogelijk duidelijker.

Oké, ik zal het voor je tekenen :P
Mijn MS Visio doet raar dus vrees mijn Paint skills 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFTl-uC1K4dV0RcXFcgdG2Cd2gM=/f/image/x5QTsvWZdsH3tbJHjSnekac3.jpg

Links zoals je aan zou sluiten als alle apparaten HDCP 2.2 hebben. Bron stuurt audio en video over HDMI naar de receiver. Receiver haalt audio van het signaal en stuurt dat naar de speakers. Video wordt doorgezet naar de TV. Omdat alles over HDCP 2.2 beschikt komt het signaal aan zoals het verstuurd is.

Rechts zou jouw situatie zijn: HDMI gaat voor beeld (4K en HDR) rechtstreeks naar de TV. Niet door de receiver want die ondersteunt geen HDCP 2.2. Voor audio leg je de losse kabel. Beeld en geluid biedt je dus apart aan. Hoe je die splitsing maakt hangt dus van de bron af. Soms kan de bron het zelf, soms moet je met splitters gaan werken.

Bovenstaande is met externe bronnen, die heb je (nog) niet. Jouw bron is als ware de TV, dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRFD8RcSsqNhNYo1fP7IQ67yCN8=/f/image/v4oYTFm6NBFbrAob8SRtncV0.jpg

Je werkt dan dus de andere kant op. Audio de TV uit kan met S/PDIF of HDMI ARC. Afhankelijk van de TV en wat je het fijnst vindt.

Je kan, in het geval van externe bronnen) ook een combinatie van de laatste twee hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1X0vI3Ea2rnKp_xuYvt4EaBmiw=/f/image/n4SlQktP92VY3Wb2V34iAXb1.jpg

Hier gebruik je de TV dus als hub voor alle video (dat moet sowieso) maar ook voor audio. Dat zou ik zelf niet doen omdat je dan altijd de TV aan moet hebben staan. Plus je bent dus niet verzekerd van of DTS 5.1 dan wel DD 5.1 worden ondersteunt. Persoonlijke voorkeur, deze methode zie je dikwijls voorbij komen.
Als de Nvidia Shield er komt ga ik misschien een splitter proberen. Is een dure HDfury dan noodzakelijk of kan het ook goedkoper? Ik heb veel gezocht maar ik kan niet vinden wat wel en niet werkt, behalve dergelijke dure modellen. Ook las ik dat fabrikanten splitters updaten zodat ze HDCP niet meer omzeilen omdat dit eigenlijk niet de bedoeling is. Misschien ben je beter op de hoogte.
Geen idee welke HDMI Splitters er zijn en wat deze in de praktijk doen. Als je allen DTS of DD 5.1 genoeg vindt kan je ook kijken naar een HDMI Audio Extractor, dan kan je beeld en geluid ook los aanbieden. Om eerlijk te zijn had ik de receiver weg gedaan en een receiver met HDCP 2.2 er voor terug gekocht. Dat zou mijn voorkeur hebben ten opzichte van aan te gaan lopen kloten met splitters (die je per extenr bron nodig hebt).

[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 04-03-2020 22:11 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
Wat wil je allemaal aansluiten? Externe bronnen hebben veelal naast HDMI nog wel een S/PDIF uitgang. HDMI doe je dan rechtstreeks naar de TV en S/PDIF naar de receiver. Dan heb je maximaal DTS dan wel DD 5.1 maar dat is geen probleem lees ik in de TS. Wil je HD Audio (Dolby TrueHD dan wel DTS-HD Master Audio) dan moet je met HDMI gaan werken. Is alleen de wens om audio van de TV naar de receiver te krijgen dan kan je HDMI ARC dan wel S/PDIF gebruiken en maakt HDCP niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morrisn
In eerste instantie sluit ik verder niets aan. Misschien in de toekomst een Nvidia Shield. Dan moet HDMI naar TV en S/PDIF naar receiver dus volstaan? Ik begreep dat HDCP altijd een probleem is met oudere receivers. Bedankt voor de opheldering, knap ingewikkeld home cinema audio.

Edit: is er een beperking met HDR content met deze receiver aangezien hij HDMI 2.0 heeft? Is een HDMI 2.0a poort op de receiver een vereiste of is dat ook niet van toepassing via ARC aansluiting?

[ Voor 25% gewijzigd door morrisn op 04-03-2020 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
Hoe je het aan sluit en kan sluiten hangt van veel factoren af. Onder andere welke bronnen je aan gaat schaffen en wat je wensen zijn. Met S/PDIF haal je dus geen HD Audio in huis, max DTS 5.1 en DD 5.1 (al daarover later meer). Wil je wel HD Audio dan zal je naar twee keer HDMI moeten: één voor naar de tv voor beeld en één voor naar de receiver voor audio. Afhankelijk van de bron kan deze S/PDIF Out hebben maar een Shield heeft dat volgens mij niet. Er zijn ook bronnen met Dual HDMI Out, speciaal voor dit soort situaties. Wel zeldzamer en mogelijk niet in budget. Als andere optie kan je met de Audio out van de TV gaan werken. HDMI ARC of S/PDIF Out, soms beiden aanwezig op een TV soms maar één. Maar ook dat kan weer nadelen hebben. De Audio Out van de TV hoeft niet altijd 5.1 door te sturen. Hangt van de TV af of het helemaal niet door wordt gestuurd of bijvoorbeeld alleen DD 5.1 en niet DTS 5.1. HDMI ARC of S/PDIF kan ook nog verschillen qua doorgifte. Ander nadeel van de TV als hub gebruiken is dat deze altijd aan moet staan. Nu is dat zonder externe bron geen issue maar komt mogelijk wel.

HDR gaat alleen door worden gestuurd als alles in de keten HDCP 2.2 heeft. De receiver heeft dit niet dus video met HDR door de receiver gaat niet werken. Je bent verplicht bronnen direct op de TV aan te sluiten als je externe bronnen hebt. Dit komt puur omdat de receiver HDCP 2.2 mist, de HDMI versie is wel correct maar de alles moet aanwezig zijn. Maar hoe ga je 4K TV op je TV krijgen en DTS dan wel DD voor audio zonder externe bronnen? Netflix app? Als in, wat versta je onder "ik wil graag een 4K HDR signaal met Dolby en DTS kunnen opzetten"?

Voor nu, zonder externe bronnen is er nog niet veel aan de hand en ben je redelijk vrij. Al moet je dus wel opletten met of de manier van aansluiten wel 5.1 geluid op gaat leveren. Ga je wel naar externe bronnen heb je jezelf een beperking opgelegd door een dergelijke receiver te kopen en zal je moeten kijken naar bronnen met meerdere uitgangen en/of genoegen nemen met "minder" geluid en/of met splitters/extractors gaan werken.

HDMI ARC is er al vanaf HDMI 1.4 dus met HDMI 2.0 en met welke tv je ook koopt zal dat geen probleem zijn. Met audio heb je ook geen issues, met video wel. En juist omdat audio en video tegelijkertijd over HDMI gaan moet je met splitters werken of audio en video apart aanbieden.

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 04-03-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morrisn
Geweldig, deze uitgebreide uitleg! Ontzettend bedankt, het is nu een stuk duidelijker.
FeaR schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:47:
Als andere optie kan je met de Audio out van de TV gaan werken. HDMI ARC of S/PDIF Out, soms beiden aanwezig op een TV soms maar één. Maar ook dat kan weer nadelen hebben. De Audio Out van de TV hoeft niet altijd 5.1 door te sturen. Hangt van de TV af of het helemaal niet door wordt gestuurd of bijvoorbeeld alleen DD 5.1 en niet DTS 5.1. HDMI ARC of S/PDIF kan ook nog verschillen qua doorgifte.
En hoe dit in de praktijk werkt voor specifieke tv modellen is moeilijk te vinden in de specificaties, of zie ik iets over het hoofd?
Maar hoe ga je 4K TV op je TV krijgen en DTS dan wel DD voor audio zonder externe bronnen? Netflix app? Als in, wat versta je onder "ik wil graag een 4K HDR signaal met Dolby en DTS kunnen opzetten"?
Ik ben inderdaad van plan om apps te gebruiken. Ik las dat Airplay 2 op LG modellen twee TrueHD gaat ondersteunen. Het enige wat dus niet zal werken is HDR als ik de receiver op de tv aansluit.
Voor nu, zonder externe bronnen is er nog niet veel aan de hand en ben je redelijk vrij. Al moet je dus wel opletten met of de manier van aansluiten wel 5.1 geluid op gaat leveren. Ga je wel naar externe bronnen heb je jezelf een beperking opgelegd door een dergelijke receiver te kopen en zal je moeten kijken naar bronnen met meerdere uitgangen en/of genoegen nemen met "minder" geluid en/of met splitters/extractors gaan werken.
Als de Nvidia Shield er komt ga ik misschien een splitter proberen. Is een dure HDfury dan noodzakelijk of kan het ook goedkoper? Ik heb veel gezocht maar ik kan niet vinden wat wel en niet werkt, behalve dergelijke dure modellen. Ook las ik dat fabrikanten splitters updaten zodat ze HDCP niet meer omzeilen omdat dit eigenlijk niet de bedoeling is. Misschien ben je beter op de hoogte.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
morrisn schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:18:
Klopt, dat is haast te niet te vinden.
Maar als je apps op de TV gebruikt dan voer je toch helemaal geen video in naar de receiver? De bron is dan de TV zelf. Je gaat niet door de receiver met je signaal. Je streamt direct naar de TV en alleen de audio wil je naar de Sony receiver hebben. HDCP doet er toe als je externe bron door de receiver gaat, niet als de bron de TV is. Enige nadeel wat je hebt met ingebouwde apps is dus eventueel de beperking van HDMI ARC of S/PDIF Out van de TV richting de receiver. Teken het voor de grap eens uit, dan is het mogelijk duidelijker.

Mijn MS Visio doet raar dus vrees mijn Paint skills 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFTl-uC1K4dV0RcXFcgdG2Cd2gM=/f/image/x5QTsvWZdsH3tbJHjSnekac3.jpg

Links zoals je aan zou sluiten als alle apparaten HDCP 2.2 hebben. Bron stuurt audio en video over HDMI naar de receiver. Receiver haalt audio van het signaal en stuurt dat naar de speakers. Video wordt doorgezet naar de TV. Omdat alles over HDCP 2.2 beschikt komt het signaal aan zoals het verstuurd is.

Rechts zou jouw situatie zijn: HDMI gaat voor beeld (4K en HDR) rechtstreeks naar de TV. Niet door de receiver want die ondersteunt geen HDCP 2.2. Voor audio leg je de losse kabel. Beeld en geluid biedt je dus apart aan. Hoe je die splitsing maakt hangt dus van de bron af. Soms kan de bron het zelf, soms moet je met splitters gaan werken.

Bovenstaande is met externe bronnen, die heb je (nog) niet. Jouw bron is als ware de TV, dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRFD8RcSsqNhNYo1fP7IQ67yCN8=/f/image/v4oYTFm6NBFbrAob8SRtncV0.jpg

Je werkt dan dus de andere kant op. Audio de TV uit kan met S/PDIF of HDMI ARC. Afhankelijk van de TV en wat je het fijnst vindt.

Je kan, in het geval van externe bronnen) ook een combinatie van de laatste twee hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1X0vI3Ea2rnKp_xuYvt4EaBmiw=/f/image/n4SlQktP92VY3Wb2V34iAXb1.jpg

Hier gebruik je de TV dus als hub voor alle video (dat moet sowieso) maar ook voor audio. Dat zou ik zelf niet doen omdat je dan altijd de TV aan moet hebben staan. Plus je bent dus niet verzekerd van of DTS 5.1 dan wel DD 5.1 worden ondersteunt. Persoonlijke voorkeur, deze methode zie je dikwijls voorbij komen.
Geen idee welke HDMI Splitters er zijn en wat deze in de praktijk doen. Als je allen DTS of DD 5.1 genoeg vindt kan je ook kijken naar een HDMI Audio Extractor, dan kan je beeld en geluid ook los aanbieden. Om eerlijk te zijn had ik de receiver weg gedaan en een receiver met HDCP 2.2 er voor terug gekocht. Dat zou mijn voorkeur hebben ten opzichte van aan te gaan lopen kloten met splitters (die je per extenr bron nodig hebt).

[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 04-03-2020 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morrisn
FeaR schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:52:
Geweldig, het is duidelijk allemaal. Zo zou het in alle 'AV basics guides' moeten staan.

Zolang ik gebruik maak van apps houd ik deze receiver nog even. Zodra ik een andere bron wil komt er een nieuwe receiver. Ik heb een Homecinemamagazine artikel gevonden waarin ze ingaan op de ondersteuning van dolby vanuit de tv. Hopelijk kan ik aan de hand daarvan een geschikt model vinden wat goed met de receiver praat.

Bedankt voor je tijd!
Pagina: 1