gaat de config van SMA omvormer op slot? wat bij dooverkoop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
Klopt het dat de instellingen van een SMA omvormer tien uur na de installatie 'op slot' gaan en enkel door een installateur die het bijbehorende wachtwoord weet aan te passen zijn. (Of door een andere installateur die door SMA geaccepteerd wordt als aanvrager van een puk-code voor de betreffende omvormer.)

Als de instellingen echt 'op slot' zitten lijkt het me zo goed als onmogelijk om een SMA omvormer tweede hands te (ver)kopen tenzij je een welwillende installateur weet die mee wil werken aan de installatie op de plek van de omvormer zijn tweede leven (een dorp of land verderop zeg maar).

Weet iemand hoe de vork in de steel zit op dit vlak?

(Denk aan het scenario dat iemand begint met een 'kleine' PV installatie, en na een jaar of 2 de smaak te pakken heeft en flink panelen bij wil leggen waardoor een grotere omvormer nodig is waardoor de initiele omvormer 'over' is. Uitbreiden kan natuurlijk ook door een omvormer 'er naast' te plaatsen, maar dat is soms niet wenselijk omdat bv. een extra 5x2.5mm leiding aanleggen niet kan.)

Beste antwoord (via AzertyNL op 28-04-2020 15:47)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Na 10 bedrijfsuur gaan de "netinstellingen" op slot, dus niet de "normale" instellingen.
Die zijn enkel nog de unlocken met een guard grid code, maar normaal gezien hoef je hier niets meer mee te doen.

Altijd zorgen bij een nieuwe omvormer, dat je, je zelf aanmeld als installateur, zodat je ook dat wachtwoord in je bezit hebt.
Mocht dit wachtwoord kwijt zijn, kan je een puk code aanvragen. (al heb ik links en rechts vernomen, dat dat niet meer zo eenvoudig is, als particulier)
Dus zorg dat je zelf het installateursww hebt.

En verder:
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:50

WouterG

Dit is geen ondertitel

8 jaar terug kon ik zelf de installateurscode opvragen bij SMA en ik kan daarmee nu zelf alle instellingen wijzigen. Je zou eens kunnen proberen of ze er nog steeds zo makkelijk mee omgaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Na 10 bedrijfsuur gaan de "netinstellingen" op slot, dus niet de "normale" instellingen.
Die zijn enkel nog de unlocken met een guard grid code, maar normaal gezien hoef je hier niets meer mee te doen.

Altijd zorgen bij een nieuwe omvormer, dat je, je zelf aanmeld als installateur, zodat je ook dat wachtwoord in je bezit hebt.
Mocht dit wachtwoord kwijt zijn, kan je een puk code aanvragen. (al heb ik links en rechts vernomen, dat dat niet meer zo eenvoudig is, als particulier)
Dus zorg dat je zelf het installateursww hebt.

En verder:
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebooke
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-02 09:15
Je kan hem een factory reset geven, waarna de installatiewizard terug verschijnt.

Hiervoor ga je naar tab "Apparaatparameters" -> en klik op "Parameters bewerken"
Dan ga naar "Apparaat" -> "Bedrijf" -> "Bedrijfsdata terugzetten" en selecteer hier "Alle beschikb. func. uitvoeren"
Klik dan bovanaan de pagina op "Alle Opslaan"
- Nu wordt alle data gewist en heb je een schoongemaakt geheugen

Vervolgens ga je weer naar tab "Apparaatparameters" -> en klik op "Parameters bewerken"
Selecteer weer "Apparaat" -> "Bedrijf" -> "Parameters laden" en selecteer hier "Voorinstelling laden"
Klik dan weer bovanaan de pagina op "Alle Opslaan"
- Nu worden alle instellingen teruggezet naar fabrieksinstellingen.

Vervolgens ga je weer naar tab "Apparaatparameters" -> en klik op "Parameters bewerken"
Selecteer weer "Apparaat" -> "Systeem" -> "Herstart Apparaat Activeren" en selecteer hier "Uitvoeren"
Klik dan weer bovanaan de pagina op "Alle Opslaan"
- Nu word het apparaat herstart met een schone lei, en word de config wizard weergegeven bij opstarten.

Ik meen zelfs te zien dat je de netparameters hiermee terug vrij krijgt, of de GGC zat er toevallig nog in, dat weet ik niet meer zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebooke
WouterG schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:52:
8 jaar terug kon ik zelf de installateurscode opvragen bij SMA en ik kan daarmee nu zelf alle instellingen wijzigen. Je zou eens kunnen proberen of ze er nog steeds zo makkelijk mee omgaan.
Ja, dat doen ze. Heb mijne nu 3 dagen geleden gekregen, op woensdag, en gewoon de zaterdag ervoor het aanvraagformulier ingevuld en doorgestuurd. Geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wiebooke schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:50:
[...]

Ja, dat doen ze. Heb mijne nu 3 dagen geleden gekregen, op woensdag, en gewoon de zaterdag ervoor het aanvraagformulier ingevuld en doorgestuurd. Geen probleem
Nou, dat heb ik half jaar geleden ook gedaan maar moet hem nu nog krijgen :) het is ook niet gratis voor diegene die het van plan zijn.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebooke
Dan misschien eens een mail sturen met het casenummer? 'k had per ongeluk de mail de dag erna weer verstuurd en kreeg direkt antwoord dat het in de andere case al in behandeling was, dus ze zitten er wel bovenop...
- 59 euro excl. btw

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tok027
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09-2024
Hey mede tweakers!

Sorry als ik dit oude topic weer aan slinger, maar ik heb een 2e hands SB3600TL-21 ingebruik genomen en ben het hele proces doorgegaan voor een grid guard code. mocht iemand net als ik op dit topic terecht komen voor de code, ze hebben gelukkig de procedure behoorlijk versimpeld.

"Ga naar het OSC Home OSC (sma-service.com)

maak een account aan en gebruik de knop voor de Grid Guard Code om de aanvraag te doen.

ONLINE SERVICE CENTRE:
https://my.sma-service.co...vicecenter?language=en_US
"

over het tab "mijn aanvragen" kan je nu gratis een SMA grid guard code aanvragen.

Edit: ik denk dat ik toen geluk heb gehad, ik heb een installateurs account kunnen aanmaken en daar een unlockcode uit kunnen krijgen, maar als ik het nu nogmaals probeer wordt in geredirect naar een normaal account.
dus ik kan helaas niemand helpen met een unlock code helaas...

[ Voor 18% gewijzigd door Tok027 op 10-07-2023 20:08 ]

60D / 70-200 F4L IS / 17-40 F4L Volvo 480 Turbo rijder!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
@Tok027 heb je dan een installateurs account aangemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tok027
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09-2024
@jobr Ja heb eerst een owner account geprobeerd maar daar kon ik het niet vinden. Daarna heb ik een installateurs account aangemaakt, die moet alleen wel beoordeeld en geactiveerd worden door SMA. Ik kreeg de volgende dag een mail waar in stond dat ze beide account (zelfde gegevens alleen ander mailadres) hebben samen gevoegd en geactiveerd op het instalateurs email adres/account.

60D / 70-200 F4L IS / 17-40 F4L Volvo 480 Turbo rijder!!

Pagina: 1