Ik weet dat het niet over mij gaat, maar dit
zou je eigenlijk wel moeten weten

Er is allerlei wet- en regelgeving ontstaan rond websites die reviews publiceren. Waarbij consumenten onder andere duidelijk moet maken waarom ze de review schreven (zie ook de informatie die gebruikers bij een shop- of productreview moeten opgeven). En de ACM is de partij die dat controleert.
In die wet- en regelgeving is overigens wel wat onderscheid gemaakt tussen het type reviews van gebruikers schrijven en de soort reviews die jij voor Tweakers schrijft. Maar desalniettemin lijkt het me toch wel enigszins relevant voor jouw rol bij Tweakers
Bij reviews van gebruikers is er echter wel een veel grotere kans dat de herkomst van het beoordeelde product - of het krijgen van een andere beloning voor de review - invloed op de reviewscore heeft gehad dan zoals wij reviewen.
Het is volgens de ACM in ieder geval niet strikt noodzakelijk dat wij voor de professionele reviews ook al die informatie tonen en daardoor wel de vraag in hoeverre het duiden van de herkomst van de producten echt van belang is voor de gegeven beoordelingen in onze reviews. Want
dat is de voornaamste reden dat je er transparant over zou moeten zijn. Blijkbaar vindt @
PcDealer het aannemelijk dat de beoordelingen beïnvloed zijn doordat KameraExpress een paar tv's heeft uitgeleend?
Ik vind het persoonlijk in ieder geval niet gek dat we ongebruikelijke uitleners van producten (de fabrikant en importeur zijn gebruikelijk) zoals webshops en gebruikers bedanken voor dat uitlenen. Maar hoe nuttig het is om steeds te melden dat we een product van de fabrikant te leen hebben gekregen? Of dat we af en toe iets zelf moeten kopen?
Maar wellicht kunnen we het wel nog wat verduidelijken als we bij iedere review linken naar onze pagina over
onafhankelijk testen. En daar zou dan nog een alinea of wat bij kunnen over gebruikelijke herkomsten van de testproducten.
[
Voor 5% gewijzigd door
ACM op 06-03-2020 07:37
. Reden: ACM vindt professionele reviewers wel wat anders dan consument ]