Als ik een 5ghz router koop kan ik dan gebruik maken van 5gh

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ismail Antar
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-06-2024
Goedemorgen allemaal,

Ik heb hier thuis een modem en een router in 1. Nou is het dus dat die geen 5ghz ondersteunt. Betekent dit dat ik een router moet kopen die 5ghz ondersteunt om 5ghz te kunnen gebruiken. Of ligt dit aan je provider die het moet kunnen ondersteunen? En hoe zit het met bijvoorbeeld wifi 5 of 6 ook dat ondersteunt onze modemrouter niet. Werkt dit hetzelfde?

Beste antwoord (via Ismail Antar op 04-03-2020 14:55)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-10 20:30
lier schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:43:
Waarom wil je gebruik maken van 5GHz?
omdat je dan meer dan 100mbps kan halen bv
omdat er meer beschikbare kanalen zijn, en aldus je meer kans hebt een storingsvrij kanaal te vinden
omdat DFS..

5ghz is de euro, 2,4 is de gulden ;-)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Heeft de huidige router in de instellingen geen optie voor 5ghz?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ismail Antar
Nee dat heeft deze helaas niet
Detmer schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:34:
Heeft de huidige router in de instellingen geen optie voor 5ghz?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
Beide kanten van de draadloze verbinding moeten het ondersteunen. Als je PC/laptop/tablet/telefoon geen 5GHz of WiFi 5/6 ondersteunt dan heb je er weinig aan. Je internetprovider is in deze geen partij, zij leveren enkel de verbindig naar buiten toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:43

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als je een router koopt die 5 GHz kan zenden, dan kan je daar inderdaad gebruik van maken mits je toestel dat ondersteunt. Je assumptie is dus correct.

Maar eigenlijk koop je beter een access point ipv een router, zodat de router het routeren doet en het access point WiFi voor je uitzendt. Zo heb je geen twee routers in je netwerk. AP's zijn ook iets voordeliger.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ismail Antar
Xudonax schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:35:
Beide kanten van de draadloze verbinding moeten het ondersteunen. Als je PC/laptop/tablet/telefoon geen 5GHz of WiFi 5/6 ondersteunt dan heb je er weinig aan. Je internetprovider is in deze geen partij, zij leveren enkel de verbindig naar buiten toe.
Ah oke, meeste toestellen hier ondersteunen dat wel dus dat is geen probleem.
Mavamaarten schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:36:
Als je een router koopt die 5 GHz kan zenden, dan kan je daar inderdaad gebruik van maken mits je toestel dat ondersteunt. Je assumptie is dus correct.

Maar eigenlijk koop je beter een access point ipv een router, zodat de router het routeren doet en het access point WiFi voor je uitzendt. Zo heb je geen twee routers in je netwerk. AP's zijn ook iets voordeliger.
wat is een accces point en AP's weet nog niet zo veel van die stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:39
Ismail Antar schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:41:
[...]

Ah oke, meeste toestellen hier ondersteunen dat wel dus dat is geen probleem.

[...]

*knip* LMGTFY links zijn niet gewenst.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 04-03-2020 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Begin eens met jezelf inlezen zou ik zeggen. Meer dan genoeg informatie te vinden.

Verder: als je door je internetprovide je modem / router geleverd hebt, kun je ook bij hen aankloppen voor iets fatsoenlijks, want dat dat ding geen 5Ghz doet betekent dat ie vrij oud is. Tenzij jij zelf iets over het hoofd ziet ;)
Om welk modem / router gaat het trouwens, en welke internetprovider heb je?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker0180
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-01 22:35
Als je modem of router al geen 5ghz ondersteunt zou ik me al zorgen maken over de leeftijd van dat modem. Wellicht even aankloppen bij je provider die wellicht een nieuwe (modernere) kan verschaffen?
Daarnaast kun je met een acces point met 5ghz al aardig onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ismail Antar
The Eagle schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:47:
Begin eens met jezelf inlezen zou ik zeggen. Meer dan genoeg informatie te vinden.

Verder: als je door je internetprovide je modem / router geleverd hebt, kun je ook bij hen aankloppen voor iets fatsoenlijks, want dat dat ding geen 5Ghz doet betekent dat ie vrij oud is. Tenzij jij zelf iets over het hoofd ziet ;)
Om welk modem / router gaat het trouwens, en welke internetprovider heb je?
Onze provider is tele2 en modem is technicolor tg789bvn vgm best wel een oud ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:49

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Ismail Antar welkom op Tweakers
Ismail Antar schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:41:
Op Tweakers verwachten we wel een beetje meer eigen inzet dan dat je tot nu toe getoond hebt, zie ook: Het algemeen beleid #quickstart. Vragen zoals de bovenstaande kan je dan ook simpelweg zelf beantwoorden door even Google o.i.d. te raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien verstandiger/goedkoper om over te stappen naar een provider die wel een modem levert met 5 Ghz ondersteuning.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-10 20:30
lier schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:43:
omdat je dan meer dan 100mbps kan halen bv
omdat er meer beschikbare kanalen zijn, en aldus je meer kans hebt een storingsvrij kanaal te vinden
omdat DFS..

5ghz is de euro, 2,4 is de gulden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ismail Antar
Bedankt voor de hulp allemaal. Ik ga nog even verder kijken met de informatie die ik nu heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:49

lier

MikroTik nerd

Dank voor je toelichting, @ijske ! Ook al geef je hele valide redenen om over te stappen op 5GHz, toch is het geen antwoord op mijn vraag. Zonder probleem geen oplossing, de TS geeft helaas bijzonder weinig informatie wat voor hem de overweging is om 5GHz te gaan ondersteunen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ismail Antar schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:56:
[...]

Onze provider is tele2 en modem is technicolor tg789bvn vgm best wel een oud ding.
Die ondersteund geen 5Ghz Wifi, en ook geen WiFi 5 of 6, maar 4 - 802.11n
Ik zou contact opnemen met Tele 2 om deze te laten vervangen. verder is 2.4GHz in een woning beter te ontvangen in andere ruimten, dan 5GHz. Mooi is wel als je beide hebt, dat je een indeling kunt maken, en apparaten dichterbij het modem op 5GHz te zetten. (als die daartoe in staat zijn)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1