Toon posts:

Versterker werkt alleen op 2 van de 4 kanalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude versterker van zolder gehaald, waarvan ik zeker weet dat alle 4 de kanalen werkten.
Nu is het zo dat alle 4 de kanalen het nogsteeds doen, alleen niet tegelijkertijd. Wanneer ik speakers A aanzet, en B uit, werkt alles naar behoren, en vice versa.
Wat kan dit zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:53
Impedantie en vermogen, welke speakers mag je aansluiten met een A+B, en wat mag je aansluiten met A of B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heb je de polariteit goed aangesloten?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

welk type nummer?

en heb je er al een klap op gegeven?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Ooit zit er een knop om het A en B paar aan/uit te zetten ;)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 00:01:
Ik heb een oude versterker van zolder gehaald, waarvan ik zeker weet dat alle 4 de kanalen werkten.
Nu is het zo dat alle 4 de kanalen het nogsteeds doen, alleen niet tegelijkertijd. Wanneer ik speakers A aanzet, en B uit, werkt alles naar behoren, en vice versa.
Wat kan dit zijn?
Ik snap zo nog niet helemaal wat er aan de hand is, maar het is hoogstwaarschijnlijk gewoon een 2 kanaals versterker met 4 luidspreker aansluitingen. Als je daar 4 luidsprekers op wil aansluiten kan dat ook door alleen de aansluitingen van speakers a te gebruiken. Idd wel letten op de impedantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
franssie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 01:26:
welk type nummer?

en heb je er al een klap op gegeven?
Het is een kenwood A45 160 watt versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat er 4 uitgangen zijn wil niet automatisch zeggen dat je ze allebei tegelijk kan aansturen.
Al eens in de handleiding gekeken of dit uberhaubt mogelijk is ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Verwijderd vreemd, meestal is er wel een manual te vinden maar van deze kom ik niet verder dan een vage service manual. MAAR:
Hij maakte deel uit van een midi set (M-450) en dan heet ie Midi M-45 ipv A-45

https://www.gebruikershan...handleiding-5-583573.html
https://www.gebruikershan...w-handleiding-669755.html

en op hun paginatelling (het document is wat apart gescand) op pagina 15 staat dat er inderdaad 4 boxen aangesloten kunnen worden en gelijktijdig kunnen worden aangestuurd.

Dus je herinnering dat het vroeger kon klopt.

Het enige dat ik dan kan bedenken is dat de luidsprekers niet goed aangesloten zijn (polariteit maakt hierin even niet uit zolang het maar consequent is).

Een aansluitschema heb ik niet kunnen vinden dus misschien kan je een foto maken van hoe je het nu hebt aangesloten daarachter?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
franssie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:16:
@Verwijderd vreemd, meestal is er wel een manual te vinden maar van deze kom ik niet verder dan een vage service manual. MAAR:

en op hun paginatelling (het document is wat apart gescand) op pagina 15 staat dat er inderdaad 4 boxen aangesloten kunnen worden en gelijktijdig kunnen worden aangestuurd.

Het enige dat ik dan kan bedenken is dat de luidsprekers niet goed aangesloten zijn (polariteit maakt hierin even niet uit zolang het maar consequent is).

Een aansluitschema heb ik niet kunnen vinden dus misschien kan je een foto maken van hoe je het nu hebt aangesloten daarachter?
Interessant: in de handleiding staat dat als je alleen op speakers A luidsprekers hebt aangesloten, en je zet beide knoppen (speakers a en b) op on, dat er geen geluid uit komt. Dat suggereert dat hij een serie schakeling doet met beiden aan. Ook wordt het max vermogen alleen voor 8ohm opgegeven. Misschien wil de amp heel veel liever geen loads lager dan 8 ohm :)

Wat voor luidsprekers heb je er nu aanhangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Jag dat is de vraag die ik aan @Verwijderd stel - hoe is het aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
Specifications
Power output: 40 watts per channel into 8Ω (stereo)
Frequency response: 20Hz to 50kHz
Total harmonic distortion: 0.02%
Input sensitivity: 1.5mV (mic), 2.5mV (MM), 200mV (line)
Signal to noise ratio: 74dB (MM), 96dB (line)
Output: 200mV (line)
Speaker load impedance: 8Ω (minimum)
Dimensions: 360 x 129 x 375mm
Weight: 7.6kg
Year: 1991

[ Voor 8% gewijzigd door biomass op 04-03-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@biomass bij een parallel aansluiting klopt dat, maar in serie wordt 2x 8 vanzelf 16 (als je met impedantie ook zo mag rekenen als ware het weerstand, dat weet ik eigenlijk niet). Geen idee hoe dat ding schakelt.

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 04-03-2020 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
Het hang inderdaad van de schakeling af, aangezien het niet in die Nederlandse handleiding staat, moet het gewoon te lezen zijn op de achterkant van het apparaat. Foto's zijn te vaag om hiervandaan wat van te zeggen. Vandaar dat ik m'n reactie nog twee keer wijzigde hierboven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
franssie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:16:

Gelukkig maar, ik begon al te twijfelen aan mezelf. Ik heb alle speakers (4x 8ohm) juist aangesloten en dit alles met nieuwe kabels. Ik zal morgen een foto maken! Bedankt voor alle reacties in iedergeval _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Polariteit klopt ook bij alle 4 de speakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En de versterker uit de handleiding is 100% zeker de versterker die ik heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:00:
[...]

Gelukkig maar, ik begon al te twijfelen aan mezelf. Ik heb alle speakers (4x 8ohm) juist aangesloten en dit alles met nieuwe kabels. Ik zal morgen een foto maken! Bedankt voor alle reacties in iedergeval _/-\o_
De regel is de edit knop te gebruiken ipv 3x achter elkaar te posten :).

Goh, dan zou je toch zeggen dat er een defect in de versterker zit. Zie mijn eerdere post, en ik vind dit wonderlijk, het lijkt erop dat je amp de speakers in serie voor je zet als je speakers a en b beiden op ON zet. Misschien dat die schakeling stuk is.

Drie opties:
- gewoon zoals het hoort 1 paar speakers aansluiten :)
- 2 paar op 1 set terminals aansluiten. Dan staan ze parallel. Zo lang je niet de max op gaat zoeken zal dit goed gaan.
- zelf een serie schakeling maken. Af te raden als het niet dezelfde luidsprekers zijn (dan krijg je een heel onvoorspelbaar effect).
Pagina: 1