Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een nieuwe schoollaptop voor virtualiseren en programmeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Aangezien mijn laptop op dit moment aan letterlijk 1 scharnier zit en geen bezel meer heeft ben ik op zoek naar een nieuwe laptop voor school.

Wat ga je met je laptop doen?
Het is een laptop vooral bedoeld voor mijn studie HBO-ICT. Hierbij zal ik sowieso veel moeten programmeren en virtualiseren. Verder zal ik waarschijnlijk af en toe foto's en video's bewerken. Gamen zal waarschijnlijk ook wel gebeuren maar is geen van de eisen. Tevens ben ik van plan om Windows en Linux te gaan dualbooten. Hij zal goed genoeg moeten zijn om er een daily driver van te maken aangezien ik misschien voor mijn stage / minor naar het buitenland ga en mijn desktop niet mee zal nemen.

Wat is je budget?
Maximaal 1200, het liefst minder.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Ik zal hem dagelijks mee moeten nemen en zal er ook meerdere keren in het vliegtuig mee moeten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Momenteel heb ik een 14" en dat formaat bevalt mij goed. 13" of 15" zal ik ook geen problemen mee hebben. Ik denk persoonlijk dat 16gb ram het beste is ivm virtualisatie en zware IDEs. Daarnaast zal 512GB SSD het minimum waar ik iets mee kan. Ik heb er geen problemen mee om een externe schijf of de cloud te moeten gebruiken voor grotere bestanden maar ivm dualbooten zal meer opslag voor systeem applicaties toch handiger zijn.

Ik ben zelf de volgende laptops tegengekomen:
  1. pricewatch: Asus ZenBook UX433FA-A5046T
  2. pricewatch: Lenovo ThinkBook 13s-IML (20RR003EMH)
De eerste is momenteel in de aanbieding bij de MM voor 900 euro.

Ik vind het jammer dat beide geen opladen via USB C ondersteunen ipv de adapters die ze nu nodig hebben. Van beide ziet de accuduur er goed uit en het lijken mij krachtige machines.

Nu is mijn vraag, wat is de beste laptop om aan te schaffen op dit moment of is het beter om nog te wachten op nieuwe Ryzen laptops? Dat laatste ben ik een klein beetje huiverig voor ivm een mogelijke vertraging.

Alle reacties

• Joesv
  • Niet online
Toch nog maar even een controle.

Ik wil eigenlijk de knoop maar door gaan hakken, het nieuwe schooljaar komt eraan en het is wel handig om een nieuwe te hebben.

Ik zit op dit moment te kijken naar een Lenovo Ideapad 5 14ARE05 (url)

Het heeft een Ryzen 7 4700u, 16gb ram. Volgens een aantal reviewsites is het scherm niet al te goed, maar dat maakt voor mijn usecase niet veel uit. Mis ik verder nog iets of is dit een prima laptop? Ik kan hem voor 764 euro krijgen bij Lenovo.

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Klinkt als een goede keuze qua performance prijs verhouding

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-11 10:37
Als je HBO-ICT gaat doen ben je naast je performance ook heel erg afhankelijk van de bouwkwaliteit en de garantie van je machine. Ik heb zelf een ThinkPad met 3 jaar on-site garantie. Die heb ik helaas al een keer moeten gebruiken. Dat betekende wel dat ik de volgende werkdag al een monteur aan huis had die mijn laptop kwam repareren. Daardoor liep ik weinig vertraging op van het defect in mijn machine en kon ik weer verder met mijn schoolwerk.

Ik heb klasgenoten gezien die drie weken hun laptop kwijt waren bij een defect. Zij moesten dan dus een andere laptop regelen die hopelijk goed genoeg was, daar weer een schone Windows-installatie op doen, tooling installeren en alle bestanden om onderwijs te volgen weer overzetten. Hierbij kwam het dus ook wel eens voor dat mensen echt hun opdracht niet haalde, door een defecte laptop en de tijd die het kostte om weer aan het werk te kunnen.

Daar komt bij dat professionele laptops sowieso over het algemeen betrouwbaarder zijn, een beter toetsenbord hebben en ook een betere bouwkwaliteit hebben.

Bijvoorbeeld deze ThinkPad E15 met Ryzen-CPU zou voor jou een mooie optie kunnen zijn:
https://www.lenovo.com/nl...Pad-E15-AMD/p/22TPE15E5A2

• Joesv
  • Niet online
@daanb14 Ik heb eerder naar thinkpads gekeken, uiteraard omdat ze robuust zijn maar ook omdat ze vaak Linux prima draaien. Een groot nadeel voor mij echter is dat het 15.6" is, wat mijn persoonlijke voorkeur niet heeft. Ik hou die laptop sowieso in afweging. Bedankt!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-11 10:37
@Joesv Er is ook een 14” versie in de vorm van de ThinkPad E14. Want jij hebt liever een iets kleiner scherm?

• Joesv
  • Niet online
daanb14 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:20:
@Joesv Er is ook een 14” versie in de vorm van de ThinkPad E14. Want jij hebt liever een iets kleiner scherm?
Ik heb eerder 15.6" laptops gehad en ik vond ze veels te zwaar. Mijn huidige laptop is 14" en gaat veel makkelijker overal mee naar toe.

De E14 heeft maximaal een Ryzen 5 (tot zover ik kon zien) voor dezelfde prijs als de thinkpad en de E15, dan ga ik toch liever voor de iets sterkere optie.

Ik zal die thinkpad sowieso nog in mijn achterhoofd houden.
Pagina: 1