Volumeregeling versterker onverwachte invloed op volume.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
Ik heb recent een C-Audio R2000 versterker aangeschaft, met specificaties:
- Continuous Average Power 4 ohm > 450W, 8 ohm > 290W, 16 ohm > 145W
- Bridged 8 ohm > 900W
Ook recent, een koppel luidsprekers Devine Trono 12 met specificaties:
- Devine Trono 12 400 Watt passieve luidspreker, 200 Watt continue, 8 ohm.
- Diameter tweeter 1 inch
- Diameter woofer 12 inch

De versterker kan bij 8 ohm dus 290W leveren per kanaal, en de luidsprekers zijn 200W elk.
Rare is nu dat als ik de level knop van de versterker - er zijn geen schaalaanduidingen enkel puntjes elke 3 mechanische stapjes, met een 30 tal stapjes als bereik, 1-2 stapjes naar rechts draai, de luidsprekers al zoveel volume geven dat helemaal naar rechts een onmogelijk groot volume zou geven.

Is er iets defect of zie ik hier iets over het hoofd?

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Josio schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:33:
Ik heb recent een C-Audio R2000 versterker aangeschaft, met specificaties:
- Continuous Average Power 4 ohm > 450W, 8 ohm > 290W, 16 ohm > 145W
- Bridged 8 ohm > 900W
Ook recent, een koppel luidsprekers Devine Trono 12 met specificaties:
- Devine Trono 12 400 Watt passieve luidspreker, 200 Watt continue, 8 ohm.
- Diameter tweeter 1 inch
- Diameter woofer 12 inch

De versterker kan bij 8 ohm dus 290W leveren per kanaal, en de luidsprekers zijn 200W elk.
Rare is nu dat als ik de level knop van de versterker - er zijn geen schaalaanduidingen enkel puntjes elke 3 mechanische stapjes, met een 30 tal stapjes als bereik, 1-2 stapjes naar rechts draai, de luidsprekers al zoveel volume geven dat helemaal naar rechts een onmogelijk groot volume zou geven.

Is er iets defect of zie ik hier iets over het hoofd?
Zo, de koopjes kelder leeg gekocht :)?

Die versterker is een power amp, daar hoort normaal gesproken iets van een mixer voor. Power amps hebben een heel fijn volumebereik, meestal zet je ze namelijk gewoon op 0 dB (is helemaal met de klok mee). Wat heb je nu als bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
De level regelaar (potentiometer?) kan over 360 minus een geschatte 45 graden draaien. De versterkers max is 290W bij 8 ohm, de luidspreker 200W. Het is dan toch raar dat 10 graden reeds zoveel volume geeft? Ik zou verwachten dat de helft van het draaibereik overeenkomt met 145W.

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

volume en vermogen zijn logaritimisch. 1% vermogen levert 25% van het maximaal ervaring volume, 10% van vermogen is 50% van het maximale ervaren volume. Daarom zijn volumeknoppen meestal ook logaritmisch geregeld zodat het goed 'voelt'. Dit zorgt ervoor dat "op de helft" van de draaiweg, je ook ongeveer "de helft" max volume hebt*, maar dat dan maar 10% van het max vermogen. Als je volumeknop niet bedoeld is om goed te "voelen", kan het best zijn dat die lineair is en dan zit je al na 10% van de draaiweg op 10% van je vermogen, maar al op 50% van je max volume.

Die knop is gewoon niet zo geschikt om volume mee te regelen.

(* dat hangt overigens allemaal weer af van ingangsgevoeligheid en welke spanning het spelende apparaat afgeeft)

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 04-03-2020 07:18 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Josio schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 05:46:
De level regelaar (potentiometer?) kan over 360 minus een geschatte 45 graden draaien. De versterkers max is 290W bij 8 ohm, de luidspreker 200W. Het is dan toch raar dat 10 graden reeds zoveel volume geeft? Ik zou verwachten dat de helft van het draaibereik overeenkomt met 145W.
Hier klopt zoveel niet aan, het is lastig waar te beginnen :P

Sowieso geef je geen antwoord op de vraag: heb je er een mixer voor hangen?

Dit is een power amp, het is de bedoeling dat daar nog een mixer (in hifi termen een voorversterker) voor zit waar je het volume mee regelt. Power Amps hebben meestal wel attenuators, zoals deze ook. Maar die hebben in de regel een heel fijn regelbereik, als in 12uur stand is -10 of -6dB.

Als jij rechtstreeks vanuit een bron de power amp ingaat, dan is dat een heel hard signaal en dan hoef je idd die attenuators van de power amp maar een klein beetje open te draaien en dan is het al snoeihard.

Het gaat je denk ik enorm helpen om je te verdiepen in de dB schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Ik heb geen "mixer voor hangen". Anders had ik geen probleem en geen onderwerp gehad om die reden. Ik verwachtte volume te regelen op de versterker maar klaarblijkelijk is dat bij een zogenaamde "power amp" niet als een volumeregeling bedoeld maar als een vermogen instelling die wegens logaritmisch verband tussen elektrisch en mechanisch vermogen dus niet lineair is en vandaar een begin dat al lijkt op alles.
Als ik het goed begrijp is bij het verder naar rechts draaien van de knoppen de volumetoename logaritmisch minder dan bij het begin, en ga ik dus de luidsprekers niet beschadigen.
Het praktische nut van die draaiknoppen is dan om elektrisch vermogen te begrenzen ter bescherming van minder (dan de power amp) vermogende luidsprekers?
.
Jag schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:16:
[...]

Zo, de koopjes kelder leeg gekocht :)?
Ja. Enige maanden terug wilde ik wat muziek in de living waar ik vaak vanalles herstel. Kringwinkel dingen. Ik vond eerst een vintage versterker van 2 x 30 W (waar de muziek telkens werd onderbroken, ik het het probleem hier nog gepost en het bleek te komen door een dvdr met de computer geschreven die blijkbaar niet volledig compatibel was met de audiobranche (snelheid?). Daarna een paar luidsprekers. Dan een paar van groter vermogen.
En ik bleef dus kopen. Heb nu 3 versterkers (4500, 900 en 60W) en 15 of zo luidsprekerparen. Ik breng ze voor zover ik kan in orde, vb van de vintage versterker heb ik relaiscontacten met alcohol gekuist, de Bose 901 boxen heb ik wat deftiger gemaakt (kasten nogal wat bloot hout onder de zwarte lak), en die laatste budget Tron 12 luidspekers hadden losse schroeven wat kwam door te kort voor het spaanderplaathout, dus heb die vervangen door langere en hier en daar ernaast een nieuw gat geboord als het hout geen grip meer gaf aan de schroeven ("zotgedraaid").
De 4500W versterker was met zijn 300 euro de duurste vogel, de 900W C-Audio was vrij duur in vgl: 135 euro.
De duurste boxen waren 100 euro, dat bleek een duurkoop te zijn want daar in kringwinkels noteren ze het maximum wattage liever dan het gemiddeld - als ze beide weten. Deze boxen stonden als 600W maar waren eigenlijk maar 300W (ik hou hier ook rekening met gevoeligheid - dus helft)
Maar soms missen ze ook in de (voor de klant) goedkopere zin, bvb die C-Audio markeerden ze als 2 x 270W, terwijl dat bij 8 ohm is en de versterker het dubbele kan bij 4. Ik vermoedde het op basis van het netvermogen dat boven de 1000 W was.
Ook onderprijzen ze sommige Sony luidsprekers omdat Sony met de woorden "Maximum Power Input" soms de rms aangeeft.
Ik koop wel eens zaken die me onderprijsd lijken, en die met wat werk in orde te krijgen zijn indien nodig, die ga ik later dan wel eens doorverkopen.
Dit HiFi verhaal is daar 1 van de verhalen van.

[ Voor 68% gewijzigd door Josio op 07-03-2020 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Josio schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:04:
Het praktische nut van die draaiknoppen is dan om elektrisch vermogen te begrenzen ter bescherming van minder (dan de power amp) vermogende luidsprekers?
Het nut is om een volledige uitsturen van de versterker overeen te laten komen met een volledige uitsturing van de mixer. Als je het vermogen wilt beperken, sluit je een limiter aan tussen de mixer en versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Josio schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:04:
Als ik het goed begrijp is bij het verder naar rechts draaien van de knoppen de volumetoename logaritmisch minder dan bij het begin, en ga ik dus de luidsprekers niet beschadigen.
Geluid(apparatuur) is niet absoluut. iPod>versterker bijvoorbeeld. Als jij de versterker iets dicht draait wordt het zachter, maar wanneer je daarna de iPod volumeknop aanraakt wordt het weer harder en ben je weer op hetzelfde volume terecht gekomen.
De speaker beschermen door de versterker dicht te draaien gaat niet werken als je verder in de keten nog andere volumeknoppen hebt. Of de muziek is niet allemaal even hard opgenomen en heeft verschillende dynamiek. Sounds of the Ocean deel vijf klinkt namelijk minder hard dan je favoriete rapper :+ ondanks dat de knopjes op jouw apparatuur hetzelfde staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
jadjong schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:50:
[...]

Geluid(apparatuur) is niet absoluut. iPod>versterker bijvoorbeeld. Als jij de versterker iets dicht draait wordt het zachter, maar wanneer je daarna de iPod volumeknop aanraakt wordt het weer harder en ben je weer op hetzelfde volume terecht gekomen.
De speaker beschermen door de versterker dicht te draaien gaat niet werken als je verder in de keten nog andere volumeknoppen hebt. Of de muziek is niet allemaal even hard opgenomen en heeft verschillende dynamiek. Sounds of the Ocean deel vijf klinkt namelijk minder hard dan je favoriete rapper :+ ondanks dat de knopjes op jouw apparatuur hetzelfde staan.
Maar de versterker regelingen zijn wel de laatste in de rij naar de speakers dus overrulen al het eerdere. Ik heb de voorbije dagen wat zitten testen. De versterker draaiknoppen op een beetje voor hun schaaleind (3 uur, eind is 4 uur), omdat de versterker iets meer vermogen kan leveren dan de speakers gespecifieerd zijn. En dan via de laptop volume regelen. Ik heb de versterkerknoppen ook net even voorbij hun min gezet, en wat ik ook doe met de laptop, het klinkt niet meer verder luider eenmaal voorbij de versterker limitering. Het lijkt me dus te werken als begrenzer om de boxen te beveiligen.
Aangaande de opname van de muziek, klopt, maar nog steeds overruled. Waar ik wel mee moet opletten is de frequentieaanpassing die ik nodig heb naar de speakers toe, om de reden die je hier vermeld. Omdat een versterker dan nog kan clippen en zelfs bij laag gemiddeld vermogen speakerdrivers kan buiten werking stellen.
Er zijn ook nog software functies, zoals normalizing, om verschillende opnamevolumes te corrigeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Josio schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:59:
[...]

Maar de versterker regelingen zijn wel de laatste in de rij naar de speakers dus overrulen al het eerdere.
Een versterker doet niets anders dan versterken, de knop die er op zit is geen onderdeel van de versterker maar een los ding wat toevallig in dezelfde behuizing zit. Jouw versterker maakt maximaal 450w bij 4ohm, dat is 42 volt op de luidsprekerkabel. Met een beetje rekenen is dat een versterkingsfactor van 35x, hij maakt dus iets wat er in komt 35x harder. Totdat de voeding op is en dan krijg je vervorming.
Als jij de losse volumeknop op die versterker 3dB terug draait en de laptop 3dB harder maakt is er uiteindelijk niets gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

jadjong schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:25:
[...]

Een versterker doet niets anders dan versterken, de knop die er op zit is geen onderdeel van de versterker maar een los ding wat toevallig in dezelfde behuizing zit. Jouw versterker maakt maximaal 450w bij 4ohm, dat is 42 volt op de luidsprekerkabel. Met een beetje rekenen is dat een versterkingsfactor van 35x, hij maakt dus iets wat er in komt 35x harder. Totdat de voeding op is en dan krijg je vervorming.
Als jij de losse volumeknop op die versterker 3dB terug draait en de laptop 3dB harder maakt is er uiteindelijk niets gebeurd.
Helemaal eens en mooie breakdown en respect voor het geduld :)

Enige is dat de laptop wel een max output level heeft. Als je dan de power amp op -x dB zet heb je wel een soort van max gecreeerd. Wat dan heel specifiek is voor die bron overigens. En sowieso een hele crude manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
jadjong schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:25:
[...]

Stel dat ik de versterkerknop op 0 zet, dan mag ik de laptopinstelling eender waar / hoog zetten, de box blijft stil.
Dan werkt de versterkerknop als begrenzer, en kun je er de luidsprekers mee beschermen tegen teveel elektrisch vermogen.
Dat was wat ik stelde.
Just of nie just?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Dat is niet wat je stelde, je zei dat de " volumeknop" op de versterker als limiter werkt. Ja duh als je hem op - oneindig zet ja, zo lust ik er ook nog wel een. Weet je wat een goede limiter is? De kabels lostrekken, scheelt enorm in hoe warm je speakers worden.

Een laptop direct aansluiten op een power amp is niet de manier waarop het hoort. De attenuators erop werken niet als limiter en zijn daar niet voor bedoeld. Maar je kan ze er wel voor misbruiken als je weet wat input sensitivity is en max uitgangsspanning van de bron. Daarmee kan je wel op een hele grove manier de max output begrenzen (met die bron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Jag schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:37:
[...]

Helemaal eens en mooie breakdown en respect voor het geduld :)

Enige is dat de laptop wel een max output level heeft. Als je dan de power amp op -x dB zet heb je wel een soort van max gecreeerd. Wat dan heel specifiek is voor die bron overigens. En sowieso een hele crude manier.
Welja, een crude max is toch nog steeds beter dan geen max zeker?
Ik heb intussen zoals gepland de Devine Trono 12 luidsprekers (heb er wat interne prutserij aan gehad) getest nadat ik de buren zag weghobbelen, en als okee bevonden - bij inspectie (nadat het stof was gaan liggen haha) bleek er niks terug losgetril.
Toen verving ik ze door de Bose 901's. Die kasten hebben al hun luidsprekers in serie, er is geen woof en tweet werkdeling en dus geen rekening houden met elektrisch zwakste broertje. Dan zou de versterkerbegrenzing toch redelijk "fijn", en beschermend moeten zijn?

Bij het equalizen heb ik me gaandeweg gerealiseerd dat ik eigenlijk een aantal schuivercombinaties moet maken, naargelang type/aard muziek, en opslaan. Het beste, en breedst bruikbare (verschillende soorten muziek) patroon bleek een curve Y as versterking en X as lage > hoge frequentie die begint hoog, geleidelijk gaat naar middentoon laag, dan snel terug hoog, even omlaag tot 2/3de (dB schaal), dan terug hoog, en dan zijwaarts tot hoge frequentie. Daarmee benaderen de Bose 901's het dichtst hetgeen ik hoor uit meerwegluidsprekers. Ik heb ze wel nog niet op serieus volume getest omdat ik niet heel zeker ben over wat ze aankunnen.

Ik moet wel die fijnere/betere software equalizer (PulseEffects) nog eens geinstalleerd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Josio schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:27:
[...]

Stel dat ik de versterkerknop op 0 zet, dan mag ik de laptopinstelling eender waar / hoog zetten, de box blijft stil.
Dan werkt de versterkerknop als begrenzer, en kun je er de luidsprekers mee beschermen tegen teveel elektrisch vermogen.
Dat was wat ik stelde.
Just of nie just?
Nee, de knop helemaal naar links is gelijk aan min-oneindig. Een tikje verder is hij misschien -80dB. Hij maakt het inkomende signaal 80dB zachter dan wat de laptop uit stuurt. Dat zijn niet de decibels die je hoort, maar elektronische. Als ik namelijk 1volt versterk naar 2volt is dat 3dB 'harder'.

In bovenstaande geval moet je de laptop 80dB harder maken om de invloed van de knop op de versterker ongedaan te maken. Dat kan de laptop niet aan waardoor het op begrenzing lijkt.

De knop op de versterker helemaal naar rechts is -0dB. Signaal van de laptop gaan onaangepast de versterker in. Een tikje terug is de knop -3dB, nog een tikje terug is de knop -10dB. Je maakt het inkomende signaal vanaf de laptop dan 10dB zachter.

Zet de knop op de versterker maar eens volledig naar rechts en doe het volume van de laptop helemaal naar 0, ook WMP/VLC/iTunes zet je op minimaal.
Doe nu het volume op de laptop en afspeelsoftware een stukje omhoog totdat je een beetje muziek hebt. Dan de versterker een stukje minder en de laptop weer harder. Je zal zien dat je, totdat de laptop buiten adem is, elke aanpassing die je links doet op rechts weer ongedaan kan maken en vice versa. Pas als je op de elektronische limieten van de afapeelapparatuur terecht komt lijkt het alsof de knop op de versterker iets van een limiter is. Maar vervang de laptop door eentje die een halve volt meer kan leveren op de minijack en je kan weer van voren af aan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Josio schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:06:
[...]

Dan zou de versterkerbegrenzing toch redelijk "fijn", en beschermend moeten zijn?
Ik geloof niet dat je het al begrijpt :P

Het is geen versterker begrenzing, het is een verzwakker die het signaal iets zwakker maakt. Maar precies zoals @jadjong al 10x heeft uitgelegd, als je dan het inkomende signaal sterker maakt is het netto resultaat 0.

Overigens is van 1 naar 2 volt 6 dB verschil, dit in tegenstelling tot van 1 naar 2 watt, wat 3 dB verschil is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
10log, 20log |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Zoals de installatie nu is ingesteld zijn de level controls van de versterker zo gezet dat het volume in de ruimte is wat ik als max wil als op de laptop naar max wordt geschoven. Draai ik de Levels naar links dan verkleint die max, draai ik naar rechts dan vergroot ze. Dat wilde ik, en dat lijkt me toch zo te werken.

Met de levels helemaal naar rechts kan ik op de laptop uiteraard de versterker naar zijn max sturen. Er is dan immers 0 begrenzing/demping. Maar ik deed dat uiteraard niet omdat de versterker dan vermogen levert boven de capaciteit van de Devine boxen.

Dus wat is het probleem dan?

Oorspronkelijk dacht ik dat de versterker level knoppen volume regelden. Dat was niet zo, en dus regel ik nu zoals aangegeven het ingangssignaal (met de laptop). Mijn doel was echter voorkomen dat iemand met de laptop de luidsprekers kan beschadigen, en daarvoor lijken die level knoppen op de versterker toch wel te werken, alleen moet je er rekening mee houden dat de schaal logaritmisch is, niet lineair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:30

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Josio schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:06:
[...]

Welja, een crude max is toch nog steeds beter dan geen max zeker?
Ik heb intussen zoals gepland de Devine Trono 12 luidsprekers (heb er wat interne prutserij aan gehad) getest nadat ik de buren zag weghobbelen, en als okee bevonden - bij inspectie (nadat het stof was gaan liggen haha) bleek er niks terug losgetril.
Toen verving ik ze door de Bose 901's. Die kasten hebben al hun luidsprekers in serie, er is geen woof en tweet werkdeling en dus geen rekening houden met elektrisch zwakste broertje. Dan zou de versterkerbegrenzing toch redelijk "fijn", en beschermend moeten zijn?

Bij het equalizen heb ik me gaandeweg gerealiseerd dat ik eigenlijk een aantal schuivercombinaties moet maken, naargelang type/aard muziek, en opslaan. Het beste, en breedst bruikbare (verschillende soorten muziek) patroon bleek een curve Y as versterking en X as lage > hoge frequentie die begint hoog, geleidelijk gaat naar middentoon laag, dan snel terug hoog, even omlaag tot 2/3de (dB schaal), dan terug hoog, en dan zijwaarts tot hoge frequentie. Daarmee benaderen de Bose 901's het dichtst hetgeen ik hoor uit meerwegluidsprekers. Ik heb ze wel nog niet op serieus volume getest omdat ik niet heel zeker ben over wat ze aankunnen.

Ik moet wel die fijnere/betere software equalizer (PulseEffects) nog eens geinstalleerd krijgen.
Gebruik je ook de bijbehorende equalizer voor de Bose 901's?

https://www.google.com/se...biw=1920&bih=1058&dpr=1.5

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Nee, ik heb de Bose 901's zonder equalizer en zonder sokkels gekocht in een kringwinkel, ik wist op dat moment het merk zelfs niet, de metalen platen aan de onderkant waren deels onleesbaar.
Ik poog nu via een software equalizer de weergave zoveel mogelijk richting die van meerwegboxen te krijgen.
Meerwegboxen hebben frequentiefilters.
Software equalizers versterken/verzwakken specifieke frequentiegebieden.
In theorie, kun je die Bose equalizer van indertijd perfect simuleren in software of is dat eerder een poormans nabootsing van electronica filters?

[ Voor 6% gewijzigd door Josio op 25-03-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Die Bose-equalizers vervormen het geluid zodanig dat het weer normaal klinkt door die speakers. Daarbij wordt dus meer dan de frequency response aangepast (wat een normale equalizer doet).

Geen idee of die specifieke vervorming na te bootsen is met alle software equalizers. Op ArsTechnica heeft iemand het geprobeerd met de ingebouwde eq van iTunes (allen freq. response dus), maar of het klinkt?

https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?p=31858595

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:04:
Die Bose-equalizers vervormen het geluid zodanig dat het weer normaal klinkt door die speakers. Daarbij wordt dus meer dan de frequency response aangepast (wat een normale equalizer doet).

Geen idee of die specifieke vervorming na te bootsen is met alle software equalizers. Op ArsTechnica heeft iemand het geprobeerd met de ingebouwde eq van iTunes (allen freq. response dus), maar of het klinkt?

Wat bedoel je met vervormen in dit geval?

Die Bose EQ doet gewoon een correctie van de response, daar is verder weinig geks aan. Dat doet een wisselfilter ook. Verder ben ik niet zon voorstander van het gebuik van alleen maar full range drivers, maar dat heeft meer te maken met de off axis response waarin het hoog dan gaat missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Jag schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:21:
[...]

Wat bedoel je met vervormen in dit geval?

Die Bose EQ doet gewoon een correctie van de response, daar is verder weinig geks aan. Dat doet een wisselfilter ook. Verder ben ik niet zon voorstander van het gebuik van alleen maar full range drivers, maar dat heeft meer te maken met de off axis response waarin het hoog dan gaat missen.
OK, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ik dacht dat er ook drivers uit fase werden geplaatst en bepaalde frequenties gecomprimeerd werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:04:

Als ik de handleiding van de Bose equalizer lees lijkt die me niet erg ingewikkeld - er is een bass mid en treble en dat is het.
Software equalizers hebben een veelvoud aan kleinere frequentiebereiken.
Volgens die optiek zou je dan met het laatste veel beter resultaat moeten kunnen krijgen dan met het eerste.
Mijn vraag was specifiek of de vermogensregeling bij specifieke frequentiebereiken (dat is wat een equalizer doet) qua prestatie op vlak van getrouwe weergave, te vergelijken valt met de frequentiefiltering bij meerwegsboxen.
Uiteindelijk komt het hierbij neer om X in serie verbonden identieke luidsprekers hetzelfde te doen weergeven als X parallel verbonden verschillende (gespecialiseerd in vorm/massa/frequentie) luidsprekers.
Dit laatste via individuele vermogensregeling van individuele frequentiebereiken/bands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn vraag was specifiek of de vermogensregeling bij specifieke frequentiebereiken (dat is wat een equalizer doet) qua prestatie op vlak van getrouwe weergave, te vergelijken valt met de frequentiefiltering bij meerwegsboxen.
Ja, alles wat een wisselfilter doet (equalizen, shelve filters, hoogdoorlaat, laagdoorlaat) kan je met sofware ook doen en eigenlijk zelfs veel beter en nauwkeuriger, omdat een speaker en aspecten van een behuizing van de speakers de werking van het wisselfilter ook beinvloedt (die moet je dus samen ontwerpen).

Bij software hoef je "alleen maar" te weten wat de "target curve" is en die kan je dan direct instellen en die werkt 100% goed.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1