Vraag

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ik zoek een?
Vervanger voor een stuk gevallen Nokia 8. Reparatie van het scherm zou een optie kunnen zijn, maar toch inventariseren we ook wat aan vervanging mogelijk is. Mede vanwege de leeftijd van het model en de wens om ook up to date te blijven.
Eén van de zorgen hierbij is wel dat de Nokia oorspronkelijk in een hogere prijsklasse zat dan de midrange en als je bijvoorbeeld kijkt naar de soc die daar in zit en dat vergelijkt met wat je nu in de midrange modellen vindt ben ik bang dat je feitelijk qua prestaties eerder achteruit dan vooruit gaat. Maar wellicht is dat verkeerd geredeneerd.

Wensen (niet per definitie eisen):
  • maximaal vergelijkbaar formaat, ongeveer 152x74x8 en 160g (dit is wel een eis)
  • kale Android, maar bij gebrek daaraan is een skin die niet te traag maakt ook acceptabel
  • weinig bloatware, of gemakkelijk te verwijderen
  • Google diensten
  • 3,5" jack
  • gedegen updatebeleid
en verder natuurlijk de standaard wensen van een degelijke camera en geen belachelijk korte accuduur.

Wat is je budget?
Maximaal €500, liefst een stuk minder. Het opmaken van het budget moet wel goede argumenten hebben ten opzichte van een stuk over laten. Bij zeer goede argumenten is een budgetoverschrijding wellicht bespreekbaar, maar laten we daar vooralsnog niet vanuit gaan.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Standaardgebruik: appen, browsen, foto's maken, beetje social media, lichte spelletjes, muziek spelen en eventueel bellen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Uiteraard ook de BBG's en eerdere topics erbij gepakt, zelf kom ik dan op onder andere:
  • Google Pixel 3a
    Mooi qua formaat, schoon, niet te duur en lang updates. Prestaties lijken op het eerste gezicht wel minder en de accuduur is een flinke stap terug als ik Tweakers met geloven.
  • Huawei P30
    Qua prestaties en hardware een goede keuze. Twijfel wel over de software en zeker het verhaal updates is wel op losse schroeven komen te staan met het handelsverbod. Is één van de duurdere opties en gezien de twijfels daarom wellicht niet de beste keuze.
  • Xiaomi 9T Pro
    Iets groter en zwaarder, maar wellicht niet onoverkomelijk. Goede specs met prima camera en zeer lang updates. MIUI kan wel even wennen zijn en er schijnen best nog wel wat apps van Xiaomi mee te komen die ook wel wat rechten willen. Weet niet of die er af kunnen of genegeerd. Zou een alternatieve launcher hier helpen?
Welke vragen heb je hier nog over?
Zit er bij bovenstaande opties een waardige vervanger bij of zal het toch als een zijstap of stap terug voelen? Misschien nog betere opties die ik zou moeten overwegen?
Wachten op nieuwere modellen is geen optie, ook al komen die er aan, de telefoon is té stuk om nog lang mee rond te lopen (echt los glas).

De wens tot een schone, niet al te zware skin is mogelijk ook te bereiken met een alternatieve launcher als ik andere topics zo lees. Merk je dat ook qua prestaties? Dus dat een lichtere launcher beter presteert dan de originele als die een zware skin heeft?
Wij hebben daar nul komma nul ervaring mee maar als dat een alternatieve methode is geeft dat natuurlijk wel meer mogelijkheden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:17
Als eerste, is een screenprotector op het scherm plakken een optie om het scherm nog even bij elkaar te houden tot je je nieuwe telefoon hebt?

Xiaomi mi 9t is populair met snelle soc. Die snelle soc helpt ook met vloeiend gevoel met de telefoon. Lees ook even het ervaringen topic hier op het forum.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zou kunnen, maar dat is dan tijd rekken. Hij was al gebarsten, nu echt een flink gat. Is nog wel bruikbaar voor nood, maar m'n vriendin wil toch gewoon graag snel een nieuwe.

Ervaringen heb ik gelezen, maar het is altijd lastig afwegen aangezien het ook vaak klachten regent en het in elk topic lijkt alsof alle telefoons vol mankementen zitten. :P

Waar ik onderhand wel achter ben is dat Xiaomi op zich vol meuk zit, maar bij de Europese valt het mee. Het ergste kan je uitschakelen en mocht MIUI echt niet bevallen kan een launcher in ieder geval je homescreen en drawer veranderen. Balk en instellingen blijft echter wel hetzelfde lijkt het op.
Huawei is nu gewoon echt geen updates dus feitelijk gewoon geen handige optie als je niet wilt rooten of zo.
De Pixel 3a is dan ook nog te overwegen, mits eventueel mindere prestaties geen onoverkomelijk probleem gaan vormen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• swhnld
Misschien je vriendin meenemen naar de winkel en wat modellen laten testen? Mogelijk dat sommige eisen zachter worden waardoor je meer keuze hebt?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Welke eisen heb je dan in gedachten? Want naar een winkel gaan waar geen één van de opties überhaupt in de schappen ligt voelt wat zinloos. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• swhnld
Formaat en gewicht kunnen zeker veranderen omdat materiaal en verhouding daar ook invloed op hebben.
Verder wil je kale Android maar de modellen zo ver behalve de pixel hebben er een, misschien vind ze niet alle Skins slecht of juist wel. De Huawei skin kun je vrij zeker zien in de winkel.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Formaat en gewicht zijn enigszins rekbaar. Skin heb ik al over geschreven in de OP. Het bekendste is dat bloat niet in de weg zit, daarom heeft Samsung bij voorbaat al weinig kans.
Hoe rijm jij de wens tot updates met Huawei?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:35
Ik ben overgestapt van de Nokia 8 omdat het scherm kapot ging. Naar een Motorola one zoom. Belangrijke reden voor de Zoom was dat ik mooie foto's wil maken.

• swhnld
Gonadan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:28:
Hoe rijm jij de wens tot updates met Huawei?
Updates lopen gewoon door tot dusverre zoals beloofd door Huawei, dus voor de P30 verwacht ik dat die zijn tijd wel vol maakt, dus nog ongeveer 2 jaar vanaf nu.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Updates wel, upgrades niet. Die heb ik niet zo expliciet benoemd maar dat hoort er natuurlijk impliciet wel bij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55
Galaxy s10e?

Samsung skin is tegenwoordig niet meer zo zwaar en voor 442 euro heb je een goede telefoon imo.

• swhnld
Gonadan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:59:
Updates wel, upgrades niet. Die heb ik niet zo expliciet benoemd maar dat hoort er natuurlijk impliciet wel bij.
Dacht ik ook, maar de P30 heeft toch Android 10 gekregen dit jaar:
https://www.androidplanet...awei-p30-pro-mate-20-pro/

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bijzonder, houdt dat dan in dat de BBG niet helemaal correct is? @arnoudwokke schreef daar juist dat het nog zuiver om beveiligingsupdates ging, maar wellicht is dat gewoon een knip/plak van de vorige BBG geweest toen die upgrade nog niet uit was. :?
Blijven de Google diensten en dergelijke wel gewoon werken voor die bestaande toestellen?

@418O2 die bracht ik gisteren nog wel op inderdaad. Na enige twijfel kwam toch een duidelijke 'nee' ten opzichte van Samsung.
En als ik eerlijk ben lees ik nu in de reviews ook nog steeds ontzettend veel klachten over knopjes en apps die irritant in de weg zitten en nét niet helemaal weg te halen zijn. Dat blijft toch een soort arrogantie van de fabrikant die ik niet graag wil belonen.

In die zin ben ik ook nog wel benieuwd waar de zinssnede 'EMUI grijpt diep in op de Android software' uit de reviews precies op doelt. De P30 zou namelijk, mits wel upgrades, een zeer goede keuze zijn volgens mij. Maar dan moet die software wel enigszins prettig werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 05-03-2020 09:10 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-11 12:50

arnoudwokke

Redacteur
Bijzonder, houdt dat dan in dat de BBG niet helemaal correct is? @arnoudwokke schreef daar juist dat het nog zuiver om beveiligingsupdates ging, maar wellicht is dat gewoon een knip/plak van de vorige BBG geweest toen die upgrade nog niet uit was.
In de BBG staat toch gewoon dat de P30 Android 10 heeft gekregen? :?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
arnoudwokke schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:33:
In de BBG staat toch gewoon dat de P30 Android 10 heeft gekregen? :?
Ja je hebt gelijk, dat stukje had ik wel gelezen maar mij niet gerealiseerd dat het om dezelfde versie ging. Bij mij is voornamelijk het 'daarmee lijkt het voorlopig op te houden' blijven hangen. :$
Android 11 is natuurlijk nog niet uit en gezien de leeftijd van de P30 zou dat waarschijnlijk de laatste upgrade zijn geweest ook al was er geen handelsverbod?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• swhnld
Gonadan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:10:
Bijzonder, houdt dat dan in dat de BBG niet helemaal correct is? @arnoudwokke schreef daar juist dat het nog zuiver om beveiligingsupdates ging, maar wellicht is dat gewoon een knip/plak van de vorige BBG geweest toen die upgrade nog niet uit was. :?
Blijven de Google diensten en dergelijke wel gewoon werken voor die bestaande toestellen?

In die zin ben ik ook nog wel benieuwd waar de zinssnede 'EMUI grijpt diep in op de Android software' uit de reviews precies op doelt. De P30 zou namelijk, mits wel upgrades, een zeer goede keuze zijn volgens mij. Maar dan moet die software wel enigszins prettig werken.
BBG is correct in die zin, alleen beveiligingsupdates is wat er gecommuniceerd is nadat de VS plannen bekent maakten, maar hier en daar zijn er wat uitstel en uitzonderingen gemaakt, dus vermoedelijk is dat benut om Android 10 toch te kunnen brengen. Of er dan nog een Android 11 volgt is weer de vraag. Ook is de vraag of Android 11 iets toevoegd aan functioneren van de telefoon.

Ja, alle lichten staan op groen voor het blijven werken van de Google software op de P30, al weet je het nooit of de VS ineens iets geks bedenkt.

Emui kun je ook bekijken bij de Mediamarkt of andere winkel die de toestellen heeft liggen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Precies, dat is ook een voordeel van de P30, die kan je even voelen. Ik merk namelijk dat er op dit moment een niet definieerbaar obstakel blijkt te zijn om de knoop door te hakken. Mijn aanname is dat het een combinatie is van onbekend met Chinese merken en niets in het echt gezien hebben.

Wat upgrades betreft, het voegt altijd iets toe. Of dat onmisbaar is,is weer een heel andere vraag. Minimaal op het gebied van beveiliging en privacy zit er vaak wel voordeel aan, plus soms wat handige features. Het is in die zin ook geen eis om per se zo veel mogelijk upgrades te hebben, maar hoe meer upgrades des te beter het wel gewoon is.
Daar staat wel tegenover dat ik realistisch kijk naar het upgradeverhaal. Meestal maakt je telefoon toch maar één of twee echte upgrades mee voordat het precies buiten de termijn valt. Bij de zogenaamde lang ondersteunde merken valt het kwartje soms net de goede kant op waardoor je er nog één extra mee maakt, maar dat is geen garantie. Feitelijk moet je dus ook gewoon nog steeds elke twee à drie jaar je telefoon upgraden als je per se bij wilt blijven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
swhnld schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:40:
Emui kun je ook bekijken bij de Mediamarkt of andere winkel die de toestellen heeft liggen.
Nou dat valt dus vies tegen. :D
Huawei is nog wel te doen maar specifiek de P30 meestal alleen online.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1