Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
Ik heb een Fibaro CO sensor en deze gekoppeld via het z-wave protocol aan mijn Domoticz installatie. Deze Domoticz installatie draait op een Windows 10 PC met een Aeon Z-stick USB controller.

Ik kan via Domoticz de huidige ppm waarde niet uitlezen van de sensor. Alle andere zaken zoals temperatuur kan ik wel uitlezen via Domoticz. Als ik zoek op Google blijkt dit algemeen te zijn en vragen veel mensen naar de mogelijkheid om de huidige ppm waarde uit te lezen maar blijkbaar zit die functie niet in Domoticz.

Graag wil ik toch de huidige ppm waarde uitlezen en historiek bijhouden. Ik heb z-way geprobeerd maar krijg het niet werkende op Windows met de Z-stick USB controller. Andere opties zijn een gateway aan te schaffen zoals Homey of Fibaro Home Center maar dit zijn erg prijzige oplossing om gewoon een CO sensor uit te lezen.

Zijn er nog andere z-wave controllers die ik zou kunnen proberen buiten Domoticz & Z-way?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:04
HomeAssistant of HomeSeer kan je proberen.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
HomeAssistant is enkel voor Linux, had graag de bestaande Windows 10 controller gebruikt. Moest het niet anders kunnen kan ik nog een Pi aanschaffen.

Ben nu OpenHab aan het proberen. Is geïnstalleerd op de Windows 10 machine waar de Z-stick aan hangt en de meeste apparaten heeft hij al gedetecteerd en geïmporteerd, alsook ondertussen de CO melder, alleen krijg ik nog geen values binnen, nog even wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:48
Tha Render_2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:05:
HomeAssistant is enkel voor Linux, had graag de bestaande Windows 10 controller gebruikt. Moest het niet anders kunnen kan ik nog een Pi aanschaffen.
Waarom denk je dat HomeAssistant enkel voor Linux is?
Het is puur in Python geschreven, werkt dus overal waar python werkt, ook onder windows 10.
Ze hebben zelfs instructie-filmpjes hoe je het voor elkaar moet krijgen op windows, macos (en ook linux) hier: https://www.home-assistant.io/docs/installation/python/

Daarnaast is HomeAssistant ook prima als docker-container te draaien, onafhankelijk van het onderliggende platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
Dan heb ik daarover gezien, had de indruk dat HomeAssistant enkel op linux draaide, en ik nog even wil gebruik maken van de huidige Windows 10 config aangezien er ook andere zaken op actief zijn.

OpenHab blijkt wel voldoende te zijn, de waarden zijn ondertussen allemaal binnengekomen! Alleen is het een pakket waar je echt wel veel moeite moet insteken.. OpenHAB leest enkel real time info uit, slaat niets op, als je de service herstart ben je ook alle laatste values kwijt en moet je wachten tot je z-wave devices weer contact opnemen. Om dit op te lossen moet je een database provider installeren, configs aanmaken/aanpassen, standaard geen grafieken, hiervoor moet je weer een andere database provider installeren, scripten dat die daar alle info wegschrijft, grafana installeren & configureren om uit de database grafieken te tonen, etc.. Gaat niet allemaal vlot. Misschien toch eens HomeAssistant bekijken.