Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KimS
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-07-2024
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een travelzoom compactcamera, maar ik kom er maar niet uit. Waarschijnlijk is het een kwestie van persoonlijke smaak, maar ik wil jullie toch om advies vragen.

Waarom ben ik hiernaar op zoek en welke afwegingen heb ik al gemaakt?
Ik heb een Sony A7 mark II in mijn bezit die ik graag gebruik, maar ik wil hem niet meenemen als ik in het buitenland ga rondreizen. Daarvoor is hij veel te zwaar. Ik wil daarom een compactcamera die wel een prima beeldkwaliteit heeft (zeg maar zo dat ik een scherpe foto kan maken die op een vierkante meter afgedrukt bij mij thuis zou kunnen komen te hangen). De zoom is belangrijk, omdat ik bijvoorbeeld op een safari een fatsoenlijke foto zou kunnen maken van een dier dat verder weg is. Hoeft geen close-up te zijn, maar meer dat het geen zoekplaatje wordt. Vandaar dat ik de 70mm-camera’s al heb afgestreept. De Sony RX100 VI of VII zien er prachtig uit, maar daar heb ik echt het budget niet voor.

Waar twijfel ik tussen?
Bij Kamera Express raadden ze me de Panasonic TZ100 aan, omdat het volgens de verkoopster de goedkopere versie van de RX100 VII is. Bovendien vond ze het leuk dat je achteraf je foto kon scherpstellen. Dat laatste vind ik ook grappig, niet echt nodig.

Later ben ik op onderzoek uitgegaan en vond ik nog de T200 en de Canon G5X II. Ik heb de voor- en nadelen hieronder voor mijzelf op een rijtje gezet, maar kan nog geen keuze maken.

CANON G5X II
Voordelen: groter diafragma dan Panasonic, meer foto’s per seconde, kantelbaar scherm, ND-filter ingebouwd
Nadelen: kleinere batterij dan Panasonic, kleiner zoombereik, duurder

Panasonic TZ100
Voordelen: Grotere batterij dan Canon, groter zoombereik dan Canon, goedkoper dan Canon en TZ200
Nadelen: kleiner diafragma dan Canon, minder foto’s per seconde, vast scherm, geen ND-filter ingebouwd

Panasonic TZ200
Voordelen: grotere batterij, groter zoombereik dan Canon en TZ100, goedkoper dan Canon
Nadelen: kleiner diafragma dan Canon en TZ100, minder foto’s per seconde, vast scherm, geen ND-filter ingebouwd

Welke vragen heb ik aan jullie?
1. Is de beeldkwaliteit van de drie camera’s vergelijkbaar of springt er eentje bovenuit?
2. Welke specificaties zouden voor jullie extra belangrijk zijn en waarom?
3. Welke van de drie (of evt. een andere camera, om de keuze nog lastiger te maken) zouden jullie persoonlijk kiezen en waarom?

Bedankt voor het meedenken!

Groet,
Kim

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Ik zou zelf gaan voor de betere en lichtsterkere lens van de Canon G5X ii
Je levert wel zoombereik in maar een lichtsterkere lens maakt je ook flexibeler als het gaat om situaties met weinig licht.

Maar de Panasonic's zijn wel weer beter geschikt voor de safari foto's die je ook wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:43
Als een beetje meer gewicht geen probleem is kan je ook naar een FZ1000 (II) kijken. Houd beter diafragma bij zoom en heeft wel een kantelbaar scherm. Heeft ook nog eens flink meer zoom. Is wel een stuk groter en zwaarder.

https://tweakers.net/pric...4;1316438;481185;1151639/

[ Voor 22% gewijzigd door Philip Ross op 05-03-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:15
Een oudere RX100 is ook prima. Nieuwere zijn sneller, oudere goedkoper ;)
De I en II hebben dezelfde lens (28-100 1.8-4.9), maar de II heeft een betere sensor. Beide hebben geen zoeker.
De III krijgt dan een 24-70 1.8-2.8 lens, dat is echt wel een verbetering. En een zoekertje.
Daarna komen er allerlei snelheidsverbeteringen, 4k video en zo, maar geen betere foto's bij mijn weten.
Gebruikt zijn ze ook te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:54
De 1.8 lenzen, de oudere, zijn wat dat betreft “sneller” mbt lichtsterker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
TZ100 of TZ200 lijkt me, afhankelijk van het budget de meest logische keus. Stofhap-problematiek zou me er overigens zelf van weerhouden deze camera te kopen. Maar dat geldt voor de alternatieven eveneens.
Overweeg een Olympus Om 10 mk ii + 14-150 ii als alternatief. Is flink compacter dan de Sony fullframe, maar blijft kwalitatief beter in de buurt, dan een compacte travelzoom.
Pagina: 1