Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe AMD PC voor werk en af en toe een game

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Het is weer tijd voor een nieuwe desktop, want de grote Cooler Master behuizing staat nu maar in de kast stof te happen. :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Internet develop werk en af en toe een game (o.a. Battlefield op een 1920x1200 scherm of 1920x1080 tv, hoeft niet op hoge refresh, 60-75Hz is okee). Ik heb een beetje gespiekt bij de BBG en hier op het forum.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 800 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb deze grote doos over die ik wil gebruiken: Cooler Master HAF XB EVO (mesh version) :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Nou ja, de videokaart 1660 Super had ik al research over gedaan. Da's wel de max qua budget ook daarvoor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller hoe beter.

Ga je overklokken?
Nee

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 173,-€ 173,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 268,57€ 268,57
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 78,-€ 78,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 111,85€ 111,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 794,14

Ook al is de kast ATX, ik heb toch voor een Mini-ITX moederbordje gekozen hier, want de ingebouwde wifi vind ik wel fijn.

Is dit wat?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2020 20:56 ]

Alle reacties

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:23
Mijn ervaring is dat een CPU cooler het geluid van de CPU dempt, afhankelijk van het formaat. Als je besluit er één aan te schaffen - let goed op dat die in je case past. Voor de rest geen opmerkingen :)

Team anti-scalp - wauw..

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
Ben het grotendeels een met @5pë©ïàál_Tèkén ik zou alleen persoonlijk nog kijken naar een andere SSD, namelijk eentje met TLC. QLC is over het algemeen voldoende qua hoe lang het goed blijft, maar veel lees- en schrijfwerk zal voor degradatie zorgen. Bij TLC is dit trager. Helaas zijn de prijzen flink aan het omhoog schieten, dus je zal als je ook een andere (stillere) cpu koeler neemt, toch best flink over budget gaan.

A good answer will come if you ask a good question

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:38

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

JonathanG schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:56:
Ben het grotendeels een met @5pë©ïàál_Tèkén ik zou alleen persoonlijk nog kijken naar een andere SSD, namelijk eentje met TLC. QLC is over het algemeen voldoende qua hoe lang het goed blijft, maar veel lees- en schrijfwerk zal voor degradatie zorgen. Bij TLC is dit trager. Helaas zijn de prijzen flink aan het omhoog schieten, dus je zal als je ook een andere (stillere) cpu koeler neemt, toch best flink over budget gaan.
Sorry hoor, maar een QLC drive is niet per definitie slecht. Ik heb een Intel 660p 1TB en heb nergens last van. De Crucial P1 heeft een TBW van 200TB én een SLC cache. Dat zijn 200 drive writes, met 5 jaar garantie. Mijn 850 EVO 250GB (die veel gebruikt is), staat na 4 jaar op 8TB geschreven(!)
Het enige punt wat je in gedachten moet houden bij QLC is dat je ongeveer 5-10% moet overprovisionen/niet gebruiken omdat er vertraging op kan treden. Dan nog, als je SSD 90% vol zit heb je altijd vertraging. Steady state performance is ook minder bij QLC. Maar met gamen heb je daar geen last van.

Veel lees- en schrijfwerk is waar het apparaat voor bedoeld is... 8)7

@Verwijderd Prima build zo. Ik zou het eerst proberen met de stock koeler. Deze moet je even finetunen (fan curve aanpassen), en dan is hij betrekkelijk stil.
Battlefield met deze build zal geen problemen moeten opleveren, 60-75 FPS is zeker haalbaar.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
@The GUI je hebt zeker een punt, maar aangezien de ssd zijn enige drive is, zou ik toch voor tlc gaan of ee hdd of 2de ssd toevoegen voor bulk storage. Desnoods een kleinere ssd voor windows en een grotere ssd/hdd voor programma's en data.

A good answer will come if you ask a good question

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Dat kan zeker. Ik zou er niks meer aan doen zo gezien het prijsverschil.

Ik zie nergens dat er bulk storage nodig is en web development zal geen 200GB vreten. Misschien dat een Samsung 860 EVO 500GB dan een optie is? 500GB en prima drive. En dan later uitbreiden met een QLC SSD of andere disk.

Verwijderd

Topicstarter
Oh, dat ging wel soepel allemaal. :) Dank allen. Ik heb de boel inmiddels besteld bij Megekko en Amazon.de :)

@The GUI Nee, bulk storage is niet echt nodig verder. In de loop der jaren heb ik van zowat elke laptop van mijn familie of kennissen de hdd vervangen door een SSD. En de hdd kon ik dan houden na schoonvegen. Dus met dit handige apparaatje pricewatch: Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart heb ik voldoende backup/storage ruimte. :)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2020 17:36 ]

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

@Verwijderd Helemaal vergeten, maar het kan zijn dat je moederbord nog een BIOS update nodig heeft voor Ryzen 3000 support.

Misschien ook nog interessant, bij de buren.

[ Voor 35% gewijzigd door The GUI op 05-03-2020 07:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
The GUI schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 07:46:
@Verwijderd Helemaal vergeten, maar het kan zijn dat je moederbord nog een BIOS update nodig heeft voor Ryzen 3000 support.

Misschien ook nog interessant, bij de buren.
Thanks. Ik had Megekko effe gecontacteerd van tevoren over het moederbord. Maar zij zeiden dat ik de gok gewoon moest nemen, omdat mobo's tegenwoordig allemaal wel een up-to-date Bios hebben voor die processors. En anders kunnen zij hem alsnog updaten voor 15 euro. Komt goed! :)

Over die SSD's, ook interessant. Ik dacht 'ik neem gewoon de goedkoopste die M2 is', en kwam dan bij die P1 uit. Normaal heb ik SATA (Crucial MX500) en die vind ik ook al snel genoeg. Dus ik vond het wel best zo. :)
Ik dacht dat hier https://nl.hardware.info/...all-round-pc---maart-2020 bij de buren ook die P1 in stond, maar dat is dus niet zo, zie ik nu. :) Wel een wat prijzige cooler voor zo'n PC overigens.

Verwijderd

Topicstarter
De spullen zijn binnen en in elkaar gezet. :) De Windows key van hrkgame was niet goed, maar na een bad key report kreeg ik een andere en die was wel goed. De Office 2019 Home & Student was wel in 1x goed. :)
The GUI schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:13:
[...]
@Verwijderd Ik zou het eerst proberen met de stock koeler. Deze moet je even finetunen (fan curve aanpassen), en dan is hij betrekkelijk stil.
Het lijkt wel een stofzuiger nu, wat een herrie die meegeleverde fan van AMD. Waar kan je de fan curve aanpassen, in de Bios? Of moet ik een proggy van AMD daarvoor installeren? Anders moet ik maar wat over budget heen en een andere CPU fan bestellen, zoals 1 van deze? https://tweakers.net/pric...e/1047647;320033;1260595/

Ik zie ook dat ik de fan beter 180 graden had kunnen draaien, want nu zit ie op het Crucial geheugen. Het is dat ik de boel niet te erg vast schroef, anders had ik op deze manier een probleem gehad denk ik. Ik weet eigenlijk nooit hoe erg je die krengen aan moet draaien. Ik heb nu geloof ik iets van 7 halve slagjes per schroef gedraaid. Niet echt strak mijn inziens, maar ik wil ook weer niet dat mijn moederbord bol gaat staan omdat ik de boel veel te strak vast schroef, haha. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVH5VWmjOwp0S5l5HxH_u1opfJs=/800x/filters:strip_icc()/f/image/d91Y81GRmEN1vKDKR4FJarz8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kl9QQWV6gPRGoXinkMSgTUu-3Uk=/800x/filters:strip_icc()/f/image/R0Cus4KlnvX4TV8fkDZdOq18.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zijn er ook nog 2 casefans, dat zijn ook niet de stilste merk ik. Maar de CPU fan komt er makkelijk bovenuit. Als ik deze casefans nu vervang door zoiets? https://tweakers.net/pricewatch/compare/295537;1171413/ (de 2e is wel erg prijzig, i.v.m. de 1e, maar goed). De casefans zitten overigens met een molex. Dus die krijgen hun stroom niet van het moederbord direct, en dan kan ik ze volgens mij ook niet beinvloeden qua draaisnelheid, toch?

Ik zie op het moederbord wel 2 stuks nog vrije 4-pins aansluitingen voor casefans zitten. Dat lijkt me wel okee, dan kan ik die waarschijnlijk gebruiken als ik 2 nieuwe casefans bestel, ipv die huidige casefans die nu met molex aangesloten zitten. Toch?

Voor de rest nog geen tijd gehad om Battlefield te installeren en testen. Maar zal ongetwijfeld goed gaan. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2020 16:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik heb nog even voor 73 euro 2 Noctua casefans en 1 Noctua CPU-fan besteld. :)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:04
In de HAF past een koeler tot 180mm hoog. Beetje raar om er dan een SFF koelertje in te willen. Deze presteren beter, blijven stiller en zijn goedkoper. Maar kijk eerst eens of je het fanprofiel anders in kunt stellen en hoe de cpu fan überhaupt is ingesteld.

Als casefan kan ik je pricewatch: Arctic F12 PWM, 120mm aanbevelen. Beter prijs/prestatie krijg je niet.

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:06:
In de HAF past een koeler tot 180mm hoog. Beetje raar om er dan een SFF koelertje in te willen. Deze presteren beter, blijven stiller en zijn goedkoper. Maar kijk eerst eens of je het fanprofiel anders in kunt stellen en hoe de cpu fan überhaupt is ingesteld.

Als casefan kan ik je pricewatch: Arctic F12 PWM, 120mm aanbevelen. Beter prijs/prestatie krijg je niet.
Ja, ach, misschien verkoop ik de HAF wel weer een keer (hij is wel ontzettend groot :) ) en neem ik wat kleiners. Hmmm, toen ik een keer die fans van jou opperde in een topic, werd het een beetje weggezet als 'niet goed genoeg' of zelfs als 'troep'. Dat vond ik wel raar, ze hadden veel lagere db's dan de rest en waren nog goedkoop ook. In elk geval bedankt, ik heb dit topic in mijn favorieten staan dus kan het bij een volgend systeem makkelijk erbij pakken en wellicht zo'n fan bestellen ervoor.

Stel je het fanprofiel in in de Bios, of moet ik een software programmaatje installeren hiervoor?
Pagina: 1