Microsoft Family: specifieke (exe) applicaties blokkeren ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:51
De primaire vraag is of en hoe je met Microsoft Family (Win10) specifieke applicaties (exe) kunt blokkeren.

Achtergrond: Tienerzoon (12) van nicht misbruikt z'n Outlook/school account op de (MS account) laptop om ongewenst te mailen en dat willen we kunnen controleren/blokkeren.

Disclaimer: ik ben geen MS fanboy meer en de kennis die ik (redelijk tot diepgaand) stopte met Win7 en is met Windows8.1 definitief het riool in gegaan. In het verleden kon je/ik specifiek toepassingen via de policy(-editor) lokaal of centraal (domain) inregelen.
Echter het ding hier (=Home versie) draait niet in een domein en om nu de moeder dat via "regedit of gpedit.msc lokaal te laten doen - als dat al kan ? - is een kennisbrug te ver. Het handelingsvermogen stopt ongeveer bij het icoon en menu.
Op zichzelf - lokale policies - ook wat zinloos omdat je dan elke wijziging lokaal moet doen en niet decentraal kunt beheren. Voorts, als je het lokaal doet, kan (een niet zo) pienter knaapje, het ook omzeilen.

Bijkomend is dat met zelf rommelen aan basisinstellingen, "we" niet in de val willen lopen dat daarmee de primaire laptopfuncie van/voor school teloor gaat. Op de laptop draait o.a. HP-School waarmee zoonlief in zijn onbezonnen/naïeve vervelende fratsen uithaalt, zoals mailen met onpasselijke/onsmakelijke sujetten.
NB: strikt genomen zou hij dat ook via andere PC's, kunnen doen wat we verder, die we aan de ketting hebben gelegd. Qua omstandigheden, laat ik het hierbij want ik wil geen (inhoudelijke/ethische) discussie of je nu wel en niet een minderjarig kind "zo" mag controleren of volgens anderen koeieneren.

De moderniteit _/-\o_ biedt bied voor de curling-ouders, huis/tuin keuken supervisie gebruik via Microsoft Family waarmee je van alles kunt inregelen. Ik kan in MF echter niet(s) vinden hoe en waar ik als "Controlerende Stasi Baas" een bepaalde toepassing in de vorm van ".exe" kan blokkeren. Je kunt wel een (Microsoft Store) APP blokkeren maar dat is dus niet het probleem want de Store hebben we sws uitgezet.

Wij willen iig de mail (Outlook->office365) functie van "HP-school" simpelweg - kunnen - beperken of desnoods uitzetten, zo mogelijk ook op bepaalde (school)tijden. Verder voorkomen dat het joch zelf de prullenbak en history kan leegmaken (van zowel mail als laptop).
Dan kunnen "we" in ieder geval zaken periodiek traceren en dat toepasselijke bespreekbaar :X maken.

Wie weet hoe of heeft een tip met de geschetste mogelijkheden en nee er is geen systeembeheer die content firewall kan inregelen en via de router alles kan detecteren en monitoren.

TIA

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Beste antwoord (via PtrO op 04-03-2020 12:42)

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 17:46
Je kan waarschijnlijk wel een regel maken op verzonden berichten dat er automatisch een cc of bcc naar een andere mail uit gaat. Dit is als hij de outbox bij houd wel makkelijk op te merken.

Of misschien een automatische export van een pst, maar dan moet hij het nog niet verwijderd hebben en dit moet met 3rd party addon.

Als je echt aanleiding hebt te geloven dat hij zn mail gebruikt voor dingen die niet door de beugel kunnen. En het is een door school beheerde email, zou je misschien beter daar aan kunnen kloppen.

Wat houd hem overigens tegen een gmail account te maken en daarop verder te gaan?

Verder ben ik het wel eens met rgat en 99ruud99. Je bent een wapenwedloop aan het beginnen. En als jij hem met beperkte middelen lokaal in de gaten wil houden..... Good luck
Los van het feit hoe ver je moet gaan om je kind in de gaten te houden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

Ik denk dat als je je verhaal kort en bondig houdt je meer reacties krijgt.
Kortom, je wil Outlook/Office 365 beperken, of uitzetten.
Zet een wachtwoord op je Outlook bestand? Dan kan hij outlook niet meer in, of hij moet een nieuw profile aanmaken enzo, en ik neem aan "dat het joch" verder geen inloggegevens en wachtwoorden van de mailprovider heeft, dan kan hij trouwens via webmail mailen... als ie slim is. Succes.
https://support.office.co...0EAABAAA=Nieuwere_versies

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je wilt er een wedstrijdje van maken met een 12 jarige jongen? Succes!

Voor rest zelfs als je Outlook blokkeert kan hij binnen 5 klikken via browser mails versturen... Bovendien kan hij dan ook geen mails meer versturen voor school.
Beter is zijn outbox beetje in gaten te houden. En daar dan een straf op bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
DOS 3.1 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 00:10:
Ik denk dat als je je verhaal kort en bondig houdt je meer reacties krijgt.
Kortom, je wil Outlook/Office 365 beperken, of uitzetten.
Zet een wachtwoord op je Outlook bestand? Dan kan hij outlook niet meer in, of hij moet een nieuw profile aanmaken enzo, en ik neem aan "dat het joch" verder geen inloggegevens en wachtwoorden van de mailprovider heeft, dan kan hij trouwens via webmail mailen... als ie slim is. Succes.
https://support.office.co...0EAABAAA=Nieuwere_versies
De vraag was imo ook uiterst bondig O-) : of en hoe je met Microsoft Family (Win10) specifieke applicaties (exe) kunt blokkeren ?.

De rest van mijn uitgebreide toelichting uitleg was om duidelijk te maken waarom en dat we/ik dus niets, laat staan lokaal iets wil doen met wachtwoorden etc.etc.etc.etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
99ruud99 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 00:18:
Je wilt er een wedstrijdje van maken met een 12 jarige jongen? Succes!

Voor rest zelfs als je Outlook blokkeert kan hij binnen 5 klikken via browser mails versturen... Bovendien kan hij dan ook geen mails meer versturen voor school.
Beter is zijn outbox beetje in gaten te houden. En daar dan een straf op bedenken.
Die wedstrijd win ik sowieso maar daar gaat het hier niet om en nee, zodra hij morrelt aan Win10 of hardware zelf (=verzegelt), gaat de boel op de brug. Inzake o.a. webmail hebben we gewhitelisted en nee, hij mag/kan alleen Edge gebruiken.
Prima om dan zijn outbox in de gaten te houden en mag je mij vertellen hoe voorkomen wordt dat hij de shit leegveegt.

Moeder wilde de mailbeperking kunnen inregelen met het zg. "alom geprezen" Microsoft Family, komt flabbergasted tot de ontdekking dat zij dat niet (meer) kan. Vroegûh onder Win7 kon je - zo zag ik - ".exe" nog blokkeren en kennelijk nu niet meer. Dank voor de upgrade, zeggen we dan waarbij je ongeveer een dagtaak heb om kids een beetje uit de wind te houden.

En offtopic, mag je je nadenken hoe je een dwarskoppig "kind" - wat verder gewoon z'n kutperiode heeft - tegenwoordig nog mee meent te kunnen straffen zonder rapido bij SAFE of HALT te geraken. Als gezegd wilde ik niet die discussie voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
PtrO schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 01:51:
[...]

Die wedstrijd win ik sowieso...
Nope, die heb je verloren op het moment dat je dacht dat het een wedstrijd was waar je kan winnen :+
Die jongen gewoon opvoeden zoals je nicht al 12 jaar doet, misschien wat meer omtrent 'computer etiquette' en accepteren dat je niet alles kan besturen... Zodra jij een systeem maakt waar hij vandaag niet omheen kan gaat hij morgen op school, bij vriendjes enz. het doen buiten je (jouw nicht's) zicht...

Elke keer een technische oplossing zoeken voor een 'probleem' wat gewoon een kwestie is van praten en opvoeden, werkt niet...
Als ik het zo snel even zie is er niet echt een optie hiervoor anders dan Windows Enterprise (volume licensing, lekker betaalbaar dus :+) en AppLocker en dan een fulltime job om het te beheren... Valt niet aan te beginnen, er is een reden dat dit er niet is: het werkt niet, die 12 jarige heeft een stuk meer motivatie, vrije tijd en creativiteit om het te omzeilen dan je zou denken ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

Ok, dus niets met wachtwoorden willen doen, niets in register willen doen ivm kennisniveau gebruiker, dus dit gaat ook al niet op https://www.top-password....om-running-in-windows-10/ (wat ook een beperkte oplossing voor even is...), en dan ook nog een met Windows 10 Home versie werken die toch wel wat beperkingen heeft op beveiligingsgebied... https://www.microsoft.com...re-windows-10-home-vs-pro, dat is als een bankkluis verwachten en met een papieren zak aankomen.
Voor mij houdt het op.

[ Voor 0% gewijzigd door DOS 3.1 op 04-03-2020 02:01 . Reden: Typo ]

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 17:46
Je kan waarschijnlijk wel een regel maken op verzonden berichten dat er automatisch een cc of bcc naar een andere mail uit gaat. Dit is als hij de outbox bij houd wel makkelijk op te merken.

Of misschien een automatische export van een pst, maar dan moet hij het nog niet verwijderd hebben en dit moet met 3rd party addon.

Als je echt aanleiding hebt te geloven dat hij zn mail gebruikt voor dingen die niet door de beugel kunnen. En het is een door school beheerde email, zou je misschien beter daar aan kunnen kloppen.

Wat houd hem overigens tegen een gmail account te maken en daarop verder te gaan?

Verder ben ik het wel eens met rgat en 99ruud99. Je bent een wapenwedloop aan het beginnen. En als jij hem met beperkte middelen lokaal in de gaten wil houden..... Good luck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:59

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

^ Dit inderdaad... en dan het gesprek aangaan als hij weer ongewenste mails stuurt met de kopie in de hand als hij ontkent.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Itrme schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:16:

Slotje maar... deze discussie gaat 'm hier niet worden. Niettemin bedankt.

Als gezegd wilden we HET proberen te regelen met Microsoft Family zodat je (het gelijk DomainControl voor bedrijven) kunt afdwingen zonder daarvoor iets op de PC zelf te doen. Andere goedbedoelde suggesties, zijn technisch op zichzelf interessant maar wat zinloos al oplossing.

Kern van afdwingen en beveiligen is dat je het kunt afschermen en/of als dat niet kan, het tenminste als ouder het misbruik kunt signaleren.

Het ging ook niet om een wedloop maar om je kind basaal te kunnen beschermen. Misschien moeilijk voor te stellen maar kinderen op die leeftijd (en trouwens ook extreem ouder t/m Maastrichtse universiteiten) zijn uiterst naïef voor verlokkende suggesties.
En ja, het issue was al bij school neergelegd dat die sws beter toezicht moeten houden waarmee/voor leerlingen hun pc/mail gebruiken. School wringt zich in allerlei kromme bochten en legt het terug bij de ouders.
Voor techneuten, wat de moeder niet is, kan je -de gmail/google/webmails/vpn etc.etc. prima blokkeren (whitelisten) en het prettige is dat je 'een' Google ook kunt aanspreken (en ver/volgen) op misbruik door/naar minderjarigen. Groomers doen verder niet aan Gmail/Google omdat zij ook - zullen - weten dat Google daar (forensich) graag bij helpt. Maar goed, dat is compleet offtopic.

Ondertussen mij duidelijk geworden, ook n.a.v. stompzinnige helpdesk mails, dat Microsoft alleen een beeld schept dat je met hun produkten als ouder toezicht kunt houden. Wel van alles "suggereren" dat je met een M$ family-account moet hebben en voorts als ouder niets fundamenteels daarmee kunnen laten beschermen.
:X Natuurlijk heeft M$ geen belang dat je dingen kunt afschermen omdat dit het algehele verdienmodel van toegevoegde produkten aantast. Ik snap ook simpelweg "niet" waarom je niet met "MF", de gpedit.msc instellingen zou kunnen wijzigen..... oohhh wacht daarvoor moet je natuurlijk de enterprise versie plus (domain/policy) server hebben etc.etc.

Ter afsluiting, gaat thuis simpelweg de laptop in quanrantaine (via de poort/content firewall etc.etc.) zodat hij die laptop thuis alleen nog native kan gebruiken. Wil hij in/extern iets doen zal dat in het zicht, via de huiskamer PC moeten regelen.

Pagina: 1