Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swart_Arthur
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-09-2023
Ik zoek een SCSI 80pin naar SATA/IDE/PCI/PCI-e adapter

Ik heb een stapeltje vrijwel ongebruikte 73GB Cheetah 10K.7 U320 drives liggen die niets meer waard zijn en die niets meer doen.
Die kunnen prima als ultra budget bootdisk in systemen die ik in elkaar zet voor wat minder draagkrachtige mensen. Die schijven zijn nogal onverwoestbaar, helemaal bij privegebruik.

Er zit een 80-pins SCA-2 connector achterop. Het zou leuk zijn als er een echt goedkope oplossing is om die SCSI interface aan een enigszins modern bord te hangen.
Het liefst een SATA adapter, maar dat is veel gevraagd. Een goedkope PCI(-x) kaart zou leuk zijn, die slots blijven gewoonlijk leeg. Ik heb IDE ook als optie gemeld, maar dat is echt de laatste keus.
De SCSI serverkaarten die ik heb gevonden zijn helemaal duur en die hebben meteen vier of meer connectors. Ik heb er maar één nodig.
Eventueel is een SCSI 80pin -> SAS -> SATA knutselwerkje ook denkbaar.

Het moet zo goedkoop mogelijk
Voor een tientje heb ik een 300GB SATA schijf, als ik me druk maak waarschijnlijk voor minder. Maar dat is de bedoeling niet. Die 10.000 rpm Cheetah levert een faux-SSD startup ervaring op en ik heb ze liggen. Die PCI kaarten vind ik niet, de PCIe SCSI kaarten zijn veel te duur.

Het mag elk merk zijn
Echt. Het maakt niet uit. Al is het Brabantia.

Ze gaan in allerlei systemen
Ik bouw leuke machines voor mensen met een laag budget. Dus de ene keer een Del Precision 5400 workstation, daarna een Lenovo M91 i5 desktop en dan een Shuttle met een Core2Duo waar ik een bijgeslepen Xeon in doe. Het maakt weinig uit, ik combineer zo voordelig mogelijk.
Er is meestal wel een ongebruikte PCI slot op het moederbord, het zou leuk zijn als er oude PCI SCSI kaarten bestaan die ook met Windows 10 antwoord geven.

Beste antwoord (via Swart_Arthur op 09-03-2020 16:18)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SCSI (mét 15K Disks!!) wás vroeger 'da Bomb' maar ik kom 't spul al sinds jaren niet meer in 't wild tegen. Zélfs SAS (Serial Attached SCSI) begint nú langzaam op z'n retour te raken doordat je je data sneller over een NIC kunt trekken vanuit een SAN / Cloud / ......

Ik zou die spullenboel, als ik de TS was, al helemaal niet in Consumergrade Hardware gaan schroeven. Een simpele herinstallatie van een OS wordt voor de consument een HELL doordat 'ie niet op F6 wil / kan klikken om SCSI drivers te gaan laden ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een simpele PCIkaart ga je hooguit nog 2ehands vinden, een Adaptec 2960 oid is misschien nog wel ergens op de kop te tikken. Al verwacht ik dat het kostentechnisch zo zal zijn dat een SATA disk goedkoper zal zijn. Daarbij maak je het jezelf met die oude kneut onder Win10 denk ik ook nog wat lastiger, dan gewoon een SATAdisk aansluiten.

SCSI is een andere interface dan IDE, dus dat is niet zo heel makkelijk om te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Er zullen in de wereld vast nog duizenden Adaptec 29xx PCI adapters liggen in stoffige dozen of kasten, je mag je vast hebben gratis of voor weinig, maar het probleem is om ze te vinden. Het is lastig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SCSI (mét 15K Disks!!) wás vroeger 'da Bomb' maar ik kom 't spul al sinds jaren niet meer in 't wild tegen. Zélfs SAS (Serial Attached SCSI) begint nú langzaam op z'n retour te raken doordat je je data sneller over een NIC kunt trekken vanuit een SAN / Cloud / ......

Ik zou die spullenboel, als ik de TS was, al helemaal niet in Consumergrade Hardware gaan schroeven. Een simpele herinstallatie van een OS wordt voor de consument een HELL doordat 'ie niet op F6 wil / kan klikken om SCSI drivers te gaan laden ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 11:47
Als aanvulling op Will_M: die 10K schijven maken ook een forse partij herrie als ze draaien (zeker als de lagers wat versleten zijn als ze flink wat draaiuurtjes hebben gehad). Heb ooit een Pentium 3 met zo'n SCA schijf als boot drive gehad, maar na een paar maanden gebruik klapte de voeding. Zou kunnen dat die net op het randje belast werd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06 23:44
Nog als extra aanvulling: niet elk moederbord kan goed omgaan met bijv. een pci-e storage controller. De raid controller in mijn zelfbouw NAS deed het met het eerste moederbord in zijn geheel niet. Met het tweede wel, maar niet 100% stabiel. Pas bij het derde bord, een serverbord werkte hij na behoren.

Maar misschien is dat met ouderwetse pci kaarten een minder groot probleem. Al zijn zoals hierboven gemeld de drivers dan eerder een probleem.

Ik vind je enthousiasme wel top! Als ik nog eens wat oude maar bruikbare meuk vind weet ik waar ik terecht kan. Helaas weet ik maar al te goed hoe het is om geen cent te makken te hebben.
Pagina: 1