Mogelijk gebrek occasion uit 2008

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb afgelopen weekend een tweedehands auto zonder BOVAG garantie aangeschaft.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De auto loopt niet lekker stationair, en er komt een ongebruikelijk geluid uit de motor. Dit is ook ten tijden van de proefrit opgevallen, en ik heb aan de verkoper gevraagd of de auto technisch in orde is, en dat was hij schijnbaar. Toen ik vroeg wat dit geluid kon zijn, zei hij dat het een typisch Peugeot geluid is. Voor de rest reed de auto mijn inszien goed en waren er verder geen storingslampjes aan. Dus toen heb ik besloten om de auto te kopen (wat ik niet had moeten doen waarschijnlijk).

Het zat me de afgelopen dagen niet lekker, en ben vanochtend naar een Peugeot dealer gegaan. Daar werd opgemerkt dat "de motor loopt als een natte krant." Zij hebben eerst de auto uitgelezen om elektronische storingen uit te sluiten, en vervolgens geconcludeerd dat er motorisch iets aan de hand is. Hun advies was om terug te gaan naar de verkoper hiermee.

Ik ga morgen in gesprek met de verkoper. Heb ik een poot om op te staan? Kan ik eisen dat de verkoper ofwel de auto laten onderzoeken en de reparatie betaalt, ofwel de aankoop terugdraait?

Alle reacties

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 15:49

ComputerHoed

Electronica <3

Je zegt het zelf al: je hebt geen BOVAG garantie (niet dat je daar in de praktijk heel veel mee kan als je het wel had, maar goed...)
Wat heb je met de verkopende partij afgesproken omtrent garantie(s) e.d.?

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat verwacht je zelf als je een 12 jaar oude rammelde Peugot zonder garantie koopt?

Je krijgt nu een drie pagina's lange discussie over consumentenbescherming, onderzoeksplicht en nog meer theoretisch gedoe, maar in de praktijk ben je afhankelijk van de welwillendheid van een autohandelaar die net, zonder garantie, van zijn rommel af is.

Die stempels in het boekje zeggen alleen dat hij elk jaar het voorgeschreven onderhoud heeft gehad, dat is wat motorolie, een filtertje en halverwege misschien een distributieriem. Als de monteur al 5 jaar adviseert om te motor te reviseren maar de klant weigert dat dan staat dat boekje gewoon vol met stempels.

[ Voor 31% gewijzigd door jadjong op 03-03-2020 15:09 ]

• BonJonBovi
  • Niet online
Ik heb dus geen garantie afgesproken, maar ik heb m.i. wel recht op een deugdelijk product. Naar mijn idee vervalt mijn onderzoeksplicht gedeeltelijk als de verkoper beweert dat de auto technisch in orde is. Dan zou ik dat ook mogen verwachten. Vandaar dat ik wellicht overtuigend kan beweren dat de auto een verborgen gebrek heeft.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Maar wat is er exact mis met de auto? Je hebt de verkoper die uiteraard zegt dat het prima is, jij hebt een gevoel dat er iets mis mee is en de Peugeot dealer zegt dat de motor niet goed loopt. Ik lees nergens wat er nu concreet geconstateerd is, dus wat ga je dan vragen aan de verkoper?

Feit is dat je het geluid bij de verkoop hebt gehoord en toch hebt gekocht

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-10 22:59
BonJonBovi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:06:
Ik heb dus geen garantie afgesproken, maar ik heb m.i. wel recht op een deugdelijk product. Naar mijn idee vervalt mijn onderzoeksplicht gedeeltelijk als de verkoper beweert dat de auto technisch in orde is. Dan zou ik dat ook mogen verwachten. Vandaar dat ik wellicht overtuigend kan beweren dat de auto een verborgen gebrek heeft.
De verkoper had eerlijk moeten zijn, dat lijkt me duidelijk.
Jij hebt echter een onderzoeksplicht en die gaat verder dan simpelweg vragen of de auto oké is. Jij had je twijfels en had dus gewoon een aankoopkeuring moeten doen.

In eerste instantie zal je beste keuze zijn om in overleg te gaan met de garage waar je de auto gekocht hebt. Mocht deze niets voor je willen doen zou ik je rechtsbijstand raadplegen om te kijken of er vervolgstappen mogelijk zijn.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
Ik heb de titel onttagd en echt verborgen kan ik het ook niet noemen als je het zelf al bij de proefrit hoorde.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BonJonBovi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:57:
Ik heb afgelopen weekend een tweedehands auto zonder BOVAG garantie aangeschaft.
***members only***

De auto loopt niet lekker stationair, en er komt een ongebruikelijk geluid uit de motor. Dit is ook ten tijden van de proefrit opgevallen, en ik heb aan de verkoper gevraagd of de auto technisch in orde is, en dat was hij schijnbaar. Toen ik vroeg wat dit geluid kon zijn, zei hij dat het een typisch Peugeot geluid is. Voor de rest reed de auto mijn inszien goed en waren er verder geen storingslampjes aan. Dus toen heb ik besloten om de auto te kopen (wat ik niet had moeten doen waarschijnlijk).

Het zat me de afgelopen dagen niet lekker, en ben vanochtend naar een Peugeot dealer gegaan. Daar werd opgemerkt dat "de motor loopt als een natte krant." Zij hebben eerst de auto uitgelezen om elektronische storingen uit te sluiten, en vervolgens geconcludeerd dat er motorisch iets aan de hand is. Hun advies was om terug te gaan naar de verkoper hiermee.

Ik ga morgen in gesprek met de verkoper. Heb ik een poot om op te staan? Kan ik eisen dat de verkoper ofwel de auto laten onderzoeken en de reparatie betaalt, ofwel de aankoop terugdraait?
Je hebt gewoon recht op een conform geleverd goed (voertuig). conform aan wat je bent overeengekomen met de verkoper, en wat je mag verwachten. BOVAG garantie staat hier geheel buiten(waar je vaak extra voor betaald)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:02

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

BonJonBovi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:57:
een typisch Peugeot geluid is.

Daar werd opgemerkt dat "de motor loopt als een natte krant."
_/-\o_

• BonJonBovi
  • Niet online
We Are Borg schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:12:
Maar wat is er exact mis met de auto? Je hebt de verkoper die uiteraard zegt dat het prima is, jij hebt een gevoel dat er iets mis mee is en de Peugeot dealer zegt dat de motor niet goed loopt. Ik lees nergens wat er nu concreet geconstateerd is, dus wat ga je dan vragen aan de verkoper?

Feit is dat je het geluid bij de verkoop hebt gehoord en toch hebt gekocht
Wat er nu precies mis is, is nog niet bepaald. Voordat ik vervolgonderzoek laat plegen, lijkt het me verstandig om dit eerst met de verkoper te bespreken.
Axewi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:13:
[...]

De verkoper had eerlijk moeten zijn, dat lijkt me duidelijk.
Jij hebt echter een onderzoeksplicht en die gaat verder dan simpelweg vragen of de auto oké is. Jij had je twijfels en had dus gewoon een aankoopkeuring moeten doen.

In eerste instantie zal je beste keuze zijn om in overleg te gaan met de garage waar je de auto gekocht hebt. Mocht deze niets voor je willen doen zou ik je rechtsbijstand raadplegen om te kijken of er vervolgstappen mogelijk zijn.
Ik had twijfels totdat er werd beweerd dat de auto technisch in orde was. Dat had ik dus niet moeten geloven.
Señor Sjon schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:13:
[mbr]Ik heb de titel onttagd en echt verborgen kan ik het ook niet noemen als je het zelf al bij de proefrit hoorde.[/]
Dat valt te betwisten. De verkoper beweerde namelijk dat het geen gebrek is maar dat het normaal is. Dit gebrek was dus wel verborgen ten tijde van aankoop.
Hackus schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:14:
[...]

Je hebt gewoon recht op een conform geleverd goed (voertuig). conform aan wat je bent overeengekomen met de verkoper, en wat je mag verwachten. BOVAG garantie staat hier geheel buiten(waar je vaak extra voor betaald)
Zo zie ik het ook, maar de interpretatie van die regeling is niet echt eenduidig.
Overigens is dat door een Peugeot dealer opgemerkt.

[ Voor 15% gewijzigd door BonJonBovi op 03-03-2020 15:20 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
Niks verborgen. Auto die rare geluiden maakt en autoverkoper (onderaan de voedselketen qua betrouwbaarheid naast politici) die zegt dat het wel goed zit? Je had gelijk weg moeten lopen of ze het eerst moeten laten fixen.

Is het geluid alleen bij stationair of altijd?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-11 14:30
Dus je sluit opzettelijk geen garantie af?
Je merkt het tijdens de proefrit op en neemt genoegen met een 'dat hoort er bij'?

Vervolgens koop je toch de auto en ga je daarna pas naar een dealer voor een check?

De verkopende partij op de blauwe ogen geloven is alles behalve voldoen in je onderzoeksplicht. Onderzoeksplicht is bekende problemen met de auto's opzoeken en naar een onafhankelijke garage gaan voor een koopinspectie.

Ik ben het eens dat je recht het op een degelijk product, maar (excuseer mij) dit heb je wel echt dom aangepakt!
Lastig, maar ik denk het wel. Zij hebben aangegeven dat het in orde is, maar een controle bij de dealer geeft aan dat het niet OK is. (Vraag om een rapport!). Gezien de auto nog geen week in je bezit is en je geen aanzienlijk aantal kilometers hebt gereden, heb jij meer dan voldoende om aan te tonen dat zij een gebrekkig product hebben geleverd.
Zij zijn de expert, niet jij. Als zij jou iets vertellen/adviseren mag je er vanuit gaan dat het waarheidsgetrouw is en in jou belang.

Verwijderd

Je kan zowiezo helemaal niks voordat je weet wat er nou echt aan de hand is.

"loopt als een natte krant" is geen diagnose.

Je hebt nu PRECIES de auto die je voor ogen had gekocht. Inclusief geluid, en voor zover ik begrijp, rijdt hij ook precies zoals hij dat op je testrit deed.

Dus wat is het probleem? Je kwam, je keek, je hoorde, je accepteerde het, en de auto is nu nog precies hetzelde.

Als er een dieper onderliggend technisch probleem is dat de auto binnenkort doet stilstaan dan heb je wat, maar nu heb je (nog) helemaal niks. Ik kan me dan ook zeer goed voorstellen dat de verkoper zegt - je zoekt het maar lekker uit :)

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

BonJonBovi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:19:
[...]

Wat er nu precies mis is, is nog niet bepaald. Voordat ik vervolgonderzoek laat plegen, lijkt het me verstandig om dit eerst met de verkoper te bespreken.
@Verwijderd verwoordt het dan wellicht beter: je hebt precies wat je hebt gekocht: een auto met in jouw ogen een vreemd geluid. Niks meer niks minder. Je hebt er alleen een mening bij van de dealer maar geen diagnose of en wat er dan mis zou zijn.

Wat heeft de auto gekost? Ik heb bij de aankoop (vooraf, maar goed) een onafhankelijke keuring laten doen. Voor ongeveer 100 a 150 euro kan jij dat ook doen. Dan heb je iets concreets in handen. Je kunt toch niet aan de verkoper vragen: dat rare geluid, dat heeft de Peugeot dealer als natte krant omschreven dus wil je dat fixen :) ?

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:52
Peuget met een VTI blok? Ik wens je veel succes... VTI heeft meerdere zwakken punten waaronder interne vervuiling van de motor met als gevolgen slecht lopen, hoog olie verbruik. O..a kan dit komen door rekken van de ketting (geen distributieriem). Inhoudelijke info: https://sites.google.com/...rince-motoren/ep3-ep6-vti

Wij hebben 1,5 jaar in een Citroen C4 GP 2010 met 1.6VTI gereden, voor mij geen VTI weer, ik heb nu weer een "ouderwetse" 2.0 16v in een Citroen C5.

Ik zou de auto goed laten nakijken op de bekende zwakheden van de VTI motor. Dan kan je daarna mogelijk bepalen wat een vervolg actie zou kunnen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door jjbstolk op 03-03-2020 15:40 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TS heeft buikpijn van het geluid en voelt zich er niet lekker bij. Peugeot Dealer heeft diagnose uitgelezen. daar krijg je dan een zgn rapport/verslag van. TS gelooft de mooie blauwe ogen van verkoper, maar zit nu met de gebakken peren. (zo lees ik OP) Een gekocht goed wat al snel (eigenlijk bij aankoop) al 'mankementen' vertoond is niet conform @BonJonBovi je koopt geen loop of sloop auto waar je dit van mag verwachten, of vertel je niet dat de verkoper je uitdrukkelijk heeft gewezen op defect, en je op die basis het gekochte goed hebt gekocht.(wetende dat je nog kosten moet maken om het gekochte goed conform te maken)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• BonJonBovi
  • Niet online
Hackus schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:44:
TS heeft buikpijn van het geluid en voelt zich er niet lekker bij. Peugeot Dealer heeft diagnose uitgelezen. daar krijg je dan een zgn rapport/verslag van. TS gelooft de mooie blauwe ogen van verkoper, maar zit nu met de gebakken peren. (zo lees ik OP) Een gekocht goed wat al snel (eigenlijk bij aankoop) al 'mankementen' vertoond is niet conform @BonJonBovi je koopt geen loop of sloop auto waar je dit van mag verwachten, of vertel je niet dat de verkoper je uitdrukkelijk heeft gewezen op defect, en je op die basis het gekochte goed hebt gekocht.(wetende dat je nog kosten moet maken om het gekochte goed conform te maken)
Zo lees je het goed, @Hackus. En nee, ik verzwijg niet de verkoper mij heeft gewezen op dit defect.
----------------------

Overigens is bij de Peugeot dealer ook getest of de multiriem de oorzaak is, maar dat was niet het geval.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:12

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

jjbstolk schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:39:
Peuget met een VTI blok? Ik wens je veel succes... VTI heeft meerdere zwakken punten waaronder interne vervuiling van de motor met als gevolgen slecht lopen, hoog olie verbruik. O..a kan dit komen door rekken van de ketting (geen distributieriem). Inhoudelijke info: https://sites.google.com/...rince-motoren/ep3-ep6-vti

Wij hebben 1,5 jaar in een Citroen C4 GP 2010 met 1.6VTI gereden, voor mij geen VTI weer, ik heb nu weer een "ouderwetse" 2.0 16v in een Citroen C5.

Ik zou de auto goed laten nakijken op de bekende zwakheden van de VTI motor. Dan kan je daarna mogelijk bepalen wat een vervolg actie zou kunnen zijn.
I second that.... rampenblokken zijn het. BMW gebruikt ze om die reden zelf ook niet meer.

Bij aanschaf van onze C4 Picasso hebben we dan ook bewust een model met een 2.0 motor gekozen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Tip voor een volgende keer: doe altijd je research. de 1.6 VTi van Peugeot staat niet goed bekend. Zelfs voor een Peugeot is dat een slecht blok. Dan hadden de alarmbelletjes een stuk harder gerinkeld, bij dat rare geluid. 12 jaar oude Peugeot is gemiddeld zo'n beetje rijp voor de sloop. Auto's gaan gemiddeld na 15 jaar naar de sloop, Peugeots een stukje eerder.

Maar ik denk dat je hier wel in je recht staat; een verkoper mag je geen ondeugdelijk produkt verkopen, BOVAG garantie of niet.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BonJonBovi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:47:
[...]

Zo lees je het goed, @Hackus. En nee, ik verzwijg niet de verkoper mij heeft gewezen op dit defect.
----------------------

Overigens is bij de Peugeot dealer ook getest of de multiriem de oorzaak is, maar dat was niet het geval.
Ik bedoel niet verzwijgen, maar dat je dit bent overeengekomen.(wetende dat je nog kosten moet maken om je gekochte goed conform te maken) Daar lijkt dus geen sprake van; want de verkoper heeft je verteld dat het niets bijzonders is. "Hoort typisch bij een Peugeot" is je medegedeeld. en technisch in orde !

Nu is de vraag wat er mankeert, dus welke code(s) er zijn uitgelezen met fouten. Dat zal in je verslag/rapport van diagnose staan.

Een voertuig met volledige onderhoud bekent, mag je meer van verwachten dan wanneer dit niet het geval is !

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 03-03-2020 15:59 ]

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:32
Goede les voor de volgende keer. Maakt de auto een geluid dat je niet thuis kan brengen, stap uit na de proefrit en lever de sleutels weer in. Wat staat er overigens in dat rapport?

• jjbstolk
BonJonBovi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:47:
[...]
Dat is wel bijzonder er zit geen riem in maar een ketting.

• Axewi
  • Laatst online: 24-10 22:59
jjbstolk schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:33:
[...]
Dat is wel bijzonder er zit geen riem in maar een ketting.
Multiriem =/= distibutieriem/ketting :)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:46

SeatRider

Hips don't lie

Dieken Taffert schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:54:
12 jaar oude Peugeot is gemiddeld zo'n beetje rijp voor de sloop. Auto's gaan gemiddeld na 15 jaar naar de sloop, Peugeots een stukje eerder.
En
Hackus schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:14:
Je hebt gewoon recht op een conform geleverd goed (voertuig). conform aan wat je bent overeengekomen met de verkoper, en wat je mag verwachten.
Er is geleverd wat je kan verwachten van een 12 jaar oude Peugeot, in die zin is er dus een conform product geleverd :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:32

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

SeatRider schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:42:
[...]

En

[...]

Er is geleverd wat je kan verwachten van een 12 jaar oude Peugeot, in die zin is er dus een conform product geleverd :+
En... dergelijke flauwe opmerkingen mogen achterwege blijven.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:22

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik weet dat de THP motor een drama is, maar is die VTi net zo erg?

De islam kan uw vrijheid schaden

• jjbstolk
-

[ Voor 100% gewijzigd door jjbstolk op 03-03-2020 16:55 ]

• BonJonBovi
  • Niet online
Wokschotel schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:47:
Ik weet dat de THP motor een drama is, maar is die VTi net zo erg?
Nee, van wat ik gelezen heb is de VTi een stuk betrouwbaarder. Hij kan wel wat olie lusten, maar voor de rest is het in het algemeen geen horror motor.

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-11 19:54

PhatFish

and, uhm......Moo

Ding heeft nu nog weinig kilometers. Wellicht kun je er nog vanaf komen en je schade beperken. Met een occasion moet je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat er wat mis mee is en al helemaal bij een dealer. Als je er een van een particulier koopt, rijdt deze er vaak nog mee. Bij een garage heb je meer kans dat iemand het ding heeft weggedaan omdat er veel aan moest gebeuren. Dealer lapt kleine dingen op, zodat je denkt een fatsoenlijke auto te kopen en verkoopt jou het ding daarna voor de hoofdprijs. BOVAG garantie stelt in de praktijk niks voor, helaas. Ik heb echter wel gezien dat men, op basis van conformiteit, toch het e.e.a. gerepareerd heeft gekregen, wel na juridische stappen... In dit geval heeft de verkoper jou een l*lverhaal opgehangen m.b.t. het motorgeluid. Misschien goed om dat verhaal even op papier te hebben, anders is het jouw woord tegen dat van de verkoper.

Heeft de dealer ook aangegeven wat er aan de hand is? Dat het ding al een natte krant loopt, zegt nog niks. Stel dat de verkoper bereid is om te repareren, moet die overigens ook wel kundig genoeg zijn om dat te kunnen. De gemiddelde handelaar heeft alleen verstand van zijn eigen marge

...

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:31

E-Vix

Nu met sneeuw!

Begin eerst eens met de verkoper er mee te confronteren. Leg het bij hem voor. Geef aan dat je er mee bij een Peugeot dealer bent geweest, en dat daar aangegeven is dat het blok absoluut niet loopt zoals het hoort te lopen.

Heb je nadrukkelijk garantie afgewezen? Heb je daar voor getekend? Kijk eens op de website van de verkoper wat daar staat over garantie. Ondanks dat je er geen BOVAG garantie bij hebt gekocht kan het best zijn dat je alsnog volgens hun eigen voorwaarden recht op garantie hebt. Afhankelijk van wat je betaald hebt mag je verwachten dat de auto een bepaalde staat heeft (voor €500 heb je precies waar je voor hebt betaald, maar voor €5000 mag je een perfecte auto verwachten uit dat bouwjaar)

Heb je trouwens letterlijk gevraagd of de auto technisch in orde was en hebben ze dit bevestigd? Flauw, maar technisch betekend dat de wielen, lagers, remmen, etc in orde zijn. Een technisch in orde auto kan evengoed een motorblok hebben dat finaal in elkaar gedraaid is. Dus als ze gezegd hebben dat de auto technisch in orde is, dan hebben ze misschien niet eens gelogen...

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:31

MLLL

Palm Treo 650

SeatRider schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:42:
[...]

En

[...]

10 jarige Seatjes kunnen er ook wat van hoor, met die fabuleuze 1,4tsi en 1,2 tdijes, laten we gemakshalve maar de dsg-bak maar even buiten beschouwing...

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Wel mooi dat de Peugeot dealer zegt "De motor loopt als een natte krant" maar dat er blijkbaar niet één sensor is die af gaat, of dat er niet eens een richting wordt aangegeven waar het euvel kan zitten. Die VTi-'s zijn niet de allermoeilijkste blokken en met een beetje ervaring kun je al vrij snel zeggen wat er ongeveer aan de hand kan zijn. Tot zover de uiterst behulpzame dealer 8)7

Ik zou gewoon even een second opinion doen bij een Peugeot specialist ofzo, die ervaring heeft met VTI blokken. Buiten olieverbruik zijn er eigenlijk geen hele grote dingen die vaak voorkomen, een specialist heeft vrij rap een diagnose gesteld. Met die diagnose ga je dan weer naar de verkopende partij en en vraag je "Hoe gaan we dit oplossen?".

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:06
Je zegt zelf dat je het geluid al hoorde, het er zelfs nog over gehad hebt, en achteraf heb je die auto toch gekocht. (en nog zonder garantie ook!)

Het probleem was al duidelijk toen je de auto kocht, en je hebt willens en wetens die auto met dat geluid gekocht. Lijkt mij een vrij simpele zaak.

En iets waar je het met de verkoper over gehad hebt, en wat je duidelijk kan horen is natuurlijk geen verborgen gebrek. Dat is precies het tegenovergestelde.

[ Voor 25% gewijzigd door WEBGAMING op 03-03-2020 18:06 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01
WEBGAMING schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:54:
Je zegt zelf dat je het geluid al hoorde, het er zelfs nog over gehad hebt, en achteraf heb je die auto toch gekocht. (en nog zonder garantie ook!)

Het probleem was al duidelijk toen je de auto kocht, en je hebt willens en wetens die auto met dat geluid gekocht. Lijkt mij een vrij simpele zaak.

En iets waar je het met de verkoper over gehad hebt, en wat je duidelijk kan horen is natuurlijk geen verborgen gebrek. Dat is precies het tegenovergestelde.
Iets waarop de verkoper beweert dat het zo hoort terwijl kort daarop blijkt dat het niet zo is, is gewoon misleiding en reden om herstel of ontbinding te eisen, garantie boeit dan niet, de koopovereenkomst is tot stand gekomen op basis van een leugen.

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

@_JGC_ : hoe bedoel je “blijkt niet zo te zijn”? Nogmaals, de Peugeot dealer heeft aangegeven dat het klinkt als een natte krant, maar ik heb de TS al eerder gevraagd: wat is er volgens de dealer exact mis mee? Welke foutcodes? Welke storing? De verkoper zegt dat er niks mis mee is: kom dan eens eerst met onderbouwd / feitelijk bewijs ipv iemand die het toevallig met de TS eens is dat dit geluid niet hoort.

Wellicht, zeg niet dat het zo is, rammelt er inderdaad iets maar kan dat geen kwaad en gezien het feit dat de TS slechts 50 euro heeft betaald voor de auto is dat geen issue. Ik weet het niet, want de TS heeft hier niks concreets over gedeeld

• BonJonBovi
  • Niet online
We Are Borg schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:15:
@_JGC_ : hoe bedoel je “blijkt niet zo te zijn”? Nogmaals, de Peugeot dealer heeft aangegeven dat het klinkt als een natte krant, maar ik heb de TS al eerder gevraagd: wat is er volgens de dealer exact mis mee? Welke foutcodes? Welke storing? De verkoper zegt dat er niks mis mee is: kom dan eens eerst met onderbouwd / feitelijk bewijs ipv iemand die het toevallig met de TS eens is dat dit geluid niet hoort.

Wellicht, zeg niet dat het zo is, rammelt er inderdaad iets maar kan dat geen kwaad en gezien het feit dat de TS slechts 50 euro heeft betaald voor de auto is dat geen issue. Ik weet het niet, want de TS heeft hier niks concreets over gedeeld
Om jouw vragen dan te beantwoorden:
  • Aanschafprijs: 4000 euro
  • Wat is er exact mis/foutcodes: Nog niet vastgesteld, geen foutcodes. De peugeot dealer heeft de auto even snel bekeken, nog niet uitvoerig getest.
Samenvattend uit alle reacties maak ik op dat het in ieder geval verstandig is om concreter te maken (zwart op wit) wat er mogelijk mis is met de auto, en dit te bespreken met de verkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door BonJonBovi op 03-03-2020 19:24 ]

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:00
@BonJonBovi , heb ooit een auto gekocht waarbij op de terugweg de aandrijfassen begonnen te rammelen, ook zonder garantie. Verkoper opgebeld en die heeft toen de kosten op zich genomen (wel wat overredingskracht nodig gehad). Was een (toen) 11 jaar oude V50. Ga langs de dealer, diagnose stellen en kijken wat de schade is. Aan de hand daarvan met de verkoper contact opnemen

Verwijderd

BonJonBovi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:21:
[...]

• Wat is er exact mis/foutcodes: Nog niet vastgesteld, geen foutcodes. De peugeot dealer heeft de auto even snel bekeken, nog niet uitvoerig getest.
Samenvattend uit alle reacties maak ik op dat het in ieder geval verstandig is om concreter te maken (zwart op wit) wat er mogelijk mis is met de auto, en dit te bespreken met de verkoper.
Nee, niet mogelijk mis, maar wat er echt zeker mis is. Want - wie eist bewijst. Tot nu toe heb je alleen een eis.

Niet lullig bedoelt maar als je niet goed beslagen ten ijs komt schuift die verkoper je linea recta weer de deur uit want je hebt geen poot om op te staan.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:26
Ik zie op je avatar dat je van bmw houdt... wist je dat de thp benzine een oliezuipende probleemmotor is die samen met bmw ontwikkeld is? ;w

Sinds ze daarmee gestopt zijn en PSA zelf zijn blokken ontwerpt zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.
Dieken Taffert schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:54:
12 jaar oude Peugeot is gemiddeld zo'n beetje rijp voor de sloop. Auto's gaan gemiddeld na 15 jaar naar de sloop, Peugeots een stukje eerder.
Ik kijk uit naar de feitelijke onderbouwing van deze roeptoeterij.

[ Voor 51% gewijzigd door Naafkap op 04-03-2020 06:29 ]

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:12
BonJonBovi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:57:
[...]
Nee, van wat ik gelezen heb is de VTi een stuk betrouwbaarder. Hij kan wel wat olie lusten, maar voor de rest is het in het algemeen geen horror motor.
Helaas uit ervaring van een peugeot 308sw uit 2008, motorolie 1:1000km a 1:1500 km.
Neem een peugeot card, dan heb je pechhulp en ze vullen de olie gratis bij :)

• Dieken Taffert
Naafkap schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 06:21:
[...]
Ik kijk uit naar de feitelijke onderbouwing van deze roeptoeterij.
Gegevens CBS:
https://www.businessinsid...t-zijn-de-redenen-640730/

Goed, het is inmiddels 17.9 jaar i.p.v. 15 jaar voor een auto wordt gesloopt.

Peugeot scoort laag (duidelijk benedengemiddeld) op betrouwbaarheid volgens de statistieken, daaruit volgt logischerwijs dat ze eerder rijp zullen zijn voor de sloop dan pakweg een Toyota. Dus een 12 jaar oude Peugeot heeft niet meer zo lang te gaan qua levensduur. Als je onderbouwing wil voor de lage betrouwbaarheid van Peugeot, kan ik die extreem uitgebreid aanleveren, maar dan moet je even een nieuw topic openen.

• Xanax959
  • Laatst online: 08-11 17:31

Xanax959

relax...

Mijn Citroen C4 uit 2012 met 1.6VTI motor rijdt prima en loopt muisstil stationair. Nou zit ik nog in de garantie dus hou ik hem goed in de gaten. Ik heb begrepen dat slecht onderhoud en/of goedkope olie bij deze motor gelijk afgestraft wordt.
https://sites.google.com/...rince-motoren/ep3-ep6-vti

Atari portfolio Dos 2.11

• _JGC_
@Dieken Taffert Dat is jouw conclusie. Verder raap je alle modellen en motoren bijelkaar van een merk en prop je dat in een statistisch gegeven.

verder is betrouwbaarheid niet goed te meten, want iedereen geeft er z'n eigen draai aan. Je hebt statistieken van pechdiensten, statistieken van leasemaatschappijen en statistieken van garantieverzekeraars. Sta je met een mankement niet langs de weg, komt het niet in de pechstatistieken. Sta je met een mankement bij de beun, komt het niet in de reparatiestatistieken. Wijst de dealer garantie af, komt het niet in de garantiestatistieken.

De 1.6 THP motoren van BMW/PSA zijn gewoon drama qua betrouwbaarheid. Opgerekte kettingen en elke 50K mag je de motor inwendig reinigen (goh, het lijkt veel op de klachten van een problematisch VAG TSI blok). Bij de 1.6HDiF wordt je motorolie verdund met diesel totdat het blok vastloopt als je niet op tijd je roetfilter vervangt. De VTI heeft eigenlijk maar 1 structureel probleem: verglazing van de cilinderwand en daardoor olieverbruik.

@Xanax959 Probleem is dat de meeste mensen het officiele onderhoudsschema van 30K/2jr aanhouden. Rijd je veel korte stukken, dan vervuilt je motor veel meer en moet je 20K/1jr aanhouden. Ik houd bij mijn auto 20K/1jr aan omdat ik veel korte stukken rijd en zo nu en dan een lang stuk. Als ik na 20K doorrijd met dezelfde olie vul ik tussen 20K en 30K meer olie bij dan er bij een kleine beurt ververst wordt. Verbruik neemt dan toe van 1:3500 naar 1:1000.

Overigens rijd ik een 207 1.6VTI uit 2008 met inmiddels 280.000km op de teller. Kan zelf veel onderhoud en reparaties aan dat ding doen, dus die blijft ook nog wel even.

• Dieken Taffert
_JGC_ schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:41:
@Dieken Taffert Dat is jouw conclusie. Verder raap je alle modellen en motoren bijelkaar van een merk en prop je dat in een statistisch gegeven.
Ik ben het met je eens dat er verschillen zijn tussen modellen en motorblokken die door een bepaald merk worden verkocht. Maar: de motoren en onderdelen van een merk als Peugeot worden gewoonlijk in een behoorlijk aantal modellen gebruikt. En de meeste, zo niet alle, modellen van Peugeot zijn minder betrouwbaar dan gemiddeld.
verder is betrouwbaarheid niet goed te meten, want iedereen geeft er z'n eigen draai aan. Je hebt statistieken van pechdiensten, statistieken van leasemaatschappijen en statistieken van garantieverzekeraars. Sta je met een mankement niet langs de weg, komt het niet in de pechstatistieken. Sta je met een mankement bij de beun, komt het niet in de reparatiestatistieken. Wijst de dealer garantie af, komt het niet in de garantiestatistieken.
Ik ben het deels met je eens, alleen suggereer je met "niet goed te meten" dat er geen goede informatie is over betrouwbaarheid en dat is onwaar. Er is heel veel goede informatie. Dat al die informatie haken en ogen heeft, dat erken ik maar dat geldt voor alle statistieken. Statistieken zijn extreem waardevol maar aan de interpretatie ervan moet zorg worden besteed.

Een bekende uitspraak die veel wordt geciteerd is: "There are lies, damned lies and statistics". Hoewel vrij algemeen geaccepteerd is dit in feite een domme uitspraak, omdat de statistieken niet het probleem zijn maar de INTERPRETATIE van die statistieken. Het leidt tot het idee dat feiten er niet toe doen en dat is schadelijk.

Stats van garantieverzekeraars zijn goede statistieken, dat geldt ook voor de APK gegevens en surveys onder autobezitters. Zeker als de combinatie van die 3 bronnen in dezelfde richting wijst, en dat doet het voor Peugeot, levert dit een goed beeld op van de betrouwbaarheid.

Slechte stats zijn bijvoorbeeld die van de ADAC, omdat de ADAC de boel besodemietert in het voordeel van de "eigen" Duitse automerken.
De 1.6 THP motoren van BMW/PSA zijn gewoon drama qua betrouwbaarheid. Opgerekte kettingen en elke 50K mag je de motor inwendig reinigen (goh, het lijkt veel op de klachten van een problematisch VAG TSI blok). Bij de 1.6HDiF wordt je motorolie verdund met diesel totdat het blok vastloopt als je niet op tijd je roetfilter vervangt. De VTI heeft eigenlijk maar 1 structureel probleem: verglazing van de cilinderwand en daardoor olieverbruik.

@Xanax959 Probleem is dat de meeste mensen het officiele onderhoudsschema van 30K/2jr aanhouden. Rijd je veel korte stukken, dan vervuilt je motor veel meer en moet je 20K/1jr aanhouden. Ik houd bij mijn auto 20K/1jr aan omdat ik veel korte stukken rijd en zo nu en dan een lang stuk. Als ik na 20K doorrijd met dezelfde olie vul ik tussen 20K en 30K meer olie bij dan er bij een kleine beurt ververst wordt. Verbruik neemt dan toe van 1:3500 naar 1:1000.

Overigens rijd ik een 207 1.6VTI uit 2008 met inmiddels 280.000km op de teller. Kan zelf veel onderhoud en reparaties aan dat ding doen, dus die blijft ook nog wel even.
Als je auto 1.5-2x zo vaak onderhoud nodig heeft om motorische problemen te voorkomen, is dat een indicatie dat de motor niet betrouwbaar is. Veel andere motoren kunnen het wel hebben als je er minder mee rijdt, omdat de meeste (benzine-)auto's veel korte stukken rijden.

Interessant, dat jouw perceptie is dat de motor niet minder betrouwbaar is terwijl hij meer onderhoud nodig heeft.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BonJonBovi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:21:
[...]

ja, zonder enige vorm van diagnose heb je niets. Je wekte de intentie dat er onderzoek was gedaan door een Peugeot Dealer.
Met de opmerking "Hij loopt als een natte krant " kun je niets mee. de verkoper zal je compleet uitlachen. Als je wat wilt claimen aan de verkoper zul je met bewijzen moeten komen. Dit soort teksten hoor je vaker wanneer je de auto niet bij een merkdealer hebt gekocht, maar wel daar met klacht komt. Ga naar andere Dealer of vakgarage, Peugeot specialist, Bosch-dienst..... en laat een onderzoek doen waar je ook een verslag van meekrijgt op papier met evt. mankementen.

*Let wel: van een(dit) voertuig van €3500-5000,- mag je wel verwachten dat wanneer de verkoper zegt dat het technisch OK is, dat dat ook het geval is.En dat het benoemde geluid - wat je ook hebt aangegeven aan verkoper - geen defect mag zijn.

• FastFred
  • Laatst online: 11:41
Een 1.6 VTi met 120pk. Ik zet m'n geld op de distributieketting.

Geen garantie nemen terwijl je hoort dat het ding beroerd loopt en herrie maakt is overigens niet heel handig. Maar de verkoper is verplicht eerlijk te antwoorden op jou vragen. Als hij beweert dat er niks aan de hand is heb je in ieder geval een halve poot om op te staan.

[ Voor 68% gewijzigd door FastFred op 05-03-2020 12:21 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FastFred schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:19:
Een 1.6 VTi met 120pk. Ik zet m'n geld op de distributieketting.

Geen garantie nemen terwijl je hoort dat het ding beroerd loopt en herrie maakt is overigens niet heel handig. Maar de verkoper is verplicht eerlijk te antwoorden op jou vragen. Als hij beweert dat er niks aan de hand is heb je in ieder geval een halve poot om op te staan.
Het is niet duidelijk of TS bewust heeft afgezien van Bovag garantie. (dacht ook dat dat pas kan vanaf €4500,- aankoopprijs)
Vaak moet je daar ook nog extra voor betalen en geldend aan die voorwaarden. Neemt natuurlijk niet weg dat de verkoper een conform goed moet leveren.

• _JGC_
Dieken Taffert schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:10:
[...]

Ik ben het met je eens dat er verschillen zijn tussen modellen en motorblokken die door een bepaald merk worden verkocht. Maar: de motoren en onderdelen van een merk als Peugeot worden gewoonlijk in een behoorlijk aantal modellen gebruikt. En de meeste, zo niet alle, modellen van Peugeot zijn minder betrouwbaar dan gemiddeld.
Ford, Volvo en Citroen gebruiken dezelfde dieselblokken. BMW gebruikt de THP in de Mini. VTI wordt alleen door Peugeot/Citroen gebruikt. De HDI was tot de invoering van het roetfilter overigens een van de meest efficiente en betrouwbare dieselblokken op de markt. Probleem met roetfilter is in principe niet eens een mankement aan de motor, maar het niet naleven van het onderhoud. Ford en PSA specificeren 160K als levensduur voor dat roetfilter, ga je dan niet vervangen, loopt je blok in de soep.
Ik ben het deels met je eens, alleen suggereer je met "niet goed te meten" dat er geen goede informatie is over betrouwbaarheid en dat is onwaar. Er is heel veel goede informatie. Dat al die informatie haken en ogen heeft, dat erken ik maar dat geldt voor alle statistieken. Statistieken zijn extreem waardevol maar aan de interpretatie ervan moet zorg worden besteed.

Een bekende uitspraak die veel wordt geciteerd is: "There are lies, damned lies and statistics". Hoewel vrij algemeen geaccepteerd is dit in feite een domme uitspraak, omdat de statistieken niet het probleem zijn maar de INTERPRETATIE van die statistieken. Het leidt tot het idee dat feiten er niet toe doen en dat is schadelijk.

Stats van garantieverzekeraars zijn goede statistieken, dat geldt ook voor de APK gegevens en surveys onder autobezitters. Zeker als de combinatie van die 3 bronnen in dezelfde richting wijst, en dat doet het voor Peugeot, levert dit een goed beeld op van de betrouwbaarheid.

Slechte stats zijn bijvoorbeeld die van de ADAC, omdat de ADAC de boel besodemietert in het voordeel van de "eigen" Duitse automerken.
Jij stelt op basis van die statistieken dat Peugeot troep is en dat auto van de TS binnen een paar jaar op de sloop moet staan, want alle Peugeots zijn volgens jou slecht. Jij doet de interpretatie van de beschikbare statistieken en zet die om naar slap borrelpraat.
Overigens heb ik al vaak zat APK statistieken gezien waarbij Peugeot er slecht uitkwam. Zoek je dan op wat de voornaamste afkeurpunten zijn: "banden <1.6mm profiel" en "knipperlicht is niet oranje genoeg". Toevallig is bij die laatste mijn 206 2x afgekeurd op dat punt en mijn 207 1x. Een oranje geverfd lampje van 2 euro, poeh wat onbetrouwbaar. Banden kunnen op elke auto afkeur zijn.
Als je auto 1.5-2x zo vaak onderhoud nodig heeft om motorische problemen te voorkomen, is dat een indicatie dat de motor niet betrouwbaar is. Veel andere motoren kunnen het wel hebben als je er minder mee rijdt, omdat de meeste (benzine-)auto's veel korte stukken rijden.

Interessant, dat jouw perceptie is dat de motor niet minder betrouwbaar is terwijl hij meer onderhoud nodig heeft.
Ik stel 20K/1jr omdat dat gespecificeerd is voor verzwaard onderhoud. Zelf rijd ik 20K/jaar, dus doe ik sowieso al jaarlijks een olieverversing. Toen ik 25K per jaar reed ververste ik gewoon elke 25K, maar naar mate de kilometers optellen merk ik dat het olieverbruik oploopt als de olie ouder wordt. Ondertussen rijd ik ook minder lange stukken en meer korte. Bij een dagelijkse rit van 20km snelweg is de olie net 100 graden en gaat de auto uit. Dat vocht stook je er alleen weer uit bij een rit van 50km. (de 207 VTI heeft een olietemperatuurmeter)

Voor de introductie van de 1.6VTI en 1.6HDI was 20K/2jaar heel gangbaar bij PSA. Ze moesten alleen zo nodig achter VAG aanlopen met de tot 50K service intervallen (met alle ellende die daarbij hoort). Service interval zegt niks over de betrouwbaarheid.

Overigens, mocht ik als Peugeot fanboy overkomen: dit is mijn 2e Peugeot en ook mijn laatste. Ik rijd dat ding op tot ie niet meer wil, kan ie dan mooi meetellen voor jouw sloop of export statistieken. De nieuwe Puretech blokken schijnen super te zijn, maar zijn motoren met directe inspuiting met alle vervuiling die erbij hoort. Verder rijd ik liefst LPG waarbij multipoint indirecte injectie gewoon het beste werkt. De 1.6VTI is het laatste PSA benzineblok die betrouwbaar op LPG loopt zonder allerlei kunst en vliegwerk.
Pagina: 1