Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:58
Hoi allemaal,

Ik ben een software student en volgend jaar (3e leerjaar) moet ik stage gaan lopen bij een bedrijf.

Nu heb ik een ideale stage voor ogen, maar ik weet niet zeker of het realistisch is

Wat mij super zou lijken is dat ik tijdens mijn stage mag participeren aan een nieuw of bestaand project(met andere werknemers van het bedrijf). Het leuke hieraan lijkt mij dat je dan echt leert hoe een project in het bedrijfsleven er aan toe gaat, dat je samenwerkt en communiceert met collega's die al veel werkervaring hebben en kan meeproeven van de project management activiteiten denk hierbij aan de daily standups, retrospectives eigenlijk alle "agile" activiteiten.

Bovenstaande krijg ik ook op school, Maar daar zit natuurlijk iets minder motivatie en minder randvoorwaarden, Er wordt minder rekening gehouden met hoe de applicatie bijvoorbeeld in productie draait. (schaling, network belasting, continious deployment etc). Contactpersoon is meestal de docent etc, leerlingen zijn toch net iets minder gemotiveerd.

Ik heb ook nog het gevoel dat ik voorlopig nog te weinig weet om bij te dragen aan een project met andere programmeurs, ik kan wel wat moois maken, maar als ik me vergelijk met iemand van 3-5 jaar werk ervaring. dan val ik door compleet door de mand qua dagelijkse productiviteit (vermoed ik)

Wat ik eigenlijk verwacht van de meeste bedrijven is dat er een project klaarligt of ik mag zelf een project verzinnen en dat ik dan constant contact heb met een soort van "stagebegeleider" die me wekelijks controleert en me in de juiste richting stuurt.

Hoe denken jullie hierover, denk je dat een 3e jaars software student zomaar kan meedoen met een bestaand project of nieuw project? of denken jullie dat het gewoon slimmer is om aan een eigen individuele project te beginnen voor een bedrijf? Of zijn er nog andere leuke alternatieve stage ideeen voor een software student?

Daarnaast zijn algemen tips voor stage welkom ;), wil het maximale eruit halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Un93m59 op 03-03-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csendes
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 16:24
Het is volgens mij heel gebruikelijk om mee te lopen bij een bestaand project. Met alle respect, ik ben zelf ook stagair geweest, word je (afhankelijk van het bedrijf) gezien als een extra kracht en niet als vervanger van een bestaande kracht. Men verwacht dus niet dat je levert wat iemand met 3-5 ervaring levert. Dat is straks ook niet zo als je begint met werken! :)

Grote projecten hebben vaak wel een lange looptijd, waardoor je het eindresultaat mogelijk niet ziet als je een korte stage hebt. In dat geval kan het leuk zijn om zelf iets te maken binnen een bestaand software team. Je hoort dan tijdens daily stand-ups wat anderen doen, maar levert een eigen product aan het eind van je stage.

Soms liggen er ook eisen vanuit je school, waarbij je verplicht wordt om een bepaald type applicatie te ontwikkelen. Er zijn dus veel haken en ogen! Ga eens in gesprek met een aantal bedrijven en informeer bij je school welke eisen er zijn. Een gesprekje kan nooit kwaad! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 19:36
Bij ons lopen stagiairs en afstudeerders altijd mee binnen het team, maar wel met hun eigen (deel)project. Ze doen wel mee met de daily standup, sprint review en retrospective, maar pakken niet willekeurige taken binnen de sprint op. Precies omdat je studenten wel de ervaring op wil laten doen, maar er tegelijk niet afhankelijk van ze wil zijn voor de voortgang van je project. Redelijkerwijs kan je nou eenmaal niet veel van ze verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Stages in je derde leerjaar zijn vrijwel altijd meeloopstages, met de nadruk op meelopen ;) Het is vooral de bedoeling dat je mee gaat krijgen hoe het in z'n werk gaat in een echt bedrijf, en dat leer je goed door mee te kijken met developers die al fulltime werken.

Een volledig eigen project lijkt me niet handig in een meeloopstage, want dan ben je nog steeds op jezelf aangewezen (ook al kan je natuurlijk wel om hulp vragen), in plaats van juist te zien hoe een meer ervaren developer iets aanpakt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 23:34
Ik heb wel gewerkt aan een bestaand (intern) project. Hierdoor heb ik mee kunnen krijgen hoe het er aan toe gaat in het bedrijfsleven, veel verschilde dit niet van wat ik op school heb geleerd of qua hoe ik op school gewerkt heb tijdens projecten. Nieuwsgierigheid en leergierigheid zal wel zeer gewaardeerd worden, dus vraag lekker rond wat mensen doen, hoe hun werkdagen eruit zien, hoe ze bepaalde werkzaamheden aanpakken en je zal gedurende je stageperiode een goed beeld kunnen krijgen van hoe er binnen het bedrijf gewerkt wordt.