Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-10-2024
In mijn stamkroeg hebben we het gehad over hoe we in dit drukke evenementenjaar zo optimaal mogelijk naar het songfestival, de formule 1, de tour, de olympische spelen en natuurlijk het en gaan kijken.

Uit de begintijd van de grote omschakeling van analoog naar digitaal kan ik me herinneren dat we liever naar analoog keken, omdat we dan de doelpunten near irl meekregen. Tegenwoordig is analoog eigenlijk een no-go. Dus, wat te doen anno 2020?

Volgens mij wil je de lag zo klein mogelijk houden door het signaal rechtstreeks van de NOS te pakken (Ik neem even aan dat zij de uitzendmachtiging hebben). Echter, ik meen dat de app van NOS regelmatig de indruk geeft van 720p en niet minimaal 1080i. De kwaliteit van de ziggo-app (dat is de provider die mijn stamkroeg heeft) is wel minimaal 1080i, maar levert extra lag op.

Dan komt nog dat je meestal je signaal vanaf één punt wil verdelen naar de diverse tv's, maar soms ook op de tv's verschillende beelden wilt hebben omdat meerdere evenementen tegelijk plaatsvinden.

Kort samengevat is hopelijk dit het juiste plaatje:
Internet > tablet > app > chromecast > hdmi-splitter > tv's
én tablet > audio-installatie

Geld speelt natuurlijk altijd een rol, en als het voordelig kan, dan moet dat ook. Ik hoor graag wat jullie gedachten zijn, en welke oplossing(en) jullie voor ogen zien, of zelfs al hebben uitgevoerd?

Edit 1: omdat het analoge signaal op steeds meer plekken wordt uitgeschakeld, heb ik die optie al naast me neergelegd.
Edit 2: een licentie bij de Videma voor vertoning van de beelden is verplicht en heb ik aangenomen als zijnde bekend.

[ Voor 7% gewijzigd door efd op 03-03-2020 14:24 . Reden: Nav reacties. ]

Het is nou eenmaal zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:49
Even opletten dat je naast je zakelijk abonnement ook een licentie nodig hebt voor 't uitzenden in openbare gelegenheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:59

Barrycade

Through the...

Waarom aan de slag met internet en apps of zit er geen COAX met TV signaal in de kroeg?

Want dan is het toch veel makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efd
Het analoge signaal wordt op steeds meer plekken uitgeschakeld. Een vergunning bij de Videma is geregeld.

Het is nou eenmaal zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:54

NSG

Je weet niks!

Het digitale signaal gaat over dezelfde coaxkabel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efd
Haha, waar! Maar het tv-kastje, of box, levert ook weer lag op. Maar wellicht is dit minder dan bij een tablet met app? Ik weet het niet, vandaar dit topic 😊

Het is nou eenmaal zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als de stamkroeg zich in Ziggo-gebied bevindt, kun je met het goedkoopste abonnement de volgende zenders zonder kastje op je tv krijgen: https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/kabel-tv. En dat zónder kastje, de coax-kabel kun je gewoon laten zitten zoals die nu zit. Je hebt het zo geïnstalleerd via dit stappenplan (vanaf stap 4).

Alle evenementen die je in de eerste post noemt, kun je hiermee in HD bekijken op NPO 1, NPO 2, NPO 3 en Ziggo Sport. Dat zijn gelijk ook de enige vier zenders die in HD worden doorgegeven met dit pakket.

[ Voor 11% gewijzigd door TexMex op 03-03-2020 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:54

NSG

Je weet niks!

Volgens mij wordt alles dat je noemt ongecodeerd uitgezonden, een TV met ingebouwde DVB-C tuner is als dat je nodig hebt, geen kastjes, geen CI+ kaartjes die je signaal moeten decoreren etc.

https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/kabel-tv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
efd schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:33:
Haha, waar! Maar het tv-kastje, of box, levert ook weer lag op. Maar wellicht is dit minder dan bij een tablet met app? Ik weet het niet, vandaar dit topic 😊
De NOS app loopt toch veel meer achter dan digitaal via de kabel? En via de kabel is ook veel stabieler; NPO 1-3 kun je overigens ook uit de lucht halen met een DVB-T antenne (zal vast op Marktplaats wel een Digitenne antenne te koop staan bijv.). Ook handig als tweede optie naast DVB-C bij meerdere evenementen ...

[ Voor 6% gewijzigd door apis29 op 04-03-2020 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als vertragingstijd een factor voor je is, dan is alles wat naar IP ruikt een onbegaanbare weg: Bij IP wordt aan alle kanten gebufferd, dus vaak seconden vertraging. Bovendien belasten 8 televisies je internetverbinding behoorlijk, dus IPTV lijkt mij in deze gewoon een bijzonder slecht idee. Apps al helemaal een grote boog omheen lopen.

Digitale televisie via ether, kabel of satelliet is dan wat je wilt en allen goede opties. Bij ether, Digitenne, speelt dat alleen Nederland 1,2,3 vrij te ontvangen zijn en de codering bij KPN maakt het aansluiten van meerdere televisies lastig. Er zal vast een professioneel abonnement voor zijn, maar dat is dan vast duur.

Kabel heeft dat probleem niet en met een simpele versterker kun je zonder problemen meerdere TV's van signaal voorzien van het ongecodeerde kabelsignaal. De aanwezigheid van Ziggo Sport op de kabel kan in de kroeg een mooi voordeel zijn.

Satelliet is in beginsel prima geschikt, maar heeft wel een aantal valkuilen. Een belangrijke bij meerdere televisies is dat je geen traditionele installatie met Diseqc wilt neerleggen, omdat je dan héél veel kabels nodig hebt. Ideaal voor meerdere televisies is een moderne installatie met Unicable/JESS-apparatuur. Een andere valkuil is dat de Nederlandse zenders zijn gecodeerd zijn en dus niet zonder meer op meerdere televisies te kijken, professionele abonnementen waarmee dat wel kan zijn beschikbaar bij zowel Canal Digitaal als Joyne.

Wat bij satelliet dan weer een enorm voordeel is, is het enorme ongecodeerde aanbod. Zeker in een kroeg is dat van meerwaarde: Engels voetbal direct op de BBC kijken, Italiaans voetbal op de RAI en ga zo verder. Bovendien zitten er op satelliet 4K-zenders en zijn de Olympische spelen er in 4K te bekijken en mogelijk zelfs 8K (RAI heeft aangekondigd dat te gaan doen).

Ik zou voor een kroeg persoonlijk kiezen voor een hybride installatie: Kabel voor de Nederlandse zenders en satelliet voor het ongecodeerde buitenlandse aanbod. Bouw dan gelijk een goede schotelinstallatie die meerdere satellieten kan ontvangen (bijv. Astra 1,2,3 en Hotbird). Het maakt de installatie zelf duurder, maar dat is eenmalig en over de jaren heen geen grote kostenpost, zeker in combinatie met het kijkerspubliek in een kroeg mag dat geen factor van belang zijn. Kwa abonnementskosten heb je dan alleen bij Ziggo een standaardabonnementje (of je evenwel extra rechten moet kopen daar doe ik geen uitspraak over).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:26

Klippy

Still Game

Kabel, eventueel gewoon via decoder van de provider is toch het meest ongevoelig voor storingen lijkt me.
Een laptop (eventueel op 4G als je internet via die zelfde kabel komt) als backup is aan te raden, maar de vertraging zal via digitale kabel lager zijn dan via internet.
Bij internet heb je ook meer kans op overbelasting van het netwerk bij grote evenementen, bij COAX heb je daar veel minder last van.

De vertraging die je noemt is onvermijdelijk, het viel je op in de analoge tijd omdat het analoge signaal geen buffering nodig heeft op diverse plekken, maar nu niemand meer analoog kijkt zal je dat veel minder opvallen.
Je hebt waarschijnlijk altijd nog mensen die via een radio luisteren tijdens het voetbal, die zullen het eerder horen ja, waarschijnlijk meerdere seconden eerder... maar of dat zo gezellig is, is ook de vraag.

Uitval lijkt me erger dan wat vertraging in elk geval.
Satelliet is ook een optie, maar toch weer lastiger met aanschaf denk ik en ook dat heeft kans op storingen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:04
Is een centrale ontvanger/decoder (ziggo) met een HDMI splitter die hetzelfde signaal naar alle TVs stuurt geen betere optie? Ik neem aan dat je op elke TV hetzelfde wil zien met geluid centraal.

Dan heb je maar 1 keer de huur van de decoder.

Dan zit je met kabel-decoder-AV receiver- HDMI splitter - x TVs
Een goede receiver kan de lag tussen geluid en beeld compenseren, en je kan er toch wel wat speakers aan hangen die verspreid over de kroeg hangen. Hangt natuurlijk af hoe groot de kroeg is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efd
Dank jullie wel voor alle input! Voor nu ga ik uit van digitaal kijken rechtstreeks op de tv's, met als backup via een decoder, waarvan het signaal door een hdcp-capabele splitter wordt verdeeld. Ik houd dit topic in de gaten voor als er nieuwe(re) inzichten zijn 😊
Nu even wachten tot de eigenaar terug is van vakantie om de inzichten toe te passen in de praktijk.

Het is nou eenmaal zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

efd schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:33:
De latency van een kastje of box valt in het niet bij de latency die het achterliggende netwerk heeft, dat kan vele seconden schelen.

De vraag is echter hoe relevant dit is, zal je die paar seconden echt merken in een cafe? Zolang het stadion er niet naast zit en je de tv van de buren niet boven de eigen tv uit hoort komen maakt het echt niet uit. Dan wil je liever een hogere framerate en de beste beeldkwaliteit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
efd schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:20:
Het analoge signaal wordt op steeds meer plekken uitgeschakeld. Een vergunning bij de Videma is geregeld.
Volgens mij valt Fox Sport niet onder de Videma licentie/vergunning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Als je via de ziggo app naar een chromocast streamt dan is er een vertraging van tussen de 30 en 40 seconden, lijkt me niet wenselijk bij een penaltyserie van het Nederlands elftal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Malt007 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:05:
lijkt me niet wenselijk bij een penaltyserie van het Nederlands elftal.
Die wil je sowieso al niet zien..dus maakt niet uit als die wat later binnenkomt. Beter nog, helemaal niet binnen komen.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Televisiezenders onderling vergelijken is ook vaak zinnig: Verschillen van zenders die dezelfde wedstrijd tonen tot 10 seconden zijn geen uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
apis29 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:50:
[...]

De NOS app loopt toch veel meer achter dan digitaal via de kabel?
@efd Net nog even gekeken en de NPO app liep 40 seconden achter tov mijn settopbox van T-Mobile. Vergeleken met DVB-C van Ziggo zit er geen noemenswaardig verschil in met T-Mobile (dus het is wel aan te nemen dat de NPO app ook z'n 40 seconden achter zal lopen op Ziggo via iig DVB-C).

[ Voor 12% gewijzigd door apis29 op 07-03-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efd
xh3adshotx schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:01:
[...]
Volgens mij valt Fox Sport niet onder de Videma licentie/vergunning.
Gezien de vele sportkroegen maak ik me daar niet zo druk over. Het gaat in 95% van de gevallen toch om evenementen die op de open netten te zien zijn.

Het is nou eenmaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efd
apis29 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:21:
[...]

@efd Net nog even gekeken en de NPO app liep 40 seconden achter tov mijn settopbox van T-Mobile. Vergeleken met DVB-C van Ziggo zit er geen noemenswaardig verschil in met T-Mobile (dus het is wel aan te nemen dat de NPO app ook z'n 40 seconden achter zal lopen op Ziggo via iig DVB-C).
Waardevolle info, dankjewel daarvoor! DVB-C staat al bovenaan de wensenlijst ;)

Het is nou eenmaal zo.

Pagina: 1