Is G-Sync dood?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Beste GoT'ers,

Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in het aanschaffen van een nieuwe monitor. Ik heb me er een tijdje niet mee bezig gehouden, maar ik merk dat de ondersteuning voor G-sync (ik heb twee PC's met Nvidia kaarten) terugloopt. En, dat Nvidia besloten heeft Freesync te gaan ondersteunen.

Dus mijn vraag is - in hele algemene zin - is G-Sync dood? Is er nog een reden te verzinnen om een G-Sync gecertificeerde monitor te kopen (of te prefereren) over een Freesync model?

Please let me know :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Beste antwoord (via Helixes op 03-03-2020 16:17)

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
Redenen zat om G-sync over vsync te kiezen maar of het de prijs waard is...

G-sync is gewoon beter als freesync.

-Er is betere kwaliteits-controle waardoor je verzekerd ben van een monitor die geen last heeft van spontaan donkerder worden of flickering of gewoon een heel zwart scherm en een reeks andere problemen die helaas nog altijd in nieuwe monotoren met freesyns zitten.
-Geen LFC nodig omdat het vanaf 1 fps werkt ipv 48
-Er is variabele overdrive wat problemen met freesync monitoren oplost. (medium overdrive is goed tussen de 60 en 100 fps high is beter tussen de 100 en 144 fps dus als je veel schommelt rond die range overstap blijft het sub optimaal)

Er zijn gewoon best veel freesync schermen op de markt die eigenlijk helemaal niet in staat zijn een fatsoenlijke freesync ervaring te leveren door alle negatieve effecten die een monitor kan hebben. Nvidia test de monitoren volgens veel verschillende tests.
Maarja daar betaal je dus voor en bind je jezelf aan nvidia.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nee.

Wat heb je zelf zoal gevonden om je vraag te beantwoorden ?
Wat gebeurt er bij Freesync comp ?
Heb je een Nvidia GPU ?

[ Voor 95% gewijzigd door Hackus op 03-03-2020 13:31 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
Nvidia ondersteund Freesync om hun marktdeel beter te houden omdat G-sync in monitoren eenmaal meer geld kost. Zoverre ik weet is de hardware ondersteuning van G-sync beter maar ja dat kost ook wat.

De keuze komt op je zelf neer wat voor monitor je wilt hebben en wat je ervoor wilt uit geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
Tenzij je een specifiek model monitor wil met specificaties die alleen beschikbaar zijn onder gsync monitoren zou ik zeggen nee. Maar ik zou op het forum wel even controleren of er bevestiging is dat de freesync monitor die je wil kopen daadwerkelijk een werkende sync functie heeft met nvidia kaarten.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
Dank voor uw antwoorden heren.
Erazher schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:31:
Nvidia ondersteund Freesync om hun marktdeel beter te houden omdat G-sync in monitoren eenmaal meer geld kost. Zoverre ik weet is de hardware ondersteuning van G-sync beter maar ja dat kost ook wat.
Ja, precies. Ik krijg de indruk dat Freesync wordt ondersteund, maar het is niet geheel helder of er nog features zijn die uniek zijn voor G-Sync. De artikelen die ik heb gelezen maken daar niet echt gewag van. Dat kan zijn omdat ze er niet zijn. Maar, het kan ook zijn omdat ze het niet vermelden.

Het enige verschil dat ik weet is dat G-Sync default aan staat, en Freesync default uit. Maar, dat is niet echt een probleem geloof ik....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
Helixes schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:36:
Dank voor uw antwoorden heren.

[...]

Ja, precies. Ik krijg de indruk dat Freesync wordt ondersteund, maar het is niet geheel helder of er nog features zijn die uniek zijn voor G-Sync. De artikelen die ik heb gelezen maken daar niet echt gewag van. Dat kan zijn omdat ze er niet zijn. Maar, het kan ook zijn omdat ze het niet vermelden.

Het enige verschil dat ik weet is dat G-Sync default aan staat, en Freesync default uit. Maar, dat is niet echt een probleem geloof ik....
Die indruk is makkelijker te maken omdat Freesync "gratis" is en G-sync niet, dus je markt is alleen al wat kleiner omdat je makkelijk 50 euro meer betaald om alleen al g-sync erop te hebben.

Of er verschil tussen de 2 zit hangt denk ik van de persoon af en de hardware die je hebt.
Kijk eerst naar aan welke eisen de monitor moet hebben buiten de gehele free/g sync.
Als je hardware goed is heb je het niet persee nodig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• computerjunky

-Er is betere kwaliteits-controle waardoor je verzekerd ben van een monitor die geen last heeft van spontaan donkerder worden of flickering of gewoon een heel zwart scherm en een reeks andere problemen die helaas nog altijd in nieuwe monotoren met freesyns zitten.
-Er is variabele overdrive wat problemen met freesync monitoren oplost. (medium overdrive is goed tussen de 60 en 100 fps high is beter tussen de 100 en 144 fps dus als je veel schommelt rond die range overstap blijft het sub optimaal)

Er zijn gewoon best veel freesync schermen op de markt die eigenlijk helemaal niet in staat zijn een fatsoenlijke freesync ervaring te leveren door alle negatieve effecten die een monitor kan hebben. Nvidia test de monitoren volgens veel verschillende tests.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

computerjunky schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:07:

Om een aantal punten recht te zetten, of G-Sync beter is of niet laat ik hierbuiten, het is meer een vraag of je extra wil bijlappen voor de mogelijke extra's.
- Kwaliteits controle van Freesync 2 is een heel stuk beter, je ziet ook dat die schermen ook eigenlijk allemaal als de nu non premium variant van G-Sync worden aangeprezen.
- Nvidia doet net zoals AMD LFC, in de vorm van frame doubling; stel dat je range 48-144Hz is en je komt daaronder bijv. 30Hz dan zal het scherm op 60Hz lopen. Nvidia lijkt wel een voordeel te hebben met situaties zoals; 89Hz terwijl de range 90-144Hz is. https://www.reddit.com/r/...fc_differently_could_amd/
- Dat zal vast in de module van Nvidia zitten, maar het staat fabrikanten vrij om iets dergelijks te implementeren op een Freesync scherm. Zie ook https://www.reddit.com/r/...rdrive_gsync_vs_freesync/

Freesync monitoren zijn vaak qua prijs 50-200 euro goedkoper dan de G-Sync tegenhanger, Nvidia vraagt nu eenmaal een premium en de module kost ook iets.
Zie ook de prijs van de volgende monitoren:
Freesync: pricewatch: LG UltraGear 34GK950F Rood, Zwart
G-Sync: pricewatch: LG UltraGear 34GK950G Zwart
De specs van de G-Sync monitor zijn wat minder (120Hz vs 144Hz en mist sRGB emulation) terwijl hij meer kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:09
Toch bijzonder, dat ' best gemarkeerde antwoord' van @computerjunky.

Ja, met G-Sync weet je dat je gegarandeerd goed zit zeg maar. Het zijn inderdaad producten die Nvidia test en moet goedkeuren.

Dat betekent niet dat G-Sync monitoren per se 'beter' zijn dan Freesync monitoren. Je moet bij freesync monitoren niet de indruk hebben dat een 150 euro plastic fantastic schermpje net zulke beeldprestaties kan leveren als een 800 euro G-Sync topper.
Ja, er zijn inderdaad best wat schermen op de markt met een Freesync stickertje die dat niet helemaal waard zijn. Maar dat betekent niet dat er geen goede Freesync monitoren zijn.

Je zal bij Freesync misschien wat meer reviews moeten lezen en wat research moeten doen. Maar dan kan je wel degelijk prima, voor minder geld, een gelijkwaardig gespecte monitor krijgen die precies hetzelfde beeld toont.

Apple verkoopt alleen maar smartphones met een snelle soc en goede camera. Dat Apple-logootje doet wel wat. Maar het betekent niet dat Android smartphones allemaal traag zijn en slechte foto's maken. Je moet geen 100 euro Android vergelijken met een 1000 euro iPhone. Maar, een 800 euro Android vs een 1000 euro iPhone? Er zijn zeker vlakken waarop de Android dan duidelijk de beste keuze is.
Zo is het ook met G-Sync vs Freesync.

Kort antwoord op je vraag: G-Sync is niet dood want er zijn superveel Nvidia fanboys die zich graag willen opsluiten in het Nvidia ecosysteem :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
Richh schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:54:
Toch bijzonder, dat ' best gemarkeerde antwoord' van @computerjunky.
Thanks, misschien had ik ook wat duidelijker moeten zijn dat ik meer geïnteresseerd ben in het protocol dan de beeldschermen die er omheen gebouwd zijn.

Immers, als er grote verschillen zitten in de G- en Freesync modellen, dan kan dat het de afweging waard maken. Ik leun over het algemeen meer naar open standaarden, hoewel nieuwe monitoren tegenwoordig eigenlijk altijd ook Free ondersteunen als ze een G certificaat hebben. En, waarom niet natuurlijk.

@computerjunky gaf toevallig antwoorden op het gebied van protocolverschillen waar ik wat mee kon. Op basis van zijn opmerkingen denk ik dat het de investering niet waard is, en ik verhuis G-Sync als eigenschap naar nice-to-have.

Maar, als iemand nog andere zaken of bezwaren heeft, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
@Sp3ci3s8472 en wie doet die controle bij freesync 2 dan. Ik zie het amd niet doen en fabrikanten is een beetje het wij van wc eend verhaal.
Nvidia doet het wel met alle merken dus dan heb je gewoon zekerheid.

Het wil niet zeggen dat er geen goede freesync schermen zijn maar zonder uren onderzoek per scherm weet je het gewoon niet omdat niemand het uitgebreid getest heb. Daarom ga ik persoonlijk voor een freesync scherm met gsync compatible stempel.

@Richh tuurlijk geld tot zekere hoogte de je krijgt waar je voor betaald. Maar ook daar zijn uitzonderingen. Er zijn dure freesync schermen die gewoon niet voldoen. Dit kan meerdere oorzaken hebben van gewoon een slecht product tot een duur merk.

@Helixes is bij mij hetzelfde. Ik zoek niet specifiek op gsync maar wil wel minimaal gsync compatibel freesync schermen om zeker te weten dat ze werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

@computerjunky
Zie dit artikel: https://www.techspot.com/article/1630-freesync-2-explained/

Dit hangt per persoon af natuurlijk. Ik koop sowieso geen scherm zonder uren uitzoekwerk. De geadverteerde specs van een monitor kan je niet op vertrouwen. De enige manier om erachter te komen dat een scherm goed is is reviews (bijv. tftcentral) en later nog gebruik maken indien nodig van wet koop op afstand.
Laat ik het zo stellen; ik zal nooit een product kopen alleen op de basis van een label, ik doe altijd zelf nog onderzoek.

Ik ben het wel met je eens dat als je een Nvidia kaart hebt dat je nu nog beter af best met een G-Sync compatible label, of je moet de monitor zelf thuis testen of weten van een bron met goede reputatie dat het scherm goed werkt met een Nvidia kaart (tenminste het Freesync gedeelte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
computerjunky schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 04:01:
@Sp3ci3s8472 en wie doet die controle bij freesync 2 dan. Ik zie het amd niet doen en fabrikanten is een beetje het wij van wc eend verhaal.
Nvidia doet het wel met alle merken dus dan heb je gewoon zekerheid.
Tja, zolang iedereen het maar heel hard blijft roepen zal het wel waar zijn, toch? :?
Nou, nee dus, alleen Freesync, zonder enige toevoeging is vrij in gebruik, en Premium/Freesync 2 HDR (tegenwoordig Premium Pro) zijn dus gewoon onderhevig aan minimum vereisten waaraan ze dienen te voldoen, net zoals G-sync, en voldoen ze niet aan die eisen krijgen ze niet dat label, net zoals G-Sync, alleen dan zonder de hardware kaart die niet nodig is (zit ook niet in (alle) laptops met G-Sync), en zonder de € 200,- premium fee.
nieuws: AMD kondigt FreeSync Premium aan

Dus is G-Sync dood? Ja ik denk het wel, niet ten faveure van Free-Sync, maar wel van diens afgeleide, Adaptive-Sync.
G-Sync? mat in 2 (G-Sync einde oefening in 2 generaties).... Just my € 0,02 en er kunnen geen rechten aan ontleend worden ;)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tegenwoordig is er geen Freesync 2 meer, maar Freesync Premium en Freesync Premium Pro. Ze certificeren die twee categorieën ook. :)
Dit hangt per persoon af natuurlijk. Ik koop sowieso geen scherm zonder uren uitzoekwerk. De geadverteerde specs van een monitor kan je niet op vertrouwen. De enige manier om erachter te komen dat een scherm goed is is reviews (bijv. tftcentral) en later nog gebruik maken indien nodig van wet koop op afstand.
Laat ik het zo stellen; ik zal nooit een product kopen alleen op de basis van een label, ik doe altijd zelf nog onderzoek.

Ik ben het wel met je eens dat als je een Nvidia kaart hebt dat je nu nog beter af best met een G-Sync compatible label, of je moet de monitor zelf thuis testen of weten van een bron met goede reputatie dat het scherm goed werkt met een Nvidia kaart (tenminste het Freesync gedeelte).
Ik denk dat je ook voor AMD beter een G-sync compatible scherm kan kopen. G-sync met de hardware module zou ik vergeten. Het is meestal te duur voor de uiterst geringe meerwaarde, als die er al is. Verder lijkt de monitormarkt te ontdooien met de nieuwe 144Hz IPS panelen en steeds betere VA opties. Je hoeft dus ook niet te kijken naar een ouder model met een G-sync module. Er zijn betere monitoren op de markt. Een G-sync compatible monitor werkt ook gewoon met Freesync, maar het lijkt erop dat ze altijd Nvidia op de doos zetten. Helaas heeft AMD weer eens een goede standaard in de markt gezet met Freesync waarna deze ze dezen laten jatten door anderen. :F

Pijnlijkste voorbeeld is denk ik wel de LG27GL850. Die was gegarandeerd een vlaggenschip geworden voor Freesync premium als Nvidia die niet had gekaapt. Nu krijg je in grote letters Nvidia, en in kleine letters eronder Freesync...
https://www.lg.com/nl/monitoren/lg-27GL850-B

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1