Lichtbak kinderspeelgoed upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 08:59

P-e-t-j-e

dapper oranje: wortheldje

Topicstarter
We hebben voor onze dochter haar verjaardag de "Jumbo - Ik leer schrijven" set gekocht (https://www.internet-toys...-leer-schrijven-leerspel/. Dit is een lichtbak waarop je een blad legt dat aan de onderkant van het te schrijven object is bedrukt. Door de lichtbak zie je deze door het blad heen. Het apparaat werkt op 3x 1,5v type C batterij.

De verlichting is erg zwak en slecht verdeeld (rijtje ledjes onderaan en bovenaan), je zie de bedrukking amper door het vel heen. Is dit makkelijk te upgraden door wat ledstripjes op de bodem van de bak te plakken? En kan ik deze aansluiten op dezelfde aansluitdraden die de huidige leds gebruiken? Welke strip heb ik dan nodig? Lichtbak is iets van 20 bij 14cm of zo, dus ik dacht er 2 of 3 stripjes in te plakken.

Helemaal geen ervaring hiermee, ben handig met een schroevendraaier maar ledstrips zijn nog onbekend voor me. Heeft iemand een goede duw in de richting of kan de stripjes (als ik de maat doorgeef) goedkoop voor me op maat maken?

Thanks!

doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
haha, mijn dochter heeft dat ding ook.
Je idee zou wel kunnen denk ik, maar vrijwel alle gangbare witte ledstrips zijn 12 of 24V.
Dus dan zul je er een step up convertor moeten tussen zetten om van 4,5V naar 12V te gaan of een 12V voeding eraan.
Alleen zit je dochter denk ik niet te wachten op allerlei snoeren en toetsers en bellen eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-09 22:51
Ik heb een lichtbak gemaakt met deze ledstrip:

https://www.action.com/nl-nl/p/ledstrip-3/

Werkt op 3 penlites en geeft een boel licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

cowandchicken schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:35:
haha, mijn dochter heeft dat ding ook.
Je idee zou wel kunnen denk ik, maar vrijwel alle gangbare witte ledstrips zijn 12 of 24V.
Dat valt wel mee hoor, met even zoeken op Aliexpress kom je ze zeker wel tegen:
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2 (met direct een usb-stekkertje eraan)
Voorbeeld 3 (met usb én aan-uitknop)
Voorbeeld 4
Zulke strips lijken me handiger dan voor 12v gaan en een converter gebruiken.

Een andere optie kan natuurlijk een adresseerbare RGBW-strip op 5v zijn, die je dan op alleen wit gebruikt. Maar als kind zou ik juist verschillende kleurtjes leuk vinden :P
ronnie vd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:58:
Ik heb een lichtbak gemaakt met deze ledstrip:

https://www.action.com/nl-nl/p/ledstrip-3/

Werkt op 3 penlites en geeft een boel licht.
Vergeleken met de '60/120 leds per meter'-strips zit hier wel erg veel ruimte tussen de afzonderlijke leds. Kan me voorstellen dat het probleem van de ongelijkmatige verlichting hier niet mee opgelost wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 05-03-2020 13:10 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX