Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-04 08:16
Ik ben toe aan een upgrade van mijn Nikon D90.
Al flink wat gelezen, maar vooral benieuwd naar jullie aanbevelingen.

Op dit moment ben ik in het bezit van een Nikon D90 met de volgende lenzen:
* AF-S DX NIKKOR 18-200mm F/3.5-5.6G ED
* AF NIKKOR 85mm F/1.8 D
* SIGMA 105mm F/2.8 EX

De Nikon D90 is gewoon een vrij oude (prima) camera en ik ben toe aan een upgrade.
Het is niet eens zo zeer dat ik constant tegen de limieten van de body zelf aan loop, maar mis wel de functionaliteiten van de modernere body's.

Ik fotografeer voornamelijk landschap, dieren, macro en stedelijk.
Voor werk zal hier meer sport fotografie bij gaan komen en privé wil ik meer in het donker gaan fotograferen.
Dan zal ik wel snel tegen de limieten van mijn Nikon D90 aan gaan zitten.

* budget is 500-800 euro, met eventueel een klein beetje rek als het echt veel oplevert. (tweedehands is gewoon een optie).
* sneller, minder snel ruis,
* direct kunnen bekijken van foto's op mijn telefoon.
* kantelbaar scherm (fotograferen laag bij de grond, bijvoorbeeld macro fotografie).

Welke camera zouden jullie aanbevelen?
(Zelf dacht ik al een beetje aan de D7500, maar ik sta open voor elke suggestie.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De 18-200mm lens is ook niet fantastisch voor veel doeleinden. Het enige voordeel van die lens is dat je weinig hoeft te wisselen overdag. Ik denk dat er met een lens upgrade ook een en ander te behalen valt.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Maar dan haal je niet het budget van 500-800 euro.

Vraag me af of een D7500 voor dat budget mogelijk is. Lijkt me wel de meest logische keuze, hoewel de Z50 met adapter wellicht ook een mogelijkheid zou kunnen zijn?
Is ook duurder dan budget, maar wellicht ook interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
@FeareX
Klopt, die 18-200mm kan ook zeker een upgrade gebruiken.
(2 losse lenzen, deze is ideaal als je op vakantie gaat en niet te veel mee wil sjouwen.)
Maar wil dan eerst de body upgraden, mis bij de D90 de functionaliteiten van deze tijd.

@Barrycade
Nieuw zal de D7500 voor dit budget inderdaad niet lukken.
Tweedehands (bij camerawinkels) heb ik ze al voorbij zien komen voor €850,00.

De Z50 zegt mij (nog) niets, daar ga ik me eens in verdiepen.
Nog niet echt aan een systeemcamera gedacht.
Wat bedoel je "met adapter"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De Z50 met FTZ adapter moet je dan hebben. Daarmee kan je alle F lenzen op de Z mount plaatsen. De adapter compenseert de ruimte waar eerst de spiegel zat.
Zeker een goede tip van Barrycade :) Dan loop je volledig bij met alle technieken van nu. Het voordeel van een systeemcamera (zonder spiegel) is dat je door de viewfinder en het scherm dezelfde autofocus techniek gebruikt. Die is zeer precies bij systeemcamera's!

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
FeareX schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:44:
De Z50 met FTZ adapter moet je dan hebben. Daarmee kan je alle F lenzen op de Z mount plaatsen.
Maar, opgepast: de AF 85/1.8 D van @Woutjuh heeft dan geen autofocus meer!!
Dat maakt deze lens dan bijv. meteen onbruikbaar voor indoorsport, waar ie normaal erg geschikt voor is.

Upgrade naar een D7500 is met de wensen het enig echt logische.
Helaas heb je de cashback-acties gemist: de D7500 was nieuw voor 700€ te koop. 2e hands moet rond de 600€ nog wel lukken. Anders even geduld hebben tot volgende acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Ik heb ook de 85 1.8D mooi lensje, maar indoor sport? Hangt een beetje van de sport af denk ik.

Maar zou voor sport toch eerder aan een Af-S lens denken.

Dus @Woutjuh wat voor sport hebben we het hier over? En ik snap de link even niet met zakelijk trouwens, want als je sportfotograaf gaat worden moet je denk ik naar een heel andere klasse qua camera en lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Barrycade schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:29:
Ik heb ook de 85 1.8D mooi lensje, maar indoor sport?
Ja. Van alles: handbal, badminton, zaalvoetbal, tafeltennis, enz enz

Als deze lens geen AF meer heeft op de nieuwe camera, is ie doodleuk gekortwiekt. Dat moet je niet willen. Is zo'n fijn lensje. Dat de Af-s ietsje sneller is, staat buiten kijf. Maar die kost ook meer.

Een 2e hands D7500, en de lenzen behouden, zie ik als enige optie, om aan z'n wensen binnen het gestelde budget te voldoen. Als die wensen iets ander geweest waren, had ik nog een 2e hands D7200 aanbevolen. Maar die mist o.a. het voor macro's zo fijne klapbare scherm.

[ Voor 31% gewijzigd door Vanoverdegrens op 04-03-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Barrycade schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:29:
Ik heb ook de 85 1.8D mooi lensje, maar indoor sport? Hangt een beetje van de sport af denk ik.

Maar zou voor sport toch eerder aan een Af-S lens denken.

Dus @Woutjuh wat voor sport hebben we het hier over? En ik snap de link even niet met zakelijk trouwens, want als je sportfotograaf gaat worden moet je denk ik naar een heel andere klasse qua camera en lenzen.
AF-S is niet heiligmakend, ik had de AF-S 85mm f/1.4, maar sport issie echt niet geschikt voor, veel te traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@PageFault De 1.8 lenzen zijn sneller. Minder glas te bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Vanoverdegrens schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:20:
@PageFault De 1.8 lenzen zijn sneller. Minder glas te bewegen.
Sneller wil niet zeggen ultrasnel, ik vind alle Nikon en Sigma primes met AF-S/HSM te traag voor sport. Vergelijk ze met bijv. de AF-S 70-200 f/2.8 VR (II) dan is het gewoon echt niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Tsja, de 70-200 is natuurlijk een rappe lens, maar met de 85/1.8 lukt het ook.
En nogmaals, helemaal geen AF meer te hebben op één van je lenzen, na cameraupgrade, is wmb geen upgrade meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Gezien je glaswerk DX is, zou ik DX blijven, tenzij je echt wil investeren. Tevens heb je een in-body focusmotor nodig. Gezien je budget zou ik een D7xxx range overwegen. Ik denk dat je keuze tussen de 7500 en de 7200 ligt.

Voordelen D7500:
- Tilt screen voor macro fotografie
- Grotere buffer voor sportfotografie (8fps vs 6 fps)
- Touch screen

Voordelen D7200
- Iets goedkoper dan de D7500
- Meer megapixels (24 tov. 21)
- 2 SD slots

Overige verschillen zijn denk ik verwaarloosbaar, maar kan je allicht even naar kijken: https://cameradecision.co...ikon-D7200-vs-Nikon-D7500

Als je echt geld wil overhouden kan je eventueel nog een D7100 overwegen. Dan zou je nog kunnen investeren in glaswerk als je behoefte daar ligt.

spoiler:
Een heeeeel klein beetje preken voor eigen parochie. Ik heb gisteravond besloten te willen overstappen naar FX. Mijn D7200 staat op MP in combinatie met een 35mm 1.8 AF-S DX.

[ Voor 42% gewijzigd door Point.Flare op 04-03-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Die vind ik persoonlijk flink te duur aangeboden. Daar moet imho minstens 100€ vanaf. En sowieso zou ik vanwege de Sigma 105mm macro een D7500 met klapscherm kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
De nadruk ligt zeker niet op sport fotografie.
Zeker omdat de camera privé niet gebruikt gaat worden voor sportfotografie.
(Zelfs nog erg in dubio of ik überhaupt mijn eigen camera wil gebruiken voor werk gerelateerde zaken.)
Dus de nadruk ligt op: landscape, wildlife, stedelijk/urban en macro.

@Point.Flare
Als ik dan de overstap ga maken naar de D7xxx, dan zal dit meteen naar de D7500 zijn.
Dan vind ik het kantelbare scherm wel echt een voordeel voor macrofotografie.
Wat is het voordeel van 2 SD kaarten?

@Vanoverdegrens
Waar moet ik op letten bij bepaalde objectieven dat zij functies verliezen in combinatie met de Nikon Z50?

Wat objectieven betreft, ik speel nu met de gedachte om deze ook te vervangen.
(of eerst de objectieven vervangen en in de toekomst de body)
Om hier wat specifieker op in te gaan zal ik daar een ander topic over starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Woutjuh in "upgrade van Nikon D90 naar ... ?"
@Point.Flare
Als ik dan de overstap ga maken naar de D7xxx, dan zal dit meteen naar de D7500 zijn.
Dan vind ik het kantelbare scherm wel echt een voordeel voor macrofotografie.
Wat is het voordeel van 2 SD kaarten?
Redundant opslaan, overflow op een volgende kaart. Of een kaart met RAW en een met JPEG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 22:21
Aangezien je al een behoorlijke tijd met de D90 hebt gedaan, raad ik je aan om nu over te stappen op een systeemcamera. Want als je nu weer een spiegelreflex koopt en daar de komende jaren objectieven voor gaat kopen, zit je op een dood spoor. Spiegelreflexen worden een niche aan de bovenkant van de markt, zolang ze nog voordelen bieden bij met name sportfotografie. Uiteindelijk zal de spiegelreflex net zo’n nicheproduct worden als de meetzoeker en nieuwe analoge camera’s.
Voordeel van nu overstappen is dat je nog iets terugkrijgt voor je spullen. En je begint opnieuw, dus je zit niet vast aan Nikon, maar je kunt je in de breedte orienteren.

Veel succes met kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:45

bobcom

Dedicated dabbler

Ter geruststelling: ook in 2020 is een systeemcamera niet verplicht om te mogen fotograferen, dus je mag je lenzen/autofocus houden. Met een D7500 kun je zeker nog zo lang doen als met je D90, en een betere walkaround dan de Tamron 18-200 is ook (of liever juist) buiten het spiegelloze universum te vinden. En als je niet verder komt dan de D7200: een hoekzoeker werkt ook, en er zijn zat phone apps voor "phone tethering".

Wat je als alternatief zou kunnen overwegen voor duidelijk betere low-light prestaties is de overstap naar full frame (vergelijkinkje op DpReview). Een gebruikte d600 / 610 (met dezelfde minnetjes als de D7200) ligt binnen bereik,een gebruikte D750 ligt aan de bovenrand. Alleen voor walk-around moet je van 18-200 naar 28-75, 28-105, 24-70, 24-105 of 24-120, en voor macro lever je in op dieptescherpte en bereik. Maar dat kan ook weer mooi zijn.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
@Kwintessens
Wat zou je dan adviseren als systeemcamera?
Van Nikon is dat dan alleen de Z50, de Z6/7 is niet binnen mijn budget.
En daarbij zie ik geen noodzaak om over te stappen naar fullframe.

@bobcom
Gelukkig maar dat het geen verplichting is.
Zou alleen die overstap maken naar een systeemcamera als het me daadwerkelijk veel op gaat leveren.
Maar met een adapter er tussen kan je toch gewoon je huidige lenzen blijven gebruiken?

Als ik dan de overstap maak naar de D7xxx serie, dan zal dat meteen 1 worden met kantelbaar scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
Woutjuh schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:35:
@Kwintessens
Wat zou je dan adviseren als systeemcamera?
Van Nikon is dat dan alleen de Z50, de Z6/7 is niet binnen mijn budget.
En daarbij zie ik geen noodzaak om over te stappen naar fullframe.
Zoals ik al zei, kun je ook naar andere merken kijken. Het beste kun je eerst bepalen wat voor objectieven je wilt en dan kijken welke systemen dat bieden. Vervolgens probeer je een aantal merken uit in een fotozaak en dan maak je een keuze. Alle huidige systeemcamera’s zijn goed genoeg, dus probeer vooral uit om te bepalen wat jou het beste bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Woutjuh Was een ;) vergeten. De adapter van de Z50 heeft wel contacten maar geen motor, dus elke Af-d lens wordt manual focus (@Vanoverdegrens ).
D7500 is verreweg de meest logische keus, of je zou tegen een ezeltje-strekje aan moeten lopen. Dan kun je de door @Kwintessens gesuggereerde route inslaan (met ;) )

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
@Kwintessens
Op papier vallen er al snel (op eigenschappen) veel systeemcamera's af ten opzichten van de Z50 of de DSLR.
Ik ga me eens in een fotowinkel laten adviseren/informeren, kijken of dat helpt.

@bobcom
Haha ik had hem ook zonder door :P

Bij een eventuele overstap naar een Z50 zou de lens dus een eigen autofocus motor moeten hebben.
Goed om te weten als ik ook meteen (of t.z.t.) de lenzen zou vervangen.

Volgens mij zitten de D7500 en de Z50 + adapter (nieuwprijs +- €1.099) niet ver uit elkaar.
Alleen is de D7500 veel makkelijker tweedehands te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Woutjuh schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:12:
@Kwintessens
Op papier vallen er al snel (op eigenschappen) veel systeemcamera's af ten opzichten van de Z50 of de DSLR.
Ik ga me eens in een fotowinkel laten adviseren/informeren, kijken of dat helpt.
Op basis van welke eigenschappen vallen veel systeemcamera’s af ten opzichte van de Z50 of een dslr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Kwintessens schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 03:51:
[...]

Op basis van welke eigenschappen vallen veel systeemcamera’s af ten opzichte van de Z50 of een dslr?
Nikon lenzenpakket t.w.v. ettelijke honderden euri?
Budget van €500-800?

Of is er een spiegelloze optie met walk-around lens 18-??mm af, 100mm 2.8 af macro, 85mm 1.8 af portret binnen budget van ts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
@bobcom Bedankt voor je reactie, maar ik stelde mijn vraag aan @Woutjuh . Lijkt me handiger als hij mijn vraag zelf beantwoordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Kwintessens Ik heb geen antwoord gegeven, maar twee vraagjes gesteld (vandaar de vraagtekens). Omdat ik benieuwd was naar het antwoord van ts. Weet ik ook weer een beetje beter wat de positie van mirrorless t.o.v. dslr is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
@bobcom
Wat bedoel jij steeds met "walkaround" 8)7 :?

@Kwintessens
Laat ik voorop stellen dat mirrorless volledig nieuw voor mij is, en DSLR mij prima bevalt.
Maar als het een verbetering is ten opzichte van DSLR, dan wil ik het zeker overwegen.
De overstap naar een ander merk zou oa betekenen dat ik al mijn lenzen moet vervangen.
Waar ik de 105mm graag wil houden, dat is alvast 1 lens die ik wel waardeer.

Op papier denk ik dat de Canon EOS M50 en M5 mindere opties zijn dan de Z50.
De Canon EOS R vergelijkbaar is, maar mist een vaste flitser. (En dan dus het lenzen verhaal is dan ook een minpunt)

De Canon EOS RP een stuk duurder is en meer vergelijkbaar is met een Z6/7. (Dit zijn dus qua budget geen opties)

Bij Sony heb ik een minder gevoel, nergens echt op gebaseerd.
Maar ook daar zou ik al mijn lenzen moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Woutjuh een walkaround of wandellens is een lens waarmee je in veel situaties prima uit de voeten kunt. Meestal een bereik van standaard tot en met korte tele zodat je in feite maar één lens nodig hebt als je lekker in je vrije tijd op pad bent.
Mijn 18-135 is feitelijk ook zoiets.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Woutjuh schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:11:
@Kwintessens
Laat ik voorop stellen dat mirrorless volledig nieuw voor mij is, en DSLR mij prima bevalt.
Maar als het een verbetering is ten opzichte van DSLR, dan wil ik het zeker overwegen.
De overstap naar een ander merk zou oa betekenen dat ik al mijn lenzen moet vervangen.
Waar ik de 105mm graag wil houden, dat is alvast 1 lens die ik wel waardeer.

Op papier denk ik dat de Canon EOS M50 en M5 mindere opties zijn dan de Z50.
De Canon EOS R vergelijkbaar is, maar mist een vaste flitser. (En dan dus het lenzen verhaal is dan ook een minpunt)

De Canon EOS RP een stuk duurder is en meer vergelijkbaar is met een Z6/7. (Dit zijn dus qua budget geen opties)

Bij Sony heb ik een minder gevoel, nergens echt op gebaseerd.
Maar ook daar zou ik al mijn lenzen moeten vervangen.
Ik denk dat je voor je set ongeveer € 700 kunt krijgen bij losse verkoop via Marktplaats. Samen met je budget heb je dan zo’n € 1.500. Daar kom je best ver mee. Maar als je liever bij een spiegelreflex blijft met je huidige objectieven, zou ik gewoon voor een D7500 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
@Gonadan
Dan was mijn vermoeden juist, thanks voor de uitleg.

@Kwintessens
Je bedoeld €700 voor mijn D90 en 3 lenzen?

Heb niet perse een voorkeur voor DSLR, alleen is dat waar ik het enige waar ik in eerste instantie aan dacht.
Ik zou daarin de opties van een DSLR of systeemcamera moeten afwegen.
Of vooral waarom ik de overstap zou maken van een DSLR naar een systeemcamera.

Waarom vind jij (buiten dat je denkt dat de DSLR een niche product gaat worden en de huidige waarde die alles nu nog heeft van mijn spullen) de pluspunten van een systeemcamera ten opzichte van een DSLR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
Woutjuh schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:25:
@Gonadan
Dan was mijn vermoeden juist, thanks voor de uitleg.

@Kwintessens
Je bedoeld €700 voor mijn D90 en 3 lenzen?

Heb niet perse een voorkeur voor DSLR, alleen is dat waar ik het enige waar ik in eerste instantie aan dacht.
Ik zou daarin de opties van een DSLR of systeemcamera moeten afwegen.
Of vooral waarom ik de overstap zou maken van een DSLR naar een systeemcamera.

Waarom vind jij (buiten dat je denkt dat de DSLR een niche product gaat worden en de huidige waarde die alles nu nog heeft van mijn spullen) de pluspunten van een systeemcamera ten opzichte van een DSLR?
D90 €100
18-200 €200
85mm €200
105mm €200

Pluspunten van een systeemcamera:
  • lager gewicht
  • je ziet door de zoeker exact hoe de foto wordt vóórdat je hem maakt
  • autofocus bestrijkt een veel groter vlak dan in een dslr
  • geen gedoe met front focus en backfocus, want AF gebeurt altijd op de beeldsensor en niet op een aparte AF-module
  • vaak de mogelijkheid om een volledig elektronische sluiter te gebruiken, dan is het maken van een foto geluidloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
@Kwintessens
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Waar op baseer je die prijzen wat mijn huidige body+lenzen nog waard zijn, dan kan ik daar eens naar kijken voor de verkoop van mijn lenzen/body.

Ik denk dat de Z50 een zeer interessante optie is, zeker dat je op het scherm al precies ziet wat er gebeurd voordat je de foto maakt.
Wel een groot minpunt is de accuduur ten opzichte van een DSLR...
Maar, ik denk dat (voor nu) als ik ook 1 a 2 lenzen wil kopen, dit een te dure optie gaat worden.
De Z50 is tweedehands bijna niet vindbaar, dus dan gaat de body + adapter al €1.100 kosten.

Waar een D750 of D7500 wel tweedehands te vinden zijn voor €700-800. (afhankelijk van het aantal clicks zelfs rond de €600.)
Dus ik denk dat ik voor mezelf de Z50 uit het hoofd moet zetten en moet gaan (proberen) kiezen tussen de D750 en D7500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Woutjuh schreef op maandag 9 maart 2020 @ 00:30:
@Kwintessens
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Waar op baseer je die prijzen wat mijn huidige body+lenzen nog waard zijn, dan kan ik daar eens naar kijken voor de verkoop van mijn lenzen/body.

Ik denk dat de Z50 een zeer interessante optie is, zeker dat je op het scherm al precies ziet wat er gebeurd voordat je de foto maakt.
Wel een groot minpunt is de accuduur ten opzichte van een DSLR...
Maar, ik denk dat (voor nu) als ik ook 1 a 2 lenzen wil kopen, dit een te dure optie gaat worden.
De Z50 is tweedehands bijna niet vindbaar, dus dan gaat de body + adapter al €1.100 kosten.

Waar een D750 of D7500 wel tweedehands te vinden zijn voor €700-800. (afhankelijk van het aantal clicks zelfs rond de €600.)
Dus ik denk dat ik voor mezelf de Z50 uit het hoofd moet zetten en moet gaan (proberen) kiezen tussen de D750 en D7500.
De prijzen heb ik gebaseerd op wat er zoal voor gevraagd wordt op Marktplaats en fotozaken. Ik heb er rekening mee gehouden dat fotozaken meer kunnen vragen vanwege de garantie en service die ze bieden en dat de vraagprijzen op Marktplaats niet hetzelfde zijn als waar ze voor weg gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Kwintessens schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 06:30:
[...]

... en dat de vraagprijzen op Marktplaats niet hetzelfde zijn als waar ze voor weg gaan.
Exact.
Daarom orienteer ik me liever aan Ebay.de, en dan "verkaufte Artikel". Dat zijn daadwerkelijk betaalde prijzen.
@Woutjuh krijgt imho ook never nooit ~700€ voor z'n D90 + 3 lenzen. Inmiddels is er nog de 80-200 schuifzoom bijgekomen, en dat is eveneens geen renner om te verkopen.

Ik zou overigens aanbevelen, om van de 4 lenzen uitsluitend de zwakke 18-200 te verkopen en er een Sigma/Tamron 17-50/2.8 voor terug te kopen. Dat is ongeveer kostenneutraal.
De 80-200 te vervangen door een 70-300, omdat laatstgenoemde sneller zou zijn, vind ik kolder. De 70-300 zijn volgens mij namelijk niet sneller dan de 80-200's. De 80-200 draaizoom af-D die ik heb, is iig sneller dan een Af-S 70-300.
Voor het gewicht kun je wisselen, maar qua beeldkwaliteit lever je flink in.
En naar fullframe zou ik niet overstappen. Gewoon een 2e hands D7500 zoeken. Voor 600€ moet een vrij vers exemplaar erin zitten. Stevig onderhandelen en een beetje geduld hebben.

https://www.ebay.de/sch/i...c&LH_Sold=1&LH_Complete=1 (momenteel gaan er veel "nieuwe/zo goed als nieuwe" exemplaren weg, die waarschijnlijk uit de blackfriday aanbiedingen komen. Winstjes pakken op Ebay!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w0uterr
@Kwintessens
Ik ga me eens verdiepen in de "waarde" van alles wat ik wil gaan verkopen.
Dat zal voornamelijk gaan bepalen wat ik er voor terug kan kopen, en hoeveel ik dan moet bij leggen.
Zag deze link voorbij komen prijzen voor verschillende objectieven en body's.
https://www.fotoversicher...ebrauchtpreisliste-nikon/

@Vanoverdegrens
Goede tip om ook via Ebay eens te kijken voor welke prijzen artikelen verkocht zijn.

Zelfde wat ik in het andere topic ook zei over mijn huidige 4 lenzen en wat ik er mee wil doen.
De 85mm gaat er sowieso uit, die gaat stof happen...
De 80-200mm wil ik onder andere door het gewicht en gebruik vervangen. (70-300mm, minder lichtsterk maar wel andere pluspunten).
Dat zou betekenen dat de 18-200 overbodig wordt, en die zou ik dan vervangen door bijvoorbeeld de 17-70mm (of een vergelijkbare andere optie)
De 105mm macro gaat sowieso niet weg, dus is dat waarschijnlijk de enige lens die blijft.

Denk dat met snelheid niet iedereen steeds hetzelfde bedoeld zoals @bobcom in het andere topic benoemde. Volgens mij is de 70-300 sneller qua scherpstellen, maar idd niet qua lichtsterkte.

Nooit iets gekocht op Ebay, maar die prijzen zijn wel interessant!
Wat heeft de D7500 dan wel niet gekost met blackfriday als dit de prijzen nu via Ebay zijn...
Ben ik eigenlijk te laat begonnen met mijn zoektocht.

EDIT:
Ik heb uiteindelijk gekozen om een Nikon D7500 te gaan kopen en niet de D750.
Ondertussen op zoek naar een mooi tweedehands model, aangezien het dan mooi binnen het budget valt.

De doorslag is voornamelijk het budget geweest (FX lenzen weer duurder).
En omdat ik niet de noodzaak gevoeld heb om over te stappen naar FullFrame.
Heeft zeker wel zijn voordelen, maar ik ben een hobby fotograaf.
De D7500 is later uitgekomen en heeft wat nieuwere opties (oa SnapBridge), en een snellere processor wat me dan ook weer aanspreekt.
Verder liggen de D750 en D7500 volgens mij heel erg dicht bij elkaar.
FullFrame is mooi, maar niet noodzakelijk en een stuk duurder. (Zeker in combinatie met de lenzen die ik wil.)

Daarnaast werd mij in gespecialiseerde fotowinkels de Z50 afgeraden ten opzichte van de D750 of D7500.

[ Voor 23% gewijzigd door w0uterr op 14-03-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Woutjuh Prijs voor een nieuwe D7500 was tussen 600 en 650€: https://www.idealo.de/pre...73_-d7500-body-nikon.html (rechts prijsontwikkeling. 641€ als laagste, maar ik meen dat er ergens een 599€ aanbieding geweest is. Evtl nog op mydealz te vinden)
Nu komt de lente(/meer licht!) en dan is fotospul altijd wat duurder.

Ik denk dat je keuze verstandig is. En met lenswissels zou ik wachten tot je de andere camera hebt, want dan kun je beoordelen wat je lenzen daarop doen en hoe dat bevalt. Alleen de 18-200 kan eigenlijk weg, want dat is sowieso een matig stuk glas. De andere 3 zijn kwalitatief gewoon uitstekend.

Met "snel" bedoelde ik overigens de snelheid van de autofocus, en niet de lichtsterkte. (het engelse begrip "fast lens" schept slechts verwarring) De 70-300's hebben een tubus die uitschuift en de 80-200's hebben dat niet. Die blijven bij zoomen en focussen gewoon dezelfde grootte. Dat vind ik persoonlijk fijner. Komt ook minder snel stof in de lens.
1,3kg 80-200/2.8 ipv 0,7kg 70-300 (fx) of 0,4kg 70-300 (dx) is uiteraard een flink verschil in sjouwen. Maar tevens in resultaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w0uterr
@Vanoverdegrens
Ik heb nu €700 betaald in combinatie met een 18-105mm kitlens. ( 600 clicks )
Dus dat vind ik een hele nette prijs.

Ik ga inderdaad voor nu deze lens gewoon proberen, dan kan de 18-200mm er sowieso uit.
En dan ga ik de komende tijd de 80-200mm gebruiken, of vervangen voor een 70-300mm.
Misschien gaat de lens me toch bevallen, of gaat juist het gewicht me heel erg tegen staan. (even afwachten)

Bedankt in ieder geval voor alle reacties.
Denk niet echt 1 reactie die de doorslag gegeven heeft, maar wel geholpen hebben.
Pagina: 1