Parttime zzper - KOR - Inkomsten uit ander werk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1348022

Topicstarter
Hi allemaal,

Ik werk sinds kort als Zzper via het platform temper en daarnaast werk ik 10 uur per week in loondienst. Hier krijg ik meestal rond de 500-700 belasting van terug aan het eind van het jaar. Ik verwacht als Zzper maximaal 800 euro per maand te gaan verdienen. Is het zo dat als ik mij aansluit bij de KOR, en dus geen omzetbelasting hoef te betalen per kwartaal, ook geen inkomstenbelasting kan terugvragen aan het eind van het jaar? Of staat dit volledig los van elkaar. Dit was mij nog niet helemaal duidelijk..
Voor de rest denk ik dat er voor mij persoonlijk alleen maar voordelen te behalen zijn met de deelname aan de KOR. Graag hoor ik of iemand hier (soortgelijke) ervaring mee heeft en of er nog tips zijn voor mij hoe ik hier het meest voordelig uitkom! :)

Groetjes, Rosa

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csendes
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-02 23:43
Ik ben niet bekend met Temper, maar op de website zie ik "in drie dagen uitbetaald". Mijn vraag is dan, is hier wel sprake van BTW? Stuur jij een factuur naar Temper?

Daarbij is de KOR gericht op het berekenen en betalen van BTW. Dit staat los van de IB-aangifte, die je aan het begin van een nieuw jaar doet. De IB-aangifte kijkt naar je bruto inkomen (excl. BTW).

Kijk je naar de kosten, dan kun je betaalde BTW aftrekken bij de BTW-aangifte. Deze BTW mag je niet aftrekken bij de IB-aangifte. Wel kun je bij de IB-aangifte kosten (excl. BTW) aftrekken, mits dit naar alle redelijkheid wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Csendes Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ja je kan ervoor kiezen om binnen 3 dagen uitbetaalt te worden maar over het algemeen is het binnen 3 weken en je moet hierbij wel zelf je omzetbelasting regelen om het kwartaal. Je krijgt dus bijvoorbeeld 17 eur p.u en daarvan sta je dan later nog een gedeelte af aan omzetbelasting. Dus vandaar dat ik mij wil inschrijven bij de KOR zodat ik geen omzetbelasting hoef te doen en ik kan toch verder geen gemaakte kosten declareren via dit platform! Gelukkig staat het los van IB-aangifte dit was eigenlijk mijn enige reden tot twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csendes
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-02 23:43
@Anoniem: 1348022 Twee punten:

- De kosten die je maakt (aanschaf laptop, telefoon, etc.) staan los van Temper. Je kunt de betaalde BTW voor deze bedrijfsmiddelen aftrekken bij het doen van je omzetbelasting. Het bedrag ex. BTW mag je (gedeeltelijk) aftrekken bij de IB-aangifte.
- Je inkomsten hebben natuurlijk wel invloed op de IB-aangifte, maar ik neem aan dat je daar al rekening mee hebt gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:02
Wat factureer je per jaar aan BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@t_captain Ik ben helemaal nieuw in de ZZP wereld, heb sinds 2 weken een BTW nummer dus nog helemaal niks haha! En ik verwacht ook niet veel kosten te declareren. De enige investering die ik moet maken om aan de slag te gaan zijn: nette zwarte gympen, een witte blouse, en treintickets naar locatie waar ik ga werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:02
Het idee is dat je BTW afdraagt die je over je omzet binnenkrijgt. het lastige van dit soort online platforms is dat ze (a) vaak buitenlands zijn, (b) vaak met reverse billing werken en (c) niet altijd rekening houden met de fiscale status van hun leveranciers als BTW-ondernemer.

Op je aangifte is het iets met een intracommunale levering en soms iets met BTW-verlegging. Zelf facturen sturen en daarop 21% BTW rekenen is een stuk makkelijker :)

Je verrekent je betaalde BTW op zakelijke inkoop weer als "voorheffing" van de af te dragen BTW.

Is het BTW saldo niet al te hoog, dan kun je gebruik maken van de KOR.

De term "resultaat overige werkzaamheden" heeft met BTW niet veel te maken. Het is een term voor de klassificatie van je inkomen in de inkomstenbelasting. Die twee moet je los van elkaar zien. Het enige verband is dat een voordeel uit de KOR bijtelt aan je belastbaar inkomen / belastbare winst uit onderneming.

[ Voor 20% gewijzigd door t_captain op 03-03-2020 16:44 ]

Pagina: 1