Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Hallo allemaal,

Ik werk al enkele jaren fulltime als IT'er binnen een overheidsinstelling. Ben daar ooit begonnen via een stage en inmiddels in diverse functies werkzaam geweest. Momenteel coördineer ik een team van systeembeheerders.

Ik heb het naar mijn zin. Het is leuk om te doen en het geeft mij vaak energie. Echter denk ik er wel eens over na hoe het zou zijn om een andere parttime job hiernaast te hebben. Gewoon voor de afwisseling van werkzaamheden en om niet teveel in een soort van sleur te raken.

Al jarenlang heb ik een goed bekeken blogsite waar op ik vooral over onderwerpen als voeding en lifestyle schrijf. Ik krijg regelmatig berichten van bedrijven die vragen of ik hun spullen wil promoten,etc waarmee ik eventueel wat geld zou kunnen verdienen.

Ik ga tot op heden niet in zee met dit soort partijen, omdat ik geen eigen onderneming heb en niet commercieel bezig wil zijn met eventuele gevolgen van dien. Echter vind ik het wel heel leuk om te doen en vraag ik me steeds vaker af: Waarom zet je hier niet wat harder op in?

Onlangs Google'de ik wat over de mogelijkheid tot het starten van een 'eigen bedrijfje' en dat is best interessant. Maar ergens zegt iets in mij dat ik dit niet moet doen vanwege de rompslomp die je erbij krijgt.

Zijn er mensen die naast hun fulltime job nog een 'eigen zaakje' hebben voor de hobby/afwisseling, waarbij ze ook wat geld verdienen en hoe is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:19
Ja heb ik. Sinds enige tijd weer opnieuw begonnen naast mijn baan (4 dagen per week). Ik bouw alles gewoon rustig op en voor mij mag het best een jaar duren voordat ik er meer focus op ga leggen. Webshops, blogs etcetera. Daarnaast stukje linkbuilding en content voor anderen om wat extra inkomsten mee te pakken.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
CryptoNL schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:39:
Ja heb ik. Sinds enige tijd weer opnieuw begonnen naast mijn baan (4 dagen per week). Ik bouw alles gewoon rustig op en voor mij mag het best een jaar duren voordat ik er meer focus op ga leggen. Webshops, blogs etcetera. Daarnaast stukje linkbuilding en content voor anderen om wat extra inkomsten mee te pakken.
Wat cool!

Wanneer kwam het moment dat je echt dacht dat je je hobby kon omzetten in een onderneming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Altijd al ondernemend geweest. Dit is niet mijn eerste onderneming. Gewoon gas geven en niet nadenken is de beste methode :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:29
Het is hier alweer een tijdje geleden maar ik ben ook begonnen naast mijn baan. Eerst in de avonduren, toen 36 uur werken en dan 4 x 9 zodat 1 dag aan onderneming kon spenderen. Daarna 3 dagen werken en als laatste 2 dagen werken voor de baas. Had geluk dat het bij de overheid was dus veel mogelijk.

In het begin was het wel zwaar want naast je werk en stress (ja ook dat kan bij de overheid :+ ) ook nog uren bezig met je onderneming. Maar helpt wel dat je het leuk vindt dus de uren gaan makkelijk.

Grootste valkuil is dat je op een gegeven moment met je gedachten bij je onderneming zit en je "werk" moeilijk kunt scheiden. Althans daar had ik in het begin heel erg last van. Kreeg je een leuke order voor je bedrijfje waar je veel voor moest regelen, dan nam ik dat mee in mijn werk. Uiteindelijk duurde het even voordat ik een balans had gevonden.

Het voordeel is dat je relatief simpel en met weinig risico en kosten kunt starten. Dat maakt het wel makkelijker om een bedrijf te beginnen. Ligt natuurlijk ook aan de situatie thuis. Als je een gezin hebt is het moeilijker natuurlijk dan je alleen bent.

Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt om fulltime mijn bedrijf te doen en niet meer te gaan werken voor een baas. De beste beslissing ooit _/-\o_ . Maar in begin nog wel wat stress om de financiën rond te krijgen. Maar dat ging al snel een stuk beter als je full time met je bedrijf bezig bent.

Inmiddels ben ik alweer 9 jaar zonder baas en dat bevalt meer dan uitstekend. Gelukkig hoef ik mij financieel niet heel veel zorgen te maken. Dus dat scheelt ook.

Als je de drive hebt gewoon beginnen. Je ziet vanzelf of er een boterham mee te verdienen is. En hou er rekening mee dat je ook tegenslagen krijgt te verwerken. Maar daarmee moet je ook om leren gaan.

Ik ben overigens niet het type workaholic en altijd bezig met mijn bedrijf. Mijn gezin en vrije tijd vind ik heel belangrijk en op vakantie gaat de telefoon altijd uit. Ook dat heb ik moeten leren, maar nu is er een goede balans tussen werken en privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Highfive95 Wat doe je precies?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:43
Ik ben ook begonnen met een eigen bedrijf naast mijn fulltime baan in de ICT. In het begin werkte ik nog gewoon 40 uur en spendeerde dan veel van mijn vrije tijd in de avonden en weekend aan het bedrijf. Dit werd me toch wel een beetje te veel. Later ben ik 32 uur gaan werken en dat hou ik tot nu toe nog steeds aan. De dag minder werken heeft een stuk meer rust gecreëerd en zorgt dat ik aan meer dingen toe kom/hoef uit te besteden.

Qua financiën hoef ik eigenlijk niet meer te werken voor een baas (winsten uit bedrijf zijn 3x zo hoog als fulltime salaris op jaarbasis), maar zo lang ik het naar mijn zin heb en leuk vind blijf ik het voorlopig nog wel aanhouden. Vooral dat je niet meer "hoeft" te werken, is een heerlijk gevoel. En een stukje zekerheid (vast contract) is ook wel fijn. Mocht het mislopen, heb ik altijd wat om op terug te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Jdome Wat doe jij precies? ICT nogal breed :P

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:43
CryptoNL schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:27:
Ik ben systeembeheerder. Maar mijn bedrijf heeft niks met ICT te maken, ik verkoop goederen (ja, dit is ook een breed begrip :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
CryptoNL schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:27:
En wat doe jij precies? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

Yogibeer schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:36:
Zijn er mensen die naast hun fulltime job nog een 'eigen zaakje' hebben voor de hobby/afwisseling, waarbij ze ook wat geld verdienen en hoe is jullie ervaring?
In aanvulling op reeds gegeven antwoorden : Vraag wel toestemming aan je werkgever. Dat kan je een hoop ellende bespraren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zoals al vermeld nevenactiviteiten altijd melden bij je werkgever.

Mocht je werk in een heel ander vakgebied zijn dan is er vaak geen probleem, zolang je dagelijkse werk er maar niet onder lijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
igmar schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:54:
[...]

In aanvulling op reeds gegeven antwoorden : Vraag wel toestemming aan je werkgever. Dat kan je een hoop ellende bespraren.
Hier ben ik van op de hoogte. Ik probeer me ook een beetje in te lezen in eventuele gevolgen. Ik bouw minder pensioen op en dergelijke. Dat soort 'dingetjes' maken een stap uiteindelijk toch weer wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:29
Webshop in verpakkingen (eigenlijk meer groothandel)

[ Voor 7% gewijzigd door Highfive95 op 03-03-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Yogibeer Wat ik doe staat in mijn eerste post. Webwinkels, blogs, linkbuilding voor anderen, content maken voor anderen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:20
Gewoon beginnen. Zoveel stelt het in mijn ogen allemaal niet voor. Neem een goed boekhoudingspakket en vrijwel alles wordt automatisch verwerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door NotSoSteady op 03-03-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@NotSoSteady e-boekhouden 15 maanden gratis als je net start ;)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:20
CryptoNL schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:26:
@NotSoSteady e-boekhouden 15 maanden gratis als je net start ;)
Klopt, die heb ik ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csendes
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 16:24
Yogibeer schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:57:
[...]

Hier ben ik van op de hoogte. Ik probeer me ook een beetje in te lezen in eventuele gevolgen. Ik bouw minder pensioen op en dergelijke. Dat soort 'dingetjes' maken een stap uiteindelijk toch weer wat groter.
Waar lees je dat je minder pensioen krijgt? Dit is volgens mij alleen zo als je minder zou gaan werken voor je bestaande werkgever.

Uit je OP maak ik op dat je een onderneming op wilt starten naast je bestaande werk en dus niet minder uren draait bij je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
Csendes schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:33:
[...]

Waar lees je dat je minder pensioen krijgt? Dit is volgens mij alleen zo als je minder zou gaan werken voor je bestaande werkgever.

Uit je OP maak ik op dat je een onderneming op wilt starten naast je bestaande werk en dus niet minder uren draait bij je werkgever.
Dat klopt inderdaad. Ik werk nu 40 uur verdeeld over 5 dagen. Ik zou er dan op termijn naar toe willen om 32 uur te gaan werken.
1 dag per week op mijn eigen onderneming focussen. Lijkt me ook heerlijk voor de afwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Veel contracten hebben clausules die nevenactiviteiten niet toestaan tenzij het met overeenstemming met de werkgever is.

Nu weet ik niet wat de rechtsgeldigheid van een dergelijke clausule is, maar het doel is uiteraard om te voorkomen dat iemand overwerkt raakt door zaken buiten het werk om.

Ik raad dus wel aan om dit eens neer te leggen bij je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Hann1BaL Nevenactiviteiten in je vrije tijd. Dat gaat geen stand houden bij een rechter, mits het uiteraard niets te maken heeft met je fulltime job, dat terzijde. Als ik brandweerman ben en in mijn vrije tijd een kapperszaak run is er niemand die je dat kan verbieden. Of je moet bereikbaar zijn, dat is wat anders.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csendes
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 16:24
Yogibeer schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:34:
[...]

Dat klopt inderdaad. Ik werk nu 40 uur verdeeld over 5 dagen. Ik zou er dan op termijn naar toe willen om 32 uur te gaan werken.
1 dag per week op mijn eigen onderneming focussen. Lijkt me ook heerlijk voor de afwisseling.
Dat verduidelijkt het, dan heeft het inderdaad invloed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 21:56
Ook ik ben begonnen met een klein bedrijfje naast mijn gewone baan. Doe dit samen met mijn vriendin en moet zeggen dat het heerlijk is voor afwisseling. Het bedrijfje heeft namelijk nis te maken met ons werk.
Vind ik heerlijk, leuk als hobby en je houd er ook nog een beetje geld aan over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

CryptoNL schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:39:
@Hann1BaL Nevenactiviteiten in je vrije tijd. Dat gaat geen stand houden bij een rechter, mits het uiteraard niets te maken heeft met je fulltime job, dat terzijde. Als ik brandweerman ben en in mijn vrije tijd een kapperszaak run is er niemand die je dat kan verbieden. Of je moet bereikbaar zijn, dat is wat anders.
Mee eens, maar naast een full time baan, betaalde activiteiten doen die impact zouden kunnen hebben op je huidige baan door stress e.d. potentieel wel. Niet snel, maar het is misschien niet onverstandig om dit gewoon duidelijk te overleggen.
Pagina: 1