Splitsen van een cel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arditi28
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:31
Beste,

Ik probeer de tekst van een cel te splitsen en een deel hiervan naar een andere cel te plaatsen door middel van een formule. Echter lukt dit nog niet met de formule die ik normaal gebruik.

De tekst van de cel die ik probeer te splitsen: A.F. Opel, Benzine. Ik wil Benzine in een aparte cel krijgen. Dit doe ik vervolgens voor ook andere cellen, met andere tekstinhoud. Ik zal dus altijd moeten splitsen na de "komma-spatie".

Bij het gebruik van de volgende formule, =RECHTS(B5;VIND.ALLES(", ";B5;4)), krijg ik echter niet de benzine, maar begint deze bij de "l, Benzine".

Door het gebruik van de volgende formule, =RECHTS(B5;VIND.ALLES(", ";B5;4)-3), krijg ik wel Benzine. Echter bij H.P. Opel, EV geeft deze vervolgens weer de verkeerde informatie (pel, EV).

Weet iemand de oplossing? Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Arditi28 op 03-03-2020 10:42)

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
code:
1
2
3
=DEEL(A1;VIND.SPEC(",";A1)+2;LENGTE(A1))
of
=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC(",";A1)-1)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:00

Belindo

â–ļ ─🔘─────── 15:02

Gebruik LEN() in combinatie met de FIND() om het aantal karakters te krijgen wat je wilt overhouden van rechts. Niet op welk karakter je moet beginnen.

Edit: Bij een moderne Excel (2016 en o365 uit mn hoofd) kun je in Power Query simpel splitten op een delimiter.

[ Voor 27% gewijzigd door Belindo op 03-03-2020 10:13 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arditi28
Beste Belindo,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb dit geprobeerd, echter krijg ik dan een probleem als de tekst na de "komma-spatie" niet meer uit 7 karakters bestaat, maar bijvoorbeeld uit twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 10:14
Met je VIND.ALLES(",";B5;4) ga je op zoek naar een komma, vanaf karakter 4. Maar die formule zoekt gewoon van links naar rechts (wel gewoon vanaf karakter 1)

Dit is in alle gevallen 10, maar bijvoorbeeld bij "O.U. Mercedes, Gas" zou er 14 uitkomen, je krijgt daarmee uiteindelijk dus een groter deel vanaf rechts, terwijl juist het deel links van de komma groter is.

Wat ik in zulke situaties gebruik is MID (DEEL in NL) in combinatie met FIND (VIND.ALLES)
Je moet dan wel opgeven hoeveel karakters je nodig heb, maar aangezien het helemaal rechts staat, kun je dit gewoon vrij hoog zetten (20 of zo).

[ Voor 13% gewijzigd door TheFes op 03-03-2020 10:22 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als het een comma-separated lijst met strings is (dus: Als je een hele lijst hebt die je ineens wilt opsplitsen op dezelfde manier), dan kun je via Data -> Text to Columns een hele kolom in ÊÊn keer splitsen op komma (of een willekeurig ander teken die als delimiter gebruikt wordt).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
code:
1
2
3
of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arditi28
Beste TheFes en dix-neuf,

Dit werkt, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 10:14
dix-neuf schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:37:
code:
1
2
3
of
Ah, die tweede optie is nooit in me opgekomen, maar die werkt ook natuurlijk!

Home Assistant configuratie

Pagina: 1