Afzuigventilatie badkamer wc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Wij hebben in ons huis 2 kanalen/buizen 125mm lopen voor natuurlijke ventilatie.
1 loopt er van het toilet naar zolder.
1 loopt er van de badkamer naar zolder.
Op zolder zit er een spruitstuk en gaat met 1 buis 125mm naar de schoorsteen.

Ik heb een tijd geleden daar een buisventilator in geplaatst maar deze maakt nogal wat lawaai.

Ik zit nu te denken om op het punt waar het spruitstuk zit een ventilatiebox te plaatsen.
Ik zou graag de 2 ruimtes afzonderlijk willen afzuigen (toilet op licht aan en badkamer op vocht)

Is dit op een bepaalde manier mogelijk, of zijn er beter opties die ik kan toepassen?

Alle reacties

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:40
Duco box met vochtsensor kopen en daar ook een lichtschakelaar schakelaar bij aansluiten (draadloos)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon een ventilatiebox kopen idd. Heck, het zou me niks verbazen als er een stopcontact zit waar dat spruitstuk zit. EN ja, die dingen komen met verschillende manieren van afstandsbediening. En ja, die dingen zijn ook niet goedkoop. Maar gaan wel onderhand eeuwig mee en verbruiken niks, dit itt een buisventilator. EN staan ook altijd aan op een zacht pitje (totdat je meer wilt). Kun je gewoon RF afstandsbedieingen bijkrijgen. Is vrijwel standaard bij iedere nieuwbouwwoning.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:18
Crxtreem schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:38:
Wij hebben in ons huis 2 kanalen/buizen 125mm lopen voor natuurlijke ventilatie.
1 loopt er van het toilet naar zolder.
1 loopt er van de badkamer naar zolder.
Op zolder zit er een spruitstuk en gaat met 1 buis 125mm naar de schoorsteen.

Ik heb een tijd geleden daar een buisventilator in geplaatst maar deze maakt nogal wat lawaai.

Ik zit nu te denken om op het punt waar het spruitstuk zit een ventilatiebox te plaatsen.
Ik zou graag de 2 ruimtes afzonderlijk willen afzuigen (toilet op licht aan en badkamer op vocht)

Is dit op een bepaalde manier mogelijk, of zijn er beter opties die ik kan toepassen?
Ik zou een Itho box ophangen.
Omdat je op luchtvochtigheid wil regelen dan kom je op deze uit.

https://www.ventilatielan...diening-euro-stekker.html

Wij hadden op de toilet en badkamer zo'n schakelaar erbij
https://www.ventilatielan...diening-wit-536-0150.html

Ventilatie 24/7 laten aanstaan op de laagstand is erg goed voor het binnenklimaat.
Nu ventileer je 1000% gegarandeerd te weinig als je verder geen ventilatie hebt.

Dus niet lichtknop geschakeld, gewoon aan op laagstand.
Heeft er iemand zitten kakken, druk je 1x op de zandloper voor 10 minuten hoogstand.
Heeft mijn zwager zitten kakken dan druk je 3x op de zandloper voor 30 minuten hoogstand :+ :+

Op badkamer zou hij dan vocht gestuurd moeten doen, maar ik vind dat vaak te traag.
Dus ik zou daat ook zo'n paneel doen en hem lekker voor het douchen al op hoog zetten, dan zuig je die damp meteen weg. Hij gaat dan wel op vocht langer nadraaien op een verhoogde stand.

laagstand hoor en merk je niks van, hoogstand wel.

Wat jij vraagt met wc en douche apart regelen kom je op de itho demandflow (zonder wtw, want dat is veel meer werk) uit maar dan krijg je bovenstaande box met een kleppenkast en computertje erbij voor een meerprijs van dik 1000 euro, en dat lijkt me een beetje zwaar overdreven.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Gewoon permanent afzuigen. Waarom zou je extra gaan betalen voor een systeem mogelijk te willen maken wat je vraagt als dat alleen maar voor een slechter binnenklimaat zorgt? Die 'huizen met buizen' zonder afzuiging hebben eigenlijk altijd rotte binnenlucht.

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:59

Tank80

Cyanide&&Happiness

Die Itho heb je ook in een alles in 1 pakket, dan krijg je de afstandsbediening erbij en kost het totaal minder dan een losse https://www.ventilatielan...elen-perilex-stekker.html (deze is met perilex maar je hebt hem ook met een euro stekker.

Heb hem zelf vorig jaar ook vervangen, bij mij zit de douche relatief dichtbij de box en slaat hij op de vochtsensor juist erg snel automatisch aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Tank80 op 03-03-2020 10:59 ]

Je imiteert me mateloos.

• Crxtreem
  • Niet online
Wat zou de overweging zijn om voor of een Duco of voor een Itho te gaan?

Of is dat meer smaak?

Als ik het zo zie heeft de Itho maar 1 kanaalaansluiting aan de onderzijde.

Ik krijg uit de vloer de 2 buizen dus neig ik meer naar de Duco omdat ze dan direct aangesloten kunnen worden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 16:44
Het is sowieso bijzonder dat er zoveel fabrikanten zijn van deze kastjes. Hier hangt een Stork. Die moet ik ook eens gaan vervangen, maar het is wel één van de duurste merken. Aan de andere kant, voor die paar tientjes buizen omklussen... dan vervang ik de boel liever 1-op-1 met zelfs de boorgaten op dezelfde plek. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-01 10:52

Wuursj

want worst is al bezet

FRANQ schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:30:
[...]

Wat jij vraagt met wc en douche apart regelen kom je op de itho demandflow (zonder wtw, want dat is veel meer werk) uit maar dan krijg je bovenstaande box met een kleppenkast en computertje erbij voor een meerprijs van dik 1000 euro, en dat lijkt me een beetje zwaar overdreven.
Aan de meeste Itho afzuigers kun je ook meerdere sensoren hangen. Je regelt dan niet helemaal los (hard zuigen is in alle ruimten hard zuigen) maar dat is voor even niet zo erg. Je systeem wordt er wel heel veel simpeler door het ontbreken van kleppen etc.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als tweaker vind ik de aanstuurmogelijkheden buiten de standaard onderdelen van de fabrikant om erg belangrijk.

Zelf heb ik een Zehnder Comfortfan die met 0-10v van uit tot full power aangestuurd kan worden. Super simpel. Terwijl mensen met een Itho zitten te klooien spelen met een gesloten RF-systeem dat men door reverse-engineering aan de praat probeert te krijgen: DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

Het voordeel van zelf kunnen aansturen is dat vanaf dat moment natuurlijk de mogelijkheden gigantisch worden. Niet meer afhankelijk van knoppen en sensoren van de fabrikant, maar gewoon je mechanische ventilatie opnemen in de rest van je domotica. Ventilatie op basis van aanwezigheid, buitentemperatuur. Thermometers en luchtvochtigheidsmeters zet je voor 4 euro in elkaar, een CO2-sensor voor €20 terwijl Itho/Zehnder en consorten zo €200 rekenen voor zoiets.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Crxtreem
  • Niet online
Ben alles een beetje aan het voorbereiden en had vandaag de bestaande afvoerbuizen losgemaakt.

Deze zitten alleen in de betonvloer gestoken en verder is het een leeg kanaal.
De gene van de badkamer stopt net boven het rooster in het plafond.
Dit is ook geen volledig rond gat maar komt half op de muur uit.
De gene van de Wc is dus een kanaal zonder buis.

Ik heb het idee dat dit met een afvoerbox veel valse lucht gaat aanzuigen.

Nu zit ik te denken om de buizen te vervangen voor 100mm ipv 125mm.
Zo kan ik het tot de roosters luchtdicht maken.

Alleen weet ik niet of ik voldoende flow overhoud voor de badkamer en wc.

Weet iemand wat de flow is van 100mm en 125 buizen?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Crxtreem schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:56:
Ben alles een beetje aan het voorbereiden en had vandaag de bestaande afvoerbuizen losgemaakt.

Deze zitten alleen in de betonvloer gestoken en verder is het een leeg kanaal.
De gene van de badkamer stopt net boven het rooster in het plafond.
Dit is ook geen volledig rond gat maar komt half op de muur uit.
De gene van de Wc is dus een kanaal zonder buis.

Ik heb het idee dat dit met een afvoerbox veel valse lucht gaat aanzuigen.

Nu zit ik te denken om de buizen te vervangen voor 100mm ipv 125mm.
Zo kan ik het tot de roosters luchtdicht maken.

Alleen weet ik niet of ik voldoende flow overhoud voor de badkamer en wc.

Weet iemand wat de flow is van 100mm en 125 buizen?
In de betonvloer zit als het goed is een rechthoekkig kanaal ingestort. Waarom zou er valse lucht aangezogen worden dan??

100 vs 125 is een reductie van de dwarsdoorsnede van 35-40% ofzo. De lucht moet 1,56x sneller om dezelfde flow te halen. Weerstand is een kwadraat (of derde macht, pin me er niet op vast) of zoiets van de snelheid, wat dan betekend dat je ventilatie box 2,44 keer harder er aan moet trekken en dus ook dito meer gaat verbruiken en lawaai maken.
Pagina: 1