Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Ik krijg ineens een rekening voor een termijnbedrag voor elektra waarbij een bedrag opstaat van 2.42 voor "verwerken van de betaling" .

Kijkende naar de rekening moet ik dus ineens 2.42 per maand gaan betalen omdat ik geen aut incassso gebruik maar altijd handmatig overmaak .

Ik kan me er in de verre verte nog iets bij voorstellen ware het niet dat dit nooit naar mij verteld is van te voren maar het gewoon zonder aankondiging op de rekening gezet wordt .

In hoeverre mag dit en zijn er nog meer mensen waarbij dit zomaar gebeurd is .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ben je recent klant geworden? Dit doen ze al jaren namelijk. Automatische incasso is “gratis” en wil je t anders dan krijg je extra kosten.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
Oogje schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 06:52:
Ben je recent klant geworden? Dit doen ze al jaren namelijk. Automatische incasso is “gratis” en wil je t anders dan krijg je extra kosten.
Nope al jaren klant en nooit iets moeten betalen voor handmatig .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als het goed is wel, maar misschien was het eerder nog goedkoper dan €2,42.

Een aantal jaren terug, toen wij ook bij Essent zaten, was dit ook al zo. Het stond duidelijk ergens op de afrekeningen vermeld.

Op hun website kun je het ook terug vinden: https://www.essent.nl/con...lmogelijkheden/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Eneco doet dat ook: https://www.eneco.nl/klantenservice/nota-betalen/betalen/

Je hoeft geen acceptgiro te ontvangen om je nota te betalen, daar kies je zelf voor, dus ook voor de kosten. De betaling via de mail of de website via iDeal kost je niks.

Punt is, een acceptgiro laten maken en opsturen kost gewoon geld, terwijl er meerdere opties zin om dit kosteloos te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
RaZ schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:06:
Eneco doet dat ook: https://www.eneco.nl/klantenservice/nota-betalen/betalen/

Je hoeft geen acceptgiro te ontvangen om je nota te betalen, daar kies je zelf voor, dus ook voor de kosten. De betaling via de mail of de website via iDeal kost je niks.

Punt is, een acceptgiro laten maken en opsturen kost gewoon geld, terwijl er meerdere opties zin om dit kosteloos te doen.
Het gaat om een rekening die ze gewoon mailen en niet om een acceptgiro /

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:01
Kreeg er gisteren een mail over van ze. Het zijn de kosten die je normaal 1x per jaar bij je afrekening krijgt, is nu verdeeld over alle maanden.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Tsjah uiteindelijk proberen ze je te motiveren om een automatische incasso te nemen.

Verder betaal ik alles per automatische incasso.
Alles handmatig betalen vind ik zonde van mijn tijd en het gaat toch altijd wel goed met de facturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
RodeStabilo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:47:
Tsjah uiteindelijk proberen ze je te motiveren om een automatische incasso te nemen.

Verder betaal ik alles per automatische incasso.
Alles handmatig betalen vind ik zonde van mijn tijd en het gaat toch altijd wel goed met de facturen.
Vroeger had ik ook alles aut staan totdat iemand ruim 300 euro afschreef zonder aankondiging dus aut incasso is er niet meer bij .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
leekers schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:50:
[...]

Vroeger had ik ook alles aut staan totdat iemand ruim 300 euro afschreef zonder aankondiging dus aut incasso is er niet meer bij .
okay één enkel incident zou ik zelf niet reden genoeg vinden om het niet te doen. ik denk dat het bij het gros van de betalingen en gebruikers gewoon goed gaat.

verder kan je gewoon eenvoudig storneren dus dat is ook geen reden om het niet te doen

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 03-03-2020 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:46

TommieW

Numa numa.

[...]

Automatische incasso's kan je door de bank toch laten storneren?

Daarnaast kan je gewoon een pushmessage krijgen op je mobieltje wanneer er meer dan $x euro wordt afgeschreven.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:56
[...]

Maar kijk eens op je jaarrekening, daar zie jij 30eu aan admin kosten staan, ook al die andere jaren

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:48
RodeStabilo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:54:
[...]

okay één enkel incident zou ik zelf niet reden genoeg vinden om het niet te doen. ik denk dat het bij het gros van de betalingen en gebruikers gewoon goed gaat.

verder kan je gewoon eenvoudig storneren dus dat is ook geen reden om het niet te doen
Als je dat eenmaal hebt meegemaakt, is niemand meer te vertrouwen natuurlijk...... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Iemand kan dat niet. Een bedrijf met een incassocontract kan dat wel, maar niet zomaar. Een incassocontract krijg je niet zonder slag of stoot, en met een incassocontract heb je niet de mogelijkheid om van elke rekening die je kunt verzinnen te incasseren, daar moet een incasso-overeenkomst aan ten grondslag liggen.

Het is logischer dat er ergens een fout is gemaakt. Als die fout bij de incassant ligt, is die fout is binnen maar liefst 56 dagen heel eenvoudig te herstellen door de geïncasseerde, en niet tijds-gelimiteerd door de incassant. Als die fout bij de geïncasseerde ligt (oneens met het bedrag bijvoorbeeld) heb je exact dezelfde mogelijkheden.

Het heeft geen enkele zin om geen enkele automatische incasso meer toe te laten door één enkele fout waarvan de oorzaak en de verantwoordelijke onduidelijk zijn. Het makkelijkste is dus gewoon weer terug naar hoe het was. Scheelt nog een bak tijd ook.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:50

liberque

Vrijzinnig!

RodeStabilo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:54:
[...]

Persoonlijk vind ik automatische incasso's een gedrocht en je verliest hierbij volledig het overzicht op je uitgaven. Er zijn immers genoeg partijen die je "dwingen" om via automatische incasso op een bepaalde datum te betalen en aanpassen van die datum is niet mogelijk. Dit terwijl weer andere partijen hier niet moeilijk over doen en die flexibiteit wel leveren. Helaas is dit nogal onwerkbaar, want je kan betalingen niet afstemmen op je loonstorting en je bent dus verplicht reserves te creeren alleen maar voor die incasso's.

Waar je vroeger gewoon een factuur kreeg met een betaaltermijn van 7 tot 14 dagen wordt je tegenwoordig direct bedreigd met afsluting als een incasso niet lukt of krijg je tig smsjes. Belachelijk! Bel je dan naar zo'n bedrijf met de vraag of ze de incassodatum niet kunnen aanpassen dan is dat niet mogelijk..

Tele2 heeft daar bijvoorbeeld zo'n handje van. Ze incasseren steevast de 25e, mijn loon komt op de 1e en de woonlasten gaan er de 28e af. Vaak is dit niet echt een probleem, maar het komt ook voor dat ik een uitgave heb moeten doen en dat ik geen zin heb om een week krap te zitten. Dus dan hou ik de incasso tegen. Alle 5 de abonnementen krijgen dan een SMSje, er wordt een email gestuurd en een brief per post waarin er direct gedreigd wordt met afschrijven. Bel je hierover op dan wordt je gerust gesteld dat je 2 weken de tijd hebt om te betalen, maar nog geen 3 dagen later ligt de volgende brief al in de bus.. en wat doe ik? Ik klik dan de eerste van de maand op de iDeal link in de SMS en het is betaald. Zonde toch van die twee brieven? Wie betaalt dat dan?

Gelukkig hebben we tegenwoordog Digiaccept wat eigenlijk al bewijst dat er voldoende vraag naar is om een rekening onder eigen controle te houden. Klik op de link in de mail en betalen via iDeal. Je hebt weer 7 tot 14 dagen als betaaltermijn en er hoeft geen enkele snailmail voor verzonden te worden. Supermakkelijk.

Wat betreft storneren van een automatische incasso duurt het een paar dagen voordat je je geld terug hebt. Immers het geld moet eerst weer van de tegenpartij zijn rekening gehaald worden en wordt daarna pas weer op jouw rekening gezet. Helaas valt dit alles niet onder instant payments (waarom niet) zodat als jij met een volle kar boodschappen aan de kassa staat en tijdens het boodschappen verzamelen er een onverwacht hoge incasso plaatsvindt jij gewoon voor lul staat en alles terug mag zetten.

Nee, het is mijn geld en ik betaal wanneer en wat ik uitgeef. Dat een bedrijf dit voor me wilt bepalen en mij ermee probeert te verleiden dat dit makkelijker is geloof ik niet. Het is makkelijker voor hen ja.. Ja, je kan via SMSjes of geplande incassos ed. de boel proberen te controleren en/of reguleren, maar als je dat gaat doen dan volstaat het betalen van een digiaccept zonder tijdsdruk (je moet voor 11uur op de dag van incasso weigeren) in mijn optiek veel beter.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
liberque schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:12:
[...]

Persoonlijk vind ik automatische incasso's een gedrocht en je verliest hierbij volledig het overzicht op je uitgaven.
Integendeel. Ik werk al jaren met een excelsheetje waarin m'n vaste lasten staan die eigenlijk voor 100% per automatische incasso gaat. Even in de app kijken, incasso uit overzicht halen en banksaldo bijwerken. zo weet ik precies wat ik nog uit kan geven.

Juist met het zelf overmaken lijkt het me onoverzichtelijk. Je moet dan zelf gaan bijhouden wat de vervaldatum van de betaling is.

Verder zie je het wel heel negatief hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 03-03-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

RodeStabilo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:18:
[...]

Integendeel. Ik werk al jaren met een excelsheetje waarin m'n vaste lasten staan die eigenlijk voor 100% per automatische incasso gaat. Even in de app kijken, incasso uit overzicht halen en banksaldo bijwerken. zo weet ik precies wat ik nog uit kan geven.

Juist met het zelf overmaken lijkt het me onoverzichtelijk. Je moet dan zelf gaan bijhouden wat de vervaldatum van de betaling is.

Het is maar wat je gewend bent. Ik krijg mijn digiaccepts in de mail en sleep ze naar "openstaand". Is het loon gestort dan wordt alles in "openstaand" betaald en de mails weet verwijderd. Supereasy.

Verder wil ik echt niet negatief overkomen. Het idee achter automatische incasso is namelijk erg goed. De uitvoering is echter minder. Als alle werkgevers in Nederland het loon op dezelfde dag zouden storten dan zou het geen probleem zijn. Echter dat is niet het geval dus iedere situatie is anders. Waarom zou een bedrijf zijn klanten dan wel verplichten dat iedereen op dezelfde dag moet betalen? Waarom laat bedrijf A de consument wel kiezen op welke dag er geincasseerd wordt en bedrijf B niet? Zou deze keuzemogelijkheid verplicht worden dan is mijn probleem met automatische incasso opgelost.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:10
liberque schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:27:
[...]

Het is maar wat je gewend bent. Ik krijg mijn digiaccepts in de mail en sleep ze naar "openstaand". Is het loon gestort dan wordt alles in "openstaand" betaald en de mails weet verwijderd. Supereasy.

Verder wil ik echt niet negatief overkomen. Het idee achter automatische incasso is namelijk erg goed. De uitvoering is echter minder. Als alle werkgevers in Nederland het loon op dezelfde dag zouden storten dan zou het geen probleem zijn. Echter dat is niet het geval dus iedere situatie is anders. Waarom zou een bedrijf zijn klanten dan wel verplichten dat iedereen op dezelfde dag moet betalen? Waarom laat bedrijf A de consument wel kiezen op welke dag er geincasseerd wordt en bedrijf B niet? Zou deze keuzemogelijkheid verplicht worden dan is mijn probleem met automatische incasso opgelost.
Maar wat is nu het probleem wanneer je moet betalen?
je betaald het elke maand, dat weet je en houd je rekening mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

leekers schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 06:47:
Ik krijg ineens een rekening voor een termijnbedrag voor elektra waarbij een bedrag opstaat van 2.42 voor "verwerken van de betaling" .

Kijkende naar de rekening moet ik dus ineens 2.42 per maand gaan betalen omdat ik geen aut incassso gebruik maar altijd handmatig overmaak .

Ik kan me er in de verre verte nog iets bij voorstellen ware het niet dat dit nooit naar mij verteld is van te voren maar het gewoon zonder aankondiging op de rekening gezet wordt .

In hoeverre mag dit en zijn er nog meer mensen waarbij dit zomaar gebeurd is .
Je maakt elke maand een voorschot over. dit geheel wordt verrekend op je jaaropgave. kosten voor AG worden dan ook verrekend. Nog niet eerder gezien of gehoord dat er nu aparte AG voor komt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Automatische incasso is alleen maar lastig als je een krappe bankrekening hebt, dan moet je monitoren en bijvullen en er rekening mee houden dat niet eerst een andere eraf gaat dan de bedoelde.

2 rekeningen nemen
En 1 voor alle auto incasso’s die je elke maand aanvult met het benodigde is een optie(alleen kost dat een extra bankrekening)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:41
Arjantje72 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Je weet het, dus je moet het in de gaten houden.

Mijn loon wordt ook gestort omstreeks de datum dat mijn hypotheek afgeschreven wordt. Dus ik moet rond die tijd in de gaten houden dat er genoeg geld op de betaalrekening staat. Als ik nou zeker wist dat mijn loon gestort werd voordat mijn hypotheek wordt afgeschreven dan heb ik geen omkijken naar elke maand.

Maar nee de werkgever wil niet eerder uitbetalen en de hypotheekverstrekker wil niet een paar dagen later afschrijven.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Arjantje72 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Als je een periode in je leven meegemaakt heb waarin je leeft van loonbrief tot loonbrief en dus geen reserves had dan kan het wel degelijk een probleem zijn dat er een paar dagen voordat je loon gestort wordt bedragen van je rekening verdwijnen. Het is niet onoverkomelijk want natuurlijk hou je er rekening mee dat iets betaald moet worden en betaal je het een paar dagen later handmatig, maar het wordt onoverzichtelijk als dit meerdere incasso's betreft.

Zoals ik al zei nu ik dus wel wat reserves heb komt het toch nog eens voor. Ik heb bijvoorbeeld deze maand 1100e mogen aftikken bij een DA (beestje is verzekerd dus ik krijg het wel terug), maar als ik nu alles met AI deed had ik toch weer een probleem.

Wellicht ben ik een oude lul aan het worden omdat ik nog uit het acceptgiro/handmatig overboeken tijdperk stam waar een PTT gewoon vroeg of je bedrag x binnen 14 dagen wou betalen en geen mens eraan dacht om aan je rekening te komen. Dat zou kunnen, maar een incasso op bv de 1e, de 7e, de 11e, de 18e, de 25e en de 30e vind ik niet handig. Zeker niet als er nog een ander met een betaalpas rondloopt. Dan liever gewoon de 15e alles betalen en de 1e alles betalen via digiaccept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
LordSinclair schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:40:
[...]

Je weet het, dus je moet het in de gaten houden.

Mijn loon wordt ook gestort omstreeks de datum dat mijn hypotheek afgeschreven wordt. Dus ik moet rond die tijd in de gaten houden dat er genoeg geld op de betaalrekening staat. Als ik nou zeker wist dat mijn loon gestort werd voordat mijn hypotheek wordt afgeschreven dan heb ik geen omkijken naar elke maand.

Maar nee de werkgever wil niet eerder uitbetalen en de hypotheekverstrekker wil niet een paar dagen later afschrijven.
Is het dan niet handig om 1 maandrekeningbedrag meer op je rek te houden dan nodig.
Opzich is dat voor alle rekeningen wel handig om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:41
Mel33 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:55:
[...]

Is het dan niet handig 1 maand rekening bedrag meer op je rek te houden dan nodig.
Opzich is dat voor alle rekeningen wel handig om te doen.
Handig, misschien wel. Veilig, wellicht niet. Ik hou mijn saldo liever laag op mijn betaalrekening, mocht er dan toch met mijn pas gepind worden is de schade niet enorm hoog.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
LordSinclair schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:57:
[...]

Handig, misschien wel. Veilig, wellicht niet. Ik hou mijn saldo liever laag op mijn betaalrekening, mocht er dan toch met mijn pas gepind worden is de schade niet enorm hoog.
Met je apps en passen: daar kan je instellen dat je niet veel kan pinnen. En binnen 15min verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 12:18
Ben ook geen fan van automatische incasso, ondanks het gemak.

Mijn huissponsor is nogal onregelmatig in het afschrijven van de hypo (kan zomaar een week schelen), dagopvang van mijn kleine incasseert doodvrolijk een maand vooruit (maar wel op een vaste datum) en dan heb je nog eens de bedrijven die een incasso machtiging "misbruiken" om willekeurige bedragen af te schrijven omdat je hen eens een machtiging hebt gegeven voor de periodieke bedragen en juist dat laatste is voor mij reden om bepaalde instanties geen toestemming tot incasso te geven.

Een periodieke betaling in online banking maken is eenvoudig en ook gratis, geeft mij meer controle en crediteur minder over mijn persoonlijke financiën.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:10

defiant

Moderator General Chat
Dit is meer is iets voor PFSL: AWM->PFSL

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
RodeStabilo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:18:
[...]

Precies dit. Dankzij Excel weet ik preceis wanneer welke bedragen worden afgeschreven, incasso's zijn voor een bepaalde datum en elke maand hetzelfde, lekker overzichtelijk.

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1