Dank voor alle reacties!
De consensus lijkt wel te zijn dat een hybride warmtepomp niet aan te raden is.
De reden van de warmtepomp is de vloerverwarming.
Het is waarschijnlijk een gevolg van mijn gebrek aan kennis maar omdat we vloerverwarming willen die toekomstvast is viel de keuze op de lage temperatuur variant en daarbij had ik het idee dat het huis sowieso geïsoleerd zou moeten worden omdat lage temperatuur vw minder capaciteit heeft dan een CV met hoge temperatuur radiatoren.
En dan was de vraag hoeveel isolatie er dan benodigd was en kwam het Energie advies om de hoek kijken.
Waarbij een warmtepomp wel een interessante optie leek, ook vanwege de subsidie en niet al te hoge kosten.
Bijkomend voordeel is dat als het huis na de aanpassingen een energielabel A heeft dit een half procent korting op de hypotheek geeft en dat er waardevermeerdering van het huis wordt meegenomen in de taxatie wat het percentage ook weer iets naar beneden brengt omdat de verhouding tussen de waarde van het huis en het geleende bedrag verbeterd.
Energie label A in het in principe als de Energie Index onder de 1.1 is en optie A uit het energieplan komt op 0.44 dus daar is misschien nog aan te komen zelfs zonder wartmepomp, huidige index is 1.82.
Optie B kwam trouwens uit op 'slechts' 0.54 omdat daar ondanks de hogere investeringen meer energie verbruikt zou worden als gevolg van de WTW unit. Dat is blijkbaar een stroomvreter.
Uit de meeste reacties hier lees ik het advies om vooral klein te beginnen en stap je voor stapje te kijken wat er nodig is.
In de samenvatting van de genoemde opties uit het energie rapport staan geen nuances want die had ik niet toegevoegd om de startpost niet te lang te maken.
Hierbij alsnog:
- Tonzon vloerisolatie: niet perse noodzakelijk omdat de vloer al best goed geïsoleerd is.
- Dakisolatie: wordt zelfs afgeraden omdat de tvt erg hoog is in het licht van de huidige isolatie.
- De WTW unit van optie B: deze is niet zo rendabel als een gelijkstroom box met CO2 sensor omdat hij veel meer stroom verbruikt, maar dat het wel een comfort verhoging is omdat er dan geen koude lucht meer door de ventilatieroosters boven de ramen komt.
- Glas vervangen: meest rendabele isolatie maatregel wordt in het rapport aangegeven.
- Garagedeur: is momenteel een groot warmtelek dus zeker vervangen.
- 16 zonnepanelen: omdat er waarschijnlijk niet meer op het dak passen helaas.
.
En nu door naar de reacties:

<-------------------------------------------------------------------------->
Zie uitleg hierboven, gebrek aan kennis.

...
Dus in plaats van nu overhaast een keuze te maken ga je er 1 jaartje wonen.
Dan weet je je gasverbruik en weet je ook wat voor warmtepomp je nodig hebt. (Ik denk dat je misschien al direct naar een warmtepomp kunt, zonder nog meer te doen)
Lijkt me inderdaad ook wel een goede optie. Kan alleen niet inschatten hoeveel dat gaat kosten door de misgelopen kortingen op de hypotheek lasten.
Zit je met je subsidie? Kijk wel uit dat de meerprijs van alles nu 'snel & meteen' doen meer kan kosten dan de subsidie is.
Warmtepompen in NL zijn bijvoorbeeld 'toevallig' net duurder dan in België en Duitsland.
Een pomp uit het buitenland halen is dus goedkoper, maar krijg je daar dan ook nog subsidie op?
No Hands schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:07:
Die cv ketel heeft nog minsten 5 jaar te leven, technisch gezien.
Gebruik die laatste levensjaren om de rest van je huis aan te passen. Laat je vloer goed isoleren, plaats vloerisolatie, dak isoleren, glas vervangen(geen roosters) want je plaatst een WTW.
Over die CV maakte ik me ook al zorgen.
Als die stuk gaat is je hybride warmtepomp nog lang niet versleten maar een nieuwe CV op dat moment gaat die warmtepomp weer overleven en zo blijf je bezig.
Die WTW is een afrader als ik het energie rapport goed begrijp dus voel ik meer voor dat ding niet te nemen en dan de huidige kozijnen met ventilatieroosters erin te behouden en enkel het glas te vervangen voor HR++ en een gelijkstroom CO2 box te plaatsen.
Waarom een geïsoleerde garagedeur? Ga je de garage verwarmen? Neem een geïsoleerde tussendeur.
De garage wordt nu al verwarmd met een plaatradiator en is voorzien van een betegelde vloer, is dus al een soort van verblijfsruimte maar dan een met een gigantisch warmtelek in de vorm van een grote, niet geïsoleerde, garagedeur.
Aangezien die garage ook mijn klusruimte wordt moet daar wel enigszins verwarmd worden, hoeft geen 20 graden te zijn maar 16 is ook niet echt lekker.
Leg je dak vol zonnepanelen.
Dan zijn we 5 jaar verder, volgend jaar heeft de gemeente bekend gemaakt hoe je wijk gasloos gaat worden in de toekomst. Neem dat dan mee in je plan of je de cv nu gaat vervangen voor een warmtepomp. Een echte, geen hybride.
Zo veel mogelijk panelen erop is sowieso al het plan, los van de warmtepomp. Heb al van meerdere kanten gehoord dat je dat meer oplevert dan het geld op de bank te laten staan.
Zijn er met die toekomstplannen van de gemeente juist meer subsidies te verwachten dan?
Of wat is de reden om daarop te wachten?
Het zijn geen offertes van een aannemer hoor, maar schattingen die in dat rapport staan, misschien dat ze daarom aan de hoge kant zijn om mensen niet een te rooskleurig beeld te geven.
Is natuurlijk fijner dat het achteraf mee blijkt te vallen dan dat ze bij je komen klagen waarom alles zoveel duurder is geworden dan in het rapport stond.
Dat klinkt niet best, wat is de hoofdreden dat ik er spijt van ga krijgen, tegenvallende besparingen of juist hoge kosten omdat de Elga onbetrouwbaar is?
Je zegt een huis van 89, ik heb zelf ook een huis van 89 en weliswaar geen hoekwoning maar tussenwoning en die heeft al dakisolatie (aan de buitenkant onder de pannen) vloer isolatie, isolatie in de spouw, en thermopane dubbel glas af bouw, weet je zeker dat jouw huis die tonzon (wat alleen een zeil is in de kruipruimte), dakisolatie nodig heeft?
Spot on!
Dat stond inderdaad ook in de nuances van het rapport die ik eerst niet genoemd had. Alleen thermopane zegt me niets en zal er niet op zitten aanzien advies is de ramen te laten vervangen.
Ik zou als eerste die ventilatiebox vervangen, vloerverwarming laten leggen (10cm hoh en lussen van 80m max)
Die garage wel kijken naar verbeteren isolatie, dat is een koude drol tegen je huis en je wilt eigenlijk een warme drol
En dan een dak vol zonnepanelen, 16x320= 5100kWh per jaar dus mag wel iets meer als je warmtepomp ideeën hebt, 3000kWh voor je huis en 2500kWh voor je warmtepomp is helemaal niet gek, elektrisch kookplaatje en een kokend waterkraantje in de keuken helpen daar ook aan mee.
Dit zijn de zaken waar ik nu ook minimaal aan denk na alle reacties!
Met dan ook nog het glas vervangen voor HR++.
Hopelijk levert dat ook al energie label A op en kunnen we de hypotheek korting behouden.
Dan eerst een jaartje wonen, test met je cv een seizoen op 40 graden en dan weet je wat kwa warmteverlies en gasverbruik, maar ik houd mijn standaard 89 er rijtjes huisje van 400m3 warm met een 7kW warmtepomp die zich erg verveelt en vaak maar de helft aan vermogen nodig heeft.

Dat is wel nuttige informatie, zeker omdat het ook een woning uit 1989 is.
Deze woning is natuurlijk op de hoek en met iets meer dan 600m3 wel wat groter maar als jij met 7kW al meestal op de helft draait dan zou 9kW misschien een goede inschatting zijn voor mij.
Meten is weten natuurlijk dus een jaartje aanzien klinkt zo gek nog niet.
BlueTooth76 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:18:
...
Ik vraag me ook af waarom er in de 2e optie "nieuwe kozijnen met triple glas" staat als aanbeveling.
Als de kozijnen goed zijn dan zou ik voor HR++ gaan, dat is echt ruim voldoende voor een warmtepomp.
Ik denk dat het triple glas is omdat als je toch de kozijnen gaat vervangen door varianten zonder ventilatieroosters ivm de WTW dat je er dan net zo goed triple glas in kan zetten omdat dat dan niet meer de kosten zijn.
De huidige kozijnen zijn te smal voor triple glas heb ik begrepen.
Mogelijk is er nog schilderwerk nodig buitenom, dan kan je dat in 1x combineren, spaart ook kosten.
Het schilderwerk is vorig jaar nog gedaan en ziet er prima uit.
...
Ik zou voor optie B gaan wat betreft oplossing (gasloos) maar dan wel meerdere offertes opvragen. Gasloos worden zou voor minder dan €40.000 ook moeten lukken lijkt me.
Momenteel zijn de middelen nog niet zodanig dat optie B een optie is

Zeker niet voor de genoemde bijna 60K en de conclusie uit het rapport dat het uiteindelijk zelfs minder bespaard dan optie A.
Maar 40K zit al een stuk meer in de richting als ik WTW en nieuwe kozijnen kan weglaten en wel voor een echte warmtepomp kan gaan.
Wat betreft je vraag over de plaatsing: ik had mijn warmtepomp in eerste instantie aan de garage hangen. Die begon echter mee te resoneren dus nu staat hij op betonblokken en dat is perfect. Leidingwerk kan meestal prima 20 of 30 meter zijn dus zoek een mooi plekje uit waar zowel je buren als jezelf er weinig last van hebben.
Dat klinkt goed! 20 meter is echt ruim voldoende.
Heb jij daar toen nog extra isolatie om de leidingen voor moeten laten leggen? En zo ja wat waren de kosten?
Die leidingen moeten trouwens onder de grond komen aangezien ik ze niet in het zicht wil hebben en er niet over wil struikelen, is dat eigenlijk gebruikelijk of lopen ze normaal bovengronds?
Het gaat uiteindelijk om het verwarmen van je woning. Met de duurste isolatiemaatregelen krijg je dan misschien het hoogste rendement uit je warmtepomp maar je moet je afvragen of je voor die laatste 10 of 20% rendement meer wil uitgeven dan dat je ooit gaat terugverdienen aan de besparing. Zoek een betaalbare balans, doe het noodzakelijke.
Daar begin ik ook steeds meer van doordrongen te raken.
Dat meer niet altijd beter is in dit geval, of misschien wel beter maar niet goed te verantwoorden financieel.
Verwijderd schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:59:
Serieus? "Omdat de tweede optie wel heel erg duur werd en bovendien een terugverdiend tijd van ~20 jaar heeft waar dat voor de eerste ~15 jaar is is het optie A geworden." Ik heb mijn cvketel in de 30 jaar dat ik een woning heb nog nooit terugverdiend.
Daar heb je uiteraard gelijk in maar het is natuurlijk een vergelijk met de situatie dat je bij de CV ketel blijft.
En dat is uiteindelijk toch iets dat goed- of later misschien zelfs kwaadschiks onmogelijk wordt gemaakt.
Dan heb ik dat liever zelf in de hand.

...
NB; dat koelen gaat sowieso niets worden als het buiten 30 graden is met een L/W warmtepomp en zeker niet met een hybride. Met een normale warmtepomp daalt wellicht je binnen temperatuur iets maar zit je nog steeds met een hoog vochtpercentage. Oftewel een waardeloos binnenklimaat. Daarom hou ik mijn ketel met al zeer laag verbruik( huis jaren 70, geen vloerverwarming, wel geisoleerd, normaal dubbel glas, 900 m3 verbruik met 4 personen altijd iemand thuis) en investeer in L/L om mee te koelen en verwarmen. Als dat bevalt ketel eruit en wp boiler.
Dat koelen is ook niet iets wat ik nu al zou willen kunnen doen maar heb het wel als eis meegenomen voor de aanleg van de vloerverwarming omdat ik begrepen heb dat je voor koelen kortere groepen moet hebben.
En ik wil niet over 5 of 10 jaar in de situatie zitten dat als ik wil gaan koelen met mijn vloer dat niet kan omdat de groepen te lange lussen hebben.
Dat verhaal van het vochtpercentage heb ik vaker gehoord maar is dat echt een heel groot issue?
Heb sowieso begrepen dat je niet meer dan 4 graden kan koelen tov de buitentemperatuur dus loop je daar dan al echt tegen aan?
En misschien is een ontvochtiger dan wel weer een optie.
Ik kan niet in de toekomst kijken en L/L voor koelen klinkt ook goed maar mocht het in de toekomst toch ook zinnig kunnen met vloerverwarming dan wil ik niet de boot gemist hebben door er nu geen rekening mee te houden.
...
Succes
Dank je!
Is best een uitdaging om door de bomen het bos te zien in deze materie moet ik zeggen.
Tenslotte nog mijn openstaande vraag mbt de plaatradiotoren op de bovenverdieping.
Is het bij gebruik van een 'echte' warmtepomp verstandig om alle plaatradiatoren te vervangen door lage temperatuur radiatoren/convectoren(jaga's)?
Of is het toch aan te raden te kijken naar een warmtepomp die warm genoeg water kan produceren om de huidige plaatradiatoren te gebruiken?
De LG therma V warmtepomp uit optie B werd namelijk specifiek aangeraden omdat hij ook water van 50 graden kan produceren waardoor de radiatoren boven niet hoefden te worden vervangen.
Zijn die specifieke radiatoren zo duur dat het beter is een warmtepomp harder te laten werken voor warmer water, want dat laatste zal ook de nodige extra kosten met zich meebrengen.
[
Voor 100% gewijzigd door
Vliegvlug op 04-03-2020 00:19
]