S2D server zelf bouwen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Ik vraag mij altijd af waarom hardware zoveel moet kosten. Uiteraard betaal je veel voor kwaliteit en support maar zoals waarschijnlijk velen onder ons toch altijd opzoek naar een "goedkopere" oplossing.

Nu ben ik al een tijdje aan het kijken naar S2D server en heb onlangs 2 aangeschaft voor een klant. Een Dell R640xd met 13TB opslag, 1.4TB NVMe, 24 cores (1x CPU) en 128GB zit al snel op €20.000.

Kan iemand mij vertellen of de configuratie hieronder compatible is met Microsoft S2D en misschien hebben jullie verder nog aan of opmerkingen. Qua prijs ben ik al meer dan 50% lager en qua resources 50-75% meer uitgekomen maar zien jullie andere problemen, pluspunten, bottlenecks of opmerkingen?

Alvast bedankt! :)

PS: enkel hardware, licenties is niet het grootste probleem.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2ProcessorsAMD Epyc 7401P Boxed€ 884,78€ 1.769,56
1MoederbordenSupermicro H11DSi€ 557,-€ 557,-
8Interne harde schijvenSeagate Enterprise Capacity 3.5 HDD SAS 4Kn, 12Gb/s (2016), 8TB€ 338,80€ 2.710,40
1ControllersAdaptec HBA 1000-16i SAS PCIe 16 port int. 12Gb/s (SGL)€ 479,22€ 479,22
1ControllersSilverstone SST-ECM22€ 28,-€ 28,-
1BehuizingenInter-Tech IPC 2U-2408€ 298,87€ 298,87
2KabelsDelock 0.5m, SFF-8643/4 x SATA 7p€ 25,05€ 50,10
1NetwerkadaptersIntel X710-DA4 Ethernet Network Adapter€ 465,85€ 465,85
16Geheugen internSamsung M393A2K43CB2-CTD€ 83,50€ 1.336,-
1VoedingenInter-Tech ASPOWER R2A-DV0800-N€ 411,-€ 411,-
2Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 2TB€ 319,-€ 638,-
2Solid state drivesSamsung 860 EVO 250GB€ 62,-€ 124,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 8.868,-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je weet het ongetwijfeld zelf ook al wel, maar als je bij een A-merk als Dell shopt, betaal je uiteraard niet alleen voor de rauwe hardware, maar vooral voor intercompatibiliteit van de componenten en officiële ondersteuning als er iets niet goed gaat.

Zoals je wellicht zelf al gevonden hebt, raadt Microsoft aan om enkel met componenten te werken die SDDC gevalideerd zijn.

Doe je dat, niet dan:
- Kan het mogelijk perfect werken
- Kan het helemaal niet werken
- Kan het werken, maar ga je soms misschien tegen vage problemen aanlopen

IMO is het dit in een bedrijfsomgeving niet waard. Als je 10K over meerdere jaren afschrijft, is dit echt peanuts tov van bv de loonkost van 1 FTE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

S2D stelt hele specifieke eisen aan de hardware, met name netwerk en drives. Je kan dus niet zomaar alles bij elkaar schroeven en verwachten dat het werkt. En wil je support, dan zal je moeten zorgen dat je hardware qualified is.
Lees dus eerst dit eens door: https://docs.microsoft.co...ect-hardware-requirements

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
Vandaar de vraag hier, ik heb de requirements gelezen en gecheckt. Het lijkt mij in eerste instantie dat dit allemaal correct is (ik moet enkel netwerk RDMA checken), maar vandaar deze second opinion zodat mensen met meer ervaring hier hun licht op kunnen schijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:42
Het zou mogelijk prima kunnen werken, ook als het niet op de HCL staat.

Het grootste punt is support. Als je geen supported config heb, kan je aardig hard de deksel op je neus krijgen als je bijvoorbeeld een ticket bij Microsoft wilt openen. Tevens is het ook het stukje hardware. Normaliter zit er ook een support contract op de hardware dat de vendor komt om reparatie's uit te voeren.

Vind jouw klant het acceptabel om er x periode uit te kunnen liggen als bijvoorbeeld een onderdeel stuk is en jij die moet bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
Dat is het mooie van een S2D cluster, er kunnen nodes uitvallen zonder grote gevolgen.
Maar inderdaad, support is een dingetje alhoewel voor de prijs extra onderdelen natuurlijk geen probleem zijn.

Ik update vandaag nog even mbt RDMA op de netwerkkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
ViperXL schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:47:
Dat is het mooie van een S2D cluster, er kunnen nodes uitvallen zonder grote gevolgen.
Maar inderdaad, support is een dingetje alhoewel voor de prijs extra onderdelen natuurlijk geen probleem zijn.

Ik update vandaag nog even mbt RDMA op de netwerkkaarten.
Als de prijs voor extra onderdelen geen probleem zijn, waarom kies je dan niet voor een 100% supported config van een vendor voor je klant?

Penny wise, pound foulish in mijn ogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
Endpoint schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:32:
[...]

Als de prijs voor extra onderdelen geen probleem zijn, waarom kies je dan niet voor een 100% supported config van een vendor voor je klant?

Penny wise, pound foulish in mijn ogen
De prijs met extra onderdelen zijn nog geen 50% dan bij bijv. DELL. Daarom vraag ik dus af of het niet goedkoper kan, qua hardware denk ik dat het compatible is maar dus niet 100% zeker.
9000 tegenover 20000 is nogal een verschil. Helemaal als je 2, 3 of nodes nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:51
Super micro is Goedkoop, maar niet 50% goedkoper dan Dell. Zo groot zijn de marges niet Dus ergens mist er iets. Is de kwaliteit van disken, memory etc hetzelfde? Vergelijk je list prijzen waar een stevige discount vanaf moet met msrp?

Daarnaast, zoals al eerder gezegd: je moet niet willen kloten met enterprise oplossingen. De kosten van mensen, data en eventuele verloren productiviteit zijn vele malen hoger dan een paar euro aan fatsoenlijke hardware.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 21:43
overhyped schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 01:54:
Super micro is Goedkoop, maar niet 50% goedkoper dan Dell. Zo groot zijn de marges niet Dus ergens mist er iets. Is de kwaliteit van disken, memory etc hetzelfde? Vergelijk je list prijzen waar een stevige discount vanaf moet met msrp?
Zo groot zijn de marges wel dus. De stap die is overgeslagen is bellen met de Dell account manager om de juiste korting (~30%) op de order te verkrijgen. Als je gewoon dingetjes bijelkaar sleept in Dell's configurator dan ga je easy over die 100% marge.
[b]overhyped in "S2D server zelf bouwen"
Daarnaast, zoals al eerder gezegd: je moet niet willen kloten met enterprise oplossingen. De kosten van mensen, data en eventuele verloren productiviteit zijn vele malen hoger dan een paar euro aan fatsoenlijke hardware.
Wat een flauwekul, die paar euro zijn op een 2-node cluster + 1 spare al bijna 40.000 euro. Als je de keuze overweegt om gecertificeerde vendors over te slaan en zelf te configureren, dan betekent dat dat je onderneming cashflow gevoelig is, of moet kunnen schalen. Beide zijn zeer sterke argumenten daarvoor. Sta je lekker met je 30.000 euro budget, kun je 1 zo'n node van halen bij Dell, maar een redundante + spare configuratie als je het zo samenstelt, waar is je "enterprise" dan beter bij gebaat?

Microsoft geeft dat advies omdat ze niet willen dat je een fout maakt in de configuratie, en dat zij daar dan support vragen over krijgen. Daar moet je niet vaag over doen, de lijst waar Microkid mee komt dat is waar je aan moet voldoen. Als je bijvoorbeeld een vorm van MPIO gebruikt dan krijg je gegarandeerd corruptie, en als je cluster niet netjes afsluit bij power loss, dan heb je goede kans op dataloss.

Dit zal dan wel PNS zijn, maar het is ook GoT. Ik vind niet dat we hier dit soort vragen af moeten doen met een 'koop je zooi bij Dell'. Als je niet hier met dit soort vragen kan komen, waar dan wel? We worden als systeem/netwerk-beheerders betaald om oplossingen te realiseren voor onze werkgevers, ik vind dat we daar wel wat verder in mogen gaan dan checken wat de prijs is bij Dell en wat rondklikken in Microsoft oplossingen.

Anyway, niemand heeft nog gereageerd op de daadwerkelijke hardware. Ik kan niet echt een fout ontdekken, snap alleen niet echt waar die laatste 2 cheapo ssd's voor zijn, was je vergeten die weg te halen? Ik zou aanraden om voor 8x 32GB sticks te gaan ipv 16x16gb, dan heb je nog ruimte om uit te breiden, mocht dat ooit wenselijk zijn. Verder make sure dus dat je iedere machine aan 2 aparte UPS'en hangt, het liefst op aparte groepen, en dat je configuratie netjes afsluit als de stroom wegvalt. Als je voor deze optie gaat, koop er dan eerst 1, test alles, doe ook even een stresstest en hou de temperatuur in de gaten, en bestel daarna pas de andere 2, dan vang je eventuele problemen op voor dat je tienduizenden euro's in the hole zit.

En pitch je bedrijfsleider beide ideeen, zoek uit wie de beste salespersoon in je bedrijf is, en werk met diegene om Dell hun beste bod te laten doen op je configuratie, en gooi HP ook even in de mix om extra druk op die prijs te zetten. Zelfs al ga je uiteindelijk toch voor Dell, als je 60k gaat uitgeven is dat wel even een paar uurtjes waard van iedereen. Wees niet bang om daar in doortastend te zijn, je zal merken dat als je bij de sales afdeling langsgaat om te vragen of iemand kan helpen met het onderhandelen van een aankoop van 60k hun oogjes al gaan glimmen, daar zijn ze immers voor geboren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:15
Het prijs verschil is mede doordat Dell (HP) alle onderdelen testen onderling. Mochten er dus problemen zijn met de componenten, dan heb je een enkel aanspreek punt, namelijk Dell.
Bij Garantie kun je ook 1 leverancier bellen, en bij de meeste garantie klussen, komt het onderdeel (al dan niet met een monteur) de volgende dag.

Bij zelfbouw, mag je het zelf allemaal regelen en moet je vaak de onderdelen verzenden naar de leverancier.
Gaat je Dell systemboard kapot, dan heb je eigenlijk de volgende een nieuwe. Bij Supermicro mag je hem opsturen en komt er een nieuwe naar je toe.
Is de SSD uit garantie dan moet je een nieuwe kopen, maar zijn de zelfde dan nog wel leverbaar?

En werkt alles, en blijft alles werken?

Ik heb hier ook een HP Z440 staan met een Intel SSD 750 Series PCIe maar niet vanuit HP maar gewoon een directe Intel variant. Scheelde mij een hoop geld.
Het heeft heel lang gewerkt.
Maar momenteel werkt er iets niet. Bij een shutdown van de Z440 wordt de SSD niet meer gezien. Als ik hem fysiek eventueel uit de machine haal en weer terug doe. Dan werkt die. Totdat ik de machine een keer uitzet.

SSD is al meerdere keren vervangen. Systemboard is al meerdere keren vervangen. En leveranciers doen er eigenlijk niets meer aan. Maar ik heb het issue nog steeds. Alles is de laatste versie.
Terwijl HP exact de zelfde SSD kan leveren, wordt de Intel SSD niet ondersteund.
En daar betaal je voor.

Nu kan het werken, maar in de toekomst kan je zomaar problemen hebben. Eventueel op beide systemen, en dan is goedkoop duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Precies wat ik zeg dus: de stap van goede prijzen vergelijken is over geslagen :) een super micro in onderdelen bied standaard met een stuk lagere marge aan, terwijl een Dell of HP inderdaad een ‘luiheid tax’ in de configuratie heeft. Er moet dus helaas een traject van offerte, accountmanager uitlachen om te beledigende voorstel, nieuwe offerte etc aan vooraf.

Qua tweakers, zelf vindt ik commodity hardware voor productie de verkeerde plek om creatief te zijn, het is het (imho) gewoon niet waard. Echt appels met appels zijn de verschillen te klein.

[

quote]d-snp schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:49:
[...]

Zo groot zijn de marges wel dus. De stap die is overgeslagen is bellen met de Dell account manager om de juiste korting (~30%) op de order te verkrijgen. Als je gewoon dingetjes bijelkaar sleept in Dell's configurator dan ga je easy over die 100% marge.

[...]

Wat een flauwekul, die paar euro zijn op een 2-node cluster + 1 spare al bijna 40.000 euro. Als je de keuze overweegt om gecertificeerde vendors over te slaan en zelf te configureren, dan betekent dat dat je onderneming cashflow gevoelig is, of moet kunnen schalen. Beide zijn zeer sterke argumenten daarvoor. Sta je lekker met je 30.000 euro budget, kun je 1 zo'n node van halen bij Dell, maar een redundante + spare configuratie als je het zo samenstelt, waar is je "enterprise" dan beter bij gebaat?

Microsoft geeft dat advies omdat ze niet willen dat je een fout maakt in de configuratie, en dat zij daar dan support vragen over krijgen. Daar moet je niet vaag over doen, de lijst waar Microkid mee komt dat is waar je aan moet voldoen. Als je bijvoorbeeld een vorm van MPIO gebruikt dan krijg je gegarandeerd corruptie, en als je cluster niet netjes afsluit bij power loss, dan heb je goede kans op dataloss.

Dit zal dan wel PNS zijn, maar het is ook GoT. Ik vind niet dat we hier dit soort vragen af moeten doen met een 'koop je zooi bij Dell'. Als je niet hier met dit soort vragen kan komen, waar dan wel? We worden als systeem/netwerk-beheerders betaald om oplossingen te realiseren voor onze werkgevers, ik vind dat we daar wel wat verder in mogen gaan dan checken wat de prijs is bij Dell en wat rondklikken in Microsoft oplossingen.

Anyway, niemand heeft nog gereageerd op de daadwerkelijke hardware. Ik kan niet echt een fout ontdekken, snap alleen niet echt waar die laatste 2 cheapo ssd's voor zijn, was je vergeten die weg te halen? Ik zou aanraden om voor 8x 32GB sticks te gaan ipv 16x16gb, dan heb je nog ruimte om uit te breiden, mocht dat ooit wenselijk zijn. Verder make sure dus dat je iedere machine aan 2 aparte UPS'en hangt, het liefst op aparte groepen, en dat je configuratie netjes afsluit als de stroom wegvalt. Als je voor deze optie gaat, koop er dan eerst 1, test alles, doe ook even een stresstest en hou de temperatuur in de gaten, en bestel daarna pas de andere 2, dan vang je eventuele problemen op voor dat je tienduizenden euro's in the hole zit.

En pitch je bedrijfsleider beide ideeen, zoek uit wie de beste salespersoon in je bedrijf is, en werk met diegene om Dell hun beste bod te laten doen op je configuratie, en gooi HP ook even in de mix om extra druk op die prijs te zetten. Zelfs al ga je uiteindelijk toch voor Dell, als je 60k gaat uitgeven is dat wel even een paar uurtjes waard van iedereen. Wees niet bang om daar in doortastend te zijn, je zal merken dat als je bij de sales afdeling langsgaat om te vragen of iemand kan helpen met het onderhandelen van een aankoop van 60k hun oogjes al gaan glimmen, daar zijn ze immers voor geboren ;)
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 20:22
S2D geeft een specifieke vereisten lijst op en alle grote fabrikanten (Dell HP etc.) geven referentie modellen op. denk buiten dat ook aan zaken als garantie / continuïteit (24/7 support?) maar ook support op compatibility.

mocht het toch willen gaan doen controleer 3x of alle onderdelen op de compatibilty list staan en ik zou altijd ter vergelijk bij een goede HPE of Dell partner een quote opvragen zodat je kunt vergelijken.

pas dan kun je eigenlijk vergelijken of de effort die je in het bouwen/onderhouden gaat steken de moeite waard is.

De marges op de bekende configuratie modellen zijn vaak torenhoog, de listprijzen zijn absoluut niet representatief (dus kortingen hoog)

[ Voor 52% gewijzigd door Reloader op 04-03-2020 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
In 2018 2 S2D clusters gebouwd met SuperMicro servers, zonder problemen.
Wel goed checken of alle onderdelen op de compatibility lijsten van Microsoft staan(Met name disks en netwerkaarten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:18

servies

Veni Vidi Servici

overhyped schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 01:54:
Ik denk dat de meeste winst zit bij de losse componenten Daar worden bij merken als Dell/HP nogal eens een flinke opslag berekend. Hetzelfde geheugenreepje maar dan zonder het HP 'stickertje' is dan bijvoorbeeld maar een derde van de prijs... Daar zou je dan weer zekerheid/service voor krijgen...
Tja.... als je door de veel goedkopere hardware alles b.w.v.s. triple redundant kunt uitvoeren of de schappen vol hebt liggen met reserveonderdelen dan vang je de problemen sneller op dan HP of Dell kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
servies schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:05:
[...]

Ik denk dat de meeste winst zit bij de losse componenten Daar worden bij merken als Dell/HP nogal eens een flinke opslag berekend. Hetzelfde geheugenreepje maar dan zonder het HP 'stickertje' is dan bijvoorbeeld maar een derde van de prijs... Daar zou je dan weer zekerheid/service voor krijgen...

[...]

Tja.... als je door de veel goedkopere hardware alles b.w.v.s. triple redundant kunt uitvoeren of de schappen vol hebt liggen met reserveonderdelen dan vang je de problemen sneller op dan HP of Dell kunnen...
Als je echt groot bent; ja. Wat ik zag toen ik nog bij een (premium) hardware boer werkte is dat dat opging bij klanten die duizenden servers hadden. De drie R’en van voorraad worden nog wel eens vergeten (Rente Ruimte Risico) al is rente niet meer zo’n factor tegenwoordig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:15
servies schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:05:
Klopt. Maar lost mogelijke compatibiliteit issues nog steeds niet op. Werkt device A met firmware X icm met Device B icm Firmware Y nog steeds goed. Maar wat als een firmware upgrade doet van Device B naar firmware Z. Hoe werkt de omgeving daarna? En als het niet werkt, waar zit dan het probleem?
Zoals gemeld, ik heb dit nu met mijn HP Z440 en mijn Intel SSD, redenen onbekend, maar heeft wel heel lang gewerkt zonder enige problemen.

Maar vooral wie zijn probleem is het dan?

Maar het kan ook heel goed zonder enige problemen werken en kun je inderdaad een flinke hoeveelheid geld besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noskill
  • Registratie: April 2010

noskill

1*1=2.

Denk dat @d-snp het bij het rechte eind heeft. De prijs die je op de Dell website ziet gaat ver omlaag als je via een accountmanager aanschaft. Ik kwam na "onderhandeling" uit op 60% van het originele bedrag van een storage array en daar zat ook opeens "prodeploy plus", extra garantie en de hele mikmak bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
De prijs bij Dell die ik schetste was inclusief de korting, daar zit mijn partner korting en onderhandelingskorting al bij. Scheelt dus nog steeds 50%.
Compibaliteit is het grootste probleem zoals velen aangeven, vooral schijven en netwerkkaarten zijn belangrijk maar ook de IOPS wordt gemeten als je een S2D opzet.
Ik blijf het raar vinden wat @d-snp ook aangeeft moet je wel met de leverancier bellen om je korting te krijgen maar de verschillen zijn nog steeds erg groot. Vooral als je naar 3, 4 of 6 nodes gaat.
Een batterij extra hardeschijfen/opslag bestellen kan altijd voor deze prijzen.

Ik heb het gevoel dat de discussie hier meer gaat naar wat het meest verstandige is ipv of het haalbaar is binnen aan te nemen risico's en betaalbaar is zoals ik de TS begonnen ben.

UPS redundant, netwerk redundant is hier niet van belang, dat soort "randzaken" moeten altijd goed geregeld zijn met een cluster als je geen corruptie wilt.

[ Voor 9% gewijzigd door ViperXL op 04-03-2020 18:07 . Reden: UPS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ViperXL schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:05:
Ik heb het gevoel dat de discussie hier meer gaat naar wat het meest verstandige is ipv of het haalbaar is binnen aan te nemen risico's en betaalbaar is zoals ik de TS begonnen ben.
Misschien is dat omdat je daar niet zinnig op kan antwoorden. Niemand hier weet welke patch cycle al die verschillende componenten de komende jaren gaan doorlopen en wat dat zal doen met de stabiliteit van de systemen.
UPS redundant, netwerk redundant is hier niet van belang, dat soort "randzaken" moeten altijd goed geregeld zijn met een cluster als je geen corruptie wilt.
Waarom? Als je dan toch bezig bent met besparen kan je toch ook gewoon zelf wat batterijtjes aan elkaar klussen en dat als UPS laten doorgaan? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ViperXL schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:41:
Kan iemand mij vertellen of de configuratie hieronder compatible is met Microsoft S2D en misschien hebben jullie verder nog aan of opmerkingen
Los van compatibiliteit met S2D, wat moet er op de oplossing gaan draaien? Welke functionele vraag moet deze specifieke S2D configuratie gaan invullen? Op hoeveel nodes ga je dit hosten, en welke S2D diskconfig ga je deployen (caching, fault tolerance, etc). Pas als dat bekend is kan pas goed aangegeven worden of je config voldoet. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
Question Mark schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:29:
[...]

Los van compatibiliteit met S2D, wat moet er op de oplossing gaan draaien? Welke functionele vraag moet deze specifieke S2D configuratie gaan invullen? Op hoeveel nodes ga je dit hosten, en welke S2D diskconfig ga je deployen (caching, fault tolerance, etc). Pas als dat bekend is kan pas goed aangegeven worden of je config voldoet. :)
Caching doormiddel van de NVMe's, valt tolerance 2 disks maar dat is nog niet zeker ivm aantal nodes en er worden voornamelijk VM's gedraaid met databases, webservers en andere Windows Server features. Omdat het prijsverschil zo groot is en er veel meer geheugen per node gebruikt kan worden zal memory cache ook een goede optie zijn. Ik zit er nog wel aan te denken om Fileserver in de S2D te draaien want dat is volgens mij beter dan aparte VM's met Fileserver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:46
Rolfie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:56:
[...]

Klopt. Maar lost mogelijke compatibiliteit issues nog steeds niet op. Werkt device A met firmware X icm met Device B icm Firmware Y nog steeds goed. Maar wat als een firmware upgrade doet van Device B naar firmware Z. Hoe werkt de omgeving daarna? En als het niet werkt, waar zit dan het probleem?
Dit is precies waar een klant van mij een flinke dataloss heeft gehad met S2D.
Een OEM HBA die opeens een nieuwe driver kreeg via Windows update en daarna S2D er mee ophield.
Dell / HPE lopen vaak een x aantal firmware / driverversies achter met de OEM leveranciers en dat is maar goed ook in dit geval.

TLDR: Lekker voor certified Dell/HPE/Name it gaan als je geen onverwachte slapeloze nachten wil hebben...

[ Voor 7% gewijzigd door Uberprutser op 05-03-2020 09:30 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-09 18:13

s3.

Uberprutser schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Dit is precies waar een klant van mij een flinke dataloss heeft gehad met S2D.
Een OEM HBA die opeens een nieuwe driver kreeg via Windows update en daarna S2D er mee ophield.
Dell / HPE lopen vaak een x aantal firmware / driverversies achter met de OEM leveranciers en dat is maar goed ook in dit geval.

TLDR: Lekker voor certified Dell/HPE/Name it gaan als je geen onverwachte slapeloze nachten wil hebben...
Je slaat hier precies de spijker op zijn kop. Er wordt al te vaak gezegd dat <insert vendor> “precies dezelfde disk met eigen sticker met dikke marge” levert, maar vergis niet dat je nagenoeg zorgeloos de custom firmware updates op alle componenten direct vanuit één vendor kunt gebruiken zonder dat je zelf alle updates op intercompatibiliteit hoeft te gaan testen. Daar zorgt de vendor voor en daar betaal je eenmaal voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
@ViperXL Je mist echt heel veel aspecten in je onderbouwing die je een goed lopende S2D omgeving gaan opleveren. Dit is ook precies wat een behoorlijk prijsverschil rechtvaardigt. DELL/HPE hebben namelijk wel nagedacht over de punten in de samenhang die jij nu vergeet en ondersteunen dit ook!
En dat zit hem niet alleen in welke hardware stop ik bij elkaar maar ook in de support op langere termijn.

Een voorbeeld: jij hebt het enkel over RDMA op de netwerkkaartjes... maar je vergeet even wat RDMA eigenlijk doet en dat het iets meer is dan enkel RDMA op de netwerkkaartjes...

Een S2D op basis van zelfbouw is niet productie waardig voor een bedrijf.

[ Voor 16% gewijzigd door Plopeye op 06-03-2020 14:06 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-09 18:13

s3.

Waar ik nog meer benieuwd naar ben is hoe TS dit bij zijn/haar klant/werkgever uitlegt krijgt, al helemaal indien hij/zij freelancer is:

"Er is een heel mooi stukje techniek wat normaal 20k kost via een vendor met alle support e.d, maar ik kan het zelf voor je in elkaar bouwen voor de helft"?

En gaat dit om een stukje kostenbesparing als service richting de klant of om zelf meer marge te kunnen vangen (even uitgaande van freelance)? En krijgt de eventuele klant dan wel een keuze voorgeschoteld met alle eerlijke voor- en nadelen van beide keuzes?
Pagina: 1