Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astr0blaster
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:02
Het bedrijf waarbij ik werk is zijn strategie aan het herzien. Daarbij gaan we ook werken met een junior/senior systeem (voorheen had iedereen dezelfde functietitel). Daarbij heb ik te horen gekregen dat ik "promotie" heb gemaakt naar een senior functie. Hartstikke tof natuurlijk.

Afgelopen week heb ik daarvoor een functioneringsgesprek gehad. Daarbij heb ik te horen gekregen dat ze zeer tevreden met mij zijn en er eigenlijk geen verbeterpunten zijn (voor nu). Ik doe eigenlijk al veel meer dan ik zou moeten doen en het bedrijf leunt gigantisch op mij en één andere collega. Ik heb toen ook te horen gekregen dat ik - samen met 3 anderen - dus promotie heb gemaakt, allemaal naar senior. Onze rollen zijn vergelijkbaar, maar zeker niet hetzelfde (we werken met specialties, waarbij ik de zwaarste rol heb van iedereen die nu senior rol heeft).
De promotie betekent natuurlijk ook functieverzwaring: mensen begeleiden en extra (pittigere) taken. Hierbij wordt het salaris van alle seniors gelijk getrokken.

Nu voelt dit vrij unfair, omdat ik hiervoor een stuk meer verdiende dan de rest die ook promotie heeft gekregen. Ik heb er destijds hard voor onderhandeld (waarbij ik weet dat collega's dat niet hebben gedaan). Het extra salaris dat ik krijg is vrij klein (minder dan 100 euro), terwijl andere collega's er 200-300 euro op vooruit gaan. Het argument is: 'vanaf nu staat het salaris in verhouding met de functie, anders is het oneerlijk tegenover andere collega's. Dat is zo mee berekend in het budget voor het komende jaar.' Ook tijdens een nieuw contract kan er niet onderhandeld worden gaven ze aan (later dit jaar ontvang ik een vast contract). Ondanks dit, weet ik zeker dat er rek in zit.

Nu zeg ik eerlijk: dit voelt best zuur en niet eerlijk. Het voelt demotiverend. Het lijkt mij dat je mensen moet beoordelen op hun individuele prestaties (en dus ook beoordelen en promoten vanuit de oude situatie, in plaats van alles gelijktrekken). Naast het feit dat het krom voelt vergeleken met andere collega's, voelt het ook als een vrij slechte promotie met alle nieuwe verantwoordelijkheden die er tegenover staan. Nu is dit sowieso iets wat al langer maalt: ik vind niet dat mijn salaris in verhouding staat, met wat ik allemaal presteer. Ik heb komende week nog de mogelijkheid om in gesprek te gaan over mijn nieuwe verantwoordelijkheden, waarbij ik ook mijn salaris kan aankaarten.

Ik werk bij een klein bedrijf, zo'n 12 man. Er is geen CAO of iets dergelijks.

Ben ik onredelijk en verzuurd aan te doen? Of is dit gewoon nogal krom? Je hoort mensen toch op individuele prestaties te beoordelen? Ik hoor graag hoe ik deze situatie het beste kan aanvliegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Astr0blaster op 02-03-2020 23:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:18
Vraag hoe een beoordeling (of als je het bij jezelf wilt houden - jou beoordeling) tot stand komt. Nou klinkt het verhaal alsof het uit ern simpel en wereldvreemd managementboek komt. Een flutsenior zou per definitie evenveel verdienen als een cruciale senior. Het principe van salarishoogte is de mate waarin je vervangbaar bent (is mijn visie). Leuk dat ze willen doen dat iedereen met een zelfde titel als even vervangbaar wordt gerekend. Feit is wel dat het systeem is veranderd - niet jou prestaties of die van je collega's.

'vanaf nu beoordelen we alle mensen op hun functie, anders is het oneerlijk' :r niet iedereen functioneert even goed - dat zie je terug in het salaris. Volgens die redenatie kan je salaris alleen stijgen als je een andere functie krijgt.

Begin voor de grap met 'goh, fijn zo'n helder systeem. Alleen zie ik er geen ruimte in die eerbied doet aan hoe de verstandhoudingen lagen voor dit systeem'. Kijken hoe daarop wordt gereageerd. Als je niet bang bent om het hard te spelen mag je wel een paar keer een stilte laten vallen. Daarmee geef je aan dat je het echt niet zo ziet.

Promotie is maar een woord he. Hecht er niet te veel waarde aan. Wat je doet en verdient telt, en hoe belangrijk dat is voor de toko. De rest - klets om het functioneringsgesprek op te vullen.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23

Jumpiefox

Hoi ?

Je zegt dat je weet dat de andere collega's niet hard hebben onderhandeld toen jij dat wel hebt gedaan, wellicht zijn de prestaties van jullie dus wel redelijk gelijk maar was jij niet bang om te onderhandelen. Als dat het geval is dan is het niet zo vreemd dat ze de salarissen gelijk trekken, eigenlijk best tof van ze.

Als jij het gevoel hebt dat je hoger beloond moet worden dan je collega's omdat je ook echt waardevoller bent dan hen dan moet je dat in een gesprek duidelijk maken en vragen of zij dat ook zo zien. Je zult wel met concrete "feiten" moeten komen. (Waarom je dat denkt/vindt)

Dat ze niet iedereen een persoonlijke aanbieding doen vind ik niet eens zo gek. Veel bedrijven doen dat niet meer en trekken mensen in dezelfde functies gelijk en geven performers dan bijvoorbeeld een persoonlijk toeslag/bonussen etc.

Ik zou het ook hebben over "groei". Als jullie geen CAO of schalen hebben waarin je kan groeien wat is dan de bedoeling.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ergens werken waar je je niet gewaardeerd voelt gaat op de lange termijn niet goed.
Ik zou er gewoon over beginnen en wat extra vragen in de maand, omdat je de opslag wel erg karig vind tov je extra taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:16
Astr0blaster schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:38:
Ben ik onredelijk en verzuurd aan te doen? Of is dit gewoon nogal krom? Je hoort mensen toch op individuele prestaties te beoordelen? Ik hoor graag hoe ik deze situatie het beste kan aanvliegen.
Hmm, op veel plaatsen wordt gewoon met een functiegroep systeem gewerkt met treden... Daarbij krijg je er jaarlijks een trede bij, hoe je ook presteert. Bijvoorbeeld het onderwijs, de zorg en andere overheidsfuncties.

Maar voor jou is de keuze simpel: je accepteert het of je vertrekt. Het bedrijf zal het in het laatste geval vast jammer vinden, maar over een half jaar word je echt niet meer gemist omdat een ander jouw taken/functie heeft overgenomen.

Maar; ik lees dat je nog geen vast contract hebt. Misschien daar even op wachten, dat maakt het onderhandelen bij een volgende werkgever wat makkelijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 12:54
Een heel bedrijf van 12 man en dan 5 man als senior aanwijzen zorgt bij mij sowieso voor vraagtekens. Met, laten we zeggen, 10 man uitvoerend personeel is de helft dus senior, waarbij je aangeeft dat er met name op jou en 1 ander geleund wordt, en er moeten nog steeds dezelfde taken uitgevoerd worden als voor de nieuwe functietitels. Dan kan je toch niet echt spreken van een functieverzwaring? In hoeverre is er echt iets veranderd aan je dagelijkse werkzaamheden waar een salarisverhoging tegenover zou moeten staan voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:04
donleone83 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:09:
Een heel bedrijf van 12 man en dan 5 man als senior aanwijzen zorgt bij mij sowieso voor vraagtekens. Met, laten we zeggen, 10 man uitvoerend personeel is de helft dus senior, waarbij je aangeeft dat er met name op jou en 1 ander geleund wordt, en er moeten nog steeds dezelfde taken uitgevoerd worden als voor de nieuwe functietitels. Dan kan je toch niet echt spreken van een functieverzwaring? In hoeverre is er echt iets veranderd aan je dagelijkse werkzaamheden waar een salarisverhoging tegenover zou moeten staan voor jou?
Zal wel iets met consultancy te maken hebben en dat je hogere tarieven kan vangen voor een senior... Anders zie ik hem ook niet

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:36

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je later dit jaar een voorstel krijgt voor je nieuwe contract kan je dit altijd meenemen natuurlijk en, als je denkt ergens anders een beter voorstel te kunnen krijgen, dat ook uitspelen. Er is vaak wel een beetje marge.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De promotie betekent natuurlijk ook functieverzwaring: mensen begeleiden en extra (pittigere) taken.
Natuurlijk is niet zo natuurlijk als je het doet lijken. Wellicht is je oude takenpakket dat van de nieuwe rol "seniors" en veranderd er in feiten niets.

Wat is concreet de verzwaring van de functie die er is? Waren dit taken die je voorheen al deed - net zoals de overige seniors - of komen deze taken uit de lucht vallen?

Mensen begeleiden is een basistaak voor een senior en zelfs een mediors (richting junior that is). Daarnaast geef je aan dat je al dat je meer doet dan je zou moeten doen en ze op je leunen, dus hier ook; wat is er nieuw?

Een nieuwe functienaam is niets meer dan dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn ervaring is dat wezenlijke verhogingen alleen mogelijk zijn bij een wissel van werkgever.
Promotie binnen het bedrijf (zwaardere functiezwaarte) levert hooguit 200-500 euro op, wissel van werkgever (soortgelijke functie zwaarte) 750-1.000 euro.

Imo is geld niet het belangrijkste, maar mocht dat voor jou wel gelden kun je beter vertekken.

Daarbij heb ik het idee dat je jezelf op een voetstuk plaatst waarbij je jezelf moet afvragen of dat terecht is.

[ Voor 40% gewijzigd door Sport_Life op 03-03-2020 08:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geen idee of je onredelijk bent. Denk dat dat van meerdere factoren afhankelijk is.
Weet je bijvoorbeeld wat de achterliggende gedachte van het bedrijf is om het junior / senior systeem te introduceren? Is dat omdat ze een senior dan tegen een duurder tarief weg kunnen zetten? Of maakt dat helemaal niks uit, omdat jullie allemaal "intern" werken en niet voor een andere klant (geen idee namelijk wat voor werk je doet).

Aangezien jullie niet met een CAO werken, hebben jullie wel een functiehuis en bijbehorend salarishuis?
Voor de beeldvorming: Ik werk bij een bedrijf met CAO, maar hebben daarnaast ook een eigen functiehuis gekoppeld aan een salarishuis. Voor iedereen binnen ons bedrijf is dus duidelijk welk salaris bij welke functie hoort. Nu is het wel zo, dat iedere functie een aantal tredes kent, en hoe hoger in de boom je komt, hoe meer tredes er geïntroduceerd worden.
Zo loopt bijvoorbeeld onze eerste schaal (receptioniste e.d.) van 2.036 euro (trede 0) t/m 2.674 euro (trede 24), maar loopt een manager (die een complete business unit runt van > 100 man) van 7.036 euro (trede 0) t/m 10.004 euro (trede 40). Ondanks dat wij iets van 20 managers hebben rondlopen (bedrijf is >3.000 man groot), kan er nog wel onderscheid worden gemaakt in beloning.

Daarnaast vraag ik mij af, minder dan 100 euro erbij, maar op welk bedrag? Heb je nu 2.400 euro en ga je naar 2.500 euro? Of ga je van 4.400 euro naar 4.500 euro? Daar zit nog wel een verschil in. Je geeft aan een "stuk meer" te verdienen dan je collega's (voor de promotie), maar het verschil is "maar" 100 tot 200 euro. Dus ja, op 2.400 euro begrijp ik dat het een redelijk verschil is, maar op 4.400 euro vind ik het best wel mee vallen. Natuurlijk is het raar, om alle salarissen gelijk te trekken. Maar trekken ze deze tot op de euro's gelijk of op de functieschaal gelijk (dus iedereen naar functieschaal X, maar wel op een andere trede?). Het tweede vind ik namelijk niet zo gek.

Verder kan ik je aanraden om ook niet te veel naar je collega's te kijken en wat zij verdienen. Jij denkt wellicht dat je zoveel extra taken doet, die je collega's niet doen. Maar andersom zullen er vast ook wel taken zijn, die je collega's wél doen, maar jij niet. Het is daarom ook moeilijk te vergelijken.

Overigens herken ik het wel hoor, om te vergelijken met je collega's. Toen ik 10 jaar geleden begon met werken, maakte ik mij ook druk dat mijn ene collega (met meerdere jaren ervaring) een flinke zak geld extra kreeg. We deden immers toch hetzelfde werk? Nu ik er op terug kijk, zie ik best in dat hij toch wel wat meer deed dan ik en ook meer ervaring met zich mee droeg (duh, hij had al meerdere jaren ervaring, ik kwam net om het hoekje kijken). Laten we zeggen dat met de jaren de wijsheid is gekomen om je niet blind te staren op salaris en je collega's. Ik zie het andersom nu ook gebeuren. Dat jongere collega's zich met mij aan het vergelijken zijn. Waarom ik X salaris krijg en zij niet. Aan nieuwe collega's die ik begeleid, leg ik uit dat ik het vroeger ook deed maar dat je er eigenlijk geen bal mee opschiet. Je wordt er misschien zelfs wel minder "gelukkig" van, terwijl het helemaal niet nodig is. Doe eerst maar eens ervaring op, dan volgt het bijbehorende salaris vanzelf. Belangrijkste is dat je een leuke (uitdagende) baan hebt en daar voldoening uit haalt. Ik moet er niet aan denken om elders te werken, waar ik misschien 200 - 500 euro per maand meer krijg, maar wel iedere dag met tegenzin van huis vertrek. Dan heb ik toch liever die paar honderd euro minder en wél plezier in wat ik doe!

Dus vraag jezelf af, los van je promotie, heb je nog plezier in je werk? Vind je de extra uitdaging die je wordt geboden ook leuk? Zo nee, vind je jouw oude functie nog wel leuk? Blijf daar dan in hangen en ga niet voor de promotie. Doe de dingen waar je plezier uit haalt, maar doe niet de dingen die de baas graag wilt dat je doet zonder daar zelf plezier en voldoening uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Een paar zaken:
1. Is het salaris passend bij de baan die je krijgt? Het is maar 100 euro er bij, maar check marktconformiteit
2. Het maakt niet uit dat andere collega's een grotere salarisstap krijgen mits de functie gelijkwaardig is. Dat kan ik uiteraard niet beoordelen.
3. Het lijkt erop alsof je niet tevreden was over het salaris zodat je per definitie niet tevreden bent met deze verandering. Dat is echter een ander probleem. Probeer eens te kijken elders (in dezelfde regio, zelfde soort baan) wat de beloning daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:41

Afgelopen week heb ik daarvoor een functioneringsgesprek gehad. Daarbij heb ik te horen gekregen dat ze zeer tevreden met mij zijn en er eigenlijk geen verbeterpunten zijn (voor nu). Ik doe eigenlijk al veel meer dan ik zou moeten doen en het bedrijf leunt gigantisch op mij en één andere collega. Ik heb toen ook te horen gekregen dat ik - samen met 3 anderen - dus promotie heb gemaakt, allemaal naar senior. Onze rollen zijn vergelijkbaar, maar zeker niet hetzelfde (we werken met specialties, waarbij ik de zwaarste rol heb van iedereen die nu senior rol heeft).
De promotie betekent natuurlijk ook functieverzwaring: mensen begeleiden en extra (pittigere) taken. Hierbij wordt het salaris van alle seniors gelijk getrokken.
Als je een functieverzwaring krijgt, zou daar in mijn ogen een salarisverhoging bij horen. Tenzij ook jullie functie omschrijving wordt gewijzigd.
Zoals @Jumpiefox ook aangeeft; geef vooral in een persoonlijk gesprek met je leidinggevende aan waarom jij vindt dat je extra betaald moet krijgen. Zowel met betrekking tot de functieverzwaring als voor het feit dat je meer verantwoordelijkheden hebt als je collega's.
Nu voelt dit vrij unfair, omdat ik hiervoor een stuk meer verdiende dan de rest die ook promotie heeft gekregen. Ik heb er destijds hard voor onderhandeld (waarbij ik weet dat collega's dat niet hebben gedaan). Het extra salaris dat ik krijg is vrij klein (minder dan 100 euro), terwijl andere collega's er 200-300 euro op vooruit gaan.
Je hebt dus hard onderhandeld voor 150 euro bruto? Dan zou ik voor mezelf bepalen of het feit dat jullie salarissen gelijk worden getrokken voor jou een deal breaker is.
Zelf zie ik 150 euro nu niet echt als een wezenlijk verschil, maar misschien zie jij dit anders.
Nu zeg ik eerlijk: dit voelt best zuur en niet eerlijk. Het voelt demotiverend. Het lijkt mij dat je mensen moet beoordelen op hun individuele prestaties (en dus ook beoordelen en promoten vanuit de oude situatie, in plaats van alles gelijktrekken). Naast het feit dat het krom voelt vergeleken met andere collega's, voelt het ook als een vrij slechte promotie met alle nieuwe verantwoordelijkheden die er tegenover staan. Nu is dit sowieso iets wat al langer maalt: ik vind niet dat mijn salaris in verhouding staat, met wat ik allemaal presteer. Ik heb komende week nog de mogelijkheid om in gesprek te gaan over mijn nieuwe verantwoordelijkheden, waarbij ik ook mijn salaris kan aankaarten.
Zoals hierboven al aangegeven, ga hierover in gesprek met je leidinggevende. Maak je gevoelens/emoties kenbaar en geef aan wat dit alles met je doet. Zolang je dit niet uitspreekt zal er sowieso niets veranderen.

Tot slot:
Misschien een idee om met je leidinggevende in gesprek te gaan over secundaire arbeidsvoorwaarden?
Als de primaire voorwaarden (=salaris) gelijk moeten worden getrokken per functiegroep, misschien biedt dit dan nog wel de kans om onderscheid te maken in de secundaire voorwaarden?
Vraag bijvoorbeeld eens naar opleidingen, een lease auto, betere pensioenregeling, etc? Beloning krijgen voor je werk zit in meer dan alleen je bruto (en dus netto) salaris in mijn ogen.

[ Voor 4% gewijzigd door m181087 op 03-03-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Als je de beloning te laag vindt, kun je die promotie ook gewoon weigeren en zeggen dat je liever in een junior functie blijft werken.

Of jij en je werkgever dat leuk gaan vinden, dat is een andere vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:33
Als ik het goed begrijp zijn dus de salarissen van de nieuwbakken seniors gelijkgetrokken, en genormeerd naar de best betaalde senior. Uit je woorden maak ik op dat jij die senior bent.

Het bedrijf waarvoor je werkt lijkt dus een beetje van mening dat je redelijk goed betaald werd voor je oude functie, zo niet overbetaald.

Of dat zo is... geen idee, sorry. Wellicht is je werkgever een vrek. Wellicht is de hele situatie marktconform, en zit je te zeuren. Wellicht zit de waarheid daar ergens tussenin.

In het algemeen denk ik niet dat ze een onredelijke beslissing hebben gemaakt, en ze geven aan dat het slikken of stikken is. Als je er werkelijk niet mee eens bent, of plots motivatie mist, is het inderdaad eens een goed idee te praten met een andere werkgever. Wellicht kunnen zij je een beter salaris bieden. Het is zeker ook het laatste pressiemiddel tegen je huidige werkgever - zij bieden meer, wat bieden jullie? En, als je er samen dan niet uitkomt, dan heb je een andere baan tegen een beter salaris.

Of niet natuurlijk, en bleek de hele zaak toch marktconform :+

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Zo te lezen zit je er meer mee dat je collega's gelijk worden getrokken qua salaris dan dat je een andere titel krijgt.

Voorheen vond je dat je een goede deal had gemaakt en nu moet je dus ongeveer hetzelfde doen (alleen nu ook op papier in je takenpakket) voor iets meer geld maar nu heb je er opeens problemen mee.

Zo te lezen komt er nog een moment aan om het vaste contract te bespreken. Daar ligt wellicht nog een kans om ze te overtuigen dat je nog steeds meer moet verdienen dan je collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Was je voorheen wel tevreden met je salaris? Ben je een starter of heb je hiervoor al bij andere bedrijven gewerkt? Als je starter bent en nu dan de classificatie "senior" hebt, is dat natuurlijk mooi meegenomen, even onafhankelijk van het salaris.

Op zich vind ik een tussentijdse verhoging van 100 euro (bruto of netto?) helemaal niet gek, je krijgt later dit jaar tenslotte nog een vast contract met mogelijk ook weer een (kleine) verhoging en eind van het jaar weer een beoordelings- of functioneringsgesprek waar ook weer een verhoging bij hoort.

Als er meer aspecten zijn in deze baan waar je niet tevreden over bent, kun je altijd verder kijken natuurlijk. Misschien dat een groter bedrijf ook wat meer salaris kan bieden.

[ Voor 0% gewijzigd door Dinmi op 03-03-2020 11:38 . Reden: typo ]

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
Tijd om te "shoppen": Zoek een beter aanbod extern en als gevonden ga je een nieuwe uitdaging aan.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Laatst online: 22:07
Probeer je geluksgevoel niet teveel af te laten hangen van jouw salaris ten opzichte van dat van je collega's. Dat jij in het verleden (eenmalig) beter onderhandeld hebt, wil dat zeggen dat je tot je pensioen recht hebt om permanent een hoger salaris dan hen te blijven ontvangen?

Misschien is het beter om enkel te kijken naar de vraag: vind ik de beloning in verhouding staan tot de uit te voeren werkzaamheden?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 23:43
Salaris van collega’s doet niet ter zake. Als het loon naar werken is én inhoudelijk interessant, blijf. Zo niet, kijk verder...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Stop met kijken naar andere collega's. Het heeft geen zin en bederft alleen je motivatie. Het lijkt erop dat het bedrijf nieuw is of dat je er nog niet heel lang zit (je hebt nog geen vast contract). Plan een gesprek met je leidinggevende/directeur in over je jaarplan (die bereid je zelf al voor). Vraag bijvoorbeeld of je cursussen mag doen en kijk waar de directeur naar toe wil met zijn bedrijf en hoe jij daar bij past. Toon een positieve en enthousiaste instelling, in plaats van zeuren over 100 euro meer en bekijk dan hoever je komt. Klopt het over een jaar nog steeds niet, ga solliciteren of zelf een bedrijf opzetten, dan kun je je eigen salaris bepalen (wel meer risico en harder werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:27
TS doet mij denken aan de gemiddelde chauffeur. 90% van alle mensen vindt dat zij bij de top 10% horen. Met andere woorden, mensen overschatten zichzelf en hun impact binnen een bedrijf vaker wel dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinke
  • Laatst online: 24-12-2024
Je kan het ook zo bekijken: van je andere collegas wordt nu veel meer inspanning gevraagd daar voorheen. Daar staat meer loonsverhorhoging tegenover. Jij deed al een extra inspanning, en ontving daarvoor al een stukje meer, vandaar dat de sprong bij jou wat minder ver rijkt zowel financieel als functie inhoudelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astr0blaster
Ten eerste, bedankt voor alle reacties! Ook fijn als ze kritisch zijn. Het is lastig om overal op te reageren, maar ik probeer hierbij op de belangrijkste punten te reageren.

Stukje extra toelichting:
- Het bedrijf waar ik werk bestaat nog niet mega lang en ‘het management’ (lees: de oprichters) hebben nog)niet mega veel ervaring in managen, dit is ook iets wat ze zelf toegeven. Daarom gaan zaken bij ons ook wel iets anders dan de gemiddelde corporate. Er wordt vrij goede omzet en winst gemaakt, maar het management is wel erg op de centen. Dat vind ik vrij frustrerend soms. Mijn inbreng vind ik al langer niet in verhouding staan met mijn bijdrage. In Juli krijg ik een vast contract (tenzij er iets heel geks gebeurt). Echter hebben ze nu al gezegd dat ze niet willen dat ik dan opnieuw over salaris begin, omdat ik nu al een (kleine) verhoging krijg.
- Ik zal het loslaten mezelf eindeloos te vergelijken met collega's, al blijf ik bij mijn punt: ik vind het (nieuwe) salaris niet in verhouding staan met mijn (nieuwe) werkzaamheden. Maar dat is dus iets wat ik sowieso al wel vond.
- Ik krijg er heel concreet de volgende verantwoordelijkheden erbij: 1) eindverantwoordelijk voor projecten van juniors en ze hierin begeleiden (eerst was ik enkel verantwoordelijk voor mijn eigen werk) 2) ik ga me ook actief bemoeien met zaken zoals acquisitie en 3) actief meedenken over strategische keuzes. Hier moet ik wel echt energie in gaan steken.

Natuurlijk ben ik vervangbaar in the end. Maar ze hebben veel moeite met gekwalificeerde mensen vinden en ik weet simpelweg hoe belangrijk mijn rol momenteel is. Nu valt over alles te discussiëren lijkt me, ook al wordt de indruk gewekt dat dit niet zo is. Want elke euro die ze mij niet hoeven uit te betalen, verdwijnt in hun broekzak. Echter denk ik wel dat ze in een ultimatum bereid zijn mij een stuk meer te betalen. Alleen tot hoever moet ik gaan?
Jumpiefox schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 00:05:
Dat ze niet iedereen een persoonlijke aanbieding doen vind ik niet eens zo gek. Veel bedrijven doen dat niet meer en trekken mensen in dezelfde functies gelijk en geven performers dan bijvoorbeeld een persoonlijk toeslag/bonussen etc.

Ik zou het ook hebben over "groei". Als jullie geen CAO of schalen hebben waarin je kan groeien wat is dan de bedoeling.
President schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 06:17:
[...]

Hmm, op veel plaatsen wordt gewoon met een functiegroep systeem gewerkt met treden... Daarbij krijg je er jaarlijks een trede bij, hoe je ook presteert. Bijvoorbeeld het onderwijs, de zorg en andere overheidsfuncties.

Maar voor jou is de keuze simpel: je accepteert het of je vertrekt. Het bedrijf zal het in het laatste geval vast jammer vinden, maar over een half jaar word je echt niet meer gemist omdat een ander jouw taken/functie heeft overgenomen.

Maar; ik lees dat je nog geen vast contract hebt. Misschien daar even op wachten, dat maakt het onderhandelen bij een volgende werkgever wat makkelijker.
Goed punten, dat wil ik ook zeker doen. Alleen ze willen geen vooruitzicht op een salarisverhoging of een bonus (trapsgewijs) koppelen aan doelen of een nieuw contract. Dat lijkt mij nogal krom, toch? Ik zou er vrede mee hebben als dit mijn nieuwe salaris zou zijn voor nu, waarbij ik bij mijn nieuwe contract (juli) weer zou kunnen onderhandelen. Maar ze hebben gezegd dat niet meer te willen doen in 2020.
donleone83 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:09:
BastaRhymez schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:53:
Geen idee of je onredelijk bent. Denk dat dat van meerdere factoren afhankelijk is.
Weet je bijvoorbeeld wat de achterliggende gedachte van het bedrijf is om het junior / senior systeem te introduceren? Is dat omdat ze een senior dan tegen een duurder tarief weg kunnen zetten? Of maakt dat helemaal niks uit, omdat jullie allemaal "intern" werken en niet voor een andere klant (geen idee namelijk wat voor werk je doet).

Aangezien jullie niet met een CAO werken, hebben jullie wel een functiehuis en bijbehorend salarishuis?
Voor de beeldvorming: Ik werk bij een bedrijf met CAO, maar hebben daarnaast ook een eigen functiehuis gekoppeld aan een salarishuis. Voor iedereen binnen ons bedrijf is dus duidelijk welk salaris bij welke functie hoort. Nu is het wel zo, dat iedere functie een aantal tredes kent, en hoe hoger in de boom je komt, hoe meer tredes er geïntroduceerd worden.
Zo loopt bijvoorbeeld onze eerste schaal (receptioniste e.d.) van 2.036 euro (trede 0) t/m 2.674 euro (trede 24), maar loopt een manager (die een complete business unit runt van > 100 man) van 7.036 euro (trede 0) t/m 10.004 euro (trede 40). Ondanks dat wij iets van 20 managers hebben rondlopen (bedrijf is >3.000 man groot), kan er nog wel onderscheid worden gemaakt in beloning.

Daarnaast vraag ik mij af, minder dan 100 euro erbij, maar op welk bedrag? Heb je nu 2.400 euro en ga je naar 2.500 euro? Of ga je van 4.400 euro naar 4.500 euro? Daar zit nog wel een verschil in. Je geeft aan een "stuk meer" te verdienen dan je collega's (voor de promotie), maar het verschil is "maar" 100 tot 200 euro. Dus ja, op 2.400 euro begrijp ik dat het een redelijk verschil is, maar op 4.400 euro vind ik het best wel mee vallen. Natuurlijk is het raar, om alle salarissen gelijk te trekken. Maar trekken ze deze tot op de euro's gelijk of op de functieschaal gelijk (dus iedereen naar functieschaal X, maar wel op een andere trede?). Het tweede vind ik namelijk niet zo gek.

Verder kan ik je aanraden om ook niet te veel naar je collega's te kijken en wat zij verdienen. Jij denkt wellicht dat je zoveel extra taken doet, die je collega's niet doen. Maar andersom zullen er vast ook wel taken zijn, die je collega's wél doen, maar jij niet. Het is daarom ook moeilijk te vergelijken.

Overigens herken ik het wel hoor, om te vergelijken met je collega's. Toen ik 10 jaar geleden begon met werken, maakte ik mij ook druk dat mijn ene collega (met meerdere jaren ervaring) een flinke zak geld extra kreeg. We deden immers toch hetzelfde werk? Nu ik er op terug kijk, zie ik best in dat hij toch wel wat meer deed dan ik en ook meer ervaring met zich mee droeg (duh, hij had al meerdere jaren ervaring, ik kwam net om het hoekje kijken). Laten we zeggen dat met de jaren de wijsheid is gekomen om je niet blind te staren op salaris en je collega's. Ik zie het andersom nu ook gebeuren. Dat jongere collega's zich met mij aan het vergelijken zijn. Waarom ik X salaris krijg en zij niet. Aan nieuwe collega's die ik begeleid, leg ik uit dat ik het vroeger ook deed maar dat je er eigenlijk geen bal mee opschiet. Je wordt er misschien zelfs wel minder "gelukkig" van, terwijl het helemaal niet nodig is. Doe eerst maar eens ervaring op, dan volgt het bijbehorende salaris vanzelf. Belangrijkste is dat je een leuke (uitdagende) baan hebt en daar voldoening uit haalt. Ik moet er niet aan denken om elders te werken, waar ik misschien 200 - 500 euro per maand meer krijg, maar wel iedere dag met tegenzin van huis vertrek. Dan heb ik toch liever die paar honderd euro minder en wél plezier in wat ik doe!

Dus vraag jezelf af, los van je promotie, heb je nog plezier in je werk? Vind je de extra uitdaging die je wordt geboden ook leuk? Zo nee, vind je jouw oude functie nog wel leuk? Blijf daar dan in hangen en ga niet voor de promotie. Doe de dingen waar je plezier uit haalt, maar doe niet de dingen die de baas graag wilt dat je doet zonder daar zelf plezier en voldoening uit te halen.
Tet is zeker niet hoe het er aan toe gaat zoals bij de gemiddelde corporate. Zie ook mijn algemene reactie boven jouw quote. Het junior-senior systeem is er voor twee redenen: meer verantwoordelijkheid geven aan bepaalde mensen binnen het bedrijf en 2) een ander tarief bij klanten factureren. Wij hebben naast een CAO ook geen functiehuis o.i.d.
De bedragen schommelen allemaal rond de 2400-2700 bruto.

Er is bij ons ook geen sprake van treden of iets. Dus het salaris wordt allemaal gelijk, ondanks onze werkzaamheden dat niet zijn.
Napo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:24:
[...]

Natuurlijk is niet zo natuurlijk als je het doet lijken. Wellicht is je oude takenpakket dat van de nieuwe rol "seniors" en veranderd er in feiten niets.

Wat is concreet de verzwaring van de functie die er is? Waren dit taken die je voorheen al deed - net zoals de overige seniors - of komen deze taken uit de lucht vallen?

Mensen begeleiden is een basistaak voor een senior en zelfs een mediors (richting junior that is). Daarnaast geef je aan dat je al dat je meer doet dan je zou moeten doen en ze op je leunen, dus hier ook; wat is er nieuw?

Een nieuwe functienaam is niets meer dan dat.
Zie begin van deze post, dat licht het iets meer toe.
Dinmi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:02:
Was je voorheen wel tevreden met je salaris? Ben je een starter of heb je hiervoor al bij andere bedrijven gewerkt? Als je starter bent en nu dan de classificatie "senior" hebt, is dat natuurlijk mooi meegenomen, even onafhankelijk van het salaris.

Op zich vind ik een tussentijdse verhoging van 100 euro (bruto of netto?) helemaal niet gek, je krijgt later dit jaar tenslotte nog een vast contract met mogelijk ook weer een (kleine) verhoging en eind van het jaar weer een beoordelings- of functioneringsgesprek waar ook weer een verhoging bij hoort.

Als er meer aspecten zijn in deze baan waar je niet tevreden over bent, kun je altijd verder kijken natuurlijk. Misschien dat een groter bedrijf ook wat meer salaris kan bieden.
Ook niet helemaal eerlijk gezegd. Betreft full-time werken ben ik een starter, maar ik heb al wel veel ervaring in de branche van tijdens mijn studie.
Het kromme vind ik dat ze hebben gezegd bij het nieuwe contract (juli) niet open te staan voor nieuwe onderhandelingen en dit gewoon de verhoging is (in werkelijkheid denk ik wel dat ze dit zijn als ik laat weten er niet mee akkoord te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astr0blaster
Aangezien mijn vorige post vrij lang is, hier een korte opvolgende vraag:
Ik snap dat ik niet moet beginnen over het salaris van mijn collega's (misschien hebben die het inderdaad wel verdiend).

Maar is het terecht van mij dat ik een punt maak over -in mijn ogen- een magere salarisverhoging die voor de komende 12 maanden vast staat (dus ook niet gekoppeld kan worden aan leerdoelen/persoonlijke ontwikkeling), terwijl ik meer verantwoordelijkheid draag (en ik dit niet in verhouding met het salaris vind staan)? Ik kan hier goede argumenten voor aandragen natuurlijk. Mijn nieuwe contractbespreking is in juli. Ik zou eigenlijk tegen ze willen zeggen: 'bedankt voor het nieuwe salaris, echter wil ik tzt de voorwaarden van mijn contract opnieuw bespreken en nu niks toezeggen.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:35
Misschien dekt je functie dan niet helemaal als je je ook met acquisitie en strategische zaken bemoeit? Wellicht is dat nog een aanknopingspunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:53
Je kan maar degelijk onderhandelen als je je alternatief kent.

Probeer maar eens uit te zoeken wat je in een ander bedrijf zou kunnen verdienen in een gelijkaardige job met jouw ervaring.

Niks belet je om eens ergens te solliciteren, en een jobaanbod te versieren. Dan heb je pas echt onderhandelingsmateriaal, en je hoeft ook niet te zeggen dat je dat aanbod al hebt.

De slechtste onderhandeling start je met : he, heb gehoord dat collega piet en wim x verdienen, ik doe meer, dus ik moet meer.

Hoe hard je het speelt moet je zelf uit maken. Als je bereid bent om op te stappen en elders te gaan werken, dan kan je echt keihard spelen, anders blijft het kletsen en proberen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Astr0blaster schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:28:
Stukje extra toelichting:
- Het bedrijf waar ik werk bestaat nog niet mega lang en ‘het management’ (lees: de oprichters) hebben nog)niet mega veel ervaring in managen, dit is ook iets wat ze zelf toegeven. Daarom gaan zaken bij ons ook wel iets anders dan de gemiddelde corporate. Er wordt vrij goede omzet en winst gemaakt, maar het management is wel erg op de centen. Dat vind ik vrij frustrerend soms. Mijn inbreng vind ik al langer niet in verhouding staan met mijn bijdrage. In Juli krijg ik een vast contract (tenzij er iets heel geks gebeurt). Echter hebben ze nu al gezegd dat ze niet willen dat ik dan opnieuw over salaris begin, omdat ik nu al een (kleine) verhoging krijg.
- Ik zal het loslaten mezelf eindeloos te vergelijken met collega's, al blijf ik bij mijn punt: ik vind het (nieuwe) salaris niet in verhouding staan met mijn (nieuwe) werkzaamheden. Maar dat is dus iets wat ik sowieso al wel vond.
- Ik krijg er heel concreet de volgende verantwoordelijkheden erbij: 1) eindverantwoordelijk voor projecten van juniors en ze hierin begeleiden (eerst was ik enkel verantwoordelijk voor mijn eigen werk) 2) ik ga me ook actief bemoeien met zaken zoals acquisitie en 3) actief meedenken over strategische keuzes. Hier moet ik wel echt energie in gaan steken.
Het is logisch dat ze hand op de knip houden als je een nieuw bedrijf hebt. Probeer bedrijf strategie te koppelen aan jouw doelen en daar eventueel een bonus/salaris aan te koppelen. Maak voor jezelf een plan waar jij wil zijn (cursus, techniek, persoonlijk), kijk of dat lukt bij huidige werkgever en zo niet heb jij het oprecht geprobeerd.

Vast contract bij klein bedrijf boeit ook niet echt en volgens mij ben je enorm gefrustreerd over de situatie, wat je niet verder helpt. Dreigen met andere baan heeft vaak geen zin en kun je maar 1x doen (en als ik je werkgever zou zijn, zou ik al klaar met je zijn). Wat je ook kunt doen is gewoon weer focussen op jezelf en niet de lead uithangen, maar gewoon senior op een project zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:26
Je krijgt nieuwe verantwoordelijkheden maar heb je ook al laten zien dat je die goed kan waarmaken? (Acquisitie en begeleiden junioren op hun eigen projecten). Loop je niet op de zaken vooruit om gelijk al daarvoor betaald te willen worden? Als management snap ik de move wel om medewerkers betrokken proberen te krijgen maar niet gelijk iedereen ook al te betalen alsof ze vakvolwassen zijn op het vlak van de nieuwe verantwoordelijkheden. Laat eerst eens zien dat je er goed zo niet beter dan anderen bent in het oppakken van de gewenste competenties en gebruik dat, als je het ook waarmaakt, als argument voor een hogere trede binnen je schaal of persoonlijke toeslag.

Dat gelijke functies beiden senior een gelijk salaris krijgen vind ik niet gek. Is het onderliggende probleem niet dat je je meer senior voelt dan de anderen die als zodanig aangemerkt zijn? Wat zijn daarvoor je argumenten anders dan dat je meer onderhandeld hebt dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:29

MLLL

Palm Treo 650

De grote vraag is eigenlijk.
'Wat is een eerlijk salaris'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:07
Elke senior hetzelfde betalen? en hoe zit dat dan bij aanvullende opleidingen/cursussen en windows msce stuff? als ze het over eerlijk aan het hebben zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

NOFI, maar je lijkt jezelf wel érg goed te vinden. Als ik je collega was zou ik dat erg arrogant vinden. Heb je al eens geprobeerd om je in hun te verplaatsen en te kijken of je vanuit hun perspectief ook daadwerkelijk zo goed bent als dat jij vindt dat je bent?

Vergeet niet dat iedereen zichzelf de beste vindt- ook die ene collega waarvan iedereen weet dat hij het eigenlijk niet snapt.

Mocht je wel overtuigd zijn van jezelf en mocht dat gerechtvaardigd zijn, dan moet het natuurlijk geen enkel probleem zijn om het hard te spelen en een hoger loon te eisen/ een andere baan te zoeken. Ten slotte wil men echt wel betalen voor goed personeel, en als een bedrijf dat niet wil kan je je afvragen of je daar wel moet willen werken.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinke
Astr0blaster schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:41:
Aangezien mijn vorige post vrij lang is, hier een korte opvolgende vraag:
Ik snap dat ik niet moet beginnen over het salaris van mijn collega's (misschien hebben die het inderdaad wel verdiend).

Maar is het terecht van mij dat ik een punt maak over -in mijn ogen- een magere salarisverhoging die voor de komende 12 maanden vast staat (dus ook niet gekoppeld kan worden aan leerdoelen/persoonlijke ontwikkeling), terwijl ik meer verantwoordelijkheid draag (en ik dit niet in verhouding met het salaris vind staan)? Ik kan hier goede argumenten voor aandragen natuurlijk. Mijn nieuwe contractbespreking is in juli. Ik zou eigenlijk tegen ze willen zeggen: 'bedankt voor het nieuwe salaris, echter wil ik tzt de voorwaarden van mijn contract opnieuw bespreken en nu niks toezeggen.'
Wat is een jaar nu? 12 maand. Is zo voorbij. Doe gewoon je best en bij de volgende evaluatie zie je wel weer. En brengt het niets financieel op volgende ronde, weet dan wel dat deze ervaring enorm waardevol is op je cv, die je dan ten gelde kan maken bij een andere, volgende werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinke

De bedragen schommelen allemaal rond de 2400-2700 bruto.

Er is bij ons ook geen sprake van treden of iets. Dus het salaris wordt allemaal gelijk, ondanks onze werkzaamheden dat niet zijn.
Maar jullie hebben dan toch een salariswagen of iets in die aard neem ik dan aan? Misschien dat je daar wat vooruitgang kan scoren? Kleine bedrijven hebben vak nog geen strikte car policy, daar bepaald de baas welke wagen, misschien kan je een leukere lease wagen regelen, dat kost het bedrijf niet zo veel en is vaak een waardering voor je extra inspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je gaat er 100 euro op vooruit, maar je vindt het niet eerlijk dat de rest hetzelfde salaris krijgt als jij, omdat jij beter van je af kon bijten tijdens het sollicitatiegesprek? Dit is je salaris bepalen op hoe assertief je bent, niet op basis van je prestaties en waarde voor het bedrijf.

Als ze iedereen 100 euro hadden gegeven, was je wel tevreden, maar nu je hoort dat je hetzelfde salaris ontvangt als een collega vindt je het opeens niet leuk meer. Ik krijg een beetje het gevoel dat je jezelf meer waard vind dan de rest, omdat je toevallig beter kon onderhandelen... Ik zou je in ieder geval niet graag als collega willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:29
Hoe veel je collegas verdienen heb jij weinig mee te maken. Dat is geen argument.

Waar het om gaat is 2 zaken:
- Hoe veel ben je waard? Kijk hiervoor bij andere bedrijven en wat marktconform is.
- Word je functie daadwerkelijk zwaarder? Zo ja dan is een grotere salarisverhoging logisch.

Persoonlijk zou ik een verhoging van 100 euro in een jaar sowieso niet accepteren. Maar ik ben nog jong dus kan flink groeien. Heb afgelopen jaar al meer dan 200 verhoging vanuit CAO akkoord gehad en daar komt dan nog mijn gewone verhoging op basis van prestaties bovenop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 14:27
@Verwijderd Ik vind het helemaal niet gek dat je op tweakers jezelf vergelijk met je collega's en ik zou de opmerkingen 'iedereen vind zichzelf het beste' lekker negeren. Je probeert gewoon te onderstrepen dat je een goede jonge werknemer bent en daar is 'beter dan de rest' ook gewoon een goed voorbeeld voor. Veel lezen dan gelijk 'arrogant', terwijl je dat helemaal niet zo bedoeld volgens mij.

Voor jezelf:
- Schrijf op wat jij het afgelopen jaar extra gedaan heb voor het bedrijf.
- Zoek uit wat je kan verdienen door te solliciteren of wat online research
- Zoek uit wat je over 5 jaar wil verdienen en hoe je dat gaat doen. Bijv. kun je dat bereiken bij je huidige baas of moet je daarvoor 1x overstappen of is het daarvoor nu nog te vroeg omdat je nog niet de benodigde ervaring hebt.
- Bepaal elk jaar het volgende trio Salaris/Zelfontwikkeling/Werksfeer opnieuw en als 2 van de 3 onvoldoende zijn moet je gaan nadenken over iets anders of wat er mis gaat op je huidige werk.

Voor bij de baas:
- Benoem wat jij extra doet punt voor punt, echt heel veel werknemers snappen niet dat ze moeten vertellen wat ze doen en gaan er van uit dat de leidinggevende dit weet. Mijn ervaring is dat je het beste ze constant op de hoogte kan houden waar je mee bezig bent.
- Maak ze duidelijk dat als ze niet nog eens willen onderhandelen bij een vaste aanstelling, dat dit dan het moment is om te onderhandelen over het salaris van de vaste aanstelling. Bijv. nu 100 euro en bij de vaste aanstelling nog eens 200 erbij. Toevallig kreeg ik exact hetzelfde te horen een jaar geleden en moesten ze achter hun oren krabben toen ik zei 'dan moeten we nu onderhandelen' :p
- Als ze vertellen over dat 'gelijk trekken' van de salarissen, wijs ze dan op wat jij extra voor ze doet en vraag ze wat ze dat waard vinden en je kunt dan best zeggen dat je het daar niet mee eens bent omdat graag persoonlijk beoordeeld wil worden.
- Deel je toekomstplaatje, laat zien dat je je erover nadenkt en dat je toekomst ziet bij het bedrijf. Tegenwoordig zijn veel medewerkers al weg voordat ze vechten voor het salaris wat ze willen, terwijl ze het op zelfontwikkeling/werksfeer vlak goed vertoeven hebben. Leidinggevende gaan hier volgens mij ook al een beetje van uit en zijn al vaker teleurgesteld dat ze dus voor jou ook de moeite niet doen, tenzij je ze op andere gedachte brengt ze gaan denken 'dit is een goeie, die willen we houden'.

Dit even in het kort hoe ik erover denk ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 04-03-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-09 22:43
Volgens mij is jouw behoefte : faire toepassing van een functiewaarderingsmodel. De Hay methodiek is een bekende methodiek, maar er zijn er veel meer.

Ik werk bij een middel-groot bedrijf zonder CAO, maar een functies zijn degelijk omschreven en gewaardeerd. Het functiehuis wordt regelematig herzien, incl de bijbehorende salarisschalen en de OR heeft daar een belangrijke rol in.

Maar ja, dat is allemaal ver van de praktijk waar jij in verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

3DDude

I void warranty's

`ach het is goed om er wel een beetje mee bezig te zijn.

Maar de range 2400 - 2700 bruto is wel best laag. Zeker als je het labeltje Senior opgeplakt krijgt.
Ik zou zeggen kom met een tegenvoorstel en maak afspraken over de toekomst.

Hoe dan ook ik heb ook jaren voor de spreekwoordelijke appel en ei gewerkt, maar zorgde wel altijd dat ik mezelf bleef ontwikkelen en certificeringen ging halen. (Had ook collega's die deden dat niet want maakte voor salaris toch niet echt uit..). Zodra je dan een keer overstapt naar je volgende bedrijf maak je opeens een sprong.

Success

[ Voor 4% gewijzigd door 3DDude op 04-03-2020 10:39 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 13:03

LankHoar

Langharig tuig

Vragen die ik zou stellen:
- De verantwoordelijkheid die ik er bij krijg vind ik erg groot. Hoe vinden jullie die in verhouding staan met de 100 euro die ik extra ga krijgen?
- Waarom gooien jullie nu al de deur dicht voor toekomstige onderhandelingen?
- Hoe willen jullie mij motiveren om mijn best te doen, als ik geen vooruitzicht heb op groei en hoger salaris, of onderhandeling daarover?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Mijn inbreng vind ik al langer niet in verhouding staan met mijn bijdrage.
Kijk, ik denk dat je hier het uiteindelijke probleem hebt en dat de rest slechts fluff eromheen is.
Ga hierover praten en niet over je collega's of vast contract of promotie of weet ik veel wat je er nog meer omheen kan verzinnen.
In Juli krijg ik een vast contract (tenzij er iets heel geks gebeurt). Echter hebben ze nu al gezegd dat ze niet willen dat ik dan opnieuw over salaris begin, omdat ik nu al een (kleine) verhoging krijg.
Lijkt me een heel redelijk uitgangspunt, je krijgt niet elke maand verhoging.
Of hoe ik het zou brengen : Je mag nu gaan oefenen met de extra verantwoordelijkheden en als dat bevalt dan uit zich dat in Juli in een salarisverhoging.
Echter denk ik wel dat ze in een ultimatum bereid zijn mij een stuk meer te betalen. Alleen tot hoever moet ik gaan?
Tja, jij bent degene die jezelf onmisbaar verklaart, die zegt dat ze wel meer gaan betalen in een ultimatum, dan moet je niet nu opeens gaan afzwakken en vragen tot hoever je moet gaan. Want je moet het randje gaan en waar dat ligt dat is aan jezelf.
Getuige wat je hier schrijft kan je op staande voet ontslag nemen en dan komen ze wel naar jou toe. Maar of ze dat ook doen is afhankelijk van hoeveel waarheid jij hier schrijft.
Goed punten, dat wil ik ook zeker doen. Alleen ze willen geen vooruitzicht op een salarisverhoging of een bonus (trapsgewijs) koppelen aan doelen of een nieuw contract. Dat lijkt mij nogal krom, toch?
Waarom? Je hebt die 100 euro extra nog niet eens aangetoond te verdienen, waarom dan over verder in de toekomst praten. Laat eerst maar eens zien dat je die 100 euro waard bent.
Ik zou er vrede mee hebben als dit mijn nieuwe salaris zou zijn voor nu, waarbij ik bij mijn nieuwe contract (juli) weer zou kunnen onderhandelen. Maar ze hebben gezegd dat niet meer te willen doen in 2020.
Ik denk dat je niet begrijpt wat onderhandelen inhoud, dat is namelijk niet dat jij altijd maar je zin krijgt.
In principe zou je vrede moeten hebben met je huidige situatie, want uiteraard kan je in juli weer onderhandelen over je salaris. Enkel geven ze nu al aan dat de uitkomst dan niet naar jouw wens zal gaan, maar de onderhandeling kan gewoon doorgaan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astr0blaster
Het is nogal een geode om op elk punt te reageren. Dus again: ik reageer enkel op de belangrijkste punten, maar ik heb wel alles gelijk. Bedankt, vooral voor de goede tips!

Ik begrijp goed dat het wellicht arrogant overkomt om over jezelf te schrijven dat je 'goed bent'. In het echt ben ik vrij bescheiden en zal ik zoiets nooit hardop zeggen natuurlijk. Tegen niemand. Maar het lijkt me wel goed om te benoemen om de situatie te schetsen. Lijkt me nogal een verschil of je een 'under' of 'over' performer bent.
Furion2000 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:14:
@Verwijderd Ik vind het helemaal niet gek dat je op tweakers jezelf vergelijk met je collega's en ik zou de opmerkingen 'iedereen vind zichzelf het beste' lekker negeren. Je probeert gewoon te onderstrepen dat je een goede jonge werknemer bent en daar is 'beter dan de rest' ook gewoon een goed voorbeeld voor. Veel lezen dan gelijk 'arrogant', terwijl je dat helemaal niet zo bedoeld volgens mij.

Voor jezelf:
- Zoek uit wat je over 5 jaar wil verdienen en hoe je dat gaat doen. Bijv. kun je dat bereiken bij je huidige baas of moet je daarvoor 1x overstappen of is het daarvoor nu nog te vroeg omdat je nog niet de benodigde ervaring hebt.
- Bepaal elk jaar het volgende trio Salaris/Zelfontwikkeling/Werksfeer opnieuw en als 2 van de 3 onvoldoende zijn moet je gaan nadenken over iets anders of wat er mis gaat op je huidige werk.

Voor bij de baas:
- Benoem wat jij extra doet punt voor punt, echt heel veel werknemers snappen niet dat ze moeten vertellen wat ze doen en gaan er van uit dat de leidinggevende dit weet. Mijn ervaring is dat je het beste ze constant op de hoogte kan houden waar je mee bezig bent.
- Maak ze duidelijk dat als ze niet nog eens willen onderhandelen bij een vaste aanstelling, dat dit dan het moment is om te onderhandelen over het salaris van de vaste aanstelling. Bijv. nu 100 euro en bij de vaste aanstelling nog eens 200 erbij. Toevallig kreeg ik exact hetzelfde te horen een jaar geleden en moesten ze achter hun oren krabben toen ik zei 'dan moeten we nu onderhandelen' :p
- Als ze vertellen over dat 'gelijk trekken' van de salarissen, wijs ze dan op wat jij extra voor ze doet en vraag ze wat ze dat waard vinden en je kunt dan best zeggen dat je het daar niet mee eens bent omdat graag persoonlijk beoordeeld wil worden.
- Deel je toekomstplaatje, laat zien dat je je erover nadenkt en dat je toekomst ziet bij het bedrijf. Tegenwoordig zijn veel medewerkers al weg voordat ze vechten voor het salaris wat ze willen, terwijl ze het op zelfontwikkeling/werksfeer vlak goed vertoeven hebben. Leidinggevende gaan hier volgens mij ook al een beetje van uit en zijn al vaker teleurgesteld dat ze dus voor jou ook de moeite niet doen, tenzij je ze op andere gedachte brengt ze gaan denken 'dit is een goeie, die willen we houden'.

Bedankt voor de tips! Super fijn. De punten ga ik opschrijven.
Furion2000 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:14:

Voor jezelf:

Voor bij de baas:

Bedankt voor de tips! Super fijn. De punten ga ik opschrijven.
Slinke schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:32:
[...]

Maar jullie hebben dan toch een salariswagen of iets in die aard neem ik dan aan? Misschien dat je daar wat vooruitgang kan scoren? Kleine bedrijven hebben vak nog geen strikte car policy, daar bepaald de baas welke wagen, misschien kan je een leukere lease wagen regelen, dat kost het bedrijf niet zo veel en is vaak een waardering voor je extra inspanning.
Nee, dat hebben we niet. Het is ook niet iets wat open staat voor discussie bij ze (en zeker niet gebruikelijk in mijn sector).
Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:34:
Je gaat er 100 euro op vooruit, maar je vindt het niet eerlijk dat de rest hetzelfde salaris krijgt als jij, omdat jij beter van je af kon bijten tijdens het sollicitatiegesprek? Dit is je salaris bepalen op hoe assertief je bent, niet op basis van je prestaties en waarde voor het bedrijf.

Als ze iedereen 100 euro hadden gegeven, was je wel tevreden, maar nu je hoort dat je hetzelfde salaris ontvangt als een collega vindt je het opeens niet leuk meer. Ik krijg een beetje het gevoel dat je jezelf meer waard vind dan de rest, omdat je toevallig beter kon onderhandelen... Ik zou je in ieder geval niet graag als collega willen hebben.
Het is inderdaad niet goed om mezelf te vergelijken met m'n collega's en dat zeg ik ook niet tegen mijn management. Zie het begin van deze post. Maar je snapt hopelijk wel dat ik het hier uiteenzet, om de situatie uit te leggen. Die 100 euro voelt ook lullig met de collega's buiten beschouwing te laten. Oftewel: niet fair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 13:03

LankHoar

Langharig tuig

Astr0blaster schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:46:
Het is nogal een geode om op elk punt te reageren. Dus again: ik reageer enkel op de belangrijkste punten, maar ik heb wel alles gelijk. Bedankt, vooral voor de goede tips!
Fijn om te lezen dat andere punten niet zo belangrijk zijn. Het is nogal een "geode"om die te schrijven dus ik laat het dan hier maar bij :P :+

Ik denk dat je met "gelijk" iets anders bedoelt, namelijk "gelezen"?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1