Ten eerste, bedankt voor alle reacties! Ook fijn als ze kritisch zijn. Het is lastig om overal op te reageren, maar ik probeer hierbij op de belangrijkste punten te reageren.
Stukje extra toelichting:
- Het bedrijf waar ik werk bestaat nog niet mega lang en ‘het management’ (lees: de oprichters) hebben nog)niet mega veel ervaring in managen, dit is ook iets wat ze zelf toegeven. Daarom gaan zaken bij ons ook wel iets anders dan de gemiddelde corporate. Er wordt vrij goede omzet en winst gemaakt, maar het management is wel erg op de centen. Dat vind ik vrij frustrerend soms. Mijn inbreng vind ik al langer niet in verhouding staan met mijn bijdrage. In Juli krijg ik een vast contract (tenzij er iets heel geks gebeurt). Echter hebben ze nu al gezegd dat ze niet willen dat ik dan opnieuw over salaris begin, omdat ik nu al een (kleine) verhoging krijg.
- Ik zal het loslaten mezelf eindeloos te vergelijken met collega's, al blijf ik bij mijn punt: ik vind het (nieuwe) salaris niet in verhouding staan met mijn (nieuwe) werkzaamheden. Maar dat is dus iets wat ik sowieso al wel vond.
- Ik krijg er heel concreet de volgende verantwoordelijkheden erbij: 1) eindverantwoordelijk voor projecten van juniors en ze hierin begeleiden (eerst was ik enkel verantwoordelijk voor mijn eigen werk) 2) ik ga me ook actief bemoeien met zaken zoals acquisitie en 3) actief meedenken over strategische keuzes. Hier moet ik wel echt energie in gaan steken.
Natuurlijk ben ik vervangbaar in the end. Maar ze hebben veel moeite met gekwalificeerde mensen vinden en ik weet simpelweg hoe belangrijk mijn rol momenteel is. Nu valt over alles te discussiëren lijkt me, ook al wordt de indruk gewekt dat dit niet zo is. Want elke euro die ze mij niet hoeven uit te betalen, verdwijnt in hun broekzak. Echter denk ik wel dat ze in een ultimatum bereid zijn mij een stuk meer te betalen. Alleen tot hoever moet ik gaan?
Jumpiefox schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 00:05:
Dat ze niet iedereen een persoonlijke aanbieding doen vind ik niet eens zo gek. Veel bedrijven doen dat niet meer en trekken mensen in dezelfde functies gelijk en geven performers dan bijvoorbeeld een persoonlijk toeslag/bonussen etc.
Ik zou het ook hebben over "groei". Als jullie geen CAO of schalen hebben waarin je kan groeien wat is dan de bedoeling.
President schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 06:17:
[...]
Hmm, op veel plaatsen wordt gewoon met een functiegroep systeem gewerkt met treden... Daarbij krijg je er jaarlijks een trede bij, hoe je ook presteert. Bijvoorbeeld het onderwijs, de zorg en andere overheidsfuncties.
Maar voor jou is de keuze simpel: je accepteert het of je vertrekt. Het bedrijf zal het in het laatste geval vast jammer vinden, maar over een half jaar word je echt niet meer gemist omdat een ander jouw taken/functie heeft overgenomen.
Maar; ik lees dat je nog geen vast contract hebt. Misschien daar even op wachten, dat maakt het onderhandelen bij een volgende werkgever wat makkelijker.
Goed punten, dat wil ik ook zeker doen. Alleen ze willen geen vooruitzicht op een salarisverhoging of een bonus (trapsgewijs) koppelen aan doelen of een nieuw contract. Dat lijkt mij nogal krom, toch? Ik zou er vrede mee hebben als dit mijn nieuwe salaris zou zijn voor nu, waarbij ik bij mijn nieuwe contract (juli) weer zou kunnen onderhandelen. Maar ze hebben gezegd dat niet meer te willen doen in 2020.
donleone83 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:09:
Een heel bedrijf van 12 man en dan 5 man als senior aanwijzen zorgt bij mij sowieso voor vraagtekens. Met, laten we zeggen, 10 man uitvoerend personeel is de helft dus senior, waarbij je aangeeft dat er met name op jou en 1 ander geleund wordt, en er moeten nog steeds dezelfde taken uitgevoerd worden als voor de nieuwe functietitels. Dan kan je toch niet echt spreken van een functieverzwaring? In hoeverre is er echt iets veranderd aan je dagelijkse werkzaamheden waar een salarisverhoging tegenover zou moeten staan voor jou?
BastaRhymez schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:53:
Geen idee of je onredelijk bent. Denk dat dat van meerdere factoren afhankelijk is.
Weet je bijvoorbeeld wat de achterliggende gedachte van het bedrijf is om het junior / senior systeem te introduceren? Is dat omdat ze een senior dan tegen een duurder tarief weg kunnen zetten? Of maakt dat helemaal niks uit, omdat jullie allemaal "intern" werken en niet voor een andere klant (geen idee namelijk wat voor werk je doet).
Aangezien jullie niet met een CAO werken, hebben jullie wel een functiehuis en bijbehorend salarishuis?
Voor de beeldvorming: Ik werk bij een bedrijf met CAO, maar hebben daarnaast ook een eigen functiehuis gekoppeld aan een salarishuis. Voor iedereen binnen ons bedrijf is dus duidelijk welk salaris bij welke functie hoort. Nu is het wel zo, dat iedere functie een aantal tredes kent, en hoe hoger in de boom je komt, hoe meer tredes er geïntroduceerd worden.
Zo loopt bijvoorbeeld onze eerste schaal (receptioniste e.d.) van 2.036 euro (trede 0) t/m 2.674 euro (trede 24), maar loopt een manager (die een complete business unit runt van > 100 man) van 7.036 euro (trede 0) t/m 10.004 euro (trede 40). Ondanks dat wij iets van 20 managers hebben rondlopen (bedrijf is >3.000 man groot), kan er nog wel onderscheid worden gemaakt in beloning.
Daarnaast vraag ik mij af, minder dan 100 euro erbij, maar op welk bedrag? Heb je nu 2.400 euro en ga je naar 2.500 euro? Of ga je van 4.400 euro naar 4.500 euro? Daar zit nog wel een verschil in. Je geeft aan een "stuk meer" te verdienen dan je collega's (voor de promotie), maar het verschil is "maar" 100 tot 200 euro. Dus ja, op 2.400 euro begrijp ik dat het een redelijk verschil is, maar op 4.400 euro vind ik het best wel mee vallen. Natuurlijk is het raar, om alle salarissen gelijk te trekken. Maar trekken ze deze tot op de euro's gelijk of op de functieschaal gelijk (dus iedereen naar functieschaal X, maar wel op een andere trede?). Het tweede vind ik namelijk niet zo gek.
Verder kan ik je aanraden om ook niet te veel naar je collega's te kijken en wat zij verdienen. Jij denkt wellicht dat je zoveel extra taken doet, die je collega's niet doen. Maar andersom zullen er vast ook wel taken zijn, die je collega's wél doen, maar jij niet. Het is daarom ook moeilijk te vergelijken.
Overigens herken ik het wel hoor, om te vergelijken met je collega's. Toen ik 10 jaar geleden begon met werken, maakte ik mij ook druk dat mijn ene collega (met meerdere jaren ervaring) een flinke zak geld extra kreeg. We deden immers toch hetzelfde werk? Nu ik er op terug kijk, zie ik best in dat hij toch wel wat meer deed dan ik en ook meer ervaring met zich mee droeg (duh, hij had al meerdere jaren ervaring, ik kwam net om het hoekje kijken). Laten we zeggen dat met de jaren de wijsheid is gekomen om je niet blind te staren op salaris en je collega's. Ik zie het andersom nu ook gebeuren. Dat jongere collega's zich met mij aan het vergelijken zijn. Waarom ik X salaris krijg en zij niet. Aan nieuwe collega's die ik begeleid, leg ik uit dat ik het vroeger ook deed maar dat je er eigenlijk geen bal mee opschiet. Je wordt er misschien zelfs wel minder "gelukkig" van, terwijl het helemaal niet nodig is. Doe eerst maar eens ervaring op, dan volgt het bijbehorende salaris vanzelf. Belangrijkste is dat je een leuke (uitdagende) baan hebt en daar voldoening uit haalt. Ik moet er niet aan denken om elders te werken, waar ik misschien 200 - 500 euro per maand meer krijg, maar wel iedere dag met tegenzin van huis vertrek. Dan heb ik toch liever die paar honderd euro minder en wél plezier in wat ik doe!
Dus vraag jezelf af, los van je promotie, heb je nog plezier in je werk? Vind je de extra uitdaging die je wordt geboden ook leuk? Zo nee, vind je jouw oude functie nog wel leuk? Blijf daar dan in hangen en ga niet voor de promotie. Doe de dingen waar je plezier uit haalt, maar doe niet de dingen die de baas graag wilt dat je doet zonder daar zelf plezier en voldoening uit te halen.
Tet is zeker niet hoe het er aan toe gaat zoals bij de gemiddelde corporate. Zie ook mijn algemene reactie boven jouw quote. Het junior-senior systeem is er voor twee redenen: meer verantwoordelijkheid geven aan bepaalde mensen binnen het bedrijf en 2) een ander tarief bij klanten factureren. Wij hebben naast een CAO ook geen functiehuis o.i.d.
De bedragen schommelen allemaal rond de 2400-2700 bruto.
Er is bij ons ook geen sprake van treden of iets. Dus het salaris wordt allemaal gelijk, ondanks onze werkzaamheden dat niet zijn.
Napo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:24:
[...]
Natuurlijk is niet zo natuurlijk als je het doet lijken. Wellicht is je oude takenpakket dat van de nieuwe rol "seniors" en veranderd er in feiten niets.
Wat is concreet de verzwaring van de functie die er is? Waren dit taken die je voorheen al deed - net zoals de overige seniors - of komen deze taken uit de lucht vallen?
Mensen begeleiden is een basistaak voor een senior en zelfs een mediors (richting junior that is). Daarnaast geef je aan dat je al dat je meer doet dan je zou moeten doen en ze op je leunen, dus hier ook; wat is er nieuw?
Een nieuwe functienaam is niets meer dan dat.
Zie begin van deze post, dat licht het iets meer toe.
Dinmi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:02:
Was je voorheen wel tevreden met je salaris? Ben je een starter of heb je hiervoor al bij andere bedrijven gewerkt? Als je starter bent en nu dan de classificatie "senior" hebt, is dat natuurlijk mooi meegenomen, even onafhankelijk van het salaris.
Op zich vind ik een tussentijdse verhoging van 100 euro (bruto of netto?) helemaal niet gek, je krijgt later dit jaar tenslotte nog een vast contract met mogelijk ook weer een (kleine) verhoging en eind van het jaar weer een beoordelings- of functioneringsgesprek waar ook weer een verhoging bij hoort.
Als er meer aspecten zijn in deze baan waar je niet tevreden over bent, kun je altijd verder kijken natuurlijk. Misschien dat een groter bedrijf ook wat meer salaris kan bieden.
Ook niet helemaal eerlijk gezegd. Betreft full-time werken ben ik een starter, maar ik heb al wel veel ervaring in de branche van tijdens mijn studie.
Het kromme vind ik dat ze hebben gezegd bij het nieuwe contract (juli) niet open te staan voor nieuwe onderhandelingen en dit gewoon de verhoging is (in werkelijkheid denk ik wel dat ze dit zijn als ik laat weten er niet mee akkoord te gaan).