Warmtepomp en zonnecollectoren aansluiten op buffervat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugh
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-01-2024
Hoe kun je het beste een Elga warmtepomp aansluiten op een bestaand buffervat.

Ik heb een 1000 l. bufferVat met daarop aangesloten een cvketel, een houtkachel en zonnecollectoren. Aan de gebruikerskant, de vloerverwarming, een friswatermodule en een zwembadverwarming voor een therapeutisch zwembadje.
Als ik de Elga aansluit op de onderste helft van het buffervat zou hij genoeg warmte moeten leveren voor de vloerverwarming, maar wat is het effect van vermenging?
De Elga aanvoertemperatuur mag de 70 graden niet overschrijden, maar op een warme zonnige dag warmen de collectoren het vat wel hoger op. Kan ik de Elga afsluiten als de zonnecollectoren warmer worden dan bv. 40 graden?
Jammer genoeg heb ik niet genoeg karmapunten om een schema van de installatie bij te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:17
Hoeveel spiralen heeft het buffervat?

https://www.mupload.nl/

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugh
Het buffervat heeft één spiraal voor de zonnecollectoren.
Ik heb geprobeerd om het schema te uploaden, maar ik denk dat ik iets fout doe, want ik zie het plaatje nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Huugh schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:29:
Het buffervat heeft één spiraal voor de zonnecollectoren.
Ik heb geprobeerd om het schema te uploaden, maar ik denk dat ik iets fout doe, want ik zie het plaatje nergens.
In dat geval is het buffervat 1 grote verdeler en kan de hoge flow van je warmtepomp wervelingen veroorzaken met “ongewenste” vermenging als gevolg.

Toen ik de cv door een warmtepomp verving werd de temperatuur in de gehele buffer gelijk en was er van een zogenaamde gelaagdheid geen sprake meer. Alles functioneert prima, maar voor het optimale had ik liever gewild dat de gelaagdheid behouden zou blijven. Als het stookseizoen over is ga ik om nog een paar redenen het systeem wijzigen.

Je schema kan je uploaden door directe link naar afbeelding te kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door pleio65 op 04-03-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 20:25
@Huugh De link die je krijgt op mupload even hier posten in je bericht.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugh
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hmo409.png

Ondertussen is een installateur langs geweest en die ontraadde het om er een Elga bij te plaatsen, omdat hij niet kon garanderen dat er rendementwinst gemaakt zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Huugh Als die elga tegelijkertijd loopt met je verwarming woning, zal die nooit de 40 graden bereiken (=vloer retourtemperatuur).
De vloer zal niet naar 40 graden gaan, en de zonnecollectoren doen niets/weinig, als je moet verwarmen (winter)

Maar moet je die elga nog aanschaffen?
Ik heb een mitsubishi ecodan en als die aanstaat, zal hij niet gaan verwarmen als T>setpoint, enkel circuleren. (met sensor in buffervat)
Dat zal voor een panasonic monobloc ook wel zo zijn. (min of meer)

Hier een 450 ltr rvs buffervat, met hygienespiraal van onder tot boven en een doorstroomverwarmer erna.
Halverwege de warmtepomp erop (met een eigen gemaakte inwendige verdeler met gaten richting beneden en zijkant), en parallel daaraan de verwarming.
En een aton power to heat element, die eigenlijk hetzelfde doet als een zonnecollector (overtollige pvstroom direkt omzetten in warm water, met het verschil dat de collector niet warmer hoeft te zijn dan het vat, om er warmte in te krijgen)
Temperatuur bovenin gemeten blijft nagenoeg gelijk bij verwarmen vat met de warmtepomp dus geen vermenging met bovenin.
En stijgt bij "direkt overschot" PV met het e-element, als warmtepomp uit staat. (zit in dezelfde onderste flow in het vat)
:)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-03-2020 08:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 20:25
Volgens mij gaat dit wel werken. De Elga gaat zelf uit boven de 42 graden toch?
Voor maximaal rendement zou het wel beter zijn een tweede kleiner buffer neer te zetten maar dit kan ook wel. Heb je een grafiek over een jaar van die sensor met 29 graden?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Gaat op zich wel werken. Maar waarom niet cv er uit en van het gas af?
Ipv daarvan plaats je een warmtepomp en achter de sww warmtewisselaar een doorstroomverwarmer. Warmtepomp zorgt voor verwarming cv/zwembad en voor een groot gedeelte ook voor het sww. Het sww wordt verder tot de gewenste temperatuur door de doorstroomverwarmer verwarmd als dat nodig is.. De warmtepomp kan je wel op een of andere manier te schakelen dat die bij een bepaalde temperatuur uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugh
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hmo409.png

Ondertussen is een installateur langs geweest en die ontraadde het om er een Elga bij te plaatsen, omdat hij niet kon garanderen dat er rendementwinst gemaakt zou worden.

Als ik jullie reacties lees kan ik de installateur wel begrijpen. Gelukkig dragen jullie ook oplossingen aan. Ik heb nog wel een 200 l. vat staan.
Om helemaal van het gas af te gaan heb ik aan een lucht water warmtepomp denk ik niet genoeg, dan zal ik de grond in moeten.
Ik heb nog geen grafiek van de opbrengst van de zonnecollectoren, maar ik heb wel gezien dat vanaf oktober 2019 de Nero-collectoren nauwelijks iets hebben opgebracht.
Pagina: 1