Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mijn vraag
Ik wil mijn SSD veilig wissen voor verkoop. Het is de primaire en enige schijf in de computer. Ik loop echter tegen problemen aan met het uitvoeren van HDDerase via het startup dos-programma. Er wil een bepaalde driver niet installeren:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/H4b0Gnw/IMG-4661.jpg

Relevante software en hardware die ik gebruik
HDDerase: https://cmrr.ucsd.edu/resources/secure-erase.html
pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB
pricewatch: LG GP57EB40 (extern schijfstation met een dvd-rw
pricewatch: MSI A78M-E45

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Deze handleiding: http://recover-it.biz/nl/...d-drive-eraser.html#part1 maar die maakt geen melding van mijn probleem.
Wisselen tussen usb-poorten van de cd-speler: voorkant pc, achterkant pc onderste poorten, achterkant pc bovenste poorten
Verder heb ik compleet geen clue wat er bedoeld wordt met PCI-adapter. Graag een zetje de juiste kant op. Een andere manier om de SSD veilig te wissen is ook prima, Windows is nog geïnstalleerd.

Beste antwoord (via Cheesy op 03-03-2020 06:41)

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:11
Cheesy schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:47:
Volgens mij kan je via diskpart de actieve schijf niet wissen.

Ik heb nu Active KillDisk draaien en die start wel op. Ik dacht echter dat een SSD in een seconde gereset zou zijn met een hoog voltage maar deze is nu al vrolijk 13 minuten nullen aan het schrijven.
Klopt maar sinds Windows 8 (Windows 8 en hoger) kan je in de Windows setup SHIFT+F10 gebruiken om een command prompt naar voren te toveren. Tijdens de Windows setup is je schijf niet actief :).

Verder in de Windows RE opstart modus (Windows 8 of hoger, SHIFT ingedrukt houden bij opnieuw opstarten, troubleshoot, Command Prompt) is ook om wat voor reden de schijf zelf niet actief en kan je ook daar diskpart gebruiken.

Fijn dat het met Active Killdisk uiteindelijk lijkt te lukken. Om één of andere reden zal HDDErase die USB enclosure wel als PCI device herkennen dan moet je maar net geluk hebben dat het in plaats van dat gewoon als extra poort herkent wordt (waarschijnlijk).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Waarom vasthouden aan een DOS secure erase programma als dit al jaren kan met command prompt in Windows?

diskpart
list disk
select disk #
clean all

(# is het nummer van je ssd weergegeven bij list disk)

En anders UBCD die wat meer secure erase programma's bevat (inclusief 2 versies van HDDErase omdat 1 van de 2 kennelijk niet compatible is met bepaalde SSD's, de nieuwste).

En anders kan je natuurlijk ook zoeken op Secure Erase SSD Free (of iets dergelijks) en dan kom je op resultaten als:
https://www.geckoandfly.com/24060/secure-wipe-clean-ssd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online

Ik heb nu Active KillDisk draaien en die start wel op. Ik dacht echter dat een SSD in een seconde gereset zou zijn met een hoog voltage maar deze is nu al vrolijk 13 minuten nullen aan het schrijven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Starke

Klopt maar sinds Windows 8 (Windows 8 en hoger) kan je in de Windows setup SHIFT+F10 gebruiken om een command prompt naar voren te toveren. Tijdens de Windows setup is je schijf niet actief :).

Verder in de Windows RE opstart modus (Windows 8 of hoger, SHIFT ingedrukt houden bij opnieuw opstarten, troubleshoot, Command Prompt) is ook om wat voor reden de schijf zelf niet actief en kan je ook daar diskpart gebruiken.

Fijn dat het met Active Killdisk uiteindelijk lijkt te lukken. Om één of andere reden zal HDDErase die USB enclosure wel als PCI device herkennen dan moet je maar net geluk hebben dat het in plaats van dat gewoon als extra poort herkent wordt (waarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

... nullen aan het schrijven.
Volges mijn moet je je eens inlezen over SSD's; die wis je niet door nullen te schrijven
Waarom doe je niet gewoon een "reset to default factory settings" in windows ?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:45:
[...]

Volges mijn moet je je eens inlezen over SSD's; die wis je niet door nullen te schrijven
Ik heb me inderdaad ingelezen en daarom vond ik het vreemd. Zowel de Free als de Pro versie van Active Killdisk zou overweg kunnen met SSD's (http://www.killdisk.com/erase.htm) maar blijkbaar gaat dat niet vanzelf goed.
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:45:
Waarom doe je niet gewoon een "reset to default factory settings" in windows ?
Omdat ik nergens lees dat dit een veilige methode zou zijn, maar als ik wat gemist heb, zou dat handiger zijn. Overigens draait windows 10 op de pc.

Overigens heb ik wel deze stappen doorgenomen maar dit gaf een foutmelding en startte de pc weer op met niets gewist.

[ Voor 54% gewijzigd door Cheesy op 03-03-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Cheesy schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:06:
[...]

Ik heb me inderdaad ingelezen en daarom vond ik het vreemd. Zowel de Free als de Pro versie van Active Killdisk zou overweg kunnen met SSD's (http://www.killdisk.com/erase.htm) maar blijkbaar gaat dat niet vanzelf goed.
Je wordt belazerd! Er wordt geschermd met DoD 5220.22-M maar die geldt helemaal niet voor SSD's.
DoD 5220.22-M spreekt van "addressable locations" en dat is het hele punt: je hebt op een SSD geen controle over op welke fysieke locatie je data terecht komt
[...]
Omdat ik nergens lees dat dit een veilige methode zou zijn, maar als ik wat gemist heb, zou dat handiger zijn. Overigens draait windows 10 op de pc.

Overigens heb ik wel deze stappen doorgenomen maar dit gaf een foutmelding en startte de pc weer op met niets gewist.
Een 100% veilige methode is er niet. En mind you: je hebt het over een schijf die nieuw 50 €uro kost dus tweedehands hooguit twee tientjes oplevert. Moet je daar zoveel moeite voor doen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Zo rol je van het ene in het andere, terwijl ik gewoon even Windows opnieuw wilde installeren met een flinke wipe. ;)

In ieder geval bedank voor de hulp, voor nu is het gelukt.
Pagina: 1