Hypotheek: huidige woning behouden + verhuizen

Pagina: 1
Acties:

• TheFarao
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2021
In korte tijd is het inkomen flink gestegen waardoor de leencapaciteit enorm is gegroeid. Mede hierdoor is de gedachtegang ontstaan om bij een eventuele verhuizing de huidige woning aan te houden. Op de huidige woning staat nog een openstaande hypotheekschuld. Welke stappen dien ik te volgen om bovenstaand doel te behalen?

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:58

JdM

Humbled

Dat is compleet afhankelijk van je plannen met het huis. Zo zal niet iedere bank accepteren dat je een huis waar hypotheek op rust verhuurt, bijvoorbeeld.
Dan blijft verder nog alleen over dat je moet achterhalen of je de dubbele last gefinancierd krijgt, dus je zal als eerste naar de bank moeten lijkt me, want je hebt dan blijkbaar wel inkomen, maar geen cash die de waarde van een huis dekt.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:15
Als je al een groot deel van de woning hebt afgelost, dan kan je in sommige gevallen hiermee een deel van de nieuwe woning dekken. Vaak heb je het dan wel over andere rente tarieven. Maar dit is inderdaad echt helemaal afhankelijk van de situatie.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Aan wat je wil zitten best wel wat haken en ogen, met mogelijk grote financiele of fiscale gevolgen voor de toekomst die je vaak niet zomaar meer ongedaan kan maken.

Een paar vragen:
  • Hoe lang wil je je huidige woning blijven aanhouden?
  • Wil de huidige woning gaan verhuren?
  • Wat is je huidige LTV in onverhuurde staat?
  • Wil je gebruik blijven maken van HRA?

| live and give like no one else |

• TheFarao
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2021
Antwoord op 3x3:

1. Voor altijd
2. Ja indien mogelijk
3. 130k openstaande hypotheek. Waarde woning 200k
4. Nee

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De bank moet toestemming geven voor verhuur, dat zullen ze doorgaans niet doen met een normale hypotheek. Dan moet je een speciale verhuurhypotheek aanvragen, daar wordt ook een hogere rente voor gerekend.

Daarnaast vind ik je eigen onderzoek wel heel erg karig, heb je hier überhaupt wel over nagedacht?

Edit: Gezien je voorgeschiedenis verwacht ik niks van dit topic. Ga eerst maar eens wat eigen initiatief tonen.

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 02-03-2020 21:02 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 11:05
Ook niet onbelangrijk: Weet je wat het inhoud om huisbaas te zijn?

Ik ben zelf een tijd huisbaas geweest en dat was eigenlijk helemaal geen prettige rol. Gezeik over reparatie's/verbouwingen, continu achter de huur aan moeten, meerdere administratie's voeren, etc. Al met al nam het nog best veel tijd in beslag ook.

Daarnaast ben je ineens ook verantwoordelijk voor allerlei zaken waar huurders soms op de meest rare tijdstippen (23:59 op zondag avond) voor bellen. Zondagavond lekkage? Dan kon ik een halve dag vrij nemen op maandag om de lekkage te fixen.

Tuurlijk, het verdiende wel lekker. Maar ik kreeg er ook een hoop stress bij. Ik persoonlijk zou het niet snel weer doen. Dan investeer ik het liever in iets wat een lager rendement heeft maar ook wat minder zorgen en werk.

[ Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 02-03-2020 21:08 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

TheFarao schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:55:
Antwoord op 3x3:

1. Voor altijd
2. Ja indien mogelijk
3. 130k openstaande hypotheek. Waarde woning 200k
4. Nee
Staat je woning in een middengrote stad in Nederland met een universiteit of hogeschool?

Ik denk dat je best wel weinig eigen vermogen in deze woning hebt. Als je nu nog 30/40K snel zou kunnen aflossen, of 130K in snel opeisbare andere tegoeden hebt en de risico's bereid bent om te nemen zou ik zeggen misschien doen als je een investering zoekt met meer rendement dan de spaarrekening.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zowel als je op zoek bent naar een redelijk verhuurrendement als dat je op zoek bent naar waardegroei in de toekomst, zijn het nu niet de ideale tijden.

| live and give like no one else |

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:52
Je kunt het beheer wel uitbesteden, tot en met innen huur, huurders zoeken en verifiëren, meldingen afhandelen, reparaties indien terecht laten uitvoeren etc. Dan moet je natuurlijk niet klagen dat zulke diensten zelf geld kosten. Reken op grofweg in de orde €100/maand (ex. werkelijk onderhoud en eventuele reparaties). Welke partijen daarin enigszins betrouwbaar zijn is lokaal verschillend. Misschien een makelaar die je redelijk kent o.i.d. vermijd in elk geval Rotsvast en dergelijke schurken.

Je hebt trouwens kans dat een huis met momenteel die waarde onder het sociale huurstelsel valt (dus puntenstelsel dat de maximale huur bepaalt). Hangt van de woonplaats af natuurlijk.

Blijf je zelf dichtbij wonen? Maakt natuurlijk ook nogal uit als er een keer iets is en je wel alles zelf wilt doen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:05
TheFarao schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:55:
Antwoord op 3x3:

1. Voor altijd
2. Ja indien mogelijk
En indien het niet mogelijk zou blijken om te verhuren? Dan laat je de woning voor altijd leeg staan? :?

Waarom wil je de woning behouden? Misschien goed om dat eerst even te verwoorden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1