Excel aantal weergeven in de tijd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-10 19:43
Mijn vraag
Ik wil graag in excel een grafiek welke aangeeft hoeveel rijen een bepaalde startdatum hebben, maar die ook rekening houd met een afsluitdatum. Dus stel ik heb een rij die opent op 1-1-2020 en sluit op 31-1-2020 dan is deze alleen in januari geregistreerd, maar als deze in februari gesloten is, dan had ie mee moeten tellen voor zowel januari als februari

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vind op internet diverse oplossingen voor tijdgebonden zaken, maar niet datgene wat ik zoek, namelijk met een tweede voorwaarde (sluitingsdatum). Dit lukt wel als ik een specifiek tijdsspanne kies (in tabelvorm), maar ik wil juist door de tijd kijken naar wat er open staat.

iemand tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-10 16:47

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik begrijp niet precies wat je wilt, maar met bijvoorbeeld een AND functie kun je meerdere voorwaarden opgeven in een zoekactie. Ook kun je werken met kleiner dan een andere datum, bijv. 2 maart 2020 is kleiner dan 31 december 2020.

Tot slot wil ik nog meegeven dat het in excel naar mijn mening goed werkt als je bereid bent hulpkolommen/rijen te gebruiken. Probeer niet je hele probleem in 1 functie op te lossen, maar deel het op en verwijs naar je deeloplossingen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
DirtyBird schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:10:
Ik begrijp niet precies wat je wilt, maar met bijvoorbeeld een AND functie kun je meerdere voorwaarden opgeven in een zoekactie. Ook kun je werken met kleiner dan een andere datum, bijv. 2 maart 2020 is kleiner dan 31 december 2020.

Tot slot wil ik nog meegeven dat het in excel naar mijn mening goed werkt als je bereid bent hulpkolommen/rijen te gebruiken. Probeer niet je hele probleem in 1 functie op te lossen, maar deel het op en verwijs naar je deeloplossingen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ja ik ken de AND functie, maar ik wil vooraf niet de periode bepalen. In de grafiek wil ik dus een overzicht met op de X as de periode (bv week, maand of jaar) en op de Y-as het aantal openstaande regels van die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vandaar de hulpkolom: tel voor januari als of geopend in januari, of gesloten in januari. Voor iedere week, maand, jaar herhalen. Dan kan je een grafiek maken obv die hulptabel.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
F_J_K schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:25:
Vandaar de hulpkolom: tel voor januari als of geopend in januari, of gesloten in januari. Voor iedere week, maand, jaar herhalen. Dan kan je een grafiek maken obv die hulptabel.
mmm ik denk dat we elkaar niet goed begrijpen. Ik wil dit niet alleen voor januari, maar ook voor februari, maart enz. Eigenlijk zelfs tijdsonafhankelijk. Ik wil door de tijd kunnen zien hoeveel er open staat, zie het als een onderhanden werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als je kolommen maakt met een expressie "maand" erin dan zou je dus wat creatief moeten zijn om dat uit te buiten.
Bijvoorbeeld door telkens aan te geven dat het deze maand nog OK=rij er is.... met het cijfer van de maand of zo?
Zodra het stopt blijft het cijfer v/d laatste maand staan..... dus weet je voor de grafiek op elk moment dat ie bestaat en als ie stopt weet je immers welke maand dat was.... dus kun voor de andere rijen gewoon verder gaan met de gegevensontwikkeling te volgen.... en dat is allemaal input voor de tabel...

Mss kun je obv dit een voorbeeld maken en het hier neer zetten als er nog wat verbeterd moet worden.

https://www.google.nl/sea...aQKHVK_BkAQ4dUDCAo&uact=5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Bedankt voor alle feedback, ik ga eens verder puzzelen
Pagina: 1