TV 49" : Samsung 49Q70R óf Sony KD-49XG9005

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuuT
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-07 23:06
Ik zoek een?
Ik heb inmiddels heel wat vergelijkingen gezien tussen deze twee modellen. Een groter formaat is voor mij nu niet wenselijk anders had ik zeker gekeken naar de mogelijkheden voor een OLED TV. Wachten op de kleinere OLED TV's die wellicht uitkomen wil ik ook niet. Uiteindelijk wil ik dus kiezen tussen de Samsung 49Q70R https://tweakers.net/pric...q70r-zwart/specificaties/ of de óf Sony KD-49XG9005 https://tweakers.net/pric...lver-zwart/specificaties/.

Wat is je budget?
~ 1000 €

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik kijk voornamelijk in de avonden TV, dus met kunstlicht. Daarbij kijk ik naar films, netflix en af en toe wat sport. Omdat ik met name in de avonden kijk vind ik contrast in deze wel belangrijk. Als ik de verschillen in local dimming bekijk is de Samsung wel echt een stuk beter.

Wat heb je zelf al gevonden?
Deze twee modellen komen beide sterk naar voren. De verschillen waar ik nu over twijfel zijn het contrast en de refresh rate. De Samsung heeft 50 Hz waar de Sony 100 Hz kan bieden. Verder heeft de Sony weer wat meer aansluitmogelijkheden (waaronder een extra USB 3.0 poort) en er zijn nog wat verschillen. Over het algemeen neig ik een beetje naar de Sony

Welke vragen heb je hier nog over?
Waar ik nu nog mee zit is het volgende:

• Is het contrast van de Samsung dusdanig beter dat in mijn geval de keuze tocht naar de Samsung moet gaan?
• In hoeverre is de refreshrate nog van belang in mijn keuze? Ik lees aan de ene kant berichten dat het niet uit maakt aangezien de uitzendingen vaak ook niet in 100Hz worden uitgezonden. Aan de andere kant lees ik dat je dit met name bij sport of gaming wel degelijk gaat zien..? Wat is het nu?
• Ik dacht dat Samsung en LG de betere merken waren op dit moment in televisieland. Doe ik daarmee Sony tekort?
• Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Wie kan me kant laten kiezen? Of moet ik alsnog kijken naar een heel ander model??

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:47
LuuT schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:07:
Ik zoek een?
Ik heb inmiddels heel wat vergelijkingen gezien tussen deze twee modellen. Een groter formaat is voor mij nu niet wenselijk anders had ik zeker gekeken naar de mogelijkheden voor een OLED TV. Wachten op de kleinere OLED TV's die wellicht uitkomen wil ik ook niet. Uiteindelijk wil ik dus kiezen tussen de Samsung 49Q70R https://tweakers.net/pric...q70r-zwart/specificaties/ of de óf Sony KD-49XG9005 https://tweakers.net/pric...lver-zwart/specificaties/.

Wat is je budget?
~ 1000 €

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik kijk voornamelijk in de avonden TV, dus met kunstlicht. Daarbij kijk ik naar films, netflix en af en toe wat sport. Omdat ik met name in de avonden kijk vind ik contrast in deze wel belangrijk. Als ik de verschillen in local dimming bekijk is de Samsung wel echt een stuk beter[/i].

Wat heb je zelf al gevonden?
Deze twee modellen komen beide sterk naar voren. De verschillen waar ik nu over twijfel zijn het contrast en de refresh rate. De Samsung heeft 50 Hz waar de Sony 100 Hz kan bieden. Verder heeft de Sony weer wat meer aansluitmogelijkheden (waaronder een extra USB 3.0 poort) en er zijn nog wat verschillen. Over het algemeen neig ik een beetje naar de Sony
Welke vragen heb je hier nog over?
Waar ik nu nog mee zit is het volgende:

• Is het contrast van de Samsung dusdanig beter dat in mijn geval de keuze tocht naar de Samsung moet gaan? Als ik de verschillen in local dimming bekijk is de Samsung wel echt een stuk beter.
Het native contrastwaarde opzichzelfstaand zegt niet zoveel bij een FALD tv. Ja, het native contrast van de Q70 is iets hoger dan dat van de XG9005 echter implementeert Sony een betere c.q. natuurgetrouwere local dimming algoritme door zich o.a. te focussen op bijv. schaduw details, ook is de HDR weergave op de Sony een stuk beter/ natuurlijker wanneer je dit vergelijkt met de HDR implementatie van Samsung.
• In hoeverre is de refreshrate nog van belang in mijn keuze? Ik lees aan de ene kant berichten dat het niet uit maakt aangezien de uitzendingen vaak ook niet in 100Hz worden uitgezonden. Aan de andere kant lees ik dat je dit met name bij sport of gaming wel degelijk gaat zien..? Wat is het nu?
Een native 100/ 120 Hz paneel heeft altijd een meerwaarde, daarnaast is de motion interpolatie van Sony momenteel class leading wat i.m.o. ook een meerwaarde heeft bij snelle beelden doordat deze de minste artefacten vertoont.

Zie voor een uitgebreide uitleg het Tweakersblog van Dimens.
• Ik dacht dat Samsung en LG de betere merken waren op dit moment in televisieland. Doe ik daarmee Sony tekort?
Hiermee doe je Sony inderdaad tekort.

Samsung pompt erg veel geld in marketing, QLED is hier een goed voorbeeld van. LG is o.a. groot geworden/ aanzien gekregen door hun OLED panelen, doordat ze patenten van KODAK hebben opgekocht en hierdoor OLED panelen kunnen produceren met witte OLED's in combinatie met een kleurenfilter i.p.v. RGB OLED's zitten ze momenteel in een monopoliepositie wanneer het aankomt op OLED tv's in de consumenten markt.

Samsung richt zich voornamelijk op een zo indrukwekkend mogelijke beeld (lees: o.a. oververzadigde kleuren en een onnatuurlijke HDR weergave) in tegenstelling tot Sony en Panasonic waarbij een natuurgetrouwe beeld de prioriteit heeft.
• Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Wie kan me kant laten kiezen? Of moet ik alsnog kijken naar een heel ander model??
De Sony XG9005 is dè betere tv vergeleken met de Samsung Q70 en scoort o.a. beter op de volgende punten:
  • Out of the box bijna perfect gekalibreerd
  • Motion interpolatie
  • Upscaling van HD naar UHD
  • Bouwkwaliteit
  • Kleurengradatie
  • Anti-reflectiefilter
  • FALD algoritme
  • HDR weergave
Daarnaast ondersteunt de Sony XG9005 DTS en Dolby Vision, waarbij laatstgenoemde een zekere meerwaarde heeft aangezien de meeste HDR materiaal Dolby Vision ondersteunt en Netflix geen ondersteuning voor HDR10+ biedt.

Door de matige soc in de XG9005 wordt AndoidTV als redelijk traag ervaren, je kan dit wel tweaken door bepaalde opties uit te schakel, daarnaast komt er geen nieuwe AndroidTV versie meer uit (wel security updates).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ja, het contrast en de uniformiteit van zwart van de Samsung is beter wat met name in het donker iets zal opvallen. Daarnaast heeft Samsung een wat agressievere local dimming om blooming te onderdrukken - ten koste van zwart/schaduw detail - wat aan het eerst genoemde bijdraagt. Het nadeel bij de 49'' kan het 60Hz paneel zijn. Dit betekent slechte(re) BFI (bij sport), minder frames kunnen invoegen met interpolatie (instellingen), 24fps content (films) zal motion-judder hebben (als je hier gevoelig voor bent) en een hogere response tijd; dus meer motion blur dan een 120Hz paneel.

De Sony is accurater gekalibreerd, heeft een lagere response tijd, judder-free 24fps, kan evt. meer interpolatie frames invoegen (120Hz), is minder reflectief en heeft Dolby Vision support (voor Netflix UHD). Overall zou je kunnen zeggen dat de Sony in dit formaat de betere is en die meerprijs betaal je dan ook iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuuT
Bedankt voor de reacties! Ik stond op het punt om vandaag de Sony te gaan bestellen, maar....zie ik dat iBOOD vandaag een heleboel tv’s in de aanbieding heeft waaronder de Sumsung voor 499,95 €. Dat is meer dan 300€ korting.

Ben bang dat ik die kan laten schieten...

Hoe is het geluid van de Samsung? Misschien heb ik nu ruimte voor een soundbar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
LuuT schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:27:
Bedankt voor de reacties! Ik stond op het punt om vandaag de Sony te gaan bestellen, maar....zie ik dat iBOOD vandaag een heleboel tv’s in de aanbieding heeft waaronder de Sumsung voor 499,95 €. Dat is meer dan 300€ korting.

Ben bang dat ik die kan laten schieten...

Hoe is het geluid van de Samsung? Misschien heb ik nu ruimte voor een soundbar...
Dat is de Q60R en die is niet te vergelijken met de Q70R. Mist local dimming en een hoge piek helderheid. Als je niet veel om HDR of een 120Hz paneel geeft (in het geval van de Sony) is het voor het geld wel een prima tv. Het geluid is bij alle tv's niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuuT
Je hebt helemaal gelijk. Bedankt voor de oplettendheid. 8)7
Dan wordt het toch de Sony :)
Pagina: 1