Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwColHD
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-07 11:04
Ik heb een huurcontract en binnenkort komt een collega die ik al een lange tijd ken voor een periode in nederland wonen. Dit kan zomaar voor een periode van 1-2 jaar zijn. Nu woon ik alleen, in een redelijk groot appartement en omdat ik degene al langere tijd ken, is er nu de optie dat hij bij mij komt inwonen en dat we de kosten delen. Het idee is dat hij gewoon 50% van de kosten elke maand naar mij overmaakt. Dit zal per jaar tussen de 8-10k totaal zijn.

Maar wat betekent dit voor bijvoorbeeld de belastingdienst? Zij zien dat er een flink bedrag per maand wordt gestort, zien ze dit als onderhuur of als extra inkomsten? De huis eigenaar weet dat er iemand bij komt wonen en vindt dit prima. Maar we zijn geen partners en hebben verder niks met elkaar te maken. Ik ben ook gewoon de huurder en mocht hij na een tijdje weer vertrekken, zijn de volledige 100% van de kosten weer voor mij.

Ik kan echt niks over dit onderwerp vinden op internet en heb ook het forum hier afgezocht maar ik kan niet echt iemand vinden met dezelfde situatie. Hopelijk stel ik de vraag hier op de juiste plek.

Dus mijn vraag is eigenlijk, kan hij dit bedrag gewoon zonder gevolgen naar mij storten. Of moet ik dit ergens aangeven en heeft dit financiele gevolgen voor mij?

[ Voor 11% gewijzigd door TwColHD op 02-03-2020 16:54 . Reden: Spelling, zinsopbouw ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:53

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Het enige waar je direct rekening mee moet houden betreft eventuele toeslagen (huurtoeslag in dit geval), maar verder zie ik geen problemen. Zolang de huurbaas het er mee eens is, dan kan dit gewoon.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33
Qua belasting kraait er geen haan naar, je verhuurt gewoon je hoofdverblijf onder vziw is dat niet belastingplichtig. Maar even iets anders: Voor de gemeentebelasting ben je nu een eenpersoons huishouden. Als nu nog iemand zich inschrijft op je adres ben je een meerpersoonshuishouden. Afhankelijk van de gemeente kan dat nogal wat duurder uitvallen qua afvalstoffenheffing. Check dat even.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De belastingdienst ziet helemaal niets. Die zit niet jouw rekening te monitoren. Je gaat gewoon de helft minder huur betalen en je houd dus zelf meer over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Je wordt alleen fiscaal partner als jullie een kind krijgen.

[ Voor 59% gewijzigd door 3x3 op 02-03-2020 17:00 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Ligt er sterk aan hoe deze persoon bij jou komt wonen. Gaat hij ook daadwerkelijk op papier naar nederland verhuizen, en bij de gemeente zich inschrijven bij jou? Dan verandert er wel wat, ook qua eventuele huursubsidie en gemeente lasten. Gaat deze persoon "illegaal" (lees nergens ingeschreven staan) bij je wonen, dan krijg je een extra zakcentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:04
Komt er iemand bij u wonen die niet uw partner is? Bijvoorbeeld een nieuwe huisgenoot, familielid of iemand anders die bij u intrekt? In sommige gevallen kan dat invloed hebben op uw toeslagen.

Allereerst: degene die bij u komt wonen moet zijn nieuwe adres zo snel mogelijk doorgeven aan de gemeente. Hierna krijgen wij dit door van de gemeente.

Wat zijn de gevolgen voor mijn toeslagen?
Wat de gevolgen zijn, hangt van de toeslag af en wat uw woonsituatie was voordat de nieuwe bewoner bij u introk. U kunt namelijk toeslagpartner worden met deze persoon, terwijl u dat misschien niet verwacht. Ook iemand met wie u niet getrouwd bent. Om welke situaties het precies gaat leest u bij Wanneer telt iemand als mijn toeslagpartner?

Als de nieuwe bewoner uw toeslagpartner wordt, dan telt zijn inkomen mee voor al uw toeslagen. Voor de huurtoeslag werkt het anders. Ook al is de nieuwe bewoner geen toeslagpartner, dan wordt hij wel medebewoner. Zijn inkomen telt dan alleen mee voor de huurtoeslag. Wordt hij geen toeslagpartner of medebewoner dan heeft het géén invloed.

Wat moet de nieuwe bewoner verder doen?
Als de nieuwe bewoner uw toeslagpartner wordt, of medebewoner voor de huurtoeslag, dan krijgt u van ons een brief. Hierin staat wat u precies moet doen.

Zoveel mensen, zoveel situaties. Wilt u weten of u in uw geval toeslagpartners wordt? Gebruik dan het hulpmiddel Wie is mijn toeslagpartner?
https://www.belastingdien...omt_iemand_bij_mij_wonen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:33
MrAngry schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:54:
Qua belasting kraait er geen haan naar, je verhuurt gewoon je hoofdverblijf onder vziw is dat niet belastingplichtig. [...]
Als je zelf huurt dan is dat in beginsel waar: https://www.belastingdien...s/verhuur-deel-huurwoning

Als je een koopwoning hebt ligt dat genuanceerder: https://www.belastingdien...-deel-van-de-eigen-woning
3x3 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:58:
het gaat om toeslagpartner: https://www.belastingdien..._toeslag_krijgen/partner/

Met nog speciale aandacht voor de medebewoner voor de huurtoeslag: https://www.belastingdien...n/huurtoeslag/medebewoner
TwColHD schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:51:
[...]

Ik kan echt niks over dit onderwerp vinden op internet en heb ook het forum hier afgezocht maar ik kan niet echt iemand vinden met dezelfde situatie. Hopelijk stel ik de vraag hier op de juiste plek.
[...]
Bovenstaande heb ik in 10 seconden gevonden?

[ Voor 20% gewijzigd door cryptapix op 02-03-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vraag me meer af hoe jij je geld gaat halen bij je collega als "toch" ineens minder gezelligheid in huis is. Of als collega in jouw afwezigheid de tent sloopt in een dronken bui. Of collega besluit om zometeen nog iemand in zijn kamer wil laten verblijven.

Zolang collega niet op het huurcontract staat, ben jij (topicstarter) dus verantwoordelijk voor het tijdig & correct overmaken van de huursom, verantwoordelijk voor bepaalde defecten / waarborg / whatever omtrent de inboedel, aantal sleutels en roerende zaken etc.

Ongetwijfeld zit ik weer erg negatief in de wedstrijd maar "mondelinge afspraken" tussen collega en jijzelf kunnen nog best lastig "bewezen" worden als het escaleert.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:44

RedFox

Heb je een OV ofzo?

3x3 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:58:
Nee :? Staat in je eigen link een aantal andere situaties waarbij je ook fiscaal partner bent.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

RedFox schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:26:
[...]

Nee :? Staat in je eigen link een aantal andere situaties waarbij je ook fiscaal partner bent.
Dat klopt, maar die overkomen je niet als gevolg van een gezellig avondje, maar daarvoor moet je actief en bewust een handeling ondernemen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Check ook of hij huurdersbescherming (of hoe dat ook heet) heeft. Als er een contract wordt getekend, dan wordt het formeel, maar zonder contract, hoe kun je dan huur afdwingen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dingen waarvoor naar het inkomen van je gezin gekeken wordt kunnen beinvloed worden als hij zich inschrijft op jouw adres (sommige toeslagen, kinderbijslag etc).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
MAX3400 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:23:
Vraag me meer af hoe jij je geld gaat halen bij je collega als "toch" ineens minder gezelligheid in huis is. Of als collega in jouw afwezigheid de tent sloopt in een dronken bui. Of collega besluit om zometeen nog iemand in zijn kamer wil laten verblijven.

Zolang collega niet op het huurcontract staat, ben jij (topicstarter) dus verantwoordelijk voor het tijdig & correct overmaken van de huursom, verantwoordelijk voor bepaalde defecten / waarborg / whatever omtrent de inboedel, aantal sleutels en roerende zaken etc.

Ongetwijfeld zit ik weer erg negatief in de wedstrijd maar "mondelinge afspraken" tussen collega en jijzelf kunnen nog best lastig "bewezen" worden als het escaleert.
Die laatste alinea is zeker waar. Maar zolang zijn collega niet op het huurcontract staat is dat voor TS niet per se ongunstig. Je wil toch niet het gezeik hebben dat je je collega er niet uit krijgt omdat hij op het huurcontract staat en de boel verziekt? Dat is een stuk eenvoudiger als hij niet op het huurcontract staat.

Richting verhuurder is TS zeker aansprakelijk, maar verrassing: dat ben je naar alle waarschijnlijkheid ook als de collega wel op het huurcontract staat. Dat noemen ze hoofdelijke aansprakelijkheid. Verder, alle schade die de collega berokkent kun je 'gewoon' op hem verhalen. Dat wordt niet makkelijker of moeilijker als de collega op het huurcontract staat. Het geeft alleen de verhuurder een extra poppetje om aan te spreken, maar de verhuurder mag kiezen wie hij aanspreekt (en dat zal degene met de diepste zakken zijn).

En dan speelt hier ook nog mee dat ze dezelfde werkgever hebben. Dat is wel iets fijner dan een random medebewoner. De werkgever zal bij problemen de collega ook wel aanspreken (neem ik aan).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
cryptapix schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:12:
Met nog speciale aandacht voor de medebewoner voor de huurtoeslag: https://www.belastingdien...n/huurtoeslag/medebewoner
Belangrijk is in dezen dat jij een contract voor onderhuur download en deze met eventuele kleine aanpassingen laat ondertekenen door je collega.

Als je collega zich vervolgens bij de gemeente op jouw adres inschrijft, dien je dit door te geven op http://mijn.toeslagen.nl en ook dien je een kopie van de onderhuurcontract door te sturen. Dit kan ook digitaal op de site.

Enige waar je rekening mee dient te houden is dat inderdaad de gemeentelijke belastingen als meerpersoonshuishouden zal worden berekend, dus reken dat ook mee bij de vergoeding die je van je collega vraagt.

Ik onderverhuur al jaren een kamer in mijn huurwoning zonder dat dit gevolgen heeft voor mijn toeslagen. Heb ook alles netjes doorgegeven bij ze.

[ Voor 7% gewijzigd door Tartarus op 02-03-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Tartarus schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:45:
[...]

Belangrijk is in dezen dat jij een contract voor onderhuur download en deze met eventuele kleine aanpassingen laat ondertekenen door je collega.

Als je collega zich vervolgens bij de gemeente op jouw adres inschrijft, dien je dit door te geven op http://mijn.toeslagen.nl en ook dien je een kopie van de onderhuurcontract door te sturen. Dit kan ook digitaal op de site.

Enige waar je rekening mee dient te houden is dat inderdaad de gemeentelijke belastingen als meerpersoonshuishouden zal worden berekend, dus reken dat ook mee bij de vergoeding die je van je collega vraagt.

Ik onderverhuur al jaren een kamer in mijn huurwoning zonder dat dit gevolgen heeft voor mijn toeslagen. Heb ook alles netjes doorgegeven bij ze.
Eens, de crux zit in het onderdeel van een huishouden. Dus wat jij doet gaat goed, zolang je maar geen gezamenlijke huishouding voert. Maar ja, waar ligt die grens? En wie controleert dat :+ Het hebben van een onderhuurovereenkomst duidt in beginsel natuurlijk wel op een gescheiden huishouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
cryptapix schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:43:
[...]

Eens, de crux zit in het onderdeel van een huishouden. Dus wat jij doet gaat goed, zolang je maar geen gezamenlijke huishouding voert. Maar ja, waar ligt die grens? En wie controleert dat :+ Het hebben van een onderhuurovereenkomst duidt in beginsel natuurlijk wel op een gescheiden huishouding.
Je denkt te moeilijk.
Niemand komt bij je in huis kijken wie de boodschappen en afwas doet.
Zolang je geen kinderen samen hebt en/ of geregistreerd partnerschap hebt, ben je voor de toeslagen en belastingdienst geen fiscaal partner en dus hoef je je geen zorgen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Tartarus schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:45:
[...]

Je denkt te moeilijk.
Niemand komt bij je in huis kijken wie de boodschappen en afwas doet.
Zolang je geen kinderen samen hebt en/ of geregistreerd partnerschap hebt, ben je voor de toeslagen en belastingdienst geen fiscaal partner en dus hoef je je geen zorgen te maken.
Dat zeg ik dus ;) Niemand die het echt diepgaand gaat onderzoeken,

Overigens voor de fijnproevers nog de wettelijke basis; art. 2 lid 1 sub e Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen
e. medebewoner: de persoon die als ingezetene op hetzelfde woonadres is ingeschreven in de basisregistratie personen als de belanghebbende, met dien verstande dat als medebewoner niet wordt aangemerkt:

1°. de partner van de belanghebbende,

2°. de persoon die op basis van een schriftelijke overeenkomst met de belanghebbende een deel van de woning huurt, tenzij deze een bloed- of aanverwant in de eerste graad is van de belanghebbende of van diens partner,

3°. degene die tot het huishouden van de onder 2° bedoelde persoon behoort;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Er zijn verschillende gebieden waar een voordeurdeler of kamerhuurder van invloed kan zijn:

1. als je in de bijstand zou zitten, zou je gekort worden.
2. lokale belastingen worden gebaseerd op een meerpersoonshuishouden (afvalstoffenheffing etc.) scheelt per jaar pakweg 100 a 200 euro
3. toeslagen kunnen dalen. proefberekening maken.
4.in eval van AOW en ANW uitkering weet ik niet of het invloed heeft, zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:34
Vergeet ook niet dat, mocht je nog geen max huur € 737,14 betalen bij een sociale huurwoning, je jaarlijkse verhoging 6,6% is. Deze verhoging is blijvend en word niet teruggedraaid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwColHD
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-07 11:04
Bedankt voor alle reacties! Zeer behulpzaam. Ik wist ook niet zo goed met welke termen ik moest zoeken om meer info over dit onderwerp te vinden maar dit heeft zeker geholpen. Het lijkt er dus op, zolang ik toestemming heb van de verhuurder en zolang ik bewust ben dat ik verantwoordelijk blijf voor alles, er niet veel veranderd. Huurtoeslag heb ik niet, dus daar veranderd niks in. En ik zal waarschijnlijk extra kosten moeten gaan betalen aan lokale belastingen, maar dat neem ik dan voor lief. Ik ga het nog allemaal even rustig verder uitzoeken, maar bedankt iedereen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haydenen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 19:39
Vergeet niet om de toestemming van de verhuurder ook schriftelijk te ontvangen. En maak daarnaast ook schriftelijk afspraken met je collega over de huur. De afspraken kunnen nu amicaal zijn, maar zorg dat dit ook goed op te lossen is wanneer de band tussen jullie niet meer zo goed is.
Pagina: 1