Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennart111
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 14:30
Hallo Tweakers,

Ik zoek een telefoon om mijn inmiddels bejaarde Moto G te vervangen
Deze telefoon heeft nu echt kuren waardoor hij op korte termijn vervangen moet worden (anders had ik de tijd genomen om alles tot in detail uit te zoeken en in de zomer een nieuwe te kopen.)

Ik zoek een?
Een smartphone. Ik heb een klein lijstje van eisen, sommige zijn minder hard dan anderen.
De hardere eisen zijn:
• NFC
• Recente Android/recent uitgekomen
• 3,5mm Jack + fatsoenlijke audio
• 32+ GB opslag en SD slot

De wat mindere eisen zijn ook wat algemener en hebben voornamelijk te maken met gebruiksgemak en future proofness. Daaronder vallen zaken zoals een cleane android variant, genoeg werkgeheugen en een processor die snel genoeg is om wel even mee te gaan. Een goede camera (iig beter dan wat ik nu heb) is ook wenselijk.

Wat is je budget?
Aangezien het apparaat toch enige tijd mee moet gaan is mijn budget rond €300

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik gebruik mijn telefoon voornamelijk voor webbrowsen en whatsapp, maar ik zou mijn nieuwe telefoon ook als muziekspeler gebruiken. Mijn huidige telefoon is zo oud dat ik er al enige tijd geen spelletjes meer op speel vanwege performance issues.

Wat heb je zelf al gevonden?
Op basis van mijn eisen heb ik al door de PW gebladerd, maar ik zie door de bomen het bos niet echt meer. De dingen die er uit springen zijn voornamelijk de chinaphone merken als Xiaomi en Huawei. Deze beide voldoen niet echt aan de clean android eis en hebben twijfelachtige customer support.
Ook samsung met de A50/A51 ben ik tegen gekomen, maar ook daar is long term support en clean android een issue.

Een aantal van de nieuwe Motorolas missen NFC.
De enige telefoon me tot nu toe echt interressant lijkt is de Cat S32, maar die komt pas tegen mei(?) uit.

Welke vragen heb je hier nog over?
Waar kan/moet ik op letten als ik langere tijd (3+ jaar) met mijn telefoon wil doen?
Hoe zit het met de diverse cpu's van vershillende merken en waar kan ik op letten qua snelheid?
Zijn er nog merken die het goed doen qua support die ik over het hoofd heb gezien?

Alvast bedankt voor jullie advies en hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Realme X2
-NFC? ✓
-Recent? September 2019
-3.5mm jack + fatsoenlijke audio? ✓
-128GB opslag en SD-kaart slot (256GB max)

Verder
-8GB RAM
-Qualcomm Snapdragon 730G (prima processor)
-1080x2340 Super-AMOLED scherm
-Vingerafdrukscanner in-display
-4 camera's
• 64MP wide (GW1) (2x2)*
• 8MP ultra-wide (119°)
• 2MP macro
• 2MP depth (voor betere portretfoto's)
-32MP selfiecamera (2x2)*

-4000mAh batterij
-30 Watt snelladen, met 0-65% in 30 minuten.

Software...
Ik kan een heel verhaal houden over de huidige software, en de nieuwe software die deze maand uit moet komen voor de X2, maar graag hoor ik van jou wat je zoekt in 'clean Android'. Mensen hebben het altijd over de voordelen van stock Android, maar wat velen, denk ik, niet weten, is dat er ook nog wel wat nadelen aan zitten. Dus ik snap dat je geen zware skin wilt, maar wat zijn de factoren die voor jou belangrijk zijn als het gaat om software?

En idd, de telefoon wordt volgens de pricewatch niet verkocht in Nederland, maar hij is wel te koop op de Europese site van Realme, Realme.com/eu. Ik heb daar twee keer besteld, en beide keren binnen 2-3 werkdagen in huis, zonder gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthiasDS
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 00:00
Alternatief zou ik toch nog steeds de Xiaomi Mi 9T naar voor schuiven. Kan je wel gewoon in de Lage Landen kopen. Support vraag ik me ook wel af wat er twijfelachtig zou zijn - integendeel, Xiaomi voorziet zijn toestellen doorgaans vrij lang van updates.

Dan spreek je niet over een clean Android, dat klopt. Nu was ikzelf ook een clean Android fanaat (eigenlijk nog steeds een beetje). Heb toestellen als Nexus 5, Oneplus One, Nokia 7 Plus, ... gehad. Maar nu ik de 9T heb, vind ik het eigenlijk allemaal best meevallen. Performance van het toestel is uitstekend, dus daar merk je al niets van de skin. Voor de rest zet je er Nova Launcher op en buiten de enkele keer dat je nog eens iets in de instellingen moet doen merk je weinig meer van Miui. En krijg je gewoon een uitstekend toestel voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennart111
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 14:30
Dank voor de suggesties, ik ga ze zeker nog wat beter bekijken (zeker de Realme omdat ik die nog niet tegen gekomen was)

Over clean android, wat ik daar mee bedoel is inderdaad de afwezigheid van een zware skin. De telefoon die ik nu moet vervangen was zo goed omdat je met mindere hardware dezelfde prestaties kon behalen en dat scheelde geld. Het idee dat ik een beetje heb, is dat de skins soms voor de wat meer high end telefoons ontworpen worden waardoor ze op low-mid range telefoons niet lekker soepel lopen.
Daarnaast is er het argument van eindeloze hoeveelheden niet-verwijderbare bloatware.
Ik gebruik geen facebook en dat hoef ik ook niet op mijn telefoon te hebben (met alle gevolgen van dien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
Ik gebruik nu ColorOS 6.1 (Realme X2 Pro) en ik heb alle apps zoals Facebook simpel kunnen verwijderen. De apps die ik niet kan verwijderen zijn systeem apps, maar ik zie niet in waarom iemand die zou willen verwijderen, dus dat is voor mijn gevoel geen bloatware. Daarnaast kan ik (bijna?) alle Google apps óf verwijderen óf uitschakelen, dus daar hoef je ook geen last van te hebben.

Realme UI is gebaseerd op ColorOS 7, en die heeft indrukwekkende verbeteringen:
Gaming:
-35% snellere touch respons tijd
-20% betere game performance
Batterij:
-10% betere batterijduur
-35% betere stand-by batterijduur
Interface:
-15% snellere boot tijd
-20% snellere app boot tijd
-20% betere performance

En ColorOS 6 is niet super vloeiend, maar ik denk niet dat je met de nieuwe generatie Android skins performance verliest ten opzichte van stock Android. Het zou zelfs wel eens andersom kunnen gaan worden, door betere optimalisatie e.d.
Daarnaast krijg je bij een Android skin veel handige features, zoals bijv. het tegelijkertijd verbinden van Bluetooth én normale oortjes of dark mode en gestures, die pas in Android 10 komen, die je vaak pas 1 of 2 Android versies later krijgt (of nooit).

Ik denk daarom dat je aan een schone Android schil net zo hebt als aan een stock Android, of misschien wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Wat een compleet random percentages zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
Het gaat hier natuurlijk om afgeronde percentages, maar ik wil hiermee aangeven dat ColorOS 7 (Realme UI) stukken vloeiender en krachtiger is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Potenscia schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:17:
Het gaat hier natuurlijk om afgeronde percentages, maar ik wil hiermee aangeven dat ColorOS 7 (Realme UI) stukken vloeiender en krachtiger is geworden.
Maar dat is toch van ontzettend veel factoren afhankelijk en niet zomaar in percentages te vangne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
Die percentages komen van het lab, daar hebben ze getest, waaruit deze resultaten komen. Dus dat het van veel factoren afhankelijk is, is hier niet aan de orde. Dit is het eindresultaat al namelijk.
Pagina: 1