Bol.com ontmaskert oplichtster, maar hoe?.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 21:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 21:50

g0tanks

Moderator CSA
Het artikel zegt niets over de aard van het telefoontje. Het kan bijvoorbeeld een vraag of mededeling zijn geweest over de levering.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 16:09

EnnaN

Toys in the attic

Waarom denk je dat het meteen met geslacht, adres, leeftijd, privacy etc te maken heeft?
Ik lees alleen dit:
Het bedrog van de vrouw kwam aan het licht toen ze via bol.com een zwangerschapsartikel had besteld. De 70-jarige man kreeg plots telefoon van bol.com met een vraag over de bestelling.
Mij lijkt dat eerder gewoon een vraag van: hee, u heeft x besteld maar dat is nu niet meer leverbaar. Als die man dan zegt: dat heb ik helemaal niet besteld, dan krijg je wel een gesprek denk ik....

sig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Geslacht, leefdtijd, vorige bestellingen, wat andere mensen uit dezelfde doelgroep bestellen.

Het gaat vast allemaal in algoritme en dan naar de fraude desk. De gegevens hebben ze toch wel.. je vult t notabene zelf in als je iets besteld. Goed toch dat ze er iets mee doen om het veiliger te maken.

Collega van mij heeft dit meegemaakt. Er was een nieuwe imac besteld op zijn account, met een betaalmethode die hij normaal niet gebruikt. Dit kwam ook naar boven en hij werd gebeld dat er iets besteld was. mooi dat ze belde, anders had je een hoop gezeik gehad.

[ Voor 30% gewijzigd door garriej op 02-03-2020 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:17
Het zou kunnen dat bol.com extra info nodig had omdat er een fout staat in het adres (huisnummer niet ingevuld oid) of omdat kleur X niet meer leverbaar is, wil je kleur Y of geld terug?
Zonder info is het veel speculeren en weinig feiten...

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Kans is dat de thuishulp toevallig is opgepikt door een bestaand fraudedetectie patroon, bijvoorbeeld het aanpassen van het afleveradres, wisselende bankrekeningen, al dan niet in combinatie met achteraf betalen, etc. Fraudedetectie is er primair om het belang en risico van Bol te dienen, maar kunnen ook de burger bedienen. Zo'n telefoontje is dan praktisch gratis.

Of er was gewoon iets met de bestelling waardoor er even gebeld werd... de zwangerschapstest is later aan topicstart toegevoegd

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 02-03-2020 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmeaho
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
In het artikel staat niet dat Bol.com dacht dat het 'een verdachte' aankoop was. Het zou toch ook kunnen zijn dat er een zwangerschapsartikel wordt besteld maar deze blijkt helaas niet meer voorradig. Met als gevolg dat ze de klant bellen om dit te bespreken voor een passende oplossing?

Je gaat hier misschien iets te hard uit van het idee dat Bol.com iedereen zo strak in de gaten houdt.

en wat is gepluimd een prachtig woord trouwens

[ Voor 8% gewijzigd door Timmeaho op 02-03-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-10 07:29

Grannd

da Granndest

Neuzelaar schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:58:
Om het nog niet te hebben over privacy... zou ik het appreciëren als Bol.com mij gaat bellen waarvoor ik al dat plakband, touw en potten vaseline voor ga gebruiken...?

Ben benieuwd of hier iemand meer kan over zeggen...
Ze hébben die informatie nou eenmaal wel, privacy zoals bedoeld in de AVG wordt belangrijk op het moment dat Bol.com die informatie met een andere reden gaat gebruiken dan waar die informatie voor bedoeld is.
Als ze jou opbellen om wat tips te geven omtrent het gebruik van die spullen.. Ja, dat is een privacy-overtreding. Maar als één onderdeel uit je bestelling niet meer leverbaar is maar ze wel iets vergelijkbaars op voorraad hebben gebruiken ze je gegevens zodat ze zich aan hun deel van de overeenkomst kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:17
Grannd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:21:
[...]

Ze hébben die informatie nou eenmaal wel, privacy zoals bedoeld in de AVG wordt belangrijk op het moment dat Bol.com die informatie met een andere reden gaat gebruiken dan waar die informatie voor bedoeld is.
Als ze jou opbellen om wat tips te geven omtrent het gebruik van die spullen.. Ja, dat is een privacy-overtreding. Maar als één onderdeel uit je bestelling niet meer leverbaar is maar ze wel iets vergelijkbaars op voorraad hebben gebruiken ze je gegevens zodat ze zich aan hun deel van de overeenkomst kunnen houden.
Dit doet me wel denken aan mijn bestelling van enkele maanden geleden bij NewPharma. Medicatie besteld, binnen gekregen en 5 dagen later kreeg ik nog een persoonlijk, niet-geautomatiseerd mailtje van de apothekeres van NewPharma, met van elk medicijn voorzorgsmaatregelen, doseringen, ... Ik had dit niet verwacht, maar ik neem aan dat dit verplicht zal zijn door de (Belgische) wet.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Neuzelaar schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:58:
(Verder vind ik dat dergelijke thuishulpen niet zijn opgeleid om het geld te beheren van andere mensen, ook al gaat het 'slechts' om rekeningen te betalen, en moeten die mensen tegen zichzelf beschermd worden, maar dat is een andere discussie.)
Je hele TS bestaat eigenlijk alleen maar uit aannames die toch wel vrij makkelijk 'te verklaren' zijn.

Op het overige is al gereageerd, daarom reageer ik nog even op bovenstaande.

Je hebt uiteraard veel verschillende soorten 'thuishulpen'... het is nogal een algemeen woord, jij en ik hebben geen idee wat de opleiding en verantwoordelijkheden van de persoon in kwestie waren.

Of ze ervoor was opgeleid maakt eigenlijk ook weinig uit... ik lees toch ook met enige regelmaat over zaken zoals bewindvoerders van mensen met financiële problemen die geld achterover drukken van hun cliënten... zijn er wel voor opgeleid maar doen dezelfde fouten dingen. Wat dat betreft heeft dit echt helemaal niets te maken met wie wat hoort te doen of welke opleiding je er voor nodig zou moeten hebben... dit is echt niet meer dan een stukje vertrouwen en integriteit, en gebrek daaraan vind je in alle kringen.
Pagina: 1