AVR-X3400 valt steeds uit na plofgeluid uit speakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzan
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 24-04 20:42
Mijn vraag

Sinds een aantal weken ervaar ik zo goed als elke avond dat ik, na een vrije luide plof uit de speakers (Doet een beetje denken aan het aansluiten van een microfoon aan de versterker terwijl deze reeds is ingeschakeld), de versterker aan en uit moet zetten voordat hij het weer doet. Versterker staat na het geluid nog wel aan, in het display staat "start", maar hij reageert niet meer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Mijn eerste vermoeden was kortsluiting bij speakerdraden, maar heb deze allemaal nagelopen en die zijn in orde.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:48
Het lijkt op een beveiliging op de versterker, is de versterker erg warm op het moment dat hij afslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzan
In alle gevallen was de versterker niet heel warm. Probleem doet zich ook voor onder alle omstandigheden qua volume. Zelfs toen hij van de week geen geluid doorgaf (bron stond op pauze) gebeurde het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 09:07
Hoe staat de versterker qua airflow? Wij hebben een Denon X4000 die ook zonder dat hij erg warm wordt in de thermische beveiliging slaat. Wanneer je de behuizing eraf haalt doet hij het langer. Tegenwoordig staat er een koeler van AC Infinity op die er een flinke hoeveelheid lucht doorheen trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzan
Pyramiden, dank voor je reactie. De versterker staat in een kast waarvan de achterkant open is. Ik heb een pc ventilator in de kast gehangen om een luchtstroom op gang te krijgen. Omdat ik 99 van 100 keer niet heel veel vraag van de versterker, is de temperatuur nooit heel hoog. Oude Onkyo werd vele malen warmer.

Opvallend is dat het juist vaak lijkt te gebeuren vlak na het aanzetten. binnen 30 minuten over het algemeen. afstandbediening reageert de versterker dan niet op, wel kan ik met source knop weer het juiste kanaal selecteren. Daarna werkt de afstandsbediening ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-09 09:26
Klinkt mij in de oren als een bekabeling issue, denk aan kort sluiting of wellicht aarde problemen. Dit kan komen door niet correct aangesloten terminals/pluggen in de speakers of versterker of een beschadigde mantel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzan
mr.DJ95, dank voor je feedback. Ga hier wel dieper onderzoek op doen. Om de beurt de kabel van een speaker loshalen en dan zien of het probleem zich nog voordoet. Wellicht dat dit inderdaad een defect aan het licht brengt bij een bepaalde kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:16
Trek eens alle kabels eruit en kijk of het probleem zich weer voordoet als je hem aan zet. Zo ja, dan weet je meteen dat het aan de versterker ligt.

Zo nee, dan de speakers in paren weer vastzetten dan gaat het wat sneller 8)

[ Voor 21% gewijzigd door LuisjeNL op 03-03-2020 11:52 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erikzan
Ter afsluiting van dit topic even de uitslag. Na vanalles en nogwat te hebben geprobeerd bleef het probleem zich voordoen. Gelukkig deze versterker bij Coolblue gekocht. Kon hem gratis opsturen en ben zeer netjes geholpen. Alhoewel ze in het begin gelijk begonnen over kosten ivm uit de garantie, kreeg ik na twee weken een mail dat de versterker alweer onderweg was naar huis. In het rapport kan ik teruglezen dat versterker terug was gegaan naar de leverancier alwaar er een onderdeel is vervangen. Weet helaas nier welk onderdeel, maar vermoed het onderdeel dat de beveiliging bij een eventuele kortsluiting in de speakerdraden regelt. Alles geheel onder coulance. Geen kosten gehad dus. Versterker gaat weer als een zonnetje. Chapeau voor Coolblue iig. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:48
Erikzan schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:01:
Alles geheel onder coulance. Geen kosten gehad dus. Versterker gaat weer als een zonnetje. Chapeau voor Coolblue iig. _/-\o_
Top! Maar ook chapeau voor D&M Europe (importeur Denon) dat ze de reparaties buiten garantietermijn kosteloos hebben uitgevoerd.👍

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Pagina: 1