Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgradable en toekomst bestendige pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joopbonnet
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2020
Beste computerexperts,

Ik moet een nieuwe computer aanschaffen. Ik ben student en heb dus niet erg veel geld, maar wil wel graag een redelijke computer. Om de kosten te verantwoorden wil ik er een bouwen die lang mee gaat en ik later kan upgraden als ik meer geld heb. Ik heb gehoord dat vooral het moederbord belangrijk is voor upgrades en de processor voor de toekomst bestendigheid. Ook de voeding moet geloof ik goed genoeg zijn om later de videokaart makkelijk te kunnen upgraden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game nu eigenlijk niet maar wil wel de mogendheid hebben om games als cs:go te spelen. Ik gebruik de computer vooral voor ableton, serato en mijn studie.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Met alles erbij (dus windows, en scherm) rond de 800 euro. Het liefst zo min mogelijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een kingston 8gb ram van 8 jaar oud en een hdd van 500 gb van 8 jaar oud. Ik weet niet of ik daar nog wat aan heb. Misschien voor een backup?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede processor met 8 cores voor de toekomst, een goed moederbord met uitbreidingsmogelijkheden, minimaal 8 gb ram met uitbreidingsmogenlijkheden en een videokaart die ik misschien moet upgraden voor zware games maar die oude games wel aan kan. De esthetiek van de computer maakt me niets uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken die duurzaam zijn, dat ze lang mee kunnen dus.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb niet idioot veel opslag nodig, dat kan ik later makkelijk uitbreiden. Ik weet niet of een geluidskaart nodig is ik heb er een in mijn mixer zitten. Ik heb niet perce een cd lezer nodig, als ik ooit een oud programma nodig heb dan regel ik wel een externe. Meerdere snelle usb ingangen zouden fijn zijn, ik heb er ten alle tijden een mixer, een usb schijf en natuurlijk een muis en keyboard inzitten.

Ga je overklokken?
Nee daar ben ik niet capabel genoeg voor.

Wat verwacht je van ons?
Tips over welke componenten toekomst bestendig zijn, en waar ik voor een laag budget het beste concessies kan doen. Ik wil een pc voor de toekomst waar ik nu excel en ableton op kan gebruiken en later kan upgraden om een keer een spelletje mee te spelen mocht ik daar zin in krijgen. Ik hoop dat het systeem ongeveer 10 jaar mee kan.

Super bedankt voor alle tips. Als tegenprestatie kan ik wel een keer een dijk voor jullie ontwerpen, daar heb ik dan weer verstand van.

Alle reacties

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Wat heb je zelf al gevonden? Er staan hier tientallen topics met hetzelfde budget, daar zou je al wat inspiratie uit kunnen vinden.
Hier staat uitgelgd hoe je een lijstje maakt & post...
Handleiding Pricewatch

Dan heb je ook nog de Tweakers best buy guides...

Het budget game systeem van January is ook een goede basis.
reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2020

Het heeft geen zin om nu erg dure mobo's te gaan kopen om later te upgraden... er komt binnen 1-2jaar
(naar alle waarschijnlijkheid) toch een nieuwe socket aan bij Intel & AMD, dus daar kan je niet 'toekomstbestendig' kopen.

Stop je geld in een goed scherm, dat gaat 10jaar mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Inrage op 02-03-2020 14:52 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Probeer eens bij de bbg te kijken, misschien ook die van januari.
Aan een RAM van 8 jaar oud heb je niets meer... Dit is wrs DDR3 of zelfs 2. Tegenwoordig wordt DDR 4 gebruikt. Dit is wat sneller.
Zelfde geldt voor een HDD van 8 jaar... Liefst koop je SSD.
Voor rest kan je kijken of je ryzen 5 3600 + videokaart wilt of budget een ryzen 3200/3400 pakt.
Die laatsten hebben geen apparte videokaart nodig wegens igpu...maar kan je dus ook minder spelletjes op spelen.

• BerArtVD
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-06 13:58

BerArtVD

https://berart.nl/

Je kan hier eens naar kijken: https://gamepc.nl/s/3677 (€ 838,00) dan heb je iig al een indicatie ;)

Ber|Art Visual Design V.O.F. - Berrie Pelser

• Inrage
BerArtVD schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:00:
Je kan hier eens naar kijken: https://gamepc.nl/s/3677 (€ 838,00) dan heb je iig al een indicatie ;)
Laat hem alvast daar NIET kijken!
Overpriced brol in een archilelijke plastic case, niet eens een SSD, onbekende voeding, verouderde GPU, nutteloze keuze CPU als je voor een dedicated GPU gaat...

• BerArtVD

BerArtVD

Inrage schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:03:
[...]

Laat hem alvast daar NIET kijken!
Overpriced brol in een archilelijke plastic case, niet eens een SSD, onbekende voeding, verouderde GPU, nutteloze keuze CPU als je voor een dedicated GPU gaat...
Klopt maar het ging mij even om een indicatie, voor 800 euro is dat best lastig ... als het aan mij ligt zou ik een Dell aanbevelen, deze bijvoorbeeld: https://www.dell.com/nl-n...ron-3671-desktop/cd367109

• Inge08
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:02
@BerArtVD Wat een onzin. Voor €800 kan je een hele mooie desktop in elkaar zetten die zeker een paar jaar goed mee kan op fhd.

@Joopbonnet Wat heb je zelf al gevonden? Kijk vooral eens bij de Desktop Best Buy Guide van januari en maart. Je zal wat kleine aanpassingen moeten maken, maar het is een goede basis om mee te beginnen.

• Inrage
BerArtVD schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:07:
[...]

Klopt maar het ging mij even om een indicatie, voor 800 euro is dat best lastig ... als het aan mij ligt zou ik een Dell aanbevelen, deze bijvoorbeeld: https://www.dell.com/nl-n...ron-3671-desktop/cd367109
Misschien moet je dit deel van het forum even volgen voor je hier nog meer onzin gaat posten...
De link naar de BBG van january toont al perfect aan dat je voor 800€ een performant game systeem hebt, monitor inbegrepen.

Dell heeft soms (zelden) goede deals maar er valt ook zelden iets te upgraden aan hun systemen, dus ook dit advies slaat op niks.

• BerArtVD

BerArtVD

Inrage schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:17:
[...]

Dell heeft soms (zelden) goede deals maar er valt ook zelden iets te upgraden aan hun systemen, dus ook dit advies slaat op niks.
Deel is zeer makkelijk uit te breiden en te upgraden, ik weet niet waar je dit op baseert, zeker niet op ervaring!

• BerArtVD

BerArtVD

Inge08 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:10:
@BerArtVD Wat een onzin. Voor €800 kan je een hele mooie desktop in elkaar zetten die zeker een paar jaar goed mee kan op fhd.
Ik zei ook niet dat het niet kon? Ik zei best lastig ...

• Inrage
BerArtVD schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:37:
[...]
Ik zei ook niet dat het niet kon? Ik zei best lastig ...
Systeem van de BBG is 550€, een scherm kost 90€... hoezo lastig?
BerArtVD schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:36:
[...]
Deel is zeer makkelijk uit te breiden en te upgraden, ik weet niet waar je dit op baseert, zeker niet op ervaring!
Dan kan jij vast vertellen welk mobo in dat Dell systeem zit en welke voeding... Is dat 1 latje ram of 2? Hoeveel slots zijn er dan nog vrij... ? Ook de case laat al niet toe om high end GPU's in de bouwen, enige vorm van airflow is er meestal ook niet.

Enige wat je bij Dell extra krijgt is nutteloze bloatware...

Ook dat systeem is trouwens duurder en trager dan het systeem uit de BBG, maar daar gaat het nu zelfs niet om.

• Joopbonnet
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2020
Inrage schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:52:
;Wat heb je zelf al gevonden?;

;Het heeft geen zin om nu erg dure mobo's te gaan kopen om later te upgraden... er komt binnen 1-2jaar
(naar alle waarschijnlijkheid) toch een nieuwe socket aan bij Intel & AMD, dus daar kan je niet 'toekomstbestendig' kopen.;
Wow thanks voor de snelle reacties. Ik heb naar de meeste lijstjes al gekeken en veel inspiratie op gedaan, maar ik ben bang dat ik niet genoeg verstand heb van dit onderwerp voor wat ik dus wil. Ik heb heb met mijn vorige laptop, een acer aspire bijna 8! Jaar gedaan door hem elk jaar een keer schoon te maken. Is dit niet alleen maar makkelijker met een desktop? Als er een nieuwe socket komt, heeft het dan wel zin om nu een investering te doen of is het handiger om een laptopje te kopen en over twee jaar een goede pc? Kan een goede processor lang mee? Kan ram lang mee of wordt deze snel langzamer?

• BerArtVD

BerArtVD

Dan kan jij vast vertellen welk mobo in dat Dell systeem zit en welke voeding... Is dat 1 latje ram of 2? Hoeveel slots zijn er dan nog vrij... ? Ook de case laat al niet toe om high end GPU's in de bouwen, enige vorm van airflow is er meestal ook niet.

Enige wat je bij Dell extra krijgt is nutteloze bloatware...

Ook dat systeem is trouwens duurder en trager dan het systeem uit de BBG, maar daar gaat het nu zelfs niet om.
Ik heb nog nooit boatware gezien bij Dell, wel bij veel andere systemen hier de info over het systeem: https://www.dell.com/supp...b-1df61f35d15f&lang=nl-nl het zijn 2 latjes gehuegen, of 1 als je dat wil ... daarna zijn er geen sloten meer vrij, er kan een grote GPU in, airflow is er zeker wel en kan je zelfs nog beter maken, ook de service bij Dell is erg goed zo is mijn ervaring iig.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:03
Joopbonnet schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:48:
[...]

Wow thanks voor de snelle reacties. Ik heb naar de meeste lijstjes al gekeken en veel inspiratie op gedaan, maar ik ben bang dat ik niet genoeg verstand heb van dit onderwerp voor wat ik dus wil. Ik heb heb met mijn vorige laptop, een acer aspire bijna 8! Jaar gedaan door hem elk jaar een keer schoon te maken. Is dit niet alleen maar makkelijker met een desktop? Als er een nieuwe socket komt, heeft het dan wel zin om nu een investering te doen of is het handiger om een laptopje te kopen en over twee jaar een goede pc? Kan een goede processor lang mee? Kan ram lang mee of wordt deze snel langzamer?
Alles van een computer kan lang mee gaan. Het enige wat echt verslijt zijn draaiende delen zoals ventilatoren en harde schijven. Je hardware wordt niet trager door de jaren heen, maar de besturingssystemen worden soms veeleisender. In tijden van ssd's is het vertragen van je besturingssysteem minder merkbaar omdat je ssd die opvangt.

Als je nu een pc wil, dan moet je nu bestellen. Als je 2 jaar gaat uitstellen voor hardware X, dan kan je tegen dan weer 2 jaar wachten voor hardware Y. Zeker als je zuinig op je spullen bent en niet zo veeleisend kan je perfect jaren doen met je systeem. Af en toe ontstoffen en eventueel ooit eens de videokaart upgraden wanneer ze niet meer voldoet.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Om de vraag van hoop te beantwoorden:
Het feit dat je zo lang met je laptop hebt gedaan toont aan dat je niet perse non-stop top Notch hoeft te zitten.
Wanneer je nu een 3600 of zelfs 3700 (past niet in budget!) Pakt zal je hier een tijd mee vooruit kunnen. Waar 8 jaar geleden Intel the way to go was, is AMD nu een volwaardig alternatief geworden.
Natuurlijk blijft elk jaar weer snellere pc onderdelen uitkomen. Maar wanneer je nu net wat meer besteed kan je wat langer vooruit.

Kijk vooral wat je ermee wilt. Voordeel aan pc is dat je relatief makkelijk een los onderdeel kan vervangen. Als je nu nog geen geld hebt kan je bv een goedkope gpu kopen. Wanneer je dan later meer geld hebt koop je een nieuwe gpu a 500-800 euro.
Natuurlijk moet dit dan wel passen in je pc, moederbord etc.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:21
BerArtVD schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:51:
[...]
... er kan een grote GPU in, airflow is er zeker wel ...
Ik hoop echt dat je een grapje maakt. Er past alleen een GPU in die zo lang is als het moederbord zelf, dat noem ik niet groot, het is niet super klein maar echt niet groot

Anyway, er zit ook maar een 290W voeding in (en waarschijnlijk ook niet van super kwaliteit) En succes met een voeding vervangen in de meeste prebuilts. Ook gooi je met een i5 9400, 8GB Ram en een GTX 1650 voor 800 EURO! je geld uit het raam, price/performance is slecht.

Wat heb je aan een (overpriced) prebuilt waar je toch upgrades moet uitvoeren?

Prebuilts raden de meeste mensen aan omdat diegene dan niet aan een pc wilt sleutelen of geen pc wilt bouwen. Maar TS laat weten dat ie wel een PC wilt bouwen. Waarom een overpriced prebuilt aanraden dan?

[ Voor 9% gewijzigd door iCore op 02-03-2020 16:08 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-11 23:35
Hier hoef je alleen nog naar een leuke kast te kijken en een SSD, rond de 500GB zit je knus.
De 3600 is een goede CPU waarmee je makkelijk 5 jaar moet redden, enige te upgraden van deze zet is je videokaart, hangt van type spel af dat je speelt.

Moederbord moet als goed is CPU ondersteunen zonder de BIOS te flashen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 174,-€ 174,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 60,99€ 60,99
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G€ 231,-€ 231,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 79,-€ 79,-
1VoedingenSeasonic Focus PX-550€ 106,90€ 106,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 651,89

• Inrage
@Erazher Leuk zo'n PC zonder opslag of case... Voeding is ook totaal overkill en ook de GPU is vrij heftig voor eens casual CS:GO te spelen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 174,-€ 174,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 60,99€ 60,99
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 179,69€ 179,69
1BehuizingenAntec NX100 Zwart€ 32,-€ 32,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 78,50€ 78,50
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 39,90€ 39,90
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 1TB€ 119,60€ 119,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,68

Gelijkaardig systeem maar wel met alle onderdelen.
Nog 15€ voor Windows 10 key bijtellen en 90-120€ voor een Full HD monitor.

Als budget een issue wordt kan je voor een 500GB SSD gaan en volgende Mobo/CPU combo.
pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
pricewatch: Asus Prime A320M-K

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-11 23:35
@Inrage Ja, eigen keuze dus zet ik het er niet bij.
Case - Weet zijn smaakt niet dus mag die zelf kijken wat hij leuk vind en er aan uit geeft.
Opslag - afhankelijk van hoeveel hij echt nodig heeft 500GB met de HDD ernaast meer dan genoeg voor hem. Maar daar kan hij zelf een inschatting op geven want ik heb geen inzicht in zijn verbruik.

• BerArtVD

BerArtVD

Ik zou het dan ongeveer zo doen @Joopbonnet

AMD Ryzen 5 3600 Boxed: € 174,-
MSI B450-A Pro Max: € 95,05
be quiet! Pure Base 500 Zwart: € 64,95
Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK: € 86,05
Cooler Master V550 Gold: € 71,-
Crucial P1 1TB: € 112,90
Gigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G: € 179,69
Samenstellen en Garantie: € ??

Totaalprijs: € 783,64 (zonder samenstellen en garantie ;)

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:59
Inrage schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:28:
@Erazher Leuk zo'n PC zonder opslag of case... Voeding is ook totaal overkill en ook de GPU is vrij heftig voor eens casual CS:GO te spelen.

Gelijkaardig systeem maar wel met alle onderdelen.
Nog 15€ voor Windows 10 key bijtellen en 90-120€ voor een Full HD monitor.

Als budget een issue wordt kan je voor een 500GB SSD gaan en volgende Mobo/CPU combo.
pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
pricewatch: Asus Prime A320M-K
Kan je uitleggen hoe jij een key voor 15€ (legaal) besteld?

[ Voor 60% gewijzigd door Tomino op 02-03-2020 20:03 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:04
BerArtVD schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:44:
Ik zou het dan ongeveer zo doen @Joopbonnet

AMD Ryzen 5 3600 Boxed: € 174,-
MSI B450-A Pro Max: € 95,05
be quiet! Pure Base 500 Zwart: € 64,95
Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK: € 86,05
Cooler Master V550 Gold: € 71,-
Crucial P1 1TB: € 112,90
Gigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G: € 179,69
Samenstellen en Garantie: € ??

Totaalprijs: € 783,64 (zonder samenstellen en garantie ;)
Waar vind jij een V550 Gold voor €71,-?

• Inrage
Uszka schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:11:
[...]

Waar vind jij een V550 Gold voor €71,-?
Tot en met einde february was die bij enkele winkels 71€ volgens de price watch. Actie net gemist dus!
Die lijst heeft hij copy paste gedaan van een ander, ouder topic ofzo...

[ Voor 12% gewijzigd door Inrage op 02-03-2020 22:09 ]

Pagina: 1