Telefoonkabels voor andere doeleinden gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKL-NL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-01-2023
Ik heb een doos met telefoonkabels (allemaal met RJ-11-aansluiting, sommige hebben een gestripte einde) die ik nergens voor gebruik. Nou vroeg ik me af of ik deze kabels nog voor andere doeleinden dan telefonie kan gebruiken, bijvoorbeeld meerdere kabels bundelen om een soort ethernetkabel te maken of zoiets.

Een andere optie die ik had bedacht is gebruik voor voeding van lampjes e.d., al weet ik iet of telefoonkabels geschikt zijn voor 230V, maar wellicht kan het in schakelingen met batterijen van pas komen.

Een zoektocht op Google heeft me verder niet veel opgeleverd...

Hebben jullie nog ideeën hiervoor?

Alvast bedankt voor de reacties!

Beste antwoord (via JKL-NL op 02-03-2020 16:24)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:10
In mijn huis is alles in Cat5E gelegd om dan op 2 aders een RJ11 te krimpen voor telefonie. Gewoon een RJ45 stekker eraan en ik kon verder met internet.
Als het geen CAT kabel is hangt het nogal af van de staat van de kabel, dikte, andere kabels in de buurt, ... Past er wel een connector op bijvoorbeeld, want de tang en de connectors zijn wel enkel voorzien op een standaard CAT kabel.

Ik ken anderszijds wel iemand die CAT kabel gebruikt om op 24V zijn drukknoppen en impulsrelais aan te sturen. 230V zou ik in huis dan weer niet doen omdat ze daarvoor te dun zullen zijn.

Tenzij je wilt hobby'en met drukknopjes, led'jes en een arduino of iets dergelijks, dan kan het weer wel.
Edit: ik bedoel dus: niet in de muur, maar bijvoorbeeld relais sturing tussen printplaatjes of iets dergelijks. Al zal dit eerder lage gelijkspanning zijn dan 230V dat je dan nodig hebt :p

[ Voor 11% gewijzigd door Malantur op 02-03-2020 14:48 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
In mijn huis is alles in Cat5E gelegd om dan op 2 aders een RJ11 te krimpen voor telefonie. Gewoon een RJ45 stekker eraan en ik kon verder met internet.
Als het geen CAT kabel is hangt het nogal af van de staat van de kabel, dikte, andere kabels in de buurt, ... Past er wel een connector op bijvoorbeeld, want de tang en de connectors zijn wel enkel voorzien op een standaard CAT kabel.

Ik ken anderszijds wel iemand die CAT kabel gebruikt om op 24V zijn drukknoppen en impulsrelais aan te sturen. 230V zou ik in huis dan weer niet doen omdat ze daarvoor te dun zullen zijn.

Tenzij je wilt hobby'en met drukknopjes, led'jes en een arduino of iets dergelijks, dan kan het weer wel.
Edit: ik bedoel dus: niet in de muur, maar bijvoorbeeld relais sturing tussen printplaatjes of iets dergelijks. Al zal dit eerder lage gelijkspanning zijn dan 230V dat je dan nodig hebt :p

[ Voor 11% gewijzigd door Malantur op 02-03-2020 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:04
Malantur schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:38:
.....

230V zou ik in huis dan weer niet doen omdat ze daarvoor te dun zullen zijn.
Mijn vorige huis was eerst van een hobbyist die alles met telefoonkabel aansloot, en in elke kamer minstens 2 telefoonaansluitingen had. Ik kwam er achter dat ie het ook voor 230 had gebruikt tijdens het knippen van de 'telefoondraden' :P Na de 1e wat beter gekeken en je kon aan de warmte van de draad voelen of het om een 230 aansluiting ging. Niet aan te raden dus ;)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
redwing schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:45:
[...]

Mijn vorige huis was eerst van een hobbyist die alles met telefoonkabel aansloot, en in elke kamer minstens 2 telefoonaansluitingen had. Ik kwam er achter dat ie het ook voor 230 had gebruikt tijdens het knippen van de 'telefoondraden' :P Na de 1e wat beter gekeken en je kon aan de warmte van de draad voelen of het om een 230 aansluiting ging. Niet aan te raden dus ;)
Ik heb mijn verhaal even verduidelijkt. 230V over dergelijke dunne draadjes in de muur is not done. Wettelijk in België schrijft het AREI 2,5mm2 voor dus zeker niet aan te raden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKL-NL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-01-2023
Goed, samenvattend: eigenlijk zijn de kabels vooral geschikt voor kleine hobbyprojectjes met zwakstroom, en ethernet hangt af van de staat van de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:27
[b]Malantur in "Telefoonkabels voor andere doeleinden gebruiken"

ik ben ook zo iemand, mijn systeem (niko home control) schrijft dat zelfs voor (tot x aantal apparaten offc, ivm max vermogen)
ik heb wel preventief cat6 gebruikt ivm iets dikkere aders (awg23 ipv awg24)
Pagina: 1