Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 10:29
Ik ben al een tijdje op zoek naar goede DAM software en IMatch en Photo Supreme zijn de front runners. Deze grote update van IMatch 2020 spreekt me erg aan (IMatch 2019 heb ik al uitgebreid geprobeerd in trial).

Belangrijkste verbetering IMatch 2020:
  • Face Recognition - On your PC. No Cloud. No Privacy Issues
  • IMatch Events - Organize Files Using Events
  • AutoTagger - Automatically Add Keywords using AI Services
  • TimeWiz - Modify File Dates and Times Easily
  • Over 50 New Features, Apps and Enhancements
  • Improved Performance, Stability and Security
Video:

Deze DAM software werkt goed met Capture One, Lightroom Classic, Affinity Photo, Photoshop en DxO PhotoLab samen. In IMatch 2020 managen en elders editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wat is nou het voordeel van een DAM ten opzichte van Capture One en Lightroom eigenlijk? Ik gebruik Photo Mechanic puur voor het cullen en importeren en daarna importeer ik de selectie in Capture One (vroeger Lightroom).

Ik noem mijn mappen en bestanden ook zo dat ik ze makkelijk terug kan vinden en anders kan ik in Capture One ook makkelijk zoeken op allerlei metadata.

Hoe gebruik jij het?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 10:29
DAM is digital asset management dus het organiseren van je bestanden via tags, keywords, collecties etc. onafhankelijk van de source folder.

Capture One heeft in mijn optiek een hele slechte DAM. Voorbeeld: ik heb wat DNG bestanden en die tag ik dan in Capture One en dan na verloop van tijd komen andere keywords elke keer weer terug by een metadata sync. Dit omdat bij DNG keywords in de XMP/IPTC worden opgeslagen en niet in een .XMP Daar is een setting voor maar dan werkt dat weer niet met .NEF en .CR2 files. Daarnaast ook het geo-taggen van je foto's, een gestructureerde keyword structuur onderhouden etc.

De vraag is ook of je dit soort dingen bij de source wil doen of bij de target (e.g. je face recognition in Google/Apple Photos doen of je tags in je stock photo platform. Probleem is dan dat als je ooit wisselt van systeem/platform je weer opnieuw kunt beginnen in de meeste gevallen.

Voor meeste mensen is het wellicht ook overkill. Hangt er vanaf hoe gestructureerd je wil zijn en hoeveel tijd je erin wil stoppen. Ik irriteer me vooral aan de onvoorspelbaarheid en fouten die in Capture One DAM zitten en de algemene performance van Lightroom als DAM.

Daarnaast zie je dat die pure DAMs interessante dingen doen zoals integreren met Google Vision, Azure Cloud etc. om ook machine vision in te zetten of automatisch touristische attracties in je photos te herkennen.