Simpele betrouwbare no-nonsense router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-10 19:11
Als eerst: Ik weet nooit goed of dit soort topics nu onder 'Netwerken' valt, of componenten aankoopadvies. Als hij hier verkeerd staat, sorry!

Ik heb een hele poos een thuisservertje gedraait, waar ik enkele VM's mee draaide, onder andere een pfSense VM. Deze verzorgde de firewalling en NAT'ing tussen WAN en LAN.
Voor Wifi heb ik een aantal AP's van de TP-Link Deco lijn, en dat werkt echt perfect.

Nu wil ik binnenkort de server weer aftuigen, maar heb dan natuurlijk wel weer een router nodig.
Voordat ik deze pfSense setup had met de Deco AP's, had ik de Asus RT-AC66U. Beviel op zich prima, maar toch kreeg ik eens per 3-4 maanden een netwerk-gerelateerd probleem (DNS resolving duurt ineens lang, ik kan via Steam ineens veel moeilijker verbinden naar vrienden, wifi kapt er ineens mee), en moest ik de router even power-cycle'n en dan werkte het weer. Dat wil ik voor een volgende router voorkomen; Ik wil 'm instellen en er dan eigenlijk geen omkijken meer naar hebben. Waar ik dus naar op zoek ben is een router die:
- Standaard dingen kan instellen zoals DNS servers, DHCP scope, Firewalling, port forwards, etc.
- De router hoeft niet eens wifi te hebben (als 'ie dat wel heeft zet ik het uit) want ik heb prima dekkende wifi via de Deco AP's
- Pluspunt als de router een makkelijke manier heeft om een VPN-verbinding op te zetten (bij de RT-AC66U kon dit heel makkelijk, echter dat was wel PPTP dus niet veilig)
- Hoewel ik in pfSense uiteindelijk alles wel zo kon instellen als ik wilde, vond ik de UI persoonlijk best ingewikkeld, en waren sommige dingen wel ontzettend uitgebreid in te stellen. Fijn als dat kan natuurlijk, maar het hoeft niet per sé. Dat is dan ook de reden dat ik tot nu toe een beetje uit de buurt blijft van zaken zoals een echte fysieke pfSense of OPNsense router, of bijvoorbeeld Mikrotik spul.

Heeft iemand ervaring met een goede router die aan bovenstaande voldoet?

Beste antwoord (via Daffie op 03-03-2020 10:10)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Simpel als in Betrouwbaar en basis (Dus geen gekke dingen met wifi)
of simpel als in een kind van 10 kan m configureren?

Als je met simpel bedoeld: Degelijke basisfunctionaliteit, betrouwbaar en geen rare extra's: Dan Mikrotik of eventueel een Ubiquiti Edgerouter.

Mikrotik HEX kan een goede 300-500Mbit (afhankelijk van de dingen) en kost heel weinig. De 4011 is een klap krachtiger.
Maar zoals je zegt: Het is wel wat ingewikkelder om te configen. Aan de andere kant: Dat doe je 1x en dan draait t ook :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als je de featureset van pfSense eenmaal gewend bent is het lastig om een betaalbare router te vinden die een beetje in de buurt komt qua mogelijkheden en snelheid. Voor een goede VPN performance is hardware encryptie eigenlijk wel een must en eigenlijk betaal je bij elke goede router óók voor een degelijk WiFi AP welke je dus niet nodig hebt.

Dat gezegd hebbende lijken me de volgende kandidaten wel geschikt:
- Netgear Nighthawk X4S
- Zyxel Armor Z2 AC2600
- Turris Omnia 2GB
- Linksys WRT AC1900 / AC3200
- TP-Link AC1900

Om optimaal gebruik te maken van deze hardware is het wel aan te raden om DD-WRT / Tomato / OpenWRT te draaien. Alle routers die ik hierboven heb genoemd ondersteunen dat.

Een andere (en ongeveer even dure) optie is om lekker bij pfSense (of OPNsense) te blijven en je eigen router te bouwen. Met een passief gekoeld mini-ITX atom bordje, een latje RAM en een klein SSD'tje maak je zelf een compact kastje die je zo in de meterkast ophangt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Simpel als in Betrouwbaar en basis (Dus geen gekke dingen met wifi)
of simpel als in een kind van 10 kan m configureren?

Als je met simpel bedoeld: Degelijke basisfunctionaliteit, betrouwbaar en geen rare extra's: Dan Mikrotik of eventueel een Ubiquiti Edgerouter.

Mikrotik HEX kan een goede 300-500Mbit (afhankelijk van de dingen) en kost heel weinig. De 4011 is een klap krachtiger.
Maar zoals je zegt: Het is wel wat ingewikkelder om te configen. Aan de andere kant: Dat doe je 1x en dan draait t ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-10 20:17
Eens met @DJSmiley . Goed spul met veel mogelijkheden en errug stabiel.Mijn edgerouter heeft nu uptime van 151 dagen. Wordt alleen gereboot als de stroom er een keer af moet, of bij firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galosh_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:58
Ik draai nu al tijden met de Fritz! 4040, ik ben er heel tevreden over. Goede feature set en staat net als die goede oude tijd van de WRT54G slecht bereikbaar te zijn voor een reboot, omdat die gewoon niet nodig is.

Wat ik 100% zeker weet
Eigen DNS in te stellen
DYNDNS in te stellen
Port Forwards makkelijk te regelen
IOT apparatuur makkelijk te blokkeren
Overzichtelijke interface.

90% zeker dan je ook kunt VPN'en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-10 19:28
Je kan toch een DECO omzetten naar Router?

Ik lees niet welk model je hebt, maar de meeste hebben opties om als Router te fungeren en de opties die jij wilt hebben ze ook wel.

Zelf heb ik de M4 en die heeft sinds de laatste update ook LAN DHCP, Port Forwarding, DHCP Reservation etc.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:11
Hier nog een fan van de Ubiquiti EdgeRouter, je kan los in de cli of snel even alles bij elkaar klikken in een GUI/webpagina. Tot nu toe in alle situaties super stabiel gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:16

Videopac

Rommelt wat aan.

Daffie schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:37:
Als eerst: Ik weet nooit goed of dit soort topics nu onder 'Netwerken' valt, of componenten aankoopadvies. Als hij hier verkeerd staat, sorry!

Ik heb een hele poos een thuisservertje gedraait, waar ik enkele VM's mee draaide, onder andere een pfSense VM. Deze verzorgde de firewalling en NAT'ing tussen WAN en LAN.
Voor Wifi heb ik een aantal AP's van de TP-Link Deco lijn, en dat werkt echt perfect.

Nu wil ik binnenkort de server weer aftuigen, maar heb dan natuurlijk wel weer een router nodig.
Voordat ik deze pfSense setup had met de Deco AP's, had ik de Asus RT-AC66U. Beviel op zich prima, maar toch kreeg ik eens per 3-4 maanden een netwerk-gerelateerd probleem (DNS resolving duurt ineens lang, ik kan via Steam ineens veel moeilijker verbinden naar vrienden, wifi kapt er ineens mee), en moest ik de router even power-cycle'n en dan werkte het weer. Dat wil ik voor een volgende router voorkomen; Ik wil 'm instellen en er dan eigenlijk geen omkijken meer naar hebben. Waar ik dus naar op zoek ben is een router die:
- Standaard dingen kan instellen zoals DNS servers, DHCP scope, Firewalling, port forwards, etc.
- De router hoeft niet eens wifi te hebben (als 'ie dat wel heeft zet ik het uit) want ik heb prima dekkende wifi via de Deco AP's
- Pluspunt als de router een makkelijke manier heeft om een VPN-verbinding op te zetten (bij de RT-AC66U kon dit heel makkelijk, echter dat was wel PPTP dus niet veilig)
- Hoewel ik in pfSense uiteindelijk alles wel zo kon instellen als ik wilde, vond ik de UI persoonlijk best ingewikkeld, en waren sommige dingen wel ontzettend uitgebreid in te stellen. Fijn als dat kan natuurlijk, maar het hoeft niet per sé. Dat is dan ook de reden dat ik tot nu toe een beetje uit de buurt blijft van zaken zoals een echte fysieke pfSense of OPNsense router, of bijvoorbeeld Mikrotik spul.

Heeft iemand ervaring met een goede router die aan bovenstaande voldoet?
Ik heb OPNsense draaien op een Odroid H2: klein, zuinig, passief gekoeld en snel. Bevalt prima.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-10 19:11
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb alle opties even bekeken en de Ubiquiti EdgeRouter lijkt een goede kansmaker; heb hier en daar ook wel eens met Ubiquiti AP's gewerkt, en dat beviel me wel.

We gaan eens shoppen!

edit: eigenlijk zijn alle antwoorden goed, maar ik moet er maar eentje aanvinken :+

[ Voor 19% gewijzigd door Daffie op 03-03-2020 10:10 ]

Pagina: 1