WLAN controllers. Kun je verschillende merken mixen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 17:00
Hallo Allemaal,
ik heb een simpele vraag. Ik heb thuis een netwerk, waarbij momenteel 3 routers/access points in gebruik zijn.
Het is een leuke mix van Fritzbox, Linksys en Netgear.
Nu zit ik te twijfelen of ik deze apparaten op het zelfde SSID moet zetten met verschillende kanalen (1-6-11) of dat ik er een WLC bij kan zetten. Ik heb nog nooit met een WLC gewerkt, dus ik weet niet wat de mogelijkheden hierin zijn. Kan ik met een WLC de netwerken van deze verschillende merken aansturen? Is het beter als ik van scratch af start met iets heel anders?

Wat zijn jullie ideeën/ervaringen hierin?

Alvast bedankt.
Frank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Nee dat kan niet. Je kan wel gewoon elk ap hetzelfde ssid geven.

Wil je echt goed spul kijk naar ruckus r510 unleashed.
Werkt perfect.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Aannemende dat je met een WLC een Wireless Lan Controler bedoeld dat kan dus niet want dat is merk afhankelijk. Allemaal zelfde SSID geven kan maar heeft als nadeel dat je niet ziet met welk AP je verbonden bent. Verder heeft het slechts als voordeel dat je maar 1 keer het wachtwoord hoeft in te vullen. Verder geen.
Bedenk ook dat soms verschillende merken binnen een netwerk voor problemen kan zorgen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 17:00
Met een WLC bedoelde ik inderdaad een Wireless Lan Controller.
Dat je niet kunt zien met welk AP je verbonden bent vind ik geen issue. De enige eis die ik aan wifi stel is dat ik (internet-)verbinding moet hebben. De pc's op mijn kantoortje en de beveiligings camera's zijn allemaal bedraad. Die Ruckus die hierboven aangegeven wordt ziet er wel mooi uit, maar dat is veel meer dan het budget dat ik bereid ben uit te geven. Roaming tussen de AP's is fijn, maar het hoeft niet "seamless" te zijn.
Ik ga gewoon de betreffende apparaten om configureren met zelfde ssid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frogmen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:29:
Aannemende dat je met een WLC een Wireless Lan Controler bedoeld dat kan dus niet want dat is merk afhankelijk. Allemaal zelfde SSID geven kan maar heeft als nadeel dat je niet ziet met welk AP je verbonden bent. Verder heeft het slechts als voordeel dat je maar 1 keer het wachtwoord hoeft in te vullen. Verder geen.
Bedenk ook dat soms verschillende merken binnen een netwerk voor problemen kan zorgen.
Onjuist.

1) je kunt prima zien met welk AP je verbonden bent door naar de BSSID te kijken (onder Windows: netsh wlan show interface). Sowieso is dat alleen tijdens troubleshooten interessant. Bij normale werking zou je het niet moeten willen weten - zodra dat nodig is, is alvast iets verkeerd.

2) als je verschillende SSID's (of PSK, security, encryption) gebruikt roamen je devices niet. Je moet handmatig overschakelen tussen AP's. Dat is nergens voor nodig. Stel alles gelijk in en iedere enigszins moderne client (nagenoeg alles van na 2015) zal prima zelfstandig roamen. Dat noem ik toch wel een behoorlijk grote voordeel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ook tuisen verschillende SSID zal een cliënt roamen hij verbindt altijd met de sterkste AP

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
Nee, dat is niet correct. Verruit de meeste devices roamen alleen binnen hetzelfde ssid. Alleen bij een reconnect zal een device tussen ssid’s wisselen.
Pagina: 1