Prieel plaatsen, vergunning onduidelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12 15:32
Ik wil in onze tuin een overkapping bouwen. Nu kan ik nergens duidelijkheid vinden over of ik nu wél of niet een vergunning nodig heb. Het meest logische antwoord is natuurlijk dat ik contact opneem met de gemeente. Echter wil ik eerst zeker weten of ik niet ergens bevestiging kan vinden dat het wél mag om het hele circus te voorkomen.

Situatie is als volgt:

Ik wil een prieel (met plat dak) van 3x3x2,6 bouwen in onze zijtuin. De plek van bouwen bevindt zich één meter achter de voorgevel grens. Het is geen hoekhuis. Als ik op google zoek naar de regels voor het bouwen van een dergelijk gebouw zonder vergunning dan geven alle websites (10+) hetzelfde antwoord: het mag zonder vergunning mits het bouwwerk kleiner is dan 10m2, lager is dan 3m en 1m vanaf de rooigrens afstaat. Hier voldoet mijn toekomstige overkapping aan.

Nu is het zo dat als ik de check doe op https://www.omgevingsloket.nl/ hier juist weer aangegeven wordt dat ik wél een vergunning dien aan te vragen. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat mijn gemeente hierin afwijkt maar ik heb voor de grap eens 10+ verschillende gemeentes ingevuld op die site en overal komt hetzelfde antwoord uit. Dat staat haaks met wat op de meeste websites wordt aangegeven. Nu kan je op die site ook nauwelijks details aangeven over wat je precies wilt gaan bouwen.

Ik heb dus het vermoeden dat wat er op die site staat niet volledig accuraat is. Het lijkt me dat de regels welke een gemeente hanteert m.b.t. een vergunning ergens op papier moet staan. Ik heb even gezocht maar kan daar helaas niks over vinden. Overal wordt verwezen naar die website.

Heeft iemand hier ervaring mee of een tip waar ik de regelgeving kan vinden hieromtrent?

Kanttekening: Ja ik weet dat de beste optie is om de gemeente te contacteren. Dit wil ik echter voorkomen als ergens op papier de regels ook staan aangegeven. We hebben namelijk in het verleden al eens een dergelijke situatie gehad m.b.t. een erfafscheiding en daar werden we niet vrolijk van. De gemeente bleek nauwelijks op de hoogte van hun eigen regels, zaken werden zonder enige uitleg direct geweigerd waarna we in beroep moesten gaan etc.. Dit doe ik dus liever pas als het écht niet anders kan.

Alle reacties

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Ik zou toch contact opnemen met je gemeente. Het kan zijn dat hun beleid afwijkt van dat van andere gemeenten. Elke gemeente kan wat dit betreft zijn eigen regels er op na houden.
Gevaar is ook dat als je toch besluit te gaan bouwen zonder vergunning en je blijkt toch een vergunning nodig te hebben zou het zo kunnen zijn dat de gemeente je kan verplichten het hele bouwwerk weer af te breken, met alle bijkomend gedoe en kosten van dien.

Ik snap dat naar de gemeenste stappen ook gedoe op kan leveren maar het kan je ook weer veel gezeur besparen.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-12 10:26
Als het volgens de BOR mag, dan heeft de gemeente niks in te brengen. Vergunningsvrij is vergunningsvrij, heeft de gemeente niks over te zeggen. Het moet wel voldoen aan de redelijk eis van de welstand, maar dat lijkt mij geen probleem zolang je het geen felle kleur geeft.

Soms is het beter om geen slapende honden wakker te maken en het gewoon te doen, zeker als je ervan overtuigd bent dat het mag.

Als je toch naar de gemeente wilt gaan, start dan een vooronderzoek als dat kan en niet meteen een hele vergunningsaanvraag.

Edit:
Er is wel een dingetje met die 1 meter vanaf de voorgevel, dat telt alleen voor het berekenen van je achtererfgebied. Heeft (naar mijn weten) niks te maken met het feit waar je mag bouwen. Aangezien het in het zicht is kan het zijn dat je daarom wel een vergunning moet aanvragen.

[ Voor 21% gewijzigd door invine op 02-03-2020 11:50 ]

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:30
VulcanRaven schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:32:

Heeft iemand hier ervaring mee of een tip waar ik de regelgeving kan vinden hieromtrent?
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/

Vul je adres in en kijk in het bestemmingsplan.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12 20:29
Je hebt een zijtuin, maar het is geen hoekhuis? Dus een 2/1 kap of vrijstaande begrijp ik.
De overheid heeft een brochure gemaakt hierover:
https://www.rijksoverheid...uwen-bijbehorend-bouwwerk
Ligging aan openbare weg aan de zijkant wel/niet kan een groot verschil maken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

vul de vragenboom in op omgevingsloket.nl in. Als die zegt dat het vergunningsvrij is dan nog even checken in het bestemmingpslan op ruimtelijkeplannen.nl of er nog afwijkende regels zijn wat betreft max bebouwd oppervlak van je perceel of afstanden tov grenzen / gebouwen. Als daar ook niets geks in staat mag je vergunningsvrij bouwen.

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-12 17:40
Als je een situatie overzicht kan plaatsen wil ik je wel helpen ;-)
Zonder overzicht van de situatie is hier weinig zinnigs van te maken.

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12 15:32
Señor Sjon schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:58:
Je hebt een zijtuin, maar het is geen hoekhuis? Dus een 2/1 kap of vrijstaande begrijp ik.
De overheid heeft een brochure gemaakt hierover:
https://www.rijksoverheid...uwen-bijbehorend-bouwwerk
Ligging aan openbare weg aan de zijkant wel/niet kan een groot verschil maken.
Dat ziet er goed uit, die ga ik vanavond even doornemen. We hebben inderdaad een 2/1 kap woning welke gewoon normaal in de straat tussen andere huizen staat. Echter zit er tussen het huis van ons en onze buren aan de "open" kant ongeveer 15/20 meter ruimte. Wij hebben hier een oprit + stuk tuin welke omhaagd is maar de buren hebben hier een stukje braakliggend terrein en een kleine oprit waardoor het lijkt alsof ons huis vrijstaand ligt.
JP_S schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:06:
Als je een situatie overzicht kan plaatsen wil ik je wel helpen ;-)
Zonder overzicht van de situatie is hier weinig zinnigs van te maken.
Ik zal vanavond even een tekening maken met de precieze afmetingen en details.

Edit: Ik heb de brochure van de overheid doorgenomen en hier staat hetzelfde in als op de div. website staat. Welke dus betekend dat ik vergunningsvrij mijn prieel kan bouwen :9

Bedankt voor de hulp en reacties!

[ Voor 8% gewijzigd door VulcanRaven op 02-03-2020 19:43 ]

Pagina: 1