Defecte voeding, wat is een mogelijk oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 21:45
Beste Tweakers,

Disclaimer: Ik ben geen expert op het gebied van voedingen en stroombeheer.

Afgelopen zondag wou ik mijn pc aanzetten waarna er een knal te horen was en de stoppen in de meterkast er uit sloegen.

Ik dacht in eerste instantie, zal wel pech zijn dat er een of andere piekspanning werd getrokken.
In de meterkast is blijkbaar een van de schakelaars defect geraakt en deze is nu vervangen door een installateur.
Volgens mij zag ik de man ook een extra bruggetje of iets dergelijks tussen de groepen zetten.

Toen de stroom het weer deed in de woonkamer wou ik mijn pc ook weer van stroom voorzien (niet in een stekkerdoos maar direct in de muur), maar hij is zo dood als een pier.
Dus ik heb de voeding er uit gehaald (BitFenix Whisper BWG750M), waarbij ik gerommel hoorde in de voeding en er uiteindelijk stukjes plastic uit vielen. De voeding is dus duidelijk kapot en ik heb inmiddels contact opgenomen met de winkel waar ik de voeding heb gekocht (heb tenslotte 7 jaar garantie).

Mijn vragen:
Wat kan de oorzaak zijn voor dit defect?
Wat kan ik doen zodat dat het niet weer gebeurd als ik de gerepareerde (of vervangen) voeding in gebruik neem?
Stel dat blijkt dat mijn componenten ook dood zijn, zijn er stappen die ik kan ondernemen, valt dit binnen de garantie of verzekering?

Info:
- De pc is aangesloten op een stekkerdoos (met schakelaar) waar 2 monitors en een speaker set op aangesloten zijn.
- Het stopcontact heeft geen aarde.
- Bij de stroom uitval was de schakelaar in de meterkast defect geraakt (geen idee wat precies van de schakelaar)
- De voeding betreft de BitFenix Whisper BWG750M

Als er foto's van de situatie nodig zijn dan hoor ik het graag!

Edit: Lijst van alle componenten toegevoegd en de links naar fotos van de oude en nieuwe situatie in de meterkast toegevoegd:

Oude situatie

Nieuwe situatie

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700K Boxed€ 307,35€ 307,35
1MoederbordenAsus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 281,93€ 281,93
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio€ 846,-€ 846,-
1Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 150,04€ 150,04
1BehuizingenThermaltake View 37 RGB Edition€ 161,05€ 161,05
1ProcessorkoelingNoctua NH-D14€ 69,90€ 69,90
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 7,74€ 7,74
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 79,-€ 79,-
1VoedingenBitFenix Whisper BWG750M€ 96,-€ 96,-
1Solid state drivesKingston A1000 480GB€ 82,28€ 82,28
1Solid state drivesKingston SSDNow V300 480GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.880,29

Alvast bedankt voor het reageren.

[ Voor 55% gewijzigd door Edd1994 op 04-03-2020 14:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:59

Tens

let me drink about it

één van de schakelaars is een beetje vaag, 'een bruggetje' helemaal. Een defecte schakelaar (geen contactdruk bv) kan de oorzaak zijn van een hoop trouble. Wat is er precies vervangen, en ja plaatjes maken een hoop duidelijker.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
Hallo Tens,

Bedankt voor je reactie. Heb hier een foto van de oude situatie en hier een foto van de nieuwe situatie.
Ik heb helaas geen foto van de aansluiting achter deze kap.

Ik weet niet zo goed wat de terminologie is, maar van de 2e schakelaar van links (de eerste groene schakelaar van links gezien), was de grote schakelaar omhoog te drukken, maar de kleine die er bij zit was lam en schoot weer omlaag.

Nogmaals ik ben geen expert op dit gebied, maar hopelijk maakt dit de situatie iets duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
Dat de voeding de oorzaak is lijkt mij sterk. Eerder een gare contactdoos of groepenschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Edd1994 Laat de stroomvoorziening in je woning eens nakijken, denk dat daar fouten in zitten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:43
Uszka schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:02:
Dat de voeding de oorzaak is lijkt mij sterk. Eerder een gare contactdoos of groepenschakelaar.
Ik vermoed net dat er iets in de voeding mis gegaan is, waardoor een dikke kortsluiting de zekering/automaat beschadigd heeft. Ik kan daarintegen niets verzinnen met een fout in de bedrading ertussen, waardoor zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts een defect optreed :?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
@Hackus, bedankt voor je reactie. Waar zou ik ze specifiek naar moeten laten kijken?

De elektricien is deze ochtend langs geweest om naar de meterkast te kijken en heeft een drietal schakelaar vervangen. Het lijkt mij dat hij zou moeten hebben gezien als de aansluiting niet deugd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
@Malantur Ik zou het zelf ook niet weten, wat ik wel weet is dat de pc van mijn vriendin, welke in hetzelfde stopcontact zit aangesloten geen problemen heeft.

Nu ik er over na denk, vond ik dat wanneer ik de schakelaar van mijn voeding omzette dat er altijd wel een wat harde tik hoorde, maar alles deed het daarna gewoon perfect, dus ik dacht dat het bij deze voeding hoorde :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
Hoe vaak zet jij de schakelaar van je voeding om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
@Uszka haast nooit, is denk ik totaal nu 5 of 6 keer gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:32
Edd1994 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:56:
....
Mijn vragen:
Wat kan de oorzaak zijn voor dit defect?
....
- Het stopcontact heeft geen aarde.
....
Een PC voeding (en elk electrisch apparaat met aarding) moet in een correct geaard stopcontact worden aangesloten. Als je dat niet doet, dan kan dat dodelijk zijn, echt waar. Wat je leven kan redden, is de aardlekschakelaar, maar alles kan kapot. In geaarde toestellen zit nagenoeg altijd een netfilter (zeker in een PC voeding), daarin zitten condensatoren die behoorlijk belast worden door rommel op het net en bij defect doorgaans kortsluiting maken tussen aarding en een van de fasen van het stopcontact ==> netspanning direct op de kast van je PC, je USB aansluitingen,....
Met aarding zal de aardlek meteen uitschakelen (en als die faalt, even later de zekering). Zonder aarding zal eerst stroom door jou moeten lopen voor de aardlek kan uitschakelen (en als aardlek niet uitschakelt, moet er >20A door jou lopen voor de zekering uitschakelt).

Voeding die defect gaat: belachelijk vaak electrolytische condensator defect. Zo te horen met klank-en lichtspektakel, dus zal je restjes plasticfolie en papier vinden, en een vieze stank. Het kost een euro om goeie condensatoren te gebruiken, maar als je miljoenen voedingen maakt is die euro besparen mooie winst en je kan nieuwe voedingen verkopen als ze na 5 jaar defect gaan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Edd1994 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:08:
@Hackus, bedankt voor je reactie. Waar zou ik ze specifiek naar moeten laten kijken?

De elektricien is deze ochtend langs geweest om naar de meterkast te kijken en heeft een drietal schakelaar vervangen. Het lijkt mij dat hij zou moeten hebben gezien als de aansluiting niet deugd.
Dan is het nu goed, hij heeft niet voor niets deze vervangen. verder weet ik niet hoe je PC is aangesloten, en wat er allemaal op het stekkerblok zit aangesloten en of alles goed stofvrij is.(ook niet wat er op deze groep zit en aan stond tijdens)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
@naftebakje Volgens mij zijn de groepen in de meterkast wel geaard. Ik bedoelde eigenlijk dat de stopcontacten geen direct aarde hebben. Zoals dit stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Edd1994 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:31:
@naftebakje Volgens mij zijn de groepen in de meterkast wel geaard. Ik bedoelde eigenlijk dat de stopcontacten geen direct aarde hebben. Zoals dit stopcontact
Een groep in je meterkast is nooit geaard. Het verhaal van @naftebakje gaat hem net om de stopcontacten die niet geaard zijn zoals in je voorbeeld.
Als er in je meterkast wel een aarding voorzien is (een koperen lat die niet verbonden is aan je groepen), dan kan vanuit je meterkast naar alle stopcontacten een aardingsdraad trekken om jezelf te beveiligen tegen electrocutie. Maar dat is uiteraard wel een serieuze klus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
@Hackus Nouja niks bijzonders voor zover ik weet, ik geef toe dat de groep indeling een beetje ouderwets is. (Keuken en woonkamer en studeer-(/game ;) ) kamer zitten allemaal op dezelfde groep. Dit betekend dus dat tv + speakers, koelkast, magnetron en 2 pc's op dezelfde groep zitten. Dit is sowieso wat veel als dit allemaal tegelijkertijd aan staat, maar dit is nu een jaar goed gegaan. En daarbij stond op dit moment de magnetron en 1 pc uit.

Ik weet niet of ik moet kijken of ik stroom voor de pc's kan krijgen vanuit een andere groep. Probleem is dat ik dan of een lange kabel van kamer naar kamer heb lopen, of dat ik een gat door de muur moet maken wat ik waarschijnlijk niet mag (want huurwoning).

Nogmaals bedankt voor uw reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
@Malantur Ah, ja dat klinkt inderdaad als een behoorlijke klus (zeker voor een lake als ik).

Uiteraard zou het veiliger zijn om geaarde stopcontacten te hebben, maar zou dit een oorzaak kunnen zijn dat mijn voeding is geploft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
Edd1994 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:43:
@Malantur Ah, ja dat klinkt inderdaad als een behoorlijke klus (zeker voor een lake als ik).

Uiteraard zou het veiliger zijn om geaarde stopcontacten te hebben, maar zou dit een oorzaak kunnen zijn dat mijn voeding is geploft?
Kortsluiting is een verbinding tussen fasedraad en nulleider. Aarding heeft hier weinig aan te veranderen. Als de fasedraad echter los gekomen is oid en als deze dan de metalen zijkant van je behuizing raakt, dan wordt er geen zekering aangesproken en is het dus wachten tot jij de behuizing aanraakt en de stroom via jou lichaam naar de aarde begeleidt. En dat is niet zo aangenaam ;)
De kans dat er in je computer de fasedraad los komt is nihil, maar dingen als elektrische verwarmingen, wasmachines etc is de kans toch iets groter.

Als je het mij vraagt is het gewoon een gevalletje pech. Er zitten Japanse condenstoren in de voeding dus die zijn gemiddeld genomen van hoge kwaliteit. Ik veronderstel dat deze desonanks toch ontplotft is waardoor je geluid, licht en rookeffecten hebt gekregen en de kortsluitstroom heeft je zekering beschadigd. Niets aan te doen, gelukkig heb je garantie op de voeding en hopelijk zijn de kosten voor de electricien voor de huisbaas in een huurhuis (in België is dat in ieder geval zo :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:31
naftebakje schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:19:
[...]
daarin zitten condensatoren die behoorlijk belast worden door rommel op het net en bij defect doorgaans kortsluiting maken tussen aarding en een van de fasen van het stopcontact ==> netspanning direct op de kast van je PC, je USB aansluitingen,....
Nee! Dat stukje van je verhaal klopt niet!
(rest wel overigens)

De condensatoren die in een voeding gebruikt worden die rechtstreeks tussen het net en aarde staan, moeten verplicht van een bepaalde safety-klasse zijn. (class Y). Deze klasse stelt dat bij een defect van deze condensatoren juist doorgaans géén kortsluiting gevormd mag worden, maar een open verbinding vormt (of self-healing is), juist uit veiligheidsoverwegingen.

Verder heeft TS het over stukjes plastic uit de voeding, en ik las niets over stank of rook (bij een opgeblazen elco is dat vaak niet te missen), dus ik verwacht eerder een defecte halfgeleider.. MOSFET of gelijkrichter of zo. Dan wordt er vaak kort even een kortsluiting tussen de fase en nul van het net gemaakt, waardoor de meterkastgroep eruit knalt.
Als die toevallig al oud was, of al tegen zijn einde aan liep, kan zo'n kortsluiting er natuurlijk voor zorgen dat ie daarna gewoon helemaal kapot is, waardoor ie inderdaad aan vervanging toe was.
De PC is dan niet de oorzaak van de defecte meterkastgroep, maar heeft ervoor gezorgt dat dit defect nu pas zichtbaar werd.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
@Malantur en @BrainCrash enorm bedankt voor jullie inzicht! Het wordt erg gewaardeerd :)

Laatste vragen:
Zou het eventueel nog aan de contactdoos kunnen liggen, kan zo'n doos instabiel zijn of iets dergelijks? Eventueel aanbevelingen als ik een goede contactdoos moet aanschaffen?
Is het handig als ik met perslucht alle poorten eens schoon spuit (stof er uit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
BrainCrash schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:05:
[...]Verder heeft TS het over stukjes plastic uit de voeding, en ik las niets over stank of rook (bij een opgeblazen elco is dat vaak niet te missen), dus ik verwacht eerder een defecte halfgeleider.. MOSFET of gelijkrichter of zo. ...
Een uit elkaar geknalde diode of transistor heeft ook een onmiskenbare geur, die imho meer verbrand ruikt dan een elco (die ruikt heel vies). Ik kan vaak op de geur onderscheiden welk component gesneuveld is.

@ts: enkel een geaard stopcontact is geschikt.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 02-03-2020 13:38 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
@naftebakje bedankt voor je input. Er was mij geen bepaalde penetrerende geur opgevallen, terwijl ik vaak aparte luchtjes snel waarneem als die er zijn.

Helaas heeft geen enkel stopcontact in mijn woning aarding... Maar het lijkt mij toch gek dat ieder apparaat een aarding zou moeten hebben om het normaal te kunnen gebruiken (los van de veiligheid, waarvan ik het absoluut mee eens ben dat het veilig zou zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ik vind het bijzonder gek dat in Nederland nog zoveel huizen met een mankerende aarding zijn, in België is dat veel beter voorzien. En dan zijn ze in Nederland zo belachelijk streng qua meterkast en kablering, terwijl de basis, de aarding, zo vaak niet in orde is.

Simpelweg mag je geen enkel toestel met aarding gebruiken in je huis. Dus geen enkele oven, kookplaat, microgolf, verwarmingstoestel, .... --> terug naar de oertijd denk je misschien, wel, daar hoort je electrische installatie als ze geen aarding bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
@naftebakje Ik heb een beetje op het internet rondgekeken. Aangezien ik in een huurhuis woon die naar hun zeggen een paar jaar geleden gerenoveerd is, zou het dus verplicht een randaarde moeten hebben op alle stopcontacten Bron: https://www.elektrobode.n...in-wandcontactdoos-wat-nu

Dus is de woning corporatie dan niet verantwoordelijk en verplicht aarde aan te brengen op alle stopcontacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:14
Wat een puinhoop, die meterkast. Zowel in de oude als in de nieuwe situatie is volstrekt onduidelijk welke aardlekschakelaar welke groepen beveiligt. Was het voor die installateur nu echt te moeilijk om dat even logisch van links naar rechts te monteren? Dus, eerst ALS, dan de bijbehorende groepen, dan tussenruimte, volgende aardlek met bijbehorende groepen. En dat groene stickertje weghalen, want dat heeft geen betekenis meer.

Ik vermoed dat je voeding defect is geraakt en daardoor de aardlek eruit is geschoten. Andersom is heel onwaarschijnlijk.
Pagina: 1