Beste Tweakers,
Disclaimer: Ik ben geen expert op het gebied van voedingen en stroombeheer.
Afgelopen zondag wou ik mijn pc aanzetten waarna er een knal te horen was en de stoppen in de meterkast er uit sloegen.
Ik dacht in eerste instantie, zal wel pech zijn dat er een of andere piekspanning werd getrokken.
In de meterkast is blijkbaar een van de schakelaars defect geraakt en deze is nu vervangen door een installateur.
Volgens mij zag ik de man ook een extra bruggetje of iets dergelijks tussen de groepen zetten.
Toen de stroom het weer deed in de woonkamer wou ik mijn pc ook weer van stroom voorzien (niet in een stekkerdoos maar direct in de muur), maar hij is zo dood als een pier.
Dus ik heb de voeding er uit gehaald (BitFenix Whisper BWG750M), waarbij ik gerommel hoorde in de voeding en er uiteindelijk stukjes plastic uit vielen. De voeding is dus duidelijk kapot en ik heb inmiddels contact opgenomen met de winkel waar ik de voeding heb gekocht (heb tenslotte 7 jaar garantie).
Mijn vragen:
Wat kan de oorzaak zijn voor dit defect?
Wat kan ik doen zodat dat het niet weer gebeurd als ik de gerepareerde (of vervangen) voeding in gebruik neem?
Stel dat blijkt dat mijn componenten ook dood zijn, zijn er stappen die ik kan ondernemen, valt dit binnen de garantie of verzekering?
Info:
- De pc is aangesloten op een stekkerdoos (met schakelaar) waar 2 monitors en een speaker set op aangesloten zijn.
- Het stopcontact heeft geen aarde.
- Bij de stroom uitval was de schakelaar in de meterkast defect geraakt (geen idee wat precies van de schakelaar)
- De voeding betreft de BitFenix Whisper BWG750M
Als er foto's van de situatie nodig zijn dan hoor ik het graag!
Edit: Lijst van alle componenten toegevoegd en de links naar fotos van de oude en nieuwe situatie in de meterkast toegevoegd:
Oude situatie
Nieuwe situatie
Alvast bedankt voor het reageren.
Disclaimer: Ik ben geen expert op het gebied van voedingen en stroombeheer.
Afgelopen zondag wou ik mijn pc aanzetten waarna er een knal te horen was en de stoppen in de meterkast er uit sloegen.
Ik dacht in eerste instantie, zal wel pech zijn dat er een of andere piekspanning werd getrokken.
In de meterkast is blijkbaar een van de schakelaars defect geraakt en deze is nu vervangen door een installateur.
Volgens mij zag ik de man ook een extra bruggetje of iets dergelijks tussen de groepen zetten.
Toen de stroom het weer deed in de woonkamer wou ik mijn pc ook weer van stroom voorzien (niet in een stekkerdoos maar direct in de muur), maar hij is zo dood als een pier.
Dus ik heb de voeding er uit gehaald (BitFenix Whisper BWG750M), waarbij ik gerommel hoorde in de voeding en er uiteindelijk stukjes plastic uit vielen. De voeding is dus duidelijk kapot en ik heb inmiddels contact opgenomen met de winkel waar ik de voeding heb gekocht (heb tenslotte 7 jaar garantie).
Mijn vragen:
Wat kan de oorzaak zijn voor dit defect?
Wat kan ik doen zodat dat het niet weer gebeurd als ik de gerepareerde (of vervangen) voeding in gebruik neem?
Stel dat blijkt dat mijn componenten ook dood zijn, zijn er stappen die ik kan ondernemen, valt dit binnen de garantie of verzekering?
Info:
- De pc is aangesloten op een stekkerdoos (met schakelaar) waar 2 monitors en een speaker set op aangesloten zijn.
- Het stopcontact heeft geen aarde.
- Bij de stroom uitval was de schakelaar in de meterkast defect geraakt (geen idee wat precies van de schakelaar)
- De voeding betreft de BitFenix Whisper BWG750M
Als er foto's van de situatie nodig zijn dan hoor ik het graag!
Edit: Lijst van alle componenten toegevoegd en de links naar fotos van de oude en nieuwe situatie in de meterkast toegevoegd:
Oude situatie
Nieuwe situatie
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-6700K Boxed | € 307,35 | € 307,35 |
1 | Moederborden | Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO | € 281,93 | € 281,93 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | € 846,- | € 846,- |
1 | Interne harde schijven | Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB | € 150,04 | € 150,04 |
1 | Behuizingen | Thermaltake View 37 RGB Edition | € 161,05 | € 161,05 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D14 | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Ventilatoren | be quiet! Pure Wings 2, 120mm | € 7,74 | € 7,74 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 79,- | € 79,- |
1 | Voedingen | BitFenix Whisper BWG750M | € 96,- | € 96,- |
1 | Solid state drives | Kingston A1000 480GB | € 82,28 | € 82,28 |
1 | Solid state drives | Kingston SSDNow V300 480GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 840 EVO 120GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.880,29 |
Alvast bedankt voor het reageren.
[ Voor 55% gewijzigd door Edd1994 op 04-03-2020 14:38 ]