Veel geluid van waterleiding in muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 14:30
Ons huis is een hoekwoning uit 2017, wonen er net geen 3 jaar.
We zitten echt met een probleem en ik hoop dat jullie advies kunnen geven.

Onze badkamer heeft inbouwkranen, zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/12720/files/13937710/image.jpg
Deze inbouwkranen zitten aan de muur bevestigd, die grenst aan een slaapkamer.
Als je in die slaapkamer bent en je gebruikt een kraan, geeft dit behoorlijk wat geluidsoverlast in de slaapkamer. Het suizende geluid van het water door de aanvoerleiding.
Ik weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Het probleem is dat iemand die daar ligt te slapen hoogstwaarschijnlijk wakker wordt van het geluid als de badkamer gebruikt wordt.
Op welke manier(en) zouden we dit op kunnen lossen? Is het normaal dat dit zoveel geluid geeft?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:54

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Speelt dit probleem sinds kort of altijd al? Aangezien je in 3 jaar tijd vast geen verbouwing hebt laten doen.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Altijd al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 22:59
Ten eerste zal dat wakker worden meestal wel meevallen. De kans is aanwezig dat er ergens een braam in het leidingwerk zit dat daarvoor zorgt. Wij hadden het ook voor onze verbouwing. Nadat er nieuwe leidingen in de muur gelegd waren was het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:44
Hier hetzelfde probleem. Nieuwbouwwoning uit 2019. Ik snap ook niet dat ze de douche standaard aan de 'buitenmuur' hebben gehangen, dan was dit hele probleem er niet. :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:43
Ik denk niet dat er veel aan te doen is zonder het leidingwerk anders aan te leggen. Misschien dat je in de slaapkamer een voorzetwandje kunt maken dat helpt wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:38
hoofdafsluiter helemaal open zetten als je het geluid nog steeds hoort langzaam dicht draaien dan zal het wel minder worden komt er te weinig water uit de kraan de waterleverancier in lichten dat de hoofdafsluiter lawaai maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 13:31

lasharor

7 december 2004

Ik weet niet exact wat de norm is in Nederland, in veel Europese landen is er een geluidsnorm van 30dB(A) in de slaapkamer. Ik kan me voorstellen dat je in een stille ruimte last hebt van dergelijk geluid. Afgezien van additionele isolatie kan je denk ik niet zo heel veel doen om dit probleem op te lossen. Zelfs met isolatie is het waarschijnlijk zo dat je dit alsnog zal blijven horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:19
Wat je hoord is cavitatie omdat het water door een hoop scherpe bochten heen moet. Ik heb een vergelijkbare kraan in de badkamer, daar helpt het om de kraan helemaal open te zetten qua geluidsbeperking.

Ik denk niet dat er op dit moment nog iets aan te doen is zonder extreem veel sloop- en breekwerk. Zo'n inbouwkraan zit rigide vast aan de muur, waarbij de muur als klankbord begint te werken. Misschien dat je de druk in de leiding kan verlagen, zodat er in de kraan zelf minder drukverschillen optreden. Wat @bie100 zegt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik heb het antwoord niet, maar wel hetzelfde euvel. Althans, dat denk ik. Ik beschreef het zelf ooit als het geluid alsof er lucht in de leiding wordt gezogen (waardoor je het water gaat horen stromen). Het is vooral hoorbaar als de kraan niet helemaal open staat. Gelukkig zitten bij ons de leidingen niet in de muur die aan de slaapkamer grenst, dus het is niet heel hinderlijk. Ik begreep dat het waarschijnlijk komt door te hoge waterdruk (zoals hier ook al is gemeld) en dat er niet zoveel aan te doen is (de waterdruk hebben we (kennelijk) nodig voor de regendouche).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Hier ook een regendouche. Maar zou de waterdruk niet geknepen kunnen worden voor alleen de leidingen die naar de kranen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:19
plofkip schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:41:
Hier ook een regendouche. Maar zou de waterdruk niet geknepen kunnen worden voor alleen de leidingen die naar de kranen gaan?
Ga er met alle (ver)bouwingen vanuit dat de aannemer alleen het minimaal noodzakelijke doet, tenzij je hem anders verteld. Ik denk dus niet dat zo'n regelaar in jouw systeem zit.
edit:
Lezen is een vak. Als je bij de aanvoerleidingen van de kraan kan kan je specifiek alleen dat stukje knijpen. Omdat je een relatief nieuw huis hebt verwacht ik ook daar nog wel het een en ander aan breekwerk, waarschijnlijk is alles netjes ingegoten. Het helpt enorm als je weet hoe de leidingen lopen.

[ Voor 27% gewijzigd door T_knoop op 02-03-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

Misschien is er geen mantelbuis gebruikt. Maar dat is iets dat je niet zomaar kunt oplossen. Dan moeten de tegels van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Zit er ook zeker niet in, maar wat niet is kan nog komen, toch?
Laten we voorop stellen; we zullen kosten moeten maken om het probleem op te lossen. Een voorzetwandje wil ik het liefst voorkomen, omdat je inlevert in kamer oppervlak.

[ Voor 57% gewijzigd door plofkip op 02-03-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:38
plofkip schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:46:
Zit er ook zeker niet in, maar wat niet is kan nog komen, toch?
Laten we voorop stellen; we zullen kosten moeten maken om het probleem op te lossen. Een voorzetwandje wil ik het liefst voorkomen, omdat je inlevert in kamer oppervlak.
probeer eerst de waterdruk te knijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Zal ik zeker proberen! Ik denk dat ik nog wel foto's heb van hoe het leidingwerk loopt. De badkamer is na de bouw gemaakt door een 3rd party, niet door de aannemer van de bouw zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cliffpeelman
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-04-2024
Om even op dit oude topic terug te komen...

Lawaai in leidingwerk is vaak afkomstig door het onvoldoende verankeren van de leidingen.

Ook wanneer de boel in te muur geslepen zit is 1 vaak de opvulling niet geheel rondom de buis heen gegaan (metzel/plijsterwerk) en 2 liggen de leidingen vaak in ern mantel terwijl ze niet verankerd zijn.

Als gevolg zorgt elke beweging van het water door de buis voor bepaalde resonanties waardoor je heel storende overdrachten van geluid door heelder muren heen kaatst.

In theorie leg je meerlagenbuizen om de x maal vast met een stevig bandijzer of beugel...
In de praktijk word echter heel vaak gebruik gemaakt van snelcement om de belangrijke punten vast te zetten en blijft veel buizenwerk tamelijk los liggen tot dat de vloerder of bezetter er een laag over heen gooit..

Bij laatst gemelde geval liggen de buizen dus vaak los, met de bodige luchtbel er rond in het plijster en metswerk.

Luchtkamers versterken iedere tesonantie nog eens extra.

Was jouw installateur echt een vakman of ging het allemaal maar "raprap" ? Gier krijg je dus het verschil tussen de duur volgeboekte installateur met lange wachttijd en de klusser van om de hoek die het wel snel even komt doen...

Goeskoop is duurkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 19:15
Wij herkennen dit probleem en hebben geen oplossing. Horen zelfs geluid van boven nog beneden in de woonkamer.

Volgens mij accepteren...
Pagina: 1