Verplicht thuiswerken en time tracking software

Pagina: 1
Acties:
  • 7.076 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1347532

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Even een throwaway voor de zekerheid.
Mijn werkgever verplicht alle werknemers nu thuis te werken vanwege de corona uitbraak. Het betreft een klein bedrijf.

Nu wil dit bedrijf om de productiviteit te waarborgen vermoed ik dat alle medewerkers op hun werk laptop time tracking software installeren. Deze time tracking software doet echter op random intervallen screenshots maken en volgens de privacy voorwaarden van deze software ook een lijst bijhouden met alle urls die bezocht worden en verdere activiteit op het apparaat. Software is van een USA bedrijf.

Volgens mij mag dit niet zomaar. Ik heb al wat gelezen over privacy en rechten en zag wat ict recht links maar wil graag input van wat andere mensen waarom dit niet zou mogen. Volgens mij mag je internetgebruiker niet zomaar monitoren zonder zeer zwaar wegende redenen en is het zelfde van toepassing met screenshots.

Beste antwoord (via Anoniem: 1347532 op 02-03-2020 07:03)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Enkel het bijhouden van een lijst met bezochte URLs lijkt mij niet zo'n probleem. Dat doet je browser zelf ook ;)

Als die lijst automatisch naar je werkgever wordt doorgestuurd, moet hij duidelijk aangeven wat er met die gegevens gebeurt in een internet- of pc-reglement dat vooraf wordt gedeeld en is goedgekeurd door de ondernemingsraad (als die er is). Op zich denk ik dat het bijhouden en doorsturen wel is toegestaan omdat thuiswerken een risico is, maar dan moet het duidelijk zijn in welke gevallen de gegevens worden ingekeken. Wat bijvoorbeeld niet mag, is af en toe de gegevens even doorneuzen omdat thuiswerken nieuw is en de werkgever bang is dat zijn werknemers de hele dag op Reddit zitten, of een automatische analyse draaien ('welke vijf werknemers spenderen het meeste tijd op websites in de categorie amusement').

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 17:59
Heb je deze artikelen gelezen?Het mag en zoals ik uit je opening post haal, heeft je werkgever je ook ingelicht wat de software precies doet.

``Het monitoren van werknemers is dus – onder voorwaarden – toegestaan. Kort gezegd, is voor de werkgever met name van belang dat zij haar medewerkers duidelijk over het monitoren informeert, bijvoorbeeld in het personeelsreglement. Ook dient de werkgever te onderzoeken of er niet mogelijk een minder ingrijpend middel is dan monitoring om hetzelfde doel te bereiken. Tot slot dient het monitoren in verhouding te staan tot het beoogde doel en mogen de resultaten van het monitoren niet worden gebruikt voor andere doeleinden.``

[ Voor 59% gewijzigd door mrFoce op 02-03-2020 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mrFoce schreef op maandag 2 maart 2020 @ 03:27:
Heb je deze artikelen gelezen?Het mag en zoals ik uit je opening post haal, heeft je werkgever je ook ingelicht wat de software precies doet.

``Het monitoren van werknemers is dus – onder voorwaarden – toegestaan. Kort gezegd, is voor de werkgever met name van belang dat zij haar medewerkers duidelijk over het monitoren informeert, bijvoorbeeld in het personeelsreglement. Ook dient de werkgever te onderzoeken of er niet mogelijk een minder ingrijpend middel is dan monitoring om hetzelfde doel te bereiken. Tot slot dient het monitoren in verhouding te staan tot het beoogde doel en mogen de resultaten van het monitoren niet worden gebruikt voor andere doeleinden.``
Een aantal van die links wel en daar maakte ik uit op dat mijn werkgever werknemers niet afdoende heeft geïnformeerd en ook op privacy vlak te ver gaat. De voorwaarden van de software staan in de software zelf en pas als je het privacy regelement doorleest. Mijn werkgever zelf heeft alleen aan iedereen een link naar de software gestuurd met daarin dat het geïnstalleerd moet worden.

De impact en wat de software doet legt de werkgever niet uit. Daar ben ik zelf achter gekomen omdat ik het type persoon ben dat dit soort voorwaarden van software leest.

In conclusie als ik de artikelen juist interpreteer geeft mijn werkgever niet afdoende informatie en dus ook niet de informatie dat protest aantekenen kan (zoiets haal ik uit één van de artikelen). Lijkt mij dan ook zaak dat ik mijn werkgever hier op aanspreek. Maar hoe kan ik dat het beste doen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Enkel het bijhouden van een lijst met bezochte URLs lijkt mij niet zo'n probleem. Dat doet je browser zelf ook ;)

Als die lijst automatisch naar je werkgever wordt doorgestuurd, moet hij duidelijk aangeven wat er met die gegevens gebeurt in een internet- of pc-reglement dat vooraf wordt gedeeld en is goedgekeurd door de ondernemingsraad (als die er is). Op zich denk ik dat het bijhouden en doorsturen wel is toegestaan omdat thuiswerken een risico is, maar dan moet het duidelijk zijn in welke gevallen de gegevens worden ingekeken. Wat bijvoorbeeld niet mag, is af en toe de gegevens even doorneuzen omdat thuiswerken nieuw is en de werkgever bang is dat zijn werknemers de hele dag op Reddit zitten, of een automatische analyse draaien ('welke vijf werknemers spenderen het meeste tijd op websites in de categorie amusement').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Het mag tot op zekere hoogte, maar er is ook zoiets als goed werkgeverschap. Als een werkgever dit echt probeert dan is het voor 9 van de 10 werknemers een "dikke vinger"-moment en dan verdienen de recruiters weer een bonus. Werkgevers weten dit, dus het is maar te betwijfelen of je werkgever dit echt gaat toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

Met zo’n houding verdient een werkgever het niet dat mensen remote werken wanneer mensen niet naar kantoor kunnen komen.

Ik zou geen ene steek meer doen, en het als betaald verlof zien

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

mrFoce schreef op maandag 2 maart 2020 @ 03:27:

TS zit niet op de werkvloer.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 17:59
Jrz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 05:15:
[...]

TS zit niet op de werkvloer.
TS heeft het over z'n werk laptop, maakt niet uit dat die vanuit huis werkt. Als het z'n prive pc was, ander verhaal.

Snap ook niet waarom TS hier zo'n issue mee heeft? Je zit thuis, gebruik je toch gewoon een andere laptop voor je prive doeleinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Mijn werkgever zou zoiets niet in zijn hoofd halen. Zijn mensen zijn over het algemeen juist het meest productief en het meest flexibel als ze thuis werken. Doe ik nu 2 dagen per week en ik denk dat er binnenkort nog een dagje bij komt. Op dagen dat ik thuis werk, krijg ik meer werk af.

Werkgever is hier duidelijk nog niet klaar voor.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 02-03-2020 06:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-06 21:32
Ik zou m'n laptop inleveren en lekker rustig op zoek gaan naar een andere baan.
Zou niet willen werken voor iemand die me niet vertrouwd.

Op dit moment kan ik niet thuiswerken maar bij een vorige werkgever wel en ondanks dat ik ondertussen ook wel eens naar het dorp ging of een klusje deed was ik thuis meer productief omdat ik de verloren tijd in de avond weer goed maakte.
Denk dat ik zo 10-12 uur productief was op zo'n dag.

Maar die software zou dan dus zomaar 2 uur dezelfde screenshot maken. En dan dus doen vermoeden dat ik niks doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op een dusdanige manier dat je morgen en overmorgen ook nog op een nette manier bij deze werkgever aan het werk bent. Jij kent jouw werkgever beter dan dat wij die kennen. Maak het bespreekbaar en komt met alternatieven, dat staat altijd beter dan alleen maar "Nee, ga ik niet doen.".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-06 21:37
mrFoce schreef op maandag 2 maart 2020 @ 05:23:
[...]

Snap ook niet waarom TS hier zo'n issue mee heeft? Je zit thuis, gebruik je toch gewoon een andere laptop voor je prive doeleinden?
Heb jij, wanneer je op kantoor bent, dan ook altijd iemand die over je schouder mee kijkt en tot in detail controleert wat jij aan het doen bent? Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk nee, met goede reden. Jij zou dat niet accepteren en het zou voor mij persoonlijk behoorlijk averechts in productiviteit werken. Als die software doet wat TS aangeeft, dan is dat exact hetzelfde. Die gaat geen URL's bijhouden en screenshots maken als die niet ook daadwerkelijk bekeken worden.

Het lijkt er op dat de werkgever niet het risico wil lopen met een hoop zieke medewerkers komen te zitten, maar de ook niet vertrouwd om thuis te werken. Tja, dan heb je een uitdaging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Heeft de werkgever geen mogelijkheid te meten op output van de thuiswerkers? Dit klinkt namelijk een beetje alsof t belangrijker is om aanwezig te zijn.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

Kan je normaal wel remote werken? Of alleen nu wanneer het je werkgever uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Zoals de waard is vertrouwd hij z'n gasten. Ik zou me niet prettig voelen als je continu in de gaten gehouden kan worden. Maar als je dan toch prive dingen wil doen, dan kan dat inderdaad prima op een ander device.

Maar nee, geen prettige gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Leuk, zo'n werkgever die zijn werknemers totaal niet vertrouwt... tijd om een andere baan te zoeken, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nu je thuis werkt maak je je zorgen over dat ze kunnen zien welke URL's je bezoekt.
Maar als je op het bedrijfsnetwerk zit, achter hun proxy/firewall/DNS, dan maakt het je niets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
_ferry_ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:28:
Nu je thuis werkt maak je je zorgen over dat ze kunnen zien welke URL's je bezoekt.
Maar als je op het bedrijfsnetwerk zit, achter hun proxy/firewall/DNS, dan maakt het je niets uit?
Zo simpel is het niet. Ook op de fysieke werkplek op kantoor van de werkgever kan je niet, zonder dat de werknemer daar schriftelijk van op de hoogte is, het computergedrag van de werknemer monitoren. Dit moet worden vastgelegd in een internetreglement en als ik me niet vergis moet de werknemer dat ook nog daadwerkelijk voorzien van een handtekening als bewijs van akkoord maar voor dat laatste heb ik nog geen bron kunnen vinden.

Dus ja, ze kunnen loggen of monitoren wat ze willen maar het tegen een werknemer gebruiken is niet zo snel toegestaan. Het doorsturen van live screenshots vind ik echt een paar bruggen te ver gaan. Toch?

Hier nog wel een interessant stukje van Arnoud Engelfriet, toch een beetje een autoriteit op dat gebied.

[ Voor 11% gewijzigd door RodeStabilo op 02-03-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_ferry_ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:28:
Aangezien ik zo'n beetje de IT man ben daar. Nee. Want die hebben ze niet. Klein bedrijf (<50)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

RodeStabilo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:34:
[...]

Zo simpel is het niet. Ook op de fysieke werkplek op kantoor van de werkgever kan je niet, zonder dat de werknemer daar schriftelijk van op de hoogte is, het computergedrag van de werknemer monitoren. Dit moet worden vastgelegd in een internetreglement en als ik me niet vergis moet de werknemer dat ook nog daadwerkelijk voorzien van een handtekening als bewijs van akkoord maar voor dat laatste heb ik nog geen bron kunnen vinden.

Dus ja, ze kunnen loggen of monitoren wat ze willen maar het tegen een werknemer gebruiken is niet zo snel toegestaan. Het doorsturen van live screenshots vind ik echt een paar bruggen te ver gaan. Toch?
Ja screenshots doorsturen vind ik ook erg ver gaan. Ook als je weet ik 't wat, een skypecall doet, of even parallel aan je werk een venster hebt open staan met prive dingen.
Anoniem: 1347532 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:35:
[...]

Aangezien ik zo'n beetje de IT man ben daar. Nee. Want die hebben ze niet. Klein bedrijf (<30)
Ah dat scheelt, met veel personeel is dat vaak wat strakker ingeregeld.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 22:47
Ik heb hier ooit een websiteje voor live gezet.
https://www.controleer-maar-een-ander.nl

En ik zorgde dat ik ALTIJD bovenaan de lijst kwam, met enkel die site. Als je me niet vertrouwt ontsla je me maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Jammer dat er niet gekeken wordt naar geleverde prestaties ipv naar "screenshots" en URLs.

Je kan net zo goed je werklaptop open houden en de PS4 opstarten ofzo. Als je echt de boel wil "faken" lukt dat je wel.

[ Voor 26% gewijzigd door Gamebuster op 02-03-2020 09:24 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMuchux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-10-2024
Gamebuster schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:23:
Jammer dat er niet gekeken wordt naar geleverde prestaties ipv naar "screenshots" en URLs.
Dit. De enige manier om thuiswerken goed te laten gaan is te sturen op deliverables. Dat is voor veel managers nog een hele opgave als ze vanuit de cultuur komen van "werk wordt alleen verzet als je op de werkvloer zit" en daarom worden deze soort tools geintroduceerd om de werknemers in de gaten te houden. Als je namelijk stuurt op deliverables dat heeft de werknemer een bepaalde deadline om iets op te leveren, of deze werknemer dat nou doet aan het begin van de week of de avond ervoor zou de manager geen hol moeten uitmaken. Wat wel hier dus een vereiste is dat de manager weet hoeveel tijd er ongeveer nodig is per deliverable zodat de werknemer de manager niet voor de gek kan houden. Wanneer de manager dit onder de knie heeft ben je een manager en kun je er vanuit gaan de veel van je werknemers efficient thuis gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:34

LankHoar

Langharig tuig

lolgast schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:46:
Ik heb hier ooit een websiteje voor live gezet.
https://www.controleer-maar-een-ander.nl

En ik zorgde dat ik ALTIJD bovenaan de lijst kwam, met enkel die site. Als je me niet vertrouwt ontsla je me maar
Hoe zorgde je daar voor? Erg veel refreshen, of veel tijd spenderen terwijl die site open staat?

Ben ook wel nieuwsgierig wie er met droeftoeter bedoeld werd, wellicht een manager? :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Kun je even de naam van het bedrijf geven? Dan weet ik alvast waar ik niet moet solliciteren.

We gaan naar een cultuur waar je werknemers vertrouwt en verantwoordelijkheid geeft, waar ze hun taken goed moeten doen afhankelijk van tijd.

Jouw werkgever gaat duidelijk niet mee in dit verhaal.

Consultant - Autogek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 22:47
@LankHoar Twee RPi's onder mijn bureau gehangen die onder mijn account die site open hadden staan. 24/7. Dan kom je vanzelf mijlenver bovenaan de lijst, want ze keken puur naar bezoektijd per URL. En mensen werden daar op aangesproken :') Bij mij zijn ze 1 keer langsgeweest met een opmerking waarop de wedervraag van mijn kant was of ze ontevreden waren over mijn verzette werk en inzet. Ik heb ze nooit meer aan mijn bureau gehad. De URL werd wel populair op kantoor :+

De betreffende persoon die ik aansprak was de CFO. Die voelde zich genoodzaakt de lijsten na te lopen namelijk ipv zijn werk te doen. En hij wist ook buiten de URL om hoe ik over hem dacht hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 15:33

Agent47

I always close my contracts.

FRANQ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 06:46:
Ik zou m'n laptop inleveren en lekker rustig op zoek gaan naar een andere baan.
Zou niet willen werken voor iemand die me niet vertrouwd.

Op dit moment kan ik niet thuiswerken maar bij een vorige werkgever wel en ondanks dat ik ondertussen ook wel eens naar het dorp ging of een klusje deed was ik thuis meer productief omdat ik de verloren tijd in de avond weer goed maakte.
Denk dat ik zo 10-12 uur productief was op zo'n dag.

Maar die software zou dan dus zomaar 2 uur dezelfde screenshot maken. En dan dus doen vermoeden dat ik niks doe.
Same here. Ff dweilen of stofzuigen en 's avonds rond een uur of 8 eventjes nog wat kleine dingetjes doen. Ging prima ;)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-06 11:23
RodeStabilo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:14:
Zoals de waard is vertrouwd hij z'n gasten.
Ik zou in dit geval de monitoring zonder mopperen toelaten, gewoon je werk doen zoals je gewend bent, en op het gemak naar een andere werkgever zoeken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:48
Verplicht thuiswerken betekent toch dat de werkgever zorg moet dragen voor werkplek cfm arbeidsnormen? Ik zou eerst vragen waar de factuur naartoe mag voor nieuw bureau, stoel, monitor, beugels, toetsenbord en muis.

Memento mori

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:18

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Los van het feit of het mag en of de werkgever in zijn recht staat: ik zou het ook niet accepteren. Als mijn werkgever het zo op de spits wil drijven, kan ik dat ook.
Dus idd een ergonomische werkplek, thuiswerkvergoeding (extra verbruik van stroom en kachel) en ondertussen voor de statistiek veel monsterboard open hebben staan in je browser.
Flexibiliteit is iets wat van 2 kanten moet komen, en zo te lezen is je werkgever zo flexibel als een stalen dwarsbalk.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Gezien er wettelijke kaders zijn over wat mag en niet mag, wat oa GlowMouse aanhaakt, kan dit topic dicht op slot. De vraag die de TS heeft gesteld is beantwoord. Wel lees ik hier een boel zaken die niets te maken hebben met de vraag van de TS. Die zijn feitelijk niet relevant :)

Update 11-3 nav tip
Mag het? Nee, natuurlijk niet. Ik zie in de draad mensen suggereren dat het zou mogen omdat het thuiswerken is en je toch iets moet om de productiviteit van je mensen in de gaten te houden. Nieuwsflash: je mag mensen sowieso al niet in de gaten houden op het werk, of je moet een héél goede reden hebben én de privacy-impact van de werknemers daarin meegenomen hebben

[ Voor 47% gewijzigd door Outerspace op 11-03-2020 09:42 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.