Nieuwe monitor gekocht met G-Sync - stuttering problemen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 13:52

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik ben erg nieuw met G-Sync/FreeSync technologie qua monitoren dus ik kan dit totaal fout hebben.

Tot een week geleden gebruikte ik een stok oude HP 2335 S-IPS 1900x1200 60Hz monitor (bouwjaar 2005). Ik gebruik een IPS monitor omdat ik, naast games, ook veel foto editing werk doe.

Mijn oude en nieuwe monitor hangen een PC met de volgende configuratie:
- i7 3770 (stock freqs) op een Intel DQ77MK mobo met een Coolermaster Hyper 212X cooler.
- 16GB DDR3 1600 RAM
- EVGA GTX 1070 SC2 met 8GB VRAM
- meerdere SSDs en HDDs, stand-alone en RAID-1 met aparte Marvel SATA RAID controller (PCIe)
- Corsair HX650 PSU (80 Gold)
- Thermaltake Element S case met plenty airflow (CPU en GPU worden niet warmer dan 65C)

Met mijn oude monitor liepen alle games (incl. CSGO, PUBG, Kingdom Come Deliverance, ARMA3, rFactor 2) prima 60-150 FPS, geen stutters en alles prima vloeiend... nou ja, zover PUBG vloeiend kan draaien.

Nu met mijn nieuwe LG 27GL850 (2560x1440, 144Hz, nano-IPS, G-Sync compatible FreeSync) heb ik met de meeste games nu stuttering. Met CSGO is het bijna niet te merken, maar met bv. PUBG is het heel erg te merken.

Op 1440p, met detail wat omlaag gezet, loopt PUBG prima met 60+ FPS (meestal 80-100 FPS). Maar elke 30 seconden ofzo hangt PUBG heel even voor een mirco-seconde. De FPS gaat niet maar beneden, maar het lijkt wel een frametime probleem. Het vreemde is dat tussen de micro-stutters door, PUBG prima loopt. Als ik even alt-tab en kijk naar mijn CPU en GPU, dan zie ik ook niets vreemd..... temps zijn prima, en niets loopt op een volle 100%.

Zet ik PUBG terug naar 1900x1080 dan is het minder maar het is er nogaltijd wel. Pak ik mijn oude HP monitor, dan is het probleem helemaal weg .. daarom denk ik dat het aan de LG monitor combinatie met de 1070 moet liggen. Ik heb gegoogled en heb veel gevonden mbt G-Sync stuttering maar niets waar ik echt wijs van werd.

De LG hangt aan de 1070 via een Displayport kabel - moet ik anders eens de HDMI kabel proberen?

Kent iemand dit probleem? Enige tips wat ik kan veranderen? Ik heb niet het gevoel dat 1440p te hoog gegrepen is voor mijn PC? De FPS zijn prima en tussen de stutters door lopen PUBG en andere games heel erg soepel.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Laat MSI Afterburner meedraaien als je PUBG speelt. Je kunt dan aflezen welk onderdeel het probleem vorm met een stutter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 14:13
Welke instellingen heb je allemaal aanstaan in PUBG? Want die 8GB VRAM kan snel vollopen als je alles op ULTRA zet.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Uszka schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:09:
Laat MSI Afterburner meedraaien als je PUBG speelt. Je kunt dan aflezen welk onderdeel het probleem vorm met een stutter.
Ah ja, dat is een goed idee - kan je aangeven waar ik op moet zetten? (MSI Afterburner heeft nogal wat graphs, etc.).
Wylana schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:18:
Welke instellingen heb je allemaal aanstaan in PUBG? Want die 8GB VRAM kan snel vollopen als je alles op ULTRA zet.
Nee, ik heb hem op custom instellingen staan. Uit mijn hoofd (ik ben onderweg voor mijn werk) staat AA op High, Textures op High, View Distance op Ultra maar de rest staat allemaal op Low. VSync staat uit.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Lees dit artikel (meerdere pagina's) eens op het gemakje door. Daarna zal het goed instellen van je scherm en videokaart wel iets makkelijker zijn.

https://blurbusters.com/g...t-lag-tests-and-settings/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
OK lees, lees en meer lees.. MSI Afterburner en RivaTuner mee laten lopen, OSD aan.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/g0bjFpGZ/PUBG-frametimes.jpg

Ik weet niet of dit heel duidelijk te zien is. Maar ik heb in RivaTuner mijn framelimit gezet op 75 FPS wat mijn PC normaal wel kan halen. Als ik 60 gebruik dan heb ik heel veel frame stutters.

Onderop is de frame time grafiek van RivaTuner... en bij al die pieken heb ik dus stutters.
Maar kijk ik naar mijn GPU en CPU belasting, dan zit het allemaal zo rond de 60%... dus ik heb niet het idee dat mijn 3770 de 1070 aan het bottenecken is?

Temps zijn ook allemaal prima.... en ik heb dus niet het idee dat het hier aan de CPU en GPU ligt? Zou het komen door mijn DQ77MK moederboard? (Ja is geen geweldig bord maar ik heb de handel plus de 3770 en 16GB uit een workstation gehaald als el-cheapo upgrade voor mijn Q9550 een paar jaar terug).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 21:50

Trygve

Redacteur
Heb je geverifieerd dat FreeSync/Gsync geactiveerd is? Kan zijn dat je het op het OSD van je monitor nog moet inschakelen. En dan in de Nvidia driver-instellingen checken of het dan ook aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
r100 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:36:
Heb je geverifieerd dat FreeSync/Gsync geactiveerd is? Kan zijn dat je het op het OSD van je monitor nog moet inschakelen. En dan in de Nvidia driver-instellingen checken of het dan ook aan staat.
Die staat zeker uit aangezien mijn PC nog met Windows 7 x64 draait, en niet Windows 10.
(De upgrade werkt niet, hij geeft telkens een SAFE_OS Replicate error en ik heb nog geen tijd gehad om een compleet nieuwe install te doen vanaf DVD/USB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 12:21
Monitor wel echt op 144 hz draaien (in windows aangezet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
skipe schreef op zondag 8 maart 2020 @ 06:01:
Monitor wel echt op 144 hz draaien (in windows aangezet)?
Jawel, die staat op 144 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 21:50

Trygve

Redacteur
tazzman schreef op zondag 8 maart 2020 @ 05:22:
[...]

Die staat zeker uit aangezien mijn PC nog met Windows 7 x64 draait, en niet Windows 10.
(De upgrade werkt niet, hij geeft telkens een SAFE_OS Replicate error en ik heb nog geen tijd gehad om een compleet nieuwe install te doen vanaf DVD/USB).
Wat heeft de Windows-versie met Gsync te maken? Voor zover ik weet werkt dat gewoon ook op Windows 7. En voor het OSD van je monitor heb je zelfs geen besturingssysteem nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
r100 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:07:
[...]

Wat heeft de Windows-versie met Gsync te maken? Voor zover ik weet werkt dat gewoon ook op Windows 7. En voor het OSD van je monitor heb je zelfs geen besturingssysteem nodig ;)
Voor zover ik weet werkt G-Sync alleen onder Windows 10? Zo heb ik ook geen G-Sync optie in mijn Nvida control panel?
Volgens het OSD staat "Adaptive Sync" wel aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadoxfix
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-05 22:17
Het scherm zou in de nvidia control panel te zien moeten zijn onder "Set up G-SYNC" (of iets vergelijkbaars in het Nederlands). Wat is de versie van je driver? De 27GL850 zou vanaf 430.86 ondersteunt moeten zijn.

Edit: Ik zie net pas dat je nog gebruik maakt van Windows 7. G-Sync Compatible werkt dan inderdaad niet nee.

[ Voor 21% gewijzigd door Shadoxfix op 08-03-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
En dit soort geouwehoer kan je dus verwachten als je blijft draaien op verouderde software cq besturingssystemen.
Een Windows 10 licentie kost maar iets meer dan een tientje in bepaalde stores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
bierschuit schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:43:

Je kunt gewoon de Windows 7 licentie invoeren tijdens de installatie van Windows 10.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
bierschuit schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:43:
En dit soort geouwehoer kan je dus verwachten als je blijft draaien op verouderde software cq besturingssystemen.
Kosten zijn het probleem niet, je kan Windows 7 nogaltijd gewoon naar Windows 10 upgraden - ik heb alleen een technisch probleem met upgraden naar Windows 10 waar ik nog niet helemaal uit ben.

Pagina: 1